هنوز افراد زیادی از سی‌دی، ماشین حساب، ویدیو کاست و تلفن‌های ثابت استفاده می‌کنند؛ واقعا چرا مردم به سختی می‌توانند فناوری‌های قدیمی را رها کنند؟

6

در حالی که ما غرق در اینترنت و اسمارت‌فون و انواع گجت‌های هوشمند و مدرن هستیم و تصور زندگی بدون آن‌ها حتا برای یک ساعت مشکل است؛ افراد زیادی در سراسر جهان هنوز از فناوری‌های قدیمی مربوط به دو یا سه دهه پیش استفاده می‌کنند و حاضر نیستند ازشان دل بکنند.

باور کنیم یا نه، زیاد مهم نیست؛ چون این آمارهای رسمی هستند که نشان می‌دهند بسیاری از مردم هنوز از ویندوز ایکس‌پی، سی‌دی و بدتر فلاپی‌دیسک، نوار کاست، گرامافون، ویدیو کاست، تلفن‌های ثابت سیمی و دستگاه‌هایی شبیه به این‌ها استفاده می‌کنند.

سرعت رشد فناوری در سال‌های اخیر این‌قدر زیاد شده است که یک گوشی تلفن همراه ۵ سال پیش با یک اسمارت‌فون معمولی عرضه شده در امسال قابل مقایسه نیست ولی انگار برای برخی از مردم رشد فناوری در همان سال‌های دور متوقف شده و دنیای‌شان فقط با گجت‌هایی قدیمی پر شده است.

براساس گزارش‌های رسمی منتشر شده از سوی مایکروسافت؛ هنوز روی حدود ۱۰ درصد سیستم‌های جهان؛ ویندوز ایکس‌پی نصب است و استفاده می‌شود. هنوز کارخانه‌هایی در جهان وجود دارد که نوار کاست، ویدیو کاست و دیسک‌های گرامافون تولید و عرضه می‌کنند و اتفاقا فروش و سود خوبی دارند.

جدیدترین نظرسنجی بانک مرکزی امریکا از یک هزار مشتری بالای ۱۸ سال و نزدیک به ۲۰۰ مشتری در فاصله سنی ۱۳ تا ۱۷ سال؛ آمارهای عجیب و باورنکردنی را نشان می‌دهد که در نمودار زیر مشاهده می‌کنید:

طبق این نمودار؛ نزدیک به ۴۹ درصد این افراد از سی‌دی استفاده می‌کنند و ۴۰ درصد آن‌ها ماشین حساب دارند در حالی که ما تصور می‌کنیم دیگر هیچ‌کس به سراغ ماشین حساب نخواهد رفت. ۳۶ درصد این افراد در خانه یا محل کار با تلفن ثابت سیمی کار می‌کنند و ۱۷ درصد ویدیو کاست دارند.

واقعا چرا برای مردم سخت است که از فناوری‌های قدیمی دل بکنند؟ آیا ترس از ناتوانی در کار کردن با دستگاه‌های جدید باعث می‌شود گجت‌های قدیمی را محکم بچسبند یا بر اثر عادت و روزمرگی سالیان دراز دیگر نمی‌توانند با یک دستگاه جدید ارتباط برقرار کنند؟ پای خاطره‌ها و نوستالژی‌‌ها وسط است؟ شاید هم گجت‌های جدید پیچیده و کار کردن با آن‌ها سخت است؟


حالا شاید تصور کنید که تنها شرکت‌های سطح پایین، هنوز اقدام به تولید گجت‌های قدیمی با کیفیت نازل می‌کنند.

باید بگویم که چنین نیست. برای مثال شرکت پاناسونیک به تازگی یک دستگاه جدید و زیبای پخش صفحات موسیقی را رونمایی کرده است که SP-10R نام دارد.

این دستگاه در همین نمایشگاه IFA اخیر رونمایی شد و پیش از هر چیز ظاهر بسیار زیبا و نمای آلومینیومی آن جلب نظر می‌کند.

قیمت این وسیله که از بعد تکنیکی هم در نهایت کیفیت صفحات موسیقی را پخش می‌کند 3700 دلار است.

قطعا وسیله‌ای چنین گران، بازار مصرف خود را داشته که پاناسونیک را به تولید آن واداشته است.

یک دلیل برای اینکه هنوز گجت‌های قدیمی خواهان دارند این است که ما هنوز محتواهایی ضبط شده با فرمت‌های قدیمی که تبدیل نشده‌اند، در اختیار داریم. مثلا نوارهای کاست، وی اچ اس یا حتی در موارد دیسکت‌ها را!

جنبه دیگر این است که تجربه کاربری این گجت‌ها، در عین پرزحمت کار با آنها، چنان است که هنوز بدیلی برای آنها پیدا نشده است.

مثلا پخش موسیقی با نوار کاست را در نظر بگیرید. شاید ضبط کم‌کیفیت موسیقی روی آنها، کم‌حجم بودن آنها و اینکه برای جابجایی بین قطعات موسیقی کلی زحمت تحمل شود، شما را به این نتیجه برساند که این فرمت را فراموش کرد. اما اگر خوب فکر کنیم می‌بینیم که همه موسیقی‌هایی که با کاست گوش می‌کردیم، در لایه‌های ذهنی‌مان بسیار پررنگ‌تر از هنگامی که با وسایل مدرن به همان موسیقی‌ها گوش می‌کنیم، حک می‌شوند.

همان الزام به گوش کردن تدریجی و تکانه‌ای رفتار نکردن با موسیقی‌هایی که چند ثانیه اولشان به نظر جالب نمی‌آید و پرش نکردن، باعث می‌شد که موسیقی‌ها را بسیار بهتر درک کنیم.

مثال دیگری می‌زنم. ما الان از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی برای اطلاع‌رسانی استفاده می‌کنیم. اما یک شرایط اضطراری را در نظر بگیرید که زلزله‌ای آمده یا یک حمله هوایی گسترده انجام شده و برق به همراه فیبرها نوری قطع شده‌اند، ایا در همین هنگام رادیوهای ترانزیستوری بهتر از هر گجت مدرنی کار نمی‌کنند؟!

حافظه‌های فلش سریع و پرظرفیت این روزها بسیار اغواکننده هستند، هاردهای اکسترنال هم همین طور. اما گاهی اواات میزان اعتماد پایداری حفظ اطلاعات روی آنها حتی از یک نوار VHS هم پایین‌تر است.

ویندوز و برنامه‌های قدیمی؟ راستش را بخواهید در مورد برخی از برنامه‌ها من شخصا نسخه‌های قدیمی را ترجیح می‌دهم. توسعه‌دهندگان برخی از برنامه‌ها، به شیوه متناقضی، در نسخه‌های جدید برنامه‌ها، آنها را بی‌جهت پیچیده و سنگین می‌کنند و رابط کاربری که کاربرها سال‌ها با آن تطابق پیدا کرده‌اند را دگرگون می‌کنند. چرا وقتی یک نسخه قدیمی دلخواه و کارا را داریم، از آن استفاده نکنیم.

البته در مورد سیستم‌عامل‌ها، همیشه دغدغه امنیتی مطرح است. اما وقتی که شما یک پی‌سی با سخت‌افزار ضعیف دارید، می‌توانید با برنامه‌های امنیتی سبک، تا حدی این نقطه ضعف را برطرف کنید.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

روسای جمهوری آمریکا به صورت تصاویر خیالی شبیه گیم‌های رل پلیینگ ژاپنی!

توجه: تصاویر را میدجرنی ساخته و سازنده ظاهرا فارغ از سمت و سوی سیاسی و فقط یک نوع بیان هنری دست به این کار زده است.جو بایدن:دونالد ترامپ:باراک اوباما:جورج دبلیو بوش:بیل کلینتون:جورج بوش پدر:…

عکس‌های تاریخی که با دیدن آنها درمی‌مانیم که آنها واقعا در گذشته گرفته شده‌اند یا در یک آینده بهتر و…

گذشته بهتر بود یا آینده. این یک سوال باستانی است. معمولا ما تصور می‌کنیم که ترجیح دادن گذشته، تنها یک حس نوستالژیک خام است. چیزی که بن‌مایه فیلم نیمه‌شب در پاریس هم بود.اما گاهی ما پیش خودمان فکر می‌کنیم که این ترجیح و دوست داشتن، شاید…

داستان گنبد بتنی در جزایر مارشال که پر از زباله‌های مرگبار هسته‌ای است

یک گنبد بتنی یا اصطلاحا Runit Dome بین سال‌های 1977 و 1980 به منظور مهار زباله‌های رادیواکتیو حاصل از آزمایش‌های هسته‌ای جنگ سرد آمریکا ساخته شد. اما شروع به ترک خوردن کرده است.جزایر مارشال یک کشور جزیره‌ای زیبا است که در اقیانوس آرام…

تصور شاهان صفوی بر اساس شرح متنی جهانگردان و افراد شاخصی که آنها را دیده و توصیف کرده‌اند

در حساب توییتر Cavid Ağa شاهان صفوی را بر اساس نوشته‌های قدیم به دقت و به صورت گرافیکی و چشم‌نوازی تصور شده‌اند.(توضیحات از ویکی پدیا) شاه اسماعیل بنا به نوشته‌های جیووانی ماریا دلی آنجیوللوشاه اسماعیل یکم (۱۷ ژوئیهٔ ۱۴۸۷ – ۲۳ مه…

محصولات باورنکردنی که اپل در آینده عرضه خواهد کرد (شوخی با اپل – گالری عکس)

رونمایی از اپل ویژن پرو با قیمت و پیچیدگی‌های خاص خودش باعث شد که دست طنزپردازان در شوخی با اپل بازتر شود.به راستی اگر اپل سال‌های بعد بخواهد در زمینه‌های متفاوت فعالیت کند آنها را چطور رونمایی خواهد کرد. چه توصیف‌هایی برای آنها ردیف…

فهرست فیلم های برتر سال ۲۰۲۲ با استفاده از امتیازبندی جوایز اصلی اهدا شده در جشنواره های مطرح

فهرست فیلم های برتر سال ۲۰۲۲ با استفاده از اطلاعات زیر تدوین شده است:۱-جوایز اصلی اهدا شده در جشنواره های مطرحی چون کن، ونیز، برلین، ساندنس و...۲- جوایز انجمن های منتقدانی چون نیویورک، لس آنجلس، واشنگتن دی.سی و...۳-فهرست فیلم…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
6 نظرات
  1. علی می گوید

    ماشین حساب وسیله بسیار کاربردیه که در حال حاضر هم زمینه استفاده فراوانی داره و البته جایگزینی هم حداقل من براش تا به حال پیدا نکردم
    واقعا دلیل حضورش در این لیست رو نمی فهمم

    1. سین می گوید

      من هم موافقم .ماشین حساب خیلی به درد بخوره .

    2. فرشاد می گوید

      دقیقن درسته! برای من واقعن مشکله اسمارت فونم رو بردارم قفلش رو باز کنم. اپ دراور رو باز کنم بگردم دنبال ماشین حساب روش تپ کنم بعد دو ثانیه باز بشه تا بتونم درصد اختلاف دوتا عدد رو حساب کنم. اوه راستی باید از مد ساینتیفیک خارجش کنم تا بتونم عملیات ساده انجام بدم. اینم اضافه کنید! واسه همین همیشه یه ماشین حساب مهندسی زمان دانشجوییم روی میزم هست. تازه لذت کار با دکمه های فیزیکی و خوندن اعداد روی سون سگمنتش قابل مقایسه با هیچ اسمارت فونی نیست!

  2. محمد م می گوید

    تلفن ثابت در ایران (در کشورهای دیگه را نمیدونم) به دلیل ارزانی، زیاد استفاده میشه، البته هنوز هم برای شرکت ها تلفن ثابت رسمی تر از موبایل به حساب میاد

  3. مریم می گوید

    یک دلیل برای استفاده از نوار کاست، خودروهای قدیمی هستند که هنوز ضبط صوت کاست خور دارند.

  4. فرشید می گوید

    چون دقیقا و شاید نسخه های پیشرفته تر از آنها بصورت یک اپلیکیشن به سادگی روی گوشی ها اندروید یا اپل قابل نصب است بصورت لمسی و بدون کلید های فیزیکی . مثلا ماشین حساب ۴۵۰۰ و ۵۵۰۰ معروف زمان قدیم ما بصورت یک اپل ایکیشن پیش پا افتاده در جعبه ابزار های اندروید وجود دارد . !!! در صورتیکه دهه ۷۰ خریدتهیه یک ماشین حساب برای برخی از دانشجو ها معظل مالی در یک ترم بود .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5