آیا می‌توانید این متن را بخوانید؟ توانایی بسیاری از ما در خواندن این متن نشانه چیست؟

8

سال‌هاست که در شبکه‌های اجتماعی، این تصویر دست به دست می‌شود. در پیامی که همراه این تصویر است، معمولا نوشته می‌شود، که اگر بتوانید این متن را بخوانید، ذهن بسیار قدرتمندی دارید.

2-8-2016 9-49-24 AM

خب، شما هم سعی خودتان را بکنید!

اما آیا خواندن این متن واقعا به معنی باهوش بودن یا قدرتمند بودن مغز شماست؟

نه دقیقا!

در واقع بیشتر مردم می‌توانند این متن را بخوانند. جون آندونی دونابیتیا، یک دانشمند محقق در زمینه فرایندهای شناختی مغز، در این زمینه 5 مقاله منتشر کرده است. در واقع همه راز و رمز خواندن این متن توسط ما این است که مغز ما آموخته شده که وقتی انتظار خواندن متن و نه اعداد را دارد، اعداد را به سرعت به حرف الفبایی که شبیه آنهاست، ترجمه کند.

به سبب همین توانایی است که ما می‌توانیم یک دست خط بد را هم بخوانیم.

حالا جالب است که تاریخچه استفاده از اعداد و کارکترهای شبیه به حروف اصلی کلمات را بدانیم.

اصولا به چنین کاری Leet یا leetspeak گفته می‌شود و تاریخچه آن هم برمی‌گردد که به سال‌های دهه 1980 میلادی، زمانی که اینترنتی نبود و مردم از گروه‌های ارتباط الکترونیک یا اصطلاحا BBSها استفاده می‌کردند. در آن زمان بامزگی کردن و استفاده از اعداد و کاراکترها برای تداعی حروف، خیلی رواج پیدا کرد.

جالب است که برخی از این هنر، برای سود تجاری هم استفاده می‌کردند، مثلا اگر ایمیل‌های انبوه تجاری یا اسپم ارسال می‌کردند و می‌ترسیدند که عنوان ایمیل، باعث تشخیص داده شدن خودکار ایمیل آنها به عنوان اسپم شود، می‌آمدند و نام محصول تجاری را Leet می‌کردند.

کلا در زمینه خوانش این متون تبدیل شده و ترکیبی، جوان‌ها که با اینترنت و کامپیوتر سر و کار دارند، خیلی بهتر از افراد کهنسال هستند، و این هم به خاطر تجربه آنهاست.

بنابراین اگر متن بالا را نمی‌توانید به سرعت بخوانید، نگران نشوید، چون ممکن است فقط تجربه خواندن این متنون را قبلا نداشته‌ باشید.

منبع

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
8 نظرات
  1. manic man می گوید

    جالب بود. اول که عکس رو دیدم فکر کردم فقط یه سری عدد و حروف کنار هم هستش.

  2. امید می گوید

    اتفاقا چند وقت پیش تو فیس بوکی یکی از دوستام همچین مطلبی رو گذاشته بود و البته نسخه فارسیش رو.
    اگر پیداش کردم اینجا متنشو میزارم.

  3. senaps می گوید

    اولش قدری سخت بود ولی بعدش کاملا راحت. درست مثل چیزی که توی متن گفته شده! بعد از دو خط اول، تقریبا با سرعت نرمال می‌خوندم!!

    اما اتفاق جالب این بود که دوستم که کنارم بود گفت تو باهوشی و مقاله چرته!‌ چون من(خودش) نمی‌تونم بخونمش….
    منم گفتم شما برا اینکه بتونی بخونی، باید اول انگلیسی رو بلد باشی بعد! 😐

    لحظه‌ٔ فانی ایجاد شد…

  4. روح اله می گوید

    جالب بود
    خیلی خوشحال شدم که باهوشم ولی نه دقیقا له کرد…

  5. کاوه می گوید

    جالب بود.
    Leet من رو یاد ترشی لیته انداخت. همه چیز درهم و برهم اما خوشمزه!

  6. سحر می گوید

    حالا اگر این توضیحات پایین متن نبود شاهد بمباران کامنت های نوابغ بودیم.

  7. pourrahimi می گوید

    حالا تکلیف من که هم مسن هستم وهم با کامپیوتر آشنایی ندارم تکلیف چیه دکتر!!!؟؟؟

  8. mohamadrastin می گوید

    پس چرا من نتونستم بخونم؟ 🙁

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5