تغییر ساعت بهاری و تابستانی: یک کار منطقی و سودمند یا کاری که فقط باعث آشفتگی و مردم‌آزاری می‌شود؟

2

در ایران هر سال، ساعت 24 روز اول فروردین، ساعت یک ساعت جلو کشیده می‌شود و ما فاصله کوتاهی با این زمان داریم.

این جلو عقب کشیدن ساعت، هم در ایران و هم در سطح دنیا برای خودش موافقان و مخالفان زیادی دارد، حتی در سطح مقامات عالیرتبه.

ما در اینجا می‌خواهیم بررسی کنیم که آیا این کار، واقعا کاری منطقی است یا در نهایت فقط کاری است که باعث سردرگمی و آشفتگی چند روزه مردم می‌شود.

نخست باید زاویه دید خود را در مورد جلو عقب کشیدن بهاری و پاییزی ساعت، عوض کنیم. این کار در واقع نشان می‌دهد که ما آدم‌ها، برده ساعت و زمان خامی که نشان می‌دهد نیستیم و توانایی تطابق خود را با آنچه واقعا در طبیعت می‌گذرد، داریم. این در واقع یک «هک» ظریف در زندگی است.

بیشتر مخالفان این کار، مشکلات کوتاه‌مدت چند روز اول تغییر ساعت را بهانه می‌کنند و آثار سودمند طولانی‌مدت آنها را در نظر نمی‌گیرند. آنها حتی به پژوهش‌های آماری پزشکی هم استناد می‌کنند. مثلا مطابق تحقیقی که در سال 2012 انجام شد، مشخص شد که جلو کشیدن بهاری ساعت، در روزهای نخست، 10 درصد میزان سکته‌های قلبی را بیشتر می‌کند. طبعا مخالفان تغییر ساعت، استدلال می‌کنند که استرس اندک روزهای اول تغییر ساعت، می‌تواند این افزایش آمار سکته را توجیه کند.

اما این مخالفان اصلا در نظر نمی‌گیرند که که اصولا میزان سکته در زمستان و اوایل بهار، به صورت کلی بیشتر است و در ضمن کاهش متناظری در بروز حمله‌های قبلی در تغییر ساعت پاییزی وجود دارد.

در این میان بسیاری از آثار سودمند پنهان تغییر ساعت هم در نظر گرفته نمی‌شوند: تغییر ساعت باعث می‌شود که ما زمان بیشتر در معرض نور آفتاب قرار بگیریم و میزان ویتامین D فعال بدن ما بیشتر شود، این کار باعث می‌شود که بتوانیم زمان بیشتری را برای ورزش اختصاصی بدهیم و به علاوه باعث می‌شود که زمان بیشتری بتوانیم با دوستان در ارتباط باشیم و تعاملات اجتماعی‌مان بیشتر شود. حتی این امر میزان افسردگی فصلی را کمتر می کند.

چیز جالب دیگر پایین آمدن قابل توجه میزان جرم و جنایت است. طبیعی است که بیشتر جرم‌ها در هنگام تاریکی رخ می‌دهند. بر اساس یکی از تحقیقات مشخص شد که میزان بروز جرم و جنایت متعاقب تغییر ساعت 7 درصد افت می‌کند! جالا اگر میزان خسارت مالی ناشی از سرقت‌ها، هزینه درمان موارد ضرب و جرح و حتی تجاوزها را در نظر بگیریم، ارزش تغییر ساعت بیشتر مشخص می‌شود.

یک چیز متناقض در مورد تغییر ساعت هم جالب توجه است:

پیش از این همگان تصور می‌کردند که تغییر ساعت باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود. استدلال ساده بود، وقتی ادارات و محل‌های کار، ساعات کاری کمتری در هنگام تاریکی داشته باشند، مصرف انرژی برای روشنایی و گرمایش، کاهش پیدا می‌کند. اما بعد از مدتی، این امر به کلی رد شد. به طوری که مثلا مطابق یک پژوهش که سال 2006 در ایالت ایندایانای آمریکا انجام شد، مشخص شد که تغییر ساعت در واقع یک درصد مصرف انرژی را افزایش می‌دهد! دلیل این امر متناقض این بود که مردم در طول روز، بیشتر سیستم‌های تهویه را روشن می‌کنند. اما دست‌کم دو پژوهش انجام شده دیگر نشان می‌دهند که تغییر ساعت به میزان بسیار اندکی، مصرف انرژی را کاهش می‌دهد. چیزی حدود نیم درصد. در ایران آمارهای رسمی کاهش 1.5 درصدی مصرف انرژی را به خاطر تغییر ساعت، تأیید می‌کنند.

یکی از اشکالات دیگری که مخالفان تغییر ساعت مطرح می‌کنند این است که تغییر ساعت بهاری، میزان حوادث ترافیکی را بیشتر می‌کند. این یک حقیقت ثابت‌شده است، اما باید در نظر گرفت که فقط در یک هفته اول بعد تغییر ساعت، صادق است و نه در همه بازه زمانی.

تغییر ساعت، برای نخستین بار در سال ۱۷۸۴ در فرانسه مطرح شد. در این سال، بنیامین فرانکلین، وزیر مختار آمریکا در فرانسه طی مقاله‌ای که در یکی از مجلات فرانسه چاپ شد، از مردم خواست که صبح‌ها یک ساعت زودتر از خواب بیدار شوند. فرانکلین معتقد بود که به این ترتیب، مردم می‌توانند روزها از روشنایی خورشید استفاده بیشتری کنند و شب‌ها شمع کمتری مصرف نمایند. البته فرانکلین پیشنهادی مبنی بر تغییر ساعت رسمی کشور ارایه نکرد. این پیشنهاد، برای اولین بار در سال ۱۹۰۷ در انگلستان توسط فردی به نام ویلیام ولت پیشنهاد شد؛ هرچند که در آن مقطع زمانی عملی نشد.

اما تغییر ساعت رسمی برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی، برای اولین بار در سال ۱۹۱۶ در کشور آلمان عملی شد. اکنون هفتاد و هفت کشور جهان با استفاده از این تکنیک، ساعات رسمی خود را تنظیم می‌کنند.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

جالب و گاهی خنده‌دار: آدم‌هایی که خیلی شبیه تابلو یک آگهی کنارشان هستند!

گاهی شباهت آدم‌ها به هم عجیب به نظر می‌رسند. حالا در نظر بگیرید که کاملا تصادفی اشخاصی در کنار تابلویی یا آگهی دیواری ایستاده باشند و چهره آنها به یکی از شخصیت‌های تابلو یا آگهی شباعت زیادی داشته باشد یا اصلا فرد افزونه‌ای برای مفهوم تبلیغ…

داستان پسر دو سر بنگال، آن هم به صورتی تقریبا دیده نشده!

در ماه مه 1783، در روستای کوچکی به نام Mundul Gaut، در بنگال هند، یک کودک عجیب به دنیا آمد. او دو سر داشت.مامایی که به زایمان کمک می کرد از ظاهر کودک چنان وحشت زده شد که سعی کرد با انداختن او به داخل آتش این هیولا را بکشد. خوشبختانه…

چرا هنگامی که می‌خواهند عکسی از ما بگیرند، ناخودآگاه سرمان را کج می‌کنیم؟

وقتی در فیس بوک، اینستاگرام یا سایر سایت‌های رسانه اجتماعی پر از عکس هستیم، احتمالاً متوجه یک روند در زبان بدن کاربران خواهیم شد. هنگام عکس گرفتن و مواجهه با دوربین، برخی افراد به طور خودکار سر خود را به یک طرف خم می‌کنند. به نظر می‌رسد که…

اگر مجموعه ارباب حلقه‌ها را پیکسار بازسازی کند …

مجموعه فیلم ارباب حلقه‌ها به کارگردانی پیتر جکسون و بر اساس رمان فانتزی حماسی نوشته جی. آر. آر. تالکین، دارای شخصیت‌های متنوعی بود. برخی از آنها اینها هستند:فرودو بگینز (با بازی الیجا وود): قهرمان داستان، فرودو، هابیتی است که تبدیل به…

زره نمادین فلزی پیچیده‌ برای گربه‌ها و موش‌ها – کار یک هنرمند باذوق!

دشمنی بین گربه‌ها و موش‌ها به قدمت تاریخ است. اگر قرار بود آنها مثل آدمیان در برابر هم صف‌آرایی کنند چه چیزهایی برای این نبرد می‌ساختند؟کار یک هنرمند کانادایی تقریباً در همین سمت و سو است. جف دی بوئر با الهام از فرهنگ‌های باستانی و…

چگونه از نشخوار فکری یعنی زیاد فکر کردن به چیزی تنش‌زا، رهایی پیدا کنیم؟

بعضی‌ها درگیر یک نوع نشخوار فکری می‌شوند. مثلا خاطرات بد گذشته، از دوران کودکی یا رابطه بد با شریک زندگی سابقشان را مرتب ناخواسته به هر بهانه‌ای مرور می‌کنند یا در مورد یک کار جزئی که می‌دانند انجام دادنش سخت نیست و از عهده‌اش برمی‌آیند،…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /
2 نظرات
  1. عابر می گوید

    روی فیزیولوژی بدن تاثیر بد میذاره. خوشبختانه تغییر ساعت روی روند زندگی ما تاثیر نداره و فقط اعداد کمی عوض میشن . زمانبندی باید طبق طبیعت و بافت انسان باشه وقتی که ادم میاد و تغییر ایجاد میکنه مشکل هم باهاش میاد. شما به مناسک و مراسم عبادی توجه کن با روند طبیعت و بدن انسان میره جلو

  2. سروش می گوید

    مدتها برای من این قضیه جای سوال بود
    ممنون
    به نظرمن تنها ایراد این تغییر ساعت،سردرگمی مسافرهای قطار و هواپیما هستند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.