پرولاپس یا شلی دریچه میترال قلب- علایم و تشخیص

1

معمولا از هر چند بیمار که ویزیت می‌شوند یا حتی از هر چند نفر سالمی که در مورد بیماری قلبی سوال کنید، یکی می‌گوید که پرولاپس دارم!

چیز عجیبی نیست، چون این پرولاپس دریچه میترال شیوع قابل توجهی دارد و تازه بیشتر موارد آن یا بدون علامت هستند و یا علایم بالینی اندکی دارند.

پرولاپس دریچه میترال mitral valve prolapse  (MVP)حدود ۱-۳ درصد جمعیت را گرفتار می‌کند. هر چند MVP در همه سنین و در هر دو جنس دیده می‌شود، اما طبق مطالعات اپیدمیولوژیک در زنان شایع‌تر از مردان است. در برخی از بیماران نحوه توارث به صورت صفت اتوزومی غالبا با درصد نفوذ متغیر است.

MVP زمانی اطلاق می‌گردد که جابجایی رو به بالا در سیستول بطنی یک یا هر دو لت دریچه یا میترال در سطح صفحه‌ای که از حلقه (آنولوس) میترال می‌گذرد، به طرف دهلیز چپ وجود داشته باشد.

ویدئوی پروپلاپس دریچه میترال:

تقسیم‌بندی پرولاپس دریچه میترال

MVP اولیه یا کلاسیک زمانی اتفاق می‌افتد که دژنراسیون میکزوماتوی دریچه میترال بدون هیچ بیماری عمومی دیگر وجود داشته باشد.

در MVP ثانویه، دژنراسیون میکزوماتو در زمینه بیماری عمومی یا بیماری بافت همبند مثل سندرم مارفان یا لوپوس اریتماتوی سیستمیک اتفاق می‌افتد.

MVP کارکردی(functional MVP)  ناشی از ناهنجاری‌های ساختاری حلقه میترال یا عضلات پاپیلر یا کاهش حجم بطن چپ است، و در این حالت لت‌های میترال از لحاظ اناتومیک طبیعی‌اند.

علایم و نشانه‌های پرولاپس دریچه میترال:

اکثر بیمارانی که پرولاپسی دارند، بدون علامت هستند، هر چند ممکن است برخی از آنها، علائم غیر اختصاصی مانند درد سینه، تپش قلب، سرگیجه و اضطراب (سندرم MVP) داشته باشند. فراوانی این علایم در این بیماران تفاوتی با شیوع آن‌ها در جمعیت عمومی ندارد. MPV ممکن است با درجات متغیری از MR همراه باشد. شدّت MR احتمالاً تعیین کننده اصلی عوارض درازمدت این بیماری است.

یافته مشخصه در معاینه فیزیکی، کلیک (صدای تق) میان سیستولی و به دنبال آن سوفل انتهای سیستولی است.

یافته‌های سمعی در MVP خفیف بوده و کاملاً تحت تأثیر تغییرات حجم بطن چپ است. مانورهایی که با کاهش حجم بطن توام‌اند باعث می‌شوند پرولاپسی لت‌ها در ابتدای سیستول سریع‌تر اتفاق بیافتد و در نتیجه کلیک زودتر رخ خواهد داد و سوفل MR در مدت زمان بیشتری از سیستول قابل سمع خواهد بود. در صورت افزایشی حجم بطن چپ، کلیک دیرتر شنیده شده و در پی آن سوفل سیستولیک کوتاه مدت‌تر شنیده خواهد شد. با اکوکاردیوگرافی امکان تأیید تشخیص، بررسی اجزاء میترال و تعیین شدت MR وجود دارد.

درمان پرولاپس دریچه میترال

بیشتر مبتلایان به پرولاپس خفیف که نارسایی خفیف میترال دارند، بدون علامت هستند و به درمان خاصی نیاز ندارند. معمولاً پروفیلاکسی اندوکاردیت فقط در صورت وجود نارسایی یا MR خفیف یا MR شدیدتر توصیه می‌شود. اما در بعضی افراد امکان پیشرفت MR وجود دارد و معاینات مکرر و اکوکاردیوگرافی از نظر بررسی شدت MR و کارایی بطن چپ ضروری است.

مردان میان سال و مسن و بیماران مبتلا به پرولاپس نامتقارن، در معرض خطر ابتلا به عوارضی مانند نارسایی شدید میترال و اندوکاردیت قرار دلیل پارگی طناب‌های وتری باشد. چنانچه بیمار، نارسایی قابل توجه میترال از نظر همودینامیک نداشته باشد، احتمال مرگ ناگهانی ناچیز است.

در تمام بیماران مبتلا به MVP که شواهد ناهنجاری ساختاری لت‌ها یا نارسایی قابل توجه میترال دارند، پروفیلاکسی از نظر اندوکاردیت ضروری است.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

خانه‌هایی با طراحی عجیب که باید در مورد فلسفه وجودی‌شان فکر کرد!

سلیقه است دیگر. وقتی که کسی پول کافی داشته باشد و تنها حرف و سلیقه خودش برایش مهم باشد و اعتمایی به مد روز و حرف مردم نکند، ممکن است خانه‌اش را عجیب و غریب طراحی کند.البته گاهی این کاربری‌های متفاوت هستند که باعث ایجاد این خانه‌های عجیب…

تبدیل شخصیت‌های انیمیشن‌های و کارتون‌ها به نمونه‌های انسانی شبیه به آنها

در انیمیشن‌ها ما حیوانات را دارای شخصیت انسانی می‌کنیم، رخت و لباس به تنشان می‌کنیم، آنها را صاحب جامعه و شهر می‌کنیم و رفتارهای انسانی را به آنها منتسب می‌کنیم.اما تصور کنید که در کاری معکوس، این شخصیت‌های کارتونی را می‌توانستیم به…

مجموعه‌ای از عکس‌های تاریخی که برخی از آنها کمتر دیده شده‌اند و ما را به اندیشه در مورد تاریخ…

عکس‌های تاریخی خلاصه عجیب یک دوران هستند. همه چیز از کیفیت عکس، کادربندی، لباس، ساختمان‌های پیرامون، غذایی که صرف می‌شود، حالت چهره، برشی از یک زمان و مکان است که برای بینندگان بعدی نکته‌های دارند.برخی ازعکس‌های این مجموعه را قبلا…

واکسن گارداسیل چیست؟ چه وقت و چه کسانی باید آن را تزریق کنند؟

گارداسیل واکسنی است که به محافظت در برابر انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) کمک می‌کند، که یک عفونت شایع مقاربتی است که می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی مختلف از جمله زگیل تناسلی و برخی از انواع سرطان شود. این واکسن برای جلوگیری از…

موجودات شگفت انگیزی که اکنون منقرض شده‌اند: بقایای باورنکردنی آنها از گذشته‌های طولانی

مادر طبیعت هرگز دست از شگفت زده کردن ما بر نمی‌دارد و در طول میلیون‌ها سال موجودات باورنکردنی، از ظریف گرفته تا خشن زایش کرده است.وقتی تاریخ جانداران را مرور می‌کنیم، حشرات به اندازه یک انسان، خزندگان با ابعاد بزرگ، و جوندگان با شاخ …

هوش مصنوعی میدجرنی Midjourney تصور می‌کند که اساتید رشته‌های مختلف باید چه ظاهری داشته باشند؟ گالری…

کودک و نوجوان که بودم برای خودم یک پا Midjourney  بودم. کتاب‌ها را که می‌خواندم از روی توصیف چهره‌ها و مکان‌ها و اشیا تصور می‌کردم که مثلا کاپیتان نمو یا ربات آر دانیل الیواو باید چطوری باشد، فضاها را تصور می‌کردم و آب و رنگ به آنها در ذهن…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
1 نظر
  1. farhad mokhberi می گوید

    بنظرم مطلب به خوبی و به شکل مناسب توضیح داده شده و جای تشکر دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5