پست‌ها و نوشته‌های خود را خوب شروع کنید!

0

گاهی پیش می‌آید که برخی از وبلاگ‌نویس‌ها، پیش یا پس از نوشتن یک مطلب، با من مشورت می‌کنند که قضاوت کنم نوشته‌شان چطور بوده است.

متأسفانه یکی از نقاط ضعف اکثر وبلاگ‌نویس‌ها، بد شروع کردن پست‌ها است. یعنی علیرغم اینکه از نظر رعایت اصول نگارشی و طرح یک مسئله جذاب مشکلی ندارند، آنقدر پست را بد شروع می‌کنند که خواننده اصلا تمایلی پیدا نمی‌کند، ادامه پست را بخواند. آنها معمولا خیلی سریع از اصل مطلب شروع می‌کنند. در پاراگراف اول نمی‌نویسند که چرا این موضوع را برای نوشتن انتخاب کرده‌اند و یا اینکه سعی نمی‌کنند سابقه ذهنی خواننده را بیدار کنند.

به نظر من پاراگراف اول هر پست باید تا جایی که ممکن است، این موارد را داشته باشد:

  • یک حس انتظار ایجاد کند.
  • یک نیاز را مطرح کند.
  • یک داستان خیلی کوچک داشته باشد. مثلا وقتی می‌خواهید یک گوشی جدید را معرفی کنید، می‌توانید این طور بنویسید: سه سال پیش را یاد می‌آورم که شرکت ال جی برای نخستین بار ویژگی را مطرح کرده بود و من در وبلاگم در مورد آن، این پست را نوشتم. حالا زمان زیادی از آن زمان گذشته، اما …
  • خواننده با خواندن بتواند حدس بزند که پست در مورد جه چیزی است.
  • بی‌ربط نباشد.

دقیقا در مورد داستان‌های کوتاه و رمان‌ها هم یک شروع خوب خیلی مهم است. راست‌اش من همیشه با رمان‌هایی که نتوانند در پنج شش صفحه اول، شخصیت‌های اصلی رمان را بشناسانند و به من معرفی کنند که داستان در چه فضایی اتفاق می‌افتد و چه نبرد یا سیری را باید انتظار بکشم، مشکل داشته‌ام و گاهی هم به کل از خواندن ادامه رمان صرف‌نظر می‌کنم.

متأسفانه به خصوص در سال‌های اخیر برخی از نویسندگان جوان و تازه‌کار تصور می‌کنند که با یک شروع مبهم که خواننده نتواند به سرعت زمان و مکان و شخصیت‌ها را دریابد، می‌توانند شروعی مرموز و کنجکاوکننده داشته باشند که چنین چیزی صحیح نیست.

[mks_separator style=”solid” height=”2″]

حالا بیایید یک شروع ساده و سرراست و در عین حال جذاب را بخوانیم:

ایوینگ (Eving) آرام آرام بیدار می شد، در تمام دور و برش سرما احساس می‌کرد. سرما به آرامی از طولی بدنش پایین می‌آمد، سر و شانه‌هایش از انجماد درمی‌آمدند، بقیه اعضایش تدریجا ظاهر می‌گردید. تا آنجا که می‌توانست خود را تکان داد و پرده کف‌مانندی که با ظرافت خاصی بافته شده بود و او را در تمام طول مسافرت فضایی در خود پیچیده نگاه میداشت، با حرکت او می‌لرزید.

یک دستش را دراز کرد و روی اهرمی که در فاصله شش اینچی دستش قرار داشت گذاشت و آن را پایین آورد. بخاری از یک مایع به شبکه‌های بالای سرش که مانند پرده‌ای وی را احاطه کرده بود پاشیده شد و آنرا تجزیه کرد. سرما از تنش چکید به سختی برخاست و مانند آدمهای خیلی پیر خودش را حرکت داد و با احتیاط دراز کشید.

به طوری که صفحه زمان‌سنج ، بالای سرش نشان می‌داد، ایوینگ یازده ماه و چهارده روز و در حدود شش ساعت خوابیده بود. در صفحه زمان‌سنج ، واحد زمان را بر طبق واحدهای زمان مطلق کهکشانی مشخص کرده بودند و ثانیه، واحد زمان مطلق کهکشانی که قابل اندازه گرفتن بود، یک رقم پذیرفته شده بود، زیرا که این همان واحد و اندازه زمان است که دنیای مادر (زمین) سنجیده و مشخص کرده است.

ایوینگ انگشتش را روی یک دکمه لعاب داده شده گذاشت و قطعه‌ای از دیواره سفینه‌اش پس رفت، پرده تلویزیون که تشعشعات ملایمی ساطع میکرد در جلویش ظاهر شد. سیاره‌ای در عمق پرده دستگاه معلق بود، سیاره‌ای که خود به رنگ سبز است و دریاهای پهناوری قاره‌های آن را محاط کرده است.

ایوینگ می‌دانست که دیگر چه باید بکند. حالا که خون دوباره در اعضای گرم شده‌اش جریان می‌یافت، حرکت تندی کرد. به طرف دستگاه شبکه‌مانند مولد امواج ماورای فضای روی دیوار مقابل رفت و صفحه ارتباط را چرخانید.

نور آبی‌رنگی درخشید. دهانش را مقابل شبکه صدا رسان گرفت و گفت:

“بیرد ایوینگ Baird Ewing صحبت می‌کند. میل دارم گزارش دهم که بعد از پرواز موفقیت‌آمیز در مدار زمین قرار گرفته‌ام. تاکنون همه چیز روبراه بوده است . بعد از مدت کمی به زمین می‌نشینم. به دنبال این گزارش گزارش‌های دیگری نیز مخابره خواهد شد.”

ارتباط را قطع نمود. او می‌دانست که کلماتش اکنون سراسر کهکشان را طی می‌کردند تا به وسیله امواج حامل ماورای جو به دنیای او برسند. پانزده روز لازم بود تا پیغام او به کوروین “Corwin” برسد.

ایوینگ دلش می‌خواست تمام طول مسافرت یک‌نفری خود بیدار بماند. میل داشت تمام آن مدت را کتاب بخواند، موسیقی گوشی کند. فکر اینکه او تقریبا یک سالی از عمر خود را در خواب گذرانده بوده است برایش چندش‌آور بود، تمام آن وقت را تلف کرده بود!

ولی آن فرصت دیگر برنمی‌گشت. هم‌میهنانش در ارتباطی که با او برقرار کرده بودند. به او گفته بودند:

” شما از ارتفاع ۱۶ Parsec در فضا عبور می‌کنید، ایوینگ! هیچ کس نمی‌تواند تمام آن مدت را بیدار بماند و زنده باشد و ما شما را زنده می‌خواهیم.”

او سعی کرد اعتراض کند. فایده نداشت. ساکنان کوروین او را به بهای گزافی به زمین فرستاده بودند که برای آنها یک اقدام حیاتی بکند. اگر آنها به یقین می‌دانستند که ایوینگ در وضع بدی گیر می‌افتد. البته کسی دیگری را به جایش می‌فرستادند.

ایوینگ با بی‌میلی قبول کرده بود. برای تمرین و آمادگی کار، او را در یک وان غذا دهنده نشانیده بودند و به او نشان داده بودند که چگونه اهرم‌های پایی رافشار دهد و چگونه وقتی که حالت بی‌وزنی پیش آمد و وقت استفاده تمام شد، اهرم دستی را بکشد. آنگاه سفینه‌اش را محکم بستند و در ظلمات پرتابش کردند، همچون قایق کوچکی در اقیانوس بیکران ، یک سفینه فضایی که چون تابوت یکنفره بود …

[mks_separator style=”solid” height=”2″]

همان طور که دیدیم ما در تنها حدود دو صفحه، با ماجرایی که باید دنبالش کنیم، آشنا شدیم. دل کندن از یک داستان با شروعی به این سبک خیلی دشوار است.

شما هم در وبلاگ‌های خود شروع متفاوت و برانگیزاننده را آزمایش کنید. هیچ فرقی نمی‌کند که شما یک بلاگر ادبی، فناوری یا روزانه‌نویس هستید. شما حتی به عنوان یکی از اعضای تیم تهیه محتوای وبلاگ یک شرکت یا سایت هم می‌توانید با نوشتن پست‌هایی با مقدمه‌های متفاوت، به ارتقای برند شرکت خود کمک کنید.

برای تمرین صفحات اول کتاب‌های مطرح را بخوانید یا پست‌های سایت‌ها و وبلاگ‌هایی را که دوست دارید، با تمرکز روی پاراگراف اول آنها مرور کنید.

تذکر: شروع شما نباید مصنوعی و کاذب باشد، چون خواننده‌ها باهوش‌تر از آنی هستند که تصور می‌کنید!


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

حجم‌ها و مجسمه‌های زیبا ساخته شده با صفحات کتاب‌های قدیمی

ما انسان‌ها استفاد تخیل هستیم، اما در موارد معدودی این تخیل‌های خود را به صورت نقاشی یا حجم، زنده می‌کنیم و در معرض تماشای دیگران قرار می‌دهیم.اِما تیلور، هنرمند مقیم بریتانیا، این تجربه را در مجسمه‌هایی از جنس کتاب به صورت باورنکردنی…

عکس‌های قدیمی از کلاس‌های تایپ دهه 1950 تا 1970 – زمانی که تایپ یک مهارت پایه بود و چه بسا با…

در تاریخ آموزش آمریکا، در یک برهه دبیرستان‌های آمریکا برای آموزش یک مهارت ضروری برای ورود به دنیای مدرن تجهیز شدند: تایپ کردن. ظهور کلاس‌های تایپ در دبیرستان‌های ایالات متحده، فصلی جذاب در تاریخی آموزش بود.شروع  آموزش تایپ را می‌توان در…

سفری در شهرهای باستانی دنیا به یاری تخیل میدجرنی

از شهرهای باستانی دنیا بقایایی مانده و بر اساس همین یقایا و توصیف‌ها و تحلیل مورخان، برخی‌ها اقدام به بازسازی رایانه‌ای شهرهای قدیمی کرده‌اند تا شکوه و عظمت آنها را به ما بنمایانند.اما میدجرنی هم راهی آسان برای این تصور بدون نیاز به…

Fotomat: یادآوری غرفه‌های پردازش عکس دهه 1980 آمریکا که با خودرو از کنار آنها می‌گذشتند و فیلم‌…

در دوران قبل از عکاسی دیجیتال و آپلود آسان عکس‌ها (در این دومی شک دارم که فعلا در ایران ساده باشد!)، یک راه حل جذاب و نوآورانه برای ظاهر کردن فیلم‌های آنالوگ وجود داشت:  Fotomat.در طول دهه 1980، این غرفه‌های پردازش عکس در سراسر آمریکا،…

چه می‌شد اگر انیمیشن‌های استودیو جیبلی را کسی با آبرنگ می‌کشید – کاری که لوئیز تریر کرده!

در این نقاشی‌های زیبای لوئیز تریر، طرفداران استودیو جیبلی فورا انیمیشن‌های یه یاد ماندنی را که از آنها الهام گرفته شده، تشخیص خواهند داد.لوئیز تریر، نقاش و مجسمه‌ساز فرانسوی با الهام از شخصیت‌های انیمیشن‌های شناخته شده از استودیو جیبلی،…

نمونه‌هایی از بازسازی و دکوراسیون جدید خانه که می‌توانند الگویی برای ما باشند

به سبب نوع معماری، خانه‌های ما معمولا خیلی زود دمده یا به اصطلاح کلنگی می‌شوند. شرکت‌‌های بازسازی خانه مدتی است بسیار زیاد شده‌اند.اما شک و تردید زیادی در مورد میزان کارایی بسیاری از آنها وجود دارد. برخی از آنها اصلا به تقویم کاری متعهد…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.