زونا چه بیماری‌ای است؟ علایم و نشانه‌های آن کدامند؟ چطور درمان می‌شود؟

0

* ویروس هرپس زوستر (herpes zoster) (واریسلا زوستر ویروس: VZV) موجب بروز بیماری آبله‌مرغان می‌شود و ممکن است مدت‌ها بعد بیماری زونا (zona) یا shingles را ایجاد کند که در آن، ضایعات تاولی در مسیر یک عصب ظاهر می‌شوند.

* ویروس هرپس زوستر ابتدا بیماری آبله‌مرغان (chickenpox یا varicella را ایجاد می‌کند و سپس به‌صورت خاموش در تمام طول زندگی فرد در عقده ریشه پشتی که ساختار عصبی نزدیک به نخاع است باقی می‌ماند. استرس یا بیماری ممکن است موجب فعال شدن دوباره ویروس و درنتیجه، بروز زونا شود. ویروس هرپس زوستر می‌تواند در اثر تماس مستقیم با تاول منتشر شود.

* فردی که قبلاً مبتلا به آبله‌مرغان نشده ممکن است ویروس را از فرد مبتلا به زونا اکتساب کند.

* آبله‌مرغان به‌ندرت عود می‌کند ولی احتمال عود زونا وجود دارد. بیماری زونا عمدتاً در ۵۰ تا ۷۰ سالگی دیده می‌شود. افراد مبتلا به ضعف یا فقدان سیستم ایمنی، ازجمله، بیمارانی که دچار بیماری ایدز، یا سرطان شده‌اند و تحت شیمی‌درمانی قرارگرفته‌اند به‌ویژه مستعد ابتلا به زونا هستند.

* ممکن است در افراد مسن، درد طولانی مسیر عصب (نورالژی)، پس از ابتلا به زونا وجود داشته باشد که چند ماه طول می‌کشد.

* نشانه‌های بیماری زونا عبارتند از:

احساس سوزش یا درد در ابتدای بیماری، در ناحیه مبتلا و به دنبال آن، ایجاد تاول‌های ظریف و دردناک در یک منطقه از بدن، که معمولاً یک طرف قفسه سینه، شکم یا صورت است. این تاول‌ها بعداً تبدیل به دلمه می‌شوند. احساس خستگی، تب و سردرد، دیگر علائم بیماری را تشکیل می‌دهند. معمولاً تاول‌ها، پوست قفسه سینه، شکم یا صورت را مبتلا می‌کنند و به‌ندرت ممکن است بر روی شانه یا پوست سر ایجاد شوند. در اکثر موارد ویروس در یکی از ۱۲ زوج اعصاب پشتی فعال می‌شود و ازاین‌رو، ضایعات در یک سمت از بخشی از بدن بروز می‌کنند. ممکن است تاول‌ها در خطی که پشت بدن تا جلوی دنده‌ها امتداد می‌یابد ظاهر شوند.

توجه

درصورتی‌که مشکوک به ابتلا به زونا هستید به پزشک مراجعه کنید.

چنان چه در دوران بارداری در تماس با ویروس آبله‌مرغان قرار گرفته‌اید به پزشک مراجعه نمایید.

اگر در صورتتان تاول‌های زونایی ایجاد شده است بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. چنانچه یکی از اعصاب چشمی دچار عفونت با ویروس زونا شده باشد ممکن است موجب التهاب و ایجاد بافت جوشگاهی در قرینه شود.

درمان‌های مرسوم

* بیماری زونا با مشاهده ظاهر راش‌ها (بثورات پوستی) و نیز سایر علائم، به‌وسیله پزشک تشخیص داده می‌شود.

* تجویز به‌موقع داروهای خوراکی مانند داروی ضدویروسی آسیکلوویر به‌وسیله پزشک، و برای مدت یک هفته ممکن است مدت حمله بیماری را کوتاه‌تر کند.

در صورت عفونی شدن تاول‌ها مصرف آنتی‌بیوتیک ضرورت پیدا می‌کند. داروهای ضدویروسی و داروی ضدافسردگی آمی‌تریپتیلین می‌توانند احتمال بروز نورالژی (درد مسیر عصب) پس از عفونت هرپسی را کاهش دهند.

* تسکین درد با استفاده از مسکن‌ها در موارد وجود درد و ناراحتی ناشی از نورالژی بعد از هرپس ضرورت دارد. ممکن است پزشک به‌جای این کار، به تجویز ترکیبات موضعی حاوی داروهای بی‌حس‌کننده مبادرت نماید.

تحریک الکتریکی عصب از راه پوست (transcutaneous electrical nerve stimulation; TENS) نیز می‌تواند موجب تسکین درد شود. (به مبحث 8 مراجعه کنید).

احتیاط

در صورتی که از ضربان‌ساز قلبی استفاده می‌کنید یا سه ماهه اول بارداری را سپری می‌نمایید از TENS استفاده نکنید.

الکترودهای دستگاه TENS را در نزدیکی چشم‌ها یا جلوی گردن قرار ندهید.

درمان تغذیه‌ای

* ترکیبی از آنزیم‌های پروتئولیتیک (آنزیم‌های هضم‌کننده پروتئین)، شامل کیموتریپسین، پاپایین و تریپسین چنان‌چه از طریق خوراکی مورد استفاده قرار گیرد ممکن است موجب تسریع روند ترمیم ضایعات پوستی زونا شود. به نظر می‌رسد این آنزیم‌ها، واکنش التهابی بدن به ویروس‌ها را کاهش می‌دهند. تحقیقات همچنین ثابت کرده‌اند که این آنزیم‌ها ممکن است به کاهش احتمال بروز نورالژی هرپسی کمک کنند.

* ویتامین E با دوز روزانه ۱۲۰۰ تا ۱۶۰۰ واحد بین‌المللی در بعضی موارد موجب بهبود نورالژی همراه با زونا می‌شود. البته ممکن است بهبودی حقیقی، ۶ ماه یا بیشتر طول بکشد.

توجه

قبل از مصرف همزمان ویتامین E و آسپیرین یا وارفارین با پزشک مشورت کنید.

طب سوزنی

* در طب سنتی کشور چین از طب سوزنی به طور گسترده برای درمان زونای حاد استفاده می‌شود و معمولا طی ۴۸ تا ۷۲ ساعت از بروز بیماری به کار می‌رود.

هومیوپاتی

* شایع‌ترین داروی هومیوپاتیک مورداستفاده در زونا Rhus Toxicodenndron است و از داروی Ranunculus bulbousus نیز استفاده شده است.

گیاه‌درمانی اروپایی

* نورالژی بعد از عفونت ویروسی هرپسی را می‌توان با کرم گیاهی کاپساییسین درمان کرد.

درمان‌های روان-تنی

* می‌توان از درمان‌های روان-تنی برای مبارزه با عوامل روانی همراه نورالژی هرپسی، مانند استرس و اضطراب، از طریق روش‌هایی مانند آرام‌سازی عضلانی تدریجی، بیوفیدبک، مراقبه (مدیتیشن) یا تنفس شکمی استفاده نمود.

* چگونه می‌توان از ابتلا به عفونت با ویروس هرپس زوستر پیشگیری کرد؟

برای پیشگیری از عفونت‌های ناشی از ویروس واریسلا زوستر سه روش وجود دارد که عبارتند از:

۱. استفاده از واکسن زنده ضعیف شده واریسلا (آبله‌مرغان)، موسوم به «Oka» در تمام کودکان ۱ تا ۱۲ ساله‌ای که تاکنون مبتلا به آبله‌مرغان نشده‌اند و بزرگسالانی که آزمایش سرمی آنها از نظر ابتلا به ویروس واریسلا زوستر (vzv) منفی است. کودکان به یک و بزرگسالان به دو دوز واکسن مزبور نیاز دارند.

۲. تجویز ایمونوگلوبین واریسلازوستر (VZIG) به افراد مستعد ابتلا یا اشخاصی که در خطر ابتلا به عوارض آبله‌مرغان قرار دارند و در تماس قابل ملاحظه با ویروس بوده‌اند. این ترکیب را می‌توان طی ۷۲ تا ۹۶ ساعت پس از مواجهه با ویروس مورد استفاده قرار داد.

۳. استفاده از درمان ضدویروسی در افرادی که احتمال بروز بیماری در آنان خیلی زیاد است یا اشخاصی که بیشتر از ۹۶ ساعت از تماس مستقیم آنها با فرد مبتلا می‌گذرد.

* ویروس واریسلازوستر چند نوع بیماری ایجاد می‌کند؟

ویروس واریسلازوستر (varicella-Zoster virus; VZV) دو نوع بیماری مشخص بالینی را سبب می‌شود که عبارتند از: آبله‌مرغان (chickenpox یا varicella) و هرپس زوستر (herpes Zoster) یا shingles. معمولا آبله‌مرغان، بیماری خوش‌خیم دوران کودکی است و به ندرت در بزرگسالان نیز ایجاد می‌شود. فعال شدن دوباره vzv نهفته که پس از ۵۰ یا ۶۰ سالگی شایع‌تر است به صورت بیماری زونا تظاهر می‌یابد.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

چه می‌شد اگر انیمیشن‌های استودیو جیبلی را کسی با آبرنگ می‌کشید – کاری که لوئیز تریر کرده!

در این نقاشی‌های زیبای لوئیز تریر، طرفداران استودیو جیبلی فورا انیمیشن‌های یه یاد ماندنی را که از آنها الهام گرفته شده، تشخیص خواهند داد.لوئیز تریر، نقاش و مجسمه‌ساز فرانسوی با الهام از شخصیت‌های انیمیشن‌های شناخته شده از استودیو جیبلی،…

داستان تکامل اتاق خواب‌ها از دوران انسان‌های اولیه تا اتاق‌ خواب‌های هوشمند + گالری عکس

تکامل اتاق خواب‌ها تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله تغییرات فرهنگی، فناوری و اجتماعی قرار گرفته است. با گذشت زمان، اتاق خواب‌ها از فضا‌های خواب ساده به پناهگاه‌ها و آسایشگاه‌های چند منظوره و شخصی تبدیل شده‌اند.مروزی کوتاه بر تکامل آنها:…

کارخانه متروکی در پرتغال با ماشین‌های کلاسیک قدیمی در آن کشف شد و سوژه عکاسی شد

متروک بودن هم زیبایی خاص خودش را دارد. خانه و هتل و امارت متروک انگار یک تونل زمان است. یک موزه خاک گرفته دست نخورده.اما این بار کارخانه‌ای با ده‌ها ماشین کلاسیک رها شده در پرتغال با کوشش عکاسان سوژه شده.«داخل این ساختمان صنعتی دو…

روسای جمهوری آمریکا به صورت تصاویر خیالی شبیه گیم‌های رل پلیینگ ژاپنی!

توجه: تصاویر را میدجرنی ساخته و سازنده ظاهرا فارغ از سمت و سوی سیاسی و فقط یک نوع بیان هنری دست به این کار زده است.جو بایدن:دونالد ترامپ:باراک اوباما:جورج دبلیو بوش:بیل کلینتون:جورج بوش پدر:…

چرا بعضی‌ها وقتی پا به سن می‌گذارند جذاب می‌شوند یا دست‌کم کمتر زشت به نظر می‌رسند؟ عکس‌های قدیمی…

خب، این هم بحثی است که نمی‌دانم شما تا حالا در موردش با کسی صحبت کرده‌اید یا خیر. برخی در جوانی واقعا چهره یا قامت غیرقابل تحملی دارند. مثلا زیاد زمخت هستند، بینی یا فک یا گوش‌های بزرگ دارند. تناسب چهره ندارند. کلا جزو زیباروها به حساب…

چند بار می توانید یک تکه کاغذ را از وسط تا کنید؟

به راحتی می‌توان یک تکه کاغذ را یک، دو بار یا حتی سه یا چهار بار از وسط تا کرد. اما بیشترین تعداد دفعاتی که یک تکه کاغذ را می‌توان از وسط تا کرد چقدر است؟بر اساس یک ادعای رایج، یک ورق کاغذ را نمی‌توان بیش از هفت بار از وسط تا کرد. اما…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.