تغییری در الگوریتم جستجوی گوگل که لرزه بر اندام اینترنت انداخته

12

امروزه بسیاری از مردم با موبایل به گشت‌وگذار در اینترنت می‌پردازند. احتمالاً شما هم به وب‌سایت‌هایی برخورده‌اید برای صفحهٔ موبایل طراحی نشده‌اند و برای دیدن متن‌ها باید مرتب بر روی نقاط مختلف آن زوم کنیم یا لینک‌ها آن‌قدر به هم نزدیک هستند که به‌سختی می‌توان با صفحهٔ لمسی و بدون موس، لینک موردنظر را انتخاب کرد.

گوگل تصمیم گرفته رتبهٔ این وب‌سایت‌ها را در جستجوهایی که به‌وسیلهٔ موبایل انجام می‌شوند کاهش دهد و وب‌سایت‌هایی را اول به کاربر پیشنهاد دهد که مناسب با صفحات موبایل طراحی‌شده‌اند.

viewport

گوگل حدوداً دو ماه پیش اعلام کرده بود که این روش رتبه‌بندی را در ۲۱ آوریل بکار می‌بندد. با اعلام این خبر تنشی در فضای مجازی ایجاد شد و برخی صاحبان مشاغل شروع به بهینه‌سازی طراحی وب‌سایت‌هایشان کردند تا رتبهٔ سایتشان در گوگل افت نکند و کسب‌وکارشان به خطر نیفتد. این تنش در حدی بود که در فضای مجازی عنوان Mobilegeddon به آن دادند که شاید بتوان معادل فارسی آن را «آخرالزمان موبایلی» بیان کرد.

mobile-phones

یکی از دلایل این تنش را می‌توان از جانب خود گوگل دانست که گفته بود اجرای این الگوریتم اثر بسزایی بر روی نتایج جستجوها خواهد داشت.

برای اینکه صاحبان وب‌سایت‌ها تکلیفشان را با گوگل بدانند و متوجه بشوند که چه موقع وب‌سایتشان ازنظر گوگل مناسب با موبایل است، صفحه‌ای راه‌اندازی کرده که با واردکردن آدرس وب‌سایت، آن را آنالیز کرده و می‌گوید که آیا مناسب برای موبایل است یا نه. لازم به ذکر است این الگوریتم تنها برای موبایل‌ها است و بر رو تبلت و رایانه، نتایج جستجو مثل قبل خواهد بود.

nike_mobile_friendly

شرکت Portent که درزمینهٔ SEO فعالیت می‌کند، اخیراً ۲۵ هزار وب‌سایت برتر جهان که توسط سرویس‌های ALEXA و Majestic Million انتخاب‌شده‌اند را در صفحه‌ی تست گوگل آزمایش کرده و مشاهده کرده است که ۱۰ هزار مورد از آن‌ها در این تست رد شدند. با دانستن اینکه نزدیک به نیمی از جستجوهای اینترنتی توسط گوشی‌های موبایل انجام می‌شود، به نظر می‌آید صاحبان وب‌سایت‌ها باید سریع‌تر برای رفع ایرادات طراحی وب‌سایت‌هایشان اقدام کنند وگرنه رتبهٔ آن‌ها در جستجوهای گوگل افت می‌کند.

mobilopalypse-big-21

این خبر بااینکه برای بسیاری از صاحبان وب‌سایت‌ها ناخوشایند است، برای اکثر مردم جهان خبر خوبی است. سخت‌گیری کردن گوگل در برتری دادن به سایت‌هایی که طراحی خوبی برای موبایل دارند، کیفیت اینترنت را ارتقا خواهد داد و طراحان وب‌سایت‌ها را مجبور خواهد کرد که با موج استفاده از موبایل برای گشت‌وگذار در اینترنت همراه شوند و وب‌سایت‌های حرفه‌ای‌تر و قشنگ‌تری طراحی کنند.

mobile1

چه‌کار کنیم که از Mobilegeddon‌ در امان بمانیم؟

اگر شما خود صاحب وب‌سایت هستید، بهتر است هرچه زودتر برای Mobile-Friendly کردن آن اقدام کنید تا مانع از افت رتبهٔ وب‌سایتتان در جستجوی گوگل شوید. همین اقدام می‌تواند شما را نسبت به دیگر وب‌سایت‌هایی که مناسب برای موبایل نیستند جلو بیندازد و رتبه‌تان را افزایش دهد. در این مقاله چند نکته برای بهبود وضعیت وب‌سایت و در امان ماندن از Mobilegeddon آورده‌ایم:

وب‌سایتتان را تست کنید

اولین کاری که باید بکنید این است که ببینید گوگل چه نظری در مورد وب‌سایتتان دارد. راحت‌ترین راه برای فهمیدن این موضوع این است که وب‌سایتتان را با موبایل در گوگل جستجو کنید. مواردی که تگ Mobile-Friendly دارند ازنظر گوگل برای موبایل مناسب هستند.

Google-Mobile-Friendly-Test

روش دیگر استفاده از صفحهٔ Mobile-Friendly Test گوگل است که همین با واردکردن آدرس سایت، آن را آنالیز کرده و می‌گوید که طراحی آن مناسب با موبایل است یا نه.

google-mobile-friendly-test-tool-rustybrick-1416402726

آدرس وب‌سایتتان را در صفحهٔ PageSpeed Insights گوگل وارد کنید. این صفحه، وب‌سایت را هم ازنظر باز شدن روی موبایل و هم ازنظر باز شدن روی رایانه بررسی کرده و نکاتی برای بهبود کارایی، باز شدن سریع‌تر و بهبود رتبهٔ آن در سیستم جستجوی گوگل می‌گوید.

pagespeeds-mobile-B

بدانید گوگل چه انتظاراتی از وب‌سایت شما دارد

گوگل به وب‌سایتی می‌گوید Mobile-Friendly که این ویژگی‌ها را داشته باشد:

  • نوشته‌ها بدون نیاز به زوم کردن، خوانا باشد.
  • اجزاء صفحهٔ وب در صفحهٔ نمایش موبایل جا بشوند بدون اینکه نیاز به زوم کردن یا اسکرول افقی صفحه باشد.
  • از برنامه‌هایی مثل فلش که در برخی مرورگرها پشتیبانی نمی‌شود استفاده نشده باشد.
  • لینک‌ها باهم فاصلهٔ مناسبی داشته باشند تا کاربر بتواند لینک موردنظر را با زدن انگشت بر روی صفحهٔ لمسی انتخاب کند.

راه صحیح برای اصلاح وب‌سایتتان پیدا کنید

برای اینکه وب‌سایت شما مناسب برای موبایل باشد، می‌بایست یکی از ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

طراحی Responsive: گوگل این روش را برای Mobile-Friendly کردن وب‌سایت پیشنهاد می‌کند. یک وب‌سایت ریسپانسیو از یک آدرس و یک فایل HTML هم برای رایانه و هم برای موبایل استفاده می‌کند ولی به‌وسیلهٔ CSS به شیوه‌های متفاوتی بر روی هر دستگاه ظاهر خواهد شد.

Dynamic Serving: با استفاده از این روش، آدرس ثابتی برای هر دو صفحهٔ موبایل و رایانه خواهید داشت ولی فایل‌های HTML‌ و CSS متفاوتی برای هرکدام استفاده خواهد شد.

آدرس‌های متفاوت: در این روش آدرس صفحهٔ موبایل با صفحهٔ رایانه متفاوت است.

حتی اگر وب‌سایت شما بر روی موبایل به‌خوبی کار می‌کند باید مطمئن شوید که این موضوع را الگوریتم‌های گوگل شناسایی می‌کنند و می‌توانند مطالب وب‌سایت شما را برای نمایش در نتایج جستجو شناسایی کنند. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به آموزشی مراجعه کنید که گوگل برای طراحی وب‌سایت مناسب برای موبایل منتشر کرده است.

mobile

منابع: + و +


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

هوش مصنوعی میدجرنی Midjourney تصور می‌کند که اساتید رشته‌های مختلف باید چه ظاهری داشته باشند؟ گالری…

کودک و نوجوان که بودم برای خودم یک پا Midjourney  بودم. کتاب‌ها را که می‌خواندم از روی توصیف چهره‌ها و مکان‌ها و اشیا تصور می‌کردم که مثلا کاپیتان نمو یا ربات آر دانیل الیواو باید چطوری باشد، فضاها را تصور می‌کردم و آب و رنگ به آنها در ذهن…

عکس‌های تاریخی که با دیدن آنها درمی‌مانیم که آنها واقعا در گذشته گرفته شده‌اند یا در یک آینده بهتر و…

گذشته بهتر بود یا آینده. این یک سوال باستانی است. معمولا ما تصور می‌کنیم که ترجیح دادن گذشته، تنها یک حس نوستالژیک خام است. چیزی که بن‌مایه فیلم نیمه‌شب در پاریس هم بود.اما گاهی ما پیش خودمان فکر می‌کنیم که این ترجیح و دوست داشتن، شاید…

اگر قرار بود در طراحی بدنه و اجزای داخلی خودروها، فرهنگ و هنر هر کشور در نظر گرفته می‌شد

طراحی خودرو فرآیند پیچیده ای است که شامل عوامل مختلفی است تا اطمینان حاصل شود که محصول نهایی& ایمن، کارآمد , زیباست و نیازها و خواسته های مصرف کنندگان را برآورده می کند. فاکتورهای زیر برای مثال موثرند:ایمنی: ایمنی در طراحی خودرو از…

مجموعه‌ای از «توتورو»های دست‌ساز در ستایش نماد استودیو جیبلی

تعدادی «توتورو»ی شکم گرد نمادین در انیمه My Neighbor Totoro از استودیو جیبلی به عنوان بخشی از مجموعه وسیعی از مجموعه‌ جدید کلکسیونی است که به احترام این شرکت رویاساز ساخته شده.این مجموعه که توسط تیم‌هایی از صنعتگران همکار ناکاگاوا…

واقعیت دگرگون: اگر استالین یا تزارها به سبک هنر شوروری یا روس‌ها، ساختمان‌های مهم دنیا را می‌ساختند!

هنر شوروری و روس‌ها و البته خلاقیت‌ها و ظرافت‌ها و جزئیات خودش را دارد. اما در این بین ساختمان‌های زمخت عظیم زیادی هم توسط آنها ساخته شده که بیشتر ابهت و پیشتازی و قدرت را می‌خواستند بنمایانند.حالا تصور کنید که ساختمان‌های مهم دنیا را…

عجیب ولی واقعی: چشم‌های این زن در این عکس آبی نیست! + ویدئو

در یک خطای دیداری بسیار جالب که به تازگی دین جکسون در تیک تاک منتشر شده، چهره عادی زنی را می‌بینیم که برخلاف ظاهر امر، چشمان او آبی نیست و در واقع حاکستری است.دین جکسون در زمینه ایجاد خطاهای دیداری، یک حرفه‌ای محسوب می‌شود. ویدئوی او در…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
12 نظرات
  1. ایلا می گوید

    چه کار خوبی کرده گوگل دستش درد نکنه.همین الان سایت 1 پزشک رو امتحان کردم چیزی براش نیومد آقای مجیدی بهتره زودتر دست به کار شید 🙂

  2. ra می گوید

    مطالب خوبی رو ارائه میدید و نشون میده که هم تیم خوبی دارین و هم سلایق رو خوب شناختین و تغذیه میکنین
    به عنوان یه مشتری قدیمی دوستدار شما، تنها ایرادی که میشه ازتون گرفت، لینک های اشتراک مطالب تو سایتهای دیگه مثل فسبوک و ایناس که تقریبا این ایراد اساسی همیشه بهتون وارده.
    بذارین ما بقیه مردم دنیا رو هم با سایت و مطالب آموزنده، سرگرم کننده، الهام بخش و روزانتون آشنا کنیم که این یکی از بهترین راه های تبلیغ نوع اندیشه و نگرش و دانش شماس

  3. حسین می گوید

    تست یک پزشک دات کام:
    Awesome! This page is mobile-friendly.
    تبریک 🙂

    1. ایلا می گوید

      شما چجوری زدین که اکی شده من همین الان هم یه بار دیگه تست کردم میزنه Make this page mobile-friendly

      1. حسین می گوید

        سرویسش توی کشور ما تحریمه… باید با فی لت ر شکن وصل شین و تست بگیرید. در غیر این صورت میگه نمیتونه سرویس رو استارت بزنه و اون پیغام رو به شما میده.

  4. امیر می گوید

    عالی بود
    سایت من که اوکی گرفت

  5. fatemeh می گوید

    خیلی مطلب خوبی بود
    عاااالی

  6. iMAN می گوید

    مطلب کامل و بسیار مفیدی بود، ممنون آقای صنایعی

  7. میثم می گوید

    This service is not available from your country
    و باز هم در راستای شعار dont be evil

  8. یحیی می گوید

    تحریم چیکار میکنه آخه!!! واسه آنالیز سایت هم بایت با فیلت*ر_ش*کن بریم

  9. سوران می گوید

    برای 1پزشک تست سرعت این اومد:
    49 / 100 Speed
    برای موبایل فرندلی هم این:
    Awesome! This page is mobile-friendly.

  10. اشرف می گوید

    بله و تبدیل تم فعلی به تم موبایلی (که در اصطلاح ریسپانسیو گفته میشود) هم کاری نداره goo.gl/L0W94p

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5