نارسایی دریچه میترال چیست و چرا علائمی دارد؟ شیوه تشخیص و درمان

0

نارسایی دریچه میترال Mitral valve regurgitation – که نارسایی میترال، نارسایی میترال یا نارسایی میترال نیز نامیده می‌شود – وضعیتی است که در آن دریچه میترال قلب شما محکم بسته نمی‌شود و اجازه می‌دهد خون به سمت عقب در قلب شما جریان یابد. اگر نارسایی دریچه میترال قابل توجه باشد، خون نمی‌تواند به همان اندازه در قلب شما یا سایر قسمت‌های بدن شما حرکت کند و باعث می‌شود احساس خستگی یا تنگی نفس کنید.

درمان نارسایی دریچه میترال به شدت وضعیت شما، بدتر شدن آن و داشتن علائم بستگی دارد. برای نشت خفیف، معمولاً درمان لازم نیست.

ممکن است برای تعمیر یا تعویض دریچه برای نشتی شدید یا نارسایی، نیاز به جراحی قلب داشته باشید. عدم درمان، نارسایی شدید دریچه میترال می‌تواند باعث نارسایی قلبی یا مشکلات ریتم قلب (آریتمی) شود. حتی افراد بدون علائم ممکن است نیاز به ارزیابی توسط یک متخصص قلب و جراح آموزش دیده در بیماری دریچه میترال داشته باشند تا مشخص شود که آیا مداخله زودهنگام ممکن است مفید باشد یا خیر.

علائم

برخی از افراد مبتلا به بیماری دریچه میترال ممکن است برای چندین سال علائم را تجربه نکنند. علائم و نشانه‌های نارسایی دریچه میترال، که به شدت و سرعت پیشرفت آن بستگی دارد، می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • صدای غیر طبیعی قلب (سوفل قلب) که از طریق گوشی پزشکی شنیده می‌شود
  • تنگی نفس (تنگی نفس)، به خصوص زمانی که بسیار فعال بوده‌اید یا زمانی که دراز می‌کشید
  • خستگی
  • تپش قلب – احساس ضربان قلب سریع و بال بال
  • ورم پا یا مچ پا

نارسایی دریچه میترال اغلب خفیف است و به کندی پیشرفت می‌کند. ممکن است برای سال‌ها هیچ علامتی نداشته باشید و از ابتلا به این عارضه غافل باشید و ممکن است پیشرفت نکند.

پزشک شما ممکن است با تشخیص سوفل قلبی ابتدا به نارسایی دریچه میترال مشکوک شود. با این حال، گاهی اوقات مشکل به سرعت ایجاد می‌شود و ممکن است علائم و نشانه‌های شدید ناگهانی را تجربه کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر پزشک هنگام گوش دادن به صدای قلب شما با گوشی پزشکی، سوفل قلبی بشنود، ممکن است به شما توصیه کند که به یک متخصص قلب مراجعه کنید و یک اکوکاردیوگرافی انجام دهید. اگر علائمی پیدا کردید که نشان دهنده نارسایی دریچه میترال یا مشکل دیگری در قلب شماست، فوراً به پزشک مراجعه کنید. گاهی اوقات اولین نشانه‌ها در واقع عوارض نارسایی دریچه میترال است، از جمله نارسایی قلبی، وضعیتی که در آن قلب شما نمی‌تواند خون کافی برای رفع نیاز‌های بدن شما پمپاژ کند.

علل

قلب شما دارای چهار دریچه است که جریان خون را در جهت صحیح نگه می‌دارد. این دریچه‌ها شامل دریچه میترال، دریچه سه لتی، دریچه ریوی و دریچه آئورت می‌باشد. هر دریچه دارای فلپ‌هایی (برچک یا کاسپ) است که در طول هر ضربان قلب یک بار باز و بسته می‌شود. گاهی اوقات، دریچه‌ها به درستی باز یا بسته نمی‌شوند و جریان خون از طریق قلب به بدن شما مختل می‌شود.

در نارسایی دریچه میترال، دریچه بین اتاقک بالای سمت چپ قلب (دهلیز چپ) و محفظه پایین سمت چپ قلب (بطن چپ) محکم بسته نمی‌شود و باعث نشت خون به سمت عقب به دهلیز چپ می‌شود (بازگشت).

علت نارسایی دریچه میترال

نارسایی دریچه میترال می‌تواند ناشی از مشکلات دریچه میترال باشد که به آن نارسایی اولیه دریچه میترال نیز می‌گویند. بیماری‌های بطن چپ می‌تواند منجر به نارسایی ثانویه یا عملکردی دریچه میترال شود.

علل احتمالی نارسایی دریچه میترال عبارتند از:

  • افتادگی دریچه میترال. در این حالت، برگچه‌های دریچه میترال در طول انقباض قلب به دهلیز چپ برمی گردند. این نقص شایع قلبی می‌تواند از بسته شدن محکم دریچه میترال جلوگیری کرده و منجر به نارسایی شود.
  • طناب‌های بافت آسیب دیده با گذشت زمان، طناب‌های بافتی که فلپ‌های دریچه میترال را به دیواره قلب متصل می‌کنند، ممکن است کشیده یا پاره شوند، به‌ویژه در افراد مبتلا به افتادگی دریچه میترال. پارگی می‌تواند باعث نشت ناگهانی دریچه میترال شود و ممکن است نیاز به ترمیم با جراحی قلب داشته باشد. ضربه به قفسه سینه همچنین می‌تواند طناب‌ها را پاره کند.
  • تب روماتیسمی. تب روماتیسمی – یک عارضه گلودرد استرپتوکوکی درمان نشده – می‌تواند به دریچه میترال آسیب برساند و منجر به نارسایی دریچه میترال در اوایل یا اواخر زندگی شود. تب روماتیسمی در حال حاضر در ایالات متحده نادر است، اما هنوز در کشور‌های در حال توسعه رایج است.
  • اندوکاردیت دریچه میترال ممکن است در اثر عفونت پوشش داخلی قلب (اندوکاردیت) که می‌تواند دریچه‌های قلب را درگیر کند، آسیب ببیند.
  • حمله قلبی. حمله قلبی می‌تواند به ناحیه‌ای از عضله قلب که دریچه میترال را پشتیبانی می‌کند آسیب برساند و بر عملکرد دریچه تأثیر بگذارد. اگر آسیب به اندازه کافی گسترده باشد، حمله قلبی می‌تواند باعث نارسایی ناگهانی و شدید دریچه میترال شود.
  • ناهنجاری عضله قلب (کاردیومیوپاتی). با گذشت زمان، برخی شرایط، مانند فشار خون بالا، می‌تواند باعث شود که قلب شما سخت‌تر کار کند و به تدریج بطن چپ قلب شما بزرگ شود. این می‌تواند بافت اطراف دریچه میترال شما را کشیده که می‌تواند منجر به نشت شود.
  • ضربه. تجربه تروما، مانند تصادف رانندگی، می‌تواند منجر به نارسایی دریچه میترال شود.
  • نقایص مادرزادی قلب. برخی از نوزادان با نقص‌هایی در قلب از جمله دریچه‌های قلب آسیب دیده به دنیا می‌آیند.
  • دارو‌های خاص استفاده طولانی مدت از برخی دارو‌ها می‌تواند باعث نارسایی دریچه میترال شود، مانند دارو‌های حاوی ارگوتامین (Cafergot، Migergot) که برای درمان میگرن و سایر بیماری‌ها استفاده می‌شود.
  • پرتو درمانی. در موارد نادر، پرتودرمانی برای سرطانی که روی ناحیه قفسه سینه متمرکز است، می‌تواند منجر به نارسایی دریچه میترال شود.
  • فیبریلاسیون دهلیزی. فیبریلاسیون دهلیزی یک مشکل شایع ریتم قلب است که می‌تواند علت بالقوه نارسایی دریچه میترال باشد.

عوامل خطر

عوامل متعددی می‌توانند خطر نارسایی دریچه میترال را افزایش دهند، از جمله:

  • سابقه افتادگی دریچه میترال یا تنگی دریچه میترال. با این حال، داشتن هر یک از این شرایط لزوماً به این معنی نیست که شما دچار نارسایی دریچه میترال خواهید شد. سابقه خانوادگی بیماری دریچه نیز می‌تواند خطر را افزایش دهد.
  • یک حمله قلبی حمله قلبی می‌تواند به قلب شما آسیب برساند و بر عملکرد دریچه میترال تأثیر بگذارد.
  • بیماری قلبی. اشکال خاصی از بیماری قلبی، مانند بیماری عروق کرونر، می‌تواند منجر به نارسایی دریچه میترال شود.
  • استفاده از برخی دارو‌ها. افرادی که دارو‌های حاوی ارگوتامین (Cafergot، Migergot) و دارو‌های مشابه برای میگرن مصرف می‌کنند یا کسانی که کابرگولین مصرف می‌کنند، در معرض افزایش خطر نارسایی میترال هستند. مشکلات مشابهی در مورد دارو‌های سرکوب‌کننده اشتها فن فلورامین و دکسفن فلورامین مشاهده شد که دیگر فروخته نمی‌شوند.
  • عفونت‌هایی مانند اندوکاردیت یا تب روماتیسمی. عفونت‌ها یا التهاب ناشی از آن می‌تواند به دریچه میترال آسیب برساند.
  • بیماری قلبی مادرزادی. برخی از افراد با دریچه میترال غیر طبیعی و مستعد نارسایی به دنیا می‌آیند.
  • سن. در می‌انسالی، بسیاری از افراد دچار نارسایی دریچه میترال می‌شوند که ناشی از زوال طبیعی دریچه است.

عوارض

هنگامی که خفیف است، نارسایی دریچه میترال معمولاً هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند. با این حال، نارسایی شدید دریچه میترال می‌تواند منجر به عوارضی شود، از جمله:

  • نارسایی قلبی. نارسایی قلبی زمانی رخ می‌دهد که قلب شما نتواند خون کافی برای رفع نیاز‌های بدن پمپاژ کند. نارسایی شدید دریچه میترال فشار اضافی بر قلب وارد می‌کند زیرا با پمپاژ خون به عقب، خون کمتری با هر ضربان به جلو می‌رود. بطن چپ بزرگتر می‌شود و در صورت عدم درمان ضعیف می‌شود. این می‌تواند باعث نارسایی قلبی شود.

همچنین، فشار در ریه‌های شما ایجاد می‌شود که منجر به تجمع مایعات می‌شود که سمت راست قلب را تحت فشار قرار می‌دهد.

  • فیبریلاسیون دهلیزی. کشش و بزرگ شدن دهلیز چپ قلب شما ممکن است منجر به این بی‌نظمی ریتم قلب شود که در آن حفره‌های فوقانی قلب شما به طور آشفته و سریع می‌زند. فیبریلاسیون دهلیزی می‌تواند باعث ایجاد لخته‌های خونی شود که می‌تواند از قلب شما جدا شود و به سایر قسمت‌های بدن شما برود و باعث مشکلات جدی مانند سکته مغزی شود اگر لخته یک رگ خونی در مغز شما را مسدود کند.
  • فشار خون ریوی. اگر نارسایی میترال درازمدت درمان نشده یا درمان نادرست دارید، می‌توانید به نوعی فشار خون بالا مبتلا شوید که بر عروق ریه‌ها تأثیر می‌گذارد (فشار خون ریوی). نشتی دریچه میترال می‌تواند فشار را در دهلیز چپ افزایش دهد که در نهایت می‌تواند باعث فشار خون ریوی شود. این می‌تواند منجر به نارسایی قلبی در سمت راست قلب شود.

تشخیص

پزشک در مورد سابقه پزشکی شما و سابقه خانوادگی بیماری قلبی شما سوال خواهد کرد. پزشک شما همچنین یک معاینه فیزیکی انجام می‌دهد که شامل گوش دادن به قلب شما با گوشی پزشکی است. نارسایی دریچه میترال معمولاً صدایی از نشت خون از طریق دریچه میترال (سوفل قلب) ایجاد می‌کند.

سپس پزشک تصمیم می‌گیرد که کدام آزمایش برای تشخیص لازم است. برای آزمایش، ممکن است به یک متخصص قلب ارجاع داده شوید.

تست‌ها

آزمایشات رایج برای تشخیص نارسایی دریچه میترال عبارتند از:

  • اکوکاردیوگرافی. این آزمایش معمولاً برای تشخیص نارسایی دریچه میترال استفاده می‌شود. در این آزمایش، امواج صوتی که از یک دستگاه عصایی (مبدل) که روی قفسه سینه شما نگه داشته می‌شود به قلب شما هدایت می‌شود، تصاویر ویدئویی از قلب شما در حال حرکت تولید می‌کند.

این آزمایش ساختار قلب، دریچه میترال و جریان خون در قلب شما را ارزیابی می‌کند. اکوکاردیوگرام به پزشک کمک می‌کند تا از نزدیک به دریچه میترال و نحوه عملکرد آن نگاه کند. پزشکان همچنین ممکن است از یک اکوکاردیوگرافی سه بعدی استفاده کنند.

پزشکان ممکن است نوع دیگری از اکوکاردیوگرام به نام اکوکاردیوگرافی ترانس مری انجام دهند. در این آزمایش، یک مبدل کوچک متصل به انتهای لوله در مری شما وارد می‌شود که اجازه می‌دهد نگاه دقیق‌تری به دریچه میترال نسبت به یک اکوکاردیوگرافی معمولی داشته باشد.

  • الکتروکاردیوگرام (ECG). سیم‌ها (الکترود‌ها) که به پد‌های چسب روی پوست شما متصل می‌شوند، تکانه‌های الکتریکی قلب شما را اندازه می‌گیرند. نوار قلب می‌تواند بزرگ شدن حفره‌های قلب، بیماری قلبی و ریتم غیر طبیعی قلب را تشخیص دهد.
  • اشعه ایکس قفسه سینه. این به پزشک شما امکان می‌دهد تعیین کند که آیا دهلیز چپ یا بطن چپ بزرگ شده است – نشانه‌های احتمالی نارسایی دریچه میترال – و وضعیت ریه‌های شما.
  • ام آر آی قلب MRI قلب از میدان‌های مغناطیسی و امواج رادیویی برای ایجاد تصاویر دقیق از قلب شما استفاده می‌کند. این آزمایش ممکن است برای تعیین شدت وضعیت شما و ارزیابی اندازه و عملکرد اتاقک پایین سمت چپ قلب (بطن چپ) استفاده شود.
  • سی تی قلب سی تی آنژیوگرافی ممکن است از قفسه سینه، شکم و لگن انجام شود تا مشخص شود آیا شما کاندیدای تعمیر دریچه میترال روباتیک هستید یا خیر.
  • تست ورزش یا تست استرس. تست‌های ورزشی مختلف به اندازه‌گیری تحمل فعالیت شما و نظارت بر پاسخ قلب شما به فعالیت بدنی کمک می‌کند. اگر قادر به ورزش نیستید، ممکن است از دارو‌هایی برای تقلید اثر ورزش بر روی قلب شما استفاده شود.
  • کاتتریزاسیون قلبی. این آزمایش اغلب برای تشخیص نارسایی دریچه میترال استفاده نمی‌شود. این روش تهاجمی شامل عبور دادن یک لوله نازک (کاتتر) از طریق یک رگ خونی در بازو یا کشاله ران به شریان قلب و تزریق رنگ از طریق کاتتر است تا شریان در عکس‌برداری اشعه ایکس قابل مشاهده باشد. این یک تصویر دقیق از شریان‌های قلب و نحوه عملکرد قلب شما ارائه می‌دهد. همچنین می‌تواند فشار داخل حفره‌های قلب را اندازه‌گیری کند.

درمان

درمان نارسایی دریچه میترال بستگی به این دارد که وضعیت شما چقدر شدید است، آیا علائم و نشانه‌ها را تجربه می‌کنید و آیا وضعیت شما در حال بدتر شدن است. هدف از درمان بهبود عملکرد قلب و در عین حال به حداقل رساندن علائم و نشانه‌های شما و اجتناب از عوارض بعدی است.

یک پزشک آموزش دیده در زمینه بیماری‌های قلبی (متخصص قلب) مراقبت‌های شما را ارائه خواهد کرد. اگر نارسایی دریچه میترال دارید، در نظر بگیرید که در یک مرکز پزشکی با یک تیم چند رشته‌ای متشکل از پزشکان و کادر پزشکی آموزش دیده و با تجربه در ارزیابی و درمان بیماری دریچه قلب تحت درمان قرار بگیرید. این تیم می‌تواند از نزدیک با شما همکاری کند تا مناسب‌ترین درمان را برای شرایط شما تعیین کند.

انتظار مراقب

برخی از افراد، به ویژه آن‌هایی که دچار نارسایی خفیف هستند، ممکن است نیازی به درمان نداشته باشند. با این حال، این وضعیت ممکن است نیاز به نظارت پزشک داشته باشد. ممکن است نیاز به ارزیابی‌های منظم داشته باشید که فرکانس آن بسته به شدت بیماری شماست. همچنین ممکن است پزشک شما ایجاد تغییراتی در شیوه زندگی سالم را توصیه کند.

دارو‌ها

پزشک شما ممکن است برای درمان علائم دارو تجویز کند، اگرچه دارو نمی‌تواند نارسایی دریچه میترال را درمان کند.

دارو‌ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • دیورتیک‌ها این دارو‌ها می‌توانند تجمع مایع در ریه‌ها یا پا‌های شما را که می‌تواند با نارسایی دریچه میترال همراه باشد، تسکین دهند.
  • رقیق‌کننده‌های خون. این دارو‌ها می‌توانند به جلوگیری از لخته شدن خون کمک کنند و ممکن است در صورت داشتن فیبریلاسیون دهلیزی مورد استفاده قرار گیرند.
  • دارو‌های فشار خون بالا. فشار خون بالا نارسایی دریچه میترال را بدتر می‌کند، بنابراین اگر فشار خون بالا دارید، پزشک ممکن است برای کاهش آن دارو تجویز کند.

عمل جراحی

دریچه میترال شما ممکن است نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشد. پزشکان ممکن است تعمیر یا تعویض دریچه میترال را توصیه کنند حتی اگر علائمی را تجربه نکنید، زیرا ممکن است از عوارض جلوگیری کرده و نتایج را بهبود بخشد. اگر برای بیماری قلبی دیگری نیاز به جراحی دارید، پزشک ممکن است همزمان دریچه میترال بیمار را ترمیم یا تعویض کند.

جراحی دریچه میترال معمولاً از طریق یک برش (برش) در قفسه سینه انجام می‌شود. در برخی موارد، پزشکان ممکن است جراحی قلب کم تهاجمی را انجام دهند، که شامل استفاده از برش‌های کوچکتر از برش‌های مورد استفاده در جراحی قلب باز است.

پزشکان در برخی از مراکز پزشکی ممکن است عمل جراحی قلب با کمک ربات را انجام دهند که نوعی جراحی قلب کم تهاجمی است. در این نوع جراحی، جراحان قلب را در یک نمای سه بعدی با وضوح بالا در یک نمایشگر ویدئویی مشاهده می‌کنند و از بازو‌های رباتیک برای تکرار مانور‌های خاص مورد استفاده در جراحی‌های قلب باز استفاده می‌کنند.

پزشک شما با شما صحبت خواهد کرد که آیا تعمیر دریچه میترال یا جایگزینی دریچه میترال ممکن است برای شرایط شما مناسب باشد. او همچنین ممکن است شما را ارزیابی کند تا مشخص کند آیا کاندید جراحی قلب کم تهاجمی هستید یا جراحی قلب باز.

پزشکان اغلب ممکن است تعمیر دریچه میترال را توصیه کنند، زیرا دریچه خود را حفظ می‌کند و ممکن است عملکرد قلب را حفظ کند. با این حال، اگر ترمیم دریچه میترال ممکن نباشد، ممکن است پزشکان نیاز به تعویض دریچه میترال داشته باشند.

ترمیم دریچه میترال

جراحان می‌توانند دریچه را با اتصال مجدد فلپ‌های دریچه (لفت)، جایگزینی طناب‌هایی که از دریچه پشتیبانی می‌کنند، یا برداشتن بافت اضافی دریچه به طوری که لت‌ها بتوانند محکم بسته شوند، ترمیم کنند. جراحان اغلب ممکن است حلقه اطراف دریچه (حلقه) را با کاشت یک حلقه مصنوعی (بند آنولوپلاستی) سفت یا تقویت کنند.

پزشکان ممکن است در برخی موارد از لوله‌های بلند و نازک (کاتتر) برای ترمیم دریچه میترال استفاده کنند. در یک روش کاتتر، پزشکان یک کاتتر را با یک گیره در یک شریان در کشاله ران قرار می‌دهند و آن را به دریچه میترال هدایت می‌کنند. پزشکان از گیره برای تغییر شکل دریچه استفاده می‌کنند. افرادی که علائم شدید نارسایی دریچه میترال دارند و کاندید عمل جراحی نیستند یا خطر جراحی بالایی دارند ممکن است برای این روش در نظر گرفته شوند.

در روش دیگری، پزشکان ممکن است با قرار دادن دستگاهی برای مسدود کردن نشتی، دریچه میترال را که قبلاً جایگزین شده و نشتی دارد، تعمیر کنند.

تعویض دریچه میترال

اگر دریچه میترال شما قابل تعمیر نیست، ممکن است نیاز به تعویض دریچه میترال داشته باشید. در تعویض دریچه میترال، جراح شما دریچه آسیب دیده را برمی دارد و آن را با یک دریچه مکانیکی یا یک دریچه ساخته شده از بافت قلب گاو، خوک یا انسان (دریچه بافت بیولوژیکی) جایگزین می‌کند.

دریچه‌های بافت بیولوژیکی به مرور زمان تحلیل ‌می‌روند و اغلب در نهایت نیاز به تعویض دارند. افرادی که دارای دریچه‌های مکانیکی هستند برای جلوگیری از لخته شدن خون باید تا آخر عمر از دارو‌های رقیق‌کننده خون استفاده کنند.

پزشک می‌تواند خطرات و مزایای هر نوع دریچه قلب را با شما در میان بگذارد و در مورد اینکه کدام دریچه ممکن است برای شما مناسب باشد صحبت کند.

پزشکان به مطالعه رویه‌های کاتتر برای تعمیر یا تعویض دریچه‌های میترال ادامه می‌دهند. برخی از مراکز پزشکی ممکن است جایگزینی دریچه میترال را در طی یک روش کاتتر به عنوان بخشی از یک کارآزمایی بالینی برای افراد مبتلا به بیماری شدید دریچه میترال که کاندید عمل جراحی نیستند، پیشنهاد دهند. همچنین می‌توان از روش کاتتر برای قرار دادن دریچه جایگزین در دریچه جایگزینی بافت بیولوژیکی استفاده کرد که دیگر به درستی کار نمی‌کند.

در مورد نوع پیگیری بعد از جراحی با پزشک خود صحبت کنید و در صورت بروز علائم جدید یا بدتر شدن علائم پس از درمان به پزشک خود اطلاع دهید.

شیوه زندگی و درمان‌های خانگی

پزشک ممکن است به شما پیشنهاد دهد که چندین تغییر سبک زندگی سالم برای قلب را در زندگی خود بگنجانید، از جمله:

  • فشار خون خود را تحت کنترل نگه دارید. اگر دچار نارسایی دریچه میترال هستید، کنترل فشار خون بالا مهم است.
  • خوردن یک رژیم غذایی سالم برای قلب غذا مستقیماً بر نارسایی دریچه میترال تأثیر نمی‌گذارد. اما یک رژیم غذایی سالم می‌تواند به جلوگیری از سایر بیماری‌های قلبی که می‌تواند عضله قلب را ضعیف کند، کمک کند. غذا‌هایی بخورید که دارای چربی‌های اشباع و ترانس، شکر، نمک و غلات تصفیه شده مانند نان سفید هستند. از انواع سبزیجات و میوه‌ها، غلات کامل و پروتئین‌ها مانند گوشت بدون چربی، ماهی و آجیل استفاده کنید.
  • حفظ وزن سالم. وزن خود را در محدوده توصیه شده توسط پزشک نگه دارید.
  • پیشگیری از اندوکاردیت عفونی اگر دریچه قلب شما تعویض شده باشد، ممکن است پزشک به شما توصیه کند قبل از انجام اقدامات دندانپزشکی آنتی بیوتیک مصرف کنید تا از عفونتی به نام اندوکاردیت عفونی جلوگیری کنید. با پزشک خود مشورت کنید تا دریابید که آیا او توصیه می‌کند قبل از انجام اقدامات دندانپزشکی آنتی بیوتیک مصرف کنید.
  • کاهش مصرف الکل مصرف زیاد الکل می‌تواند باعث آریتمی شود و علائم شما را بدتر کند. مصرف بیش از حد الکل همچنین می‌تواند باعث کاردیومیوپاتی شود، وضعیتی که عضله قلب ضعیف شده و منجر به نارسایی میترال می‌شود. از پزشک خود در مورد اثرات نوشیدن الکل بپرسید.
  • پرهیز از دخانیات اگر سیگار می‌کشید، آن را ترک کنید. از پزشک خود در مورد منابعی که به شما در ترک سیگار کمک می‌کند بپرسید. پیوستن به یک گروه پشتیبانی ممکن است مفید باشد.
  • انجام فعالیت بدنی منظم. مدت زمان طولانی و سختی که می‌توانید ورزش کنید به شدت وضعیت و شدت ورزش بستگی دارد. قبل از شروع ورزش از پزشک خود راهنمایی بخواهید، به خصوص اگر به ورزش‌های رقابتی فکر می‌کنید.
  • به طور منظم به پزشک خود مراجعه کنید. یک برنامه ارزیابی منظم با متخصص قلب یا ارائه دهنده مراقبت‌های اولیه خود تنظیم کنید. اگر تغییراتی در علائم یا علائم خود دارید به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر زنی هستید که دچار نارسایی دریچه میترال هستید، مهم است که قبل از بارداری با پزشک خود صحبت کنید. بارداری باعث می‌شود که قلب بیشتر کار کند. اینکه قلب مبتلا به نارسایی دریچه میترال چگونه این کار اضافی را تحمل می‌کند به میزان نارسایی و میزان خوب پمپاژ قلب شما بستگی دارد. در تمام دوران بارداری و پس از زایمان، متخصص قلب و زایمان باید شما را تحت نظر داشته باشد.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

مهندسان بامزه با اختراعات و ابداعات عجیب و غریب و کارا ! گالری عکس

بسیار پیش می‌آید که برای انجام کاری تنها دو راه داریم، یا خرید یک محصول گران و استفاده از آدم‌های کاربلد برای راه‌اندازییا اینکه خودمان با یک سری ابتکار و به صورت به اصطلاح زمخت ولی کارراه‌انداز، تقریبا بدون هزینه کار را انجام بدهیم.…

نقشه واقعی جهان: این نقشه‌های هوشمندانه، اندازه واقعی کشورهای روی کره زمین را نشان می‌دهند

وقتی به نقشه جهان نگاه می کنید، منطقی است که فرض کنید گرینلند و آفریقا از نظر اندازه مشابه هستند. اما در واقعیت، قاره آفریقا 14 برابر وسعت خشکی یخی شمال است.با احتساب تعدادی از جزایر فراساحلی، مساحت کل گرینلند 2.16 میلیون کیلومتر مربع…

هوش مصنوعی یکی از تخیل‌های کودکی ما را تصویرسازی کرد: کشتزارهایی از همه چیز: بستنی قیفی –…

شاید سریال کارتونی پینوکیو باعثش شد. شاید هم نه! در آن قسمت دلپذیر و خاطره‌انگیز، روباه مکار و گربه ننه، پینوکیو را فریفتند تا سکه خود را بکارد تا درختی از سکه بروید و بتواند سکه‌های بی‌شمار برداشت کند.سال‌ها از آن زمان گذشته، الان هم…

ربات‌هایی که در دنیای سینما و تخیل دوستشان داشتیم یا در مواردی از آنها می‌ترسیدیم!

انسان‌ها همیشه از تحولات تازه می‌ترسند و از زمانی که تخیل آدم ماشینی ایجاد شد، ترس از این توده‌های آهنی هم ایجاد شد. شخصیت ربات‌ها در ابتدا در داستان‌ها خیلی سطحی و بیشتر هراس‌‌انگیز بود، اما بعدا ربات‌ها دارای شخصیت شدند تا جایی که حتی…

ابر تورم آلمان در سال 1923 چه بر سر مردم آورد؟

به زمانی می‌رویم که یک آلمانی طبقه متوسط، ​​میلیاردها مارک در جیب خود حمل می‌کرد اما هنوز نمی‌توانست چیزی بخرد. یک قرص نان 200 میلیارد مارک قیمت داشت.با حقوق بازنشستگی یک هفته‌ای حتی یک فنجان قهوه را نمی‌شد خرید. سقوط آزاد ادامه داشت و…

اگر سیمپسون‌ها در دنیا وستروس بودند! گالری عکس

وستروس یک سرزمین یا قاره تخیلی و یکی از مکان‌های اصلی مجموعه رمان‌های فانتزی «آواز یخ و آتش» نوشته جورج آر آر مارتین است. انکاتی در مورد وستروسجغرافیا: وستروس در غرب قاره اسوس قرار دارد و با دریای باریکی که به نام دریای باریک شناخته…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.