آشنایی با تاریخچه و قسمت‌های مختلف موزه لوور فرانسه

0

موزه لوور یا به زبان ساده‌تر لوور (The Louvre)، با مساحت 60600 متر مربع، یکی از بزرگ‌ترین و پربیننده‌ترین موزه‌های هنری جهان و همچنین جایگاه بسیاری از گنجینه‌های با ارزش دنیاست.

این بنای تاریخی در مرکز پاریس، در شمال رودخانه سن و در منطقه یک قرار دارد. در این موزه بیش از ۳۵هزار اثر تاریخی از دوران ماقبل تاریخ تا قرن نوزدهم به نمایش گذاشته شده است و از نظر غنای آثار تاریخی در ردیف موزه های متروپولیتن نیویورک Metropolitan Museum و ویکتوریا و آلبرت انگلستان (Victoria and Albert Museum) قرار دارد. بنا به گفته کارشناسان فرانسوی، نقاط قوت این موزه آثار مربوط به بخش ایران، عرب، قرون وسطی و امپراتوری عثمانی است.

این موزه در قصر لوور (Louvre Palace)، قرار دارد. این قصر را فیلیپ دوم در اواخر قرن دوازدهم به عنوان قلعه ساخت و یکی از اقامتگاه‌های پادشاهان فرانسه شد. در طول تاریخ، هر کدام از پادشاهان و سردمداران فرانسه بخشی از کاخ را بنا کرده و به وسعت آن افزودند.

در دوران انقلاب کبیر فرانسه، سال ۱۷۹۳، این کاخ به موزه تبدیل شد. موزه لوور، بین سالهای ۱۷۹۴ تا ۱۸۱۵ میلادی، به موزه ناپلئون معروف بود. در این مدت شاهکارهای بسیاری از سراسر اروپا به این موزه آورده شد. در زمان لویی هجدهم، مجسمه ونوس دو میلو Venus de Milo اثر الکساندروس آنتی وچ Alexandros of Antioch و در زمان شارل دهم مجسمه‌های مدرن و بسیاری از آثار باستانی یونان و روم و همچنین در دوره حکومت لویی فیلیپ آثار باستانی آشوری در این موزه جای گرفت. در دوره جمهوری سوم، موزه لوور به موزه ملی تبدیل شد.

در محوطه موزه لوور، در امتداد خیابان شانزه لیزه، هرمی شیشه‌ای قرار دارد که یکی از ورودی‌های اصلی موزه است و در طبقه زیرین آن بلیط فروشی قرار دارد.

آثار هنری در موزه لوور در هشت بخش جای گرفته اند: آثار باستانی مصر؛ آثار باستانی خاور نزدیک؛ آثار باستانی یونان، اتروسک و روم؛ هنرهای اسلامی؛ مجسمه؛ هنرهای تزیینی؛ نقاشی؛ عکس و تصاویر.

در بخش آثار باستانی مصر، بقایایی از تمدن‌هایی که در دره نیل گسترش یافته بودند، از اواخر دوران ماقبل تاریخ (چهار هزار سال قبل از میلاد مسیح) تا دوران مسیحیت (چهار قرن پس از میلاد مسیح به نمایش گذاشته شده است.

بخش آثار باستانی خاور نزدیک، آثاری نه هزار ساله، از دوران ماقبل تاریخ تا اوایل دوره اسلامی را در بر می‌گیرد. این آثار متعلق به سرزمین‌هایی از آفریقای شمالی تا دره سند و آسیای مرکزی و از دریای سیاه تا شبه جزیره عربستان هستند. آثاری از تمدن‌های ایران باستان نیز در این بخش به نمایش گذاشته شده اند که طی کاوش‌های فرانسویان در شوش به دست آمده و به موزه لوور فرانسه منتقل شدند. بسیاری از این آثار متعلق به دوره های صفویه و قبل از آن هستند. از جمله این آثار می توان به قانون حمورابی Code of Hammurabi، بقایایی از کاخ داریوش اول -پادشاه هخامنشی- در شوش، جواهراتی متعلق به دوران هخامنشی، آثاری از تخت جمشید و همچنین بز بالدار طلایی هخامنشی، گاو بالدار و نقش برجسته‌ها و ظروف گلی دوره آشوری و اشیایی متعلق به امپراتوری‌های ساسانی و اشکانی و… اشاره کرد.

قانون حمورابی که به دستور حمورابی، شاه بابل، نوشته شد، شامل ۲۸۲ماده در باب حقوق جزا و حقوق مدنی و حقوق تجارت است. ستونی که قوانین حمورابی بر روی آن حک گردیده از سنگ بازالت است و حدود2.5  متر ارتفاع دارد. متن قوانین، گرداگرد این ستون در ۳۴ ردیف به خط میخی نوشته شده است. قانون حمورابی نخستین سند شناخته شده‌ای است که در آن یک فرمانروا مجموعه ای کامل از قوانین را برای ملت خود تعیین و اعلام می‌کند. حمورابی ششمین پادشاه اولین سلسله شاهان کشور قدیم بابل بوده است.

در بخش آثار باستانی یونان، اتروسک و روم، آثار هنری مربوط به این سه تمدن به نمایش گذاشته شده اند. این بخش نمایانگر هنر ناحیه وسیعی شامل یونان، ایتالیا و حوضه مدیترانه، از دوران نوسنگی (هزاره چهارم قبل از میلاد) تا قرن ششم بعد از میلاد است.

بخش هنرهای اسلامی موزه مدتی تعطیل بود و در ۲۲ دسامبر ۲۰۱۲ با مجموعه‌ای جدید و در مکانی جدید افتتاح شد. در حال حاضر این بخش سه هزار شی ء دارد که ۱۳۰۰ سال از تاریخ اسلامی سه قاره را، از اسپانیا تا جنوب شرق آسیا، به نمایش می گذارد. دیوار دوازده متری سرامیک مربوط به دوره عثمانی که تاکنون به نمایش در نیامده است، آثار اسلامی و همچنین فرش های قدیمی نفیس، از جمله اشیایی است که در این بخش به نمایش گذاشته شده‌اند. ماریویلینی و رودی ریسیوتی دو معماری هستند که کار فنی این بخش و طراحی سردر ورودی آن را که از جنس شیشه و فولاد است، برعهده داشته اند. آثار ایرانی در این مجموعه جایگاه مهمی دارد و بیش از نیمی از آثار را به خود اختصاص می‌دهد.

بخش مجسمه موزه، در سال ۱۸۲۴ افتتاح شد و به مجسمه های قرون وسطی، رنسانس و مجسمه های مدرن اختصاص دارد. در سال ۱۸۴۸ کلکسیون عتیقه‌جات و در سال ۱۸۹۳ کلکسیون اشیا هنری در این بخش افتتاح شد.

بخش هنرهای تزیینی موزه، مجموعه وسیعی از جواهرات، ظروف نقره، ظروف لعابی، سنگ های نیمه قیمتی، سرامیک، ظروف شیشه‌ای، اسباب و اثاثیه، فرش و… دارد. این اشیا مربوط به اوایل قرون وسطی تا نیمه قرن نوزدهم هستند.

در بخش نقاشی موزه، بیش از ۷۵۰۰ اثر هنری از قرن سیزدهم تا سال ۱۸۴۸ به نمایش گذاشته شده است. حدود دو سوم این آثار متعلق به هنرمندان فرانسوی هستند. بخش وسیع عکس و تصاویر موزه، شامل حدود 8600 نسخه خطی، کتاب، نقاشی و تصویر است که بر روی کاغذ کشیده شده.

فهرست زیر از برجسته ترین آثار موجود در موزه لوور هستند که هر یک در بخش مربوط به خود قرار دارند:

– مجسمه کاتب نشسته، مربوط به ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح است که از مصر آورده شده.

– گاو نر بالدار که از جنس کاشی لعابدار بوده و مربوط به پانصد سال قبل از میلاد است. این اثر از کاخ داریوش به موزه لوور انتقال داده شده و در بخش آثار ایران به نمایش گذاشته شده است.

-مجسمه مرمرین ونوس دو میلو، اثر الکساندروس آنتیوچ و مربوط به دو قرن قبل از میلاد مسیح است.

-نقاشی مونالیزا (Mona Lisa) یا لبخند ژوکوند اثر لئوناردو داوینچی

-نقاشی عظمت مریم مقدس و مسیح کودک Virgin and Child in Majesty اثر سیمایو (Cimabue).

-مجسمه برده سرکش (The Rebellious Slave)، مربوط به سال ۱۵۱۳ و اثر میکلانژ (Michelangelo) است.

علاوه بر این، موزه لوور کتابفروشی و فروشگاه های وسایل تزئینی و هنری و کافه و رستوران دارد.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

روسای جمهوری آمریکا به صورت تصاویر خیالی شبیه گیم‌های رل پلیینگ ژاپنی!

توجه: تصاویر را میدجرنی ساخته و سازنده ظاهرا فارغ از سمت و سوی سیاسی و فقط یک نوع بیان هنری دست به این کار زده است.جو بایدن:دونالد ترامپ:باراک اوباما:جورج دبلیو بوش:بیل کلینتون:جورج بوش پدر:…

برآورد میزان موفقیت قرارهای عاشقانه زوج‌ها با هوش مصنوعی و اندازه‌‌گیری میزان همسانی پاسخ‌های سیستم…

در حین یک قرار آشنایی پاسخ‌های فیزیولوژیکی دو نفر حین گفتگو و دیدار با هم هماهنگ می‌شود، این پدیده‌ای است که از آن با نام همسانی فیزیولوژیکی یاد می‌شود.درجه این همگامی با تعامل در مکالمه و کیفیت همکاری همبستگی دارد و بنابراین می‌تواند…

25 آزمایش روانشناسی تاثیرگذار و به‌یادماندنی در تاریخ کدام‌ها هستند؟

تأثیرگذارترین آزمایش‌های روانشناختی در تاریخ رشته روانشناسی، یک رشته آزمایش گسترده هستند که هر یک در حیطه حوزه‌های تخصصی کوچکتر شکل گرفته‌اند. هر یک از این حوزه‌های تخصصی در طول سال‌ها با مطالعات و تحقیقات و آزمایش‌های به دقت طراحی شده،…

سخت است باور کنیم که این عکس‌ توهم‌برانگیز، واقعا عکس است و نقاشی نیست – چرا علیرغم هوش مصنوعی…

اخیراً توجه زیادی به جهان‌های فانتزی ایجاد شده در هنر هوش مصنوعی شده است. با این وجود عکاسی هنوز قدرت و تازگی خاص خودش را دارد و می‌تواند جادو کند و صحنه‌های فانتزی خیره‌کننده ایجاد کند.برخی از عکس‌های تارین گلدمن -عکاس آفریقای جنوبی-…

شوخی با مجسمه‌ها – وقتی حال مردم خوش است!

شوخی و طنز هم حال و هوای خاص خودش را می‌طلبد. مردم اگر از نظر پیشبینی شرایط اقتصادی آینده و وضعیت رفاه اکنون، آرامش و اطمینان خاطر لازم را داشته باشند و اگر بتوانند خود مقوله فرهنگ و اخلاق و دانش خود را ارتقا بدهند، شرایظ ظاهری و باطنی دیگر…

کسانی که توهم خاص و عجیبی دارند: ما از ستاره‌های دیگر آمده‌ایم و فرازمینی هستیم! پدیده Starseed

ممکن است خیلی احمقانه به نظر برسد. اما افرادی هستند که معتقدند از سایر سیارات به زمین آمده‌اند تا به شفای سیاره زمین کمک کنند و بشریت را به «عصر طلایی» هدایت کنند و به دوره‌ای از خوشبختی، شکوفایی و موفقیت برسانند!جستجوی اینترنتی این…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.