ناسا دو ماهواره کوچک با نام‌های جالب Wall-E و Eva را به سوی کره مریخ فرستاد

0

دو ماهواره کوچک ناسا به نام‌های Wall-E و Eva (هم‌نام شخصیت‌های انیمیشن معروف وال ای) به سوی سیاره مریخ پرتاب شدند.

این دو فضاپیما اندازه کوچکی در حد یک چمدان دارند و دوقلوی هم هستند که به نام فضاپیمای CubeSats شناخته می‌شوند. دیروز، این دو فضاپیما توسط همان موشکی به فضا پرتاب شدند که روبات کاوشگر InSight را به کره مریخ می‌برد.

این فضاپیماها در ماه نوامبر به کره مریخ خواهند رسید ولی ماموریت بسیار متفاوتی با فضاپیماهای دیگر CubeSat دارند.

در حالی که کاوشگر InSight روی کره مریخ به دنبال کشف اسرار جدیدی خواهد بود؛ این دو ماهواره برخلاف دیگر ماهواره‌های CubeSat که در مدار زمین هستند، همراه با InSight به مریخ خواهند رفت.

وظیفه ماهواره‌های Wall-E و Eva در کره مریخ، ایجاد شبکه رله ارتباطی برای مریخ‌نورد است. این دو ماهواره پس از فرود، اطلاعات لازم را به «مدارگرد شناسایی مریخ» ارسال می‌کنند که از طریق این مدارگرد نیز به زمین مخابره خواهد شد.

معمولا ماهواره‌های CubeSat سبک‌تر و ارزان‌تر از ماهواره‌های کاوشگر معمولی هستند و برای ماموریت‌هایی در مدار زمین ارسال می‌شوند. ناسا تا کنون ماهواره CubeSat را به مدار خارج از زمین ارسال نکرده است.

اکنون، هدف ناسا از ارسال Wall-E و Eva به کره مریخ، آزمایش قابلیت‌های ماهواره‌های CubeSat در مدارهای خارج از زمین است. به گفته خود مسئولان ناسا، این دو ماهواره ماموریت حیانی و بسیار حساسی ندارند.

وال ای در دنیای واقعی

مدیر پروژه ماهواره‌های MarCO (همان ماهواره‌های CubeSat در مدار زمین) می‌گوید این ماهواره‌ها در ۱۰ الی ۱۵ سال اخیر توسعه یافته‌اند و ناسا می‌خواهد قابلیت‌های آن‌ها را برای ماموریت‌های طولانی‌تر و سخت‌تر ارزیابی کند.

اگر این ماهواره‌ها به هر دلیلی مانند آتش‌سوزی یا ذوب شدن و همین‌طور کار نکردن آنتن‌ها در کره مریخ، نتوانند رله ارتباطی لازم مریخ‌نورد را انجام دهند، ناسا هنوز روش‌های ارتباطی دیگری با InSight برقرار خواهد کرد. دیگر ماهواره‌های فعال در مدار مریخ می‌توانند در زمان‌های طولانی‌تری، اطلاعات مهم کاوشگر مریخ‌نورد را به زمین مخابره کنند.

اما اگر ماهواره‌های Wall-E و Eva بتوانند از پس ماموریت‌شان برآیند، راهی باز می‌شود که دیگر ماهواره‌های کوچک و ارزان‌قیمت به سوی کرات غالبا دور از زمین دیگر مامور شوند. این ماهواره‌ها می‌توانند ارتباط با زمین را برقرار کنند.

ناسا برای ساخت این دو ماهواره، دو چالش اصلی داشت: ارتباطات و نیروی محرکه.

این ماهواره‌ها برخلاف CubeSat باید طوری ساخته شوند که از مدار کره مریخ خارج نشده و به سوی کرات دیگر کشیده نشوند ولی در حال حرکت هم باشند. متخصصان ناسا برای رانش این ماهواره‌ها از گازهایی استفاده کردند که معمولا در کپسول‌های آتش‌نشانی استفاده می‌شود.

نام‌‌گذاری این دو ماهواره به نام‌های Wall-E و Eva نیز به این خاطر است که روبات وال‌ ای با کمک گاز فشرده‌ای حرکت می‌کرد و البته بسیاری از شما انیمیشن زیبای Wall-E را دیده‌اید که در آن Wall-E یک روبات زباله‌روب بود که زباله‌ها را فشرده و روی هم انبار می‌کرد و عاشق یک روبات دیگر به نام ایوا می‌شد! (در دوبله ایرانی برای پرهیز از نمایش رابطه این دو روبات معصوم و عشق افلاطونی آنها، روبات دخترنمای ایوا به روبات ایوان و صدای مردانه تغییر داده شده بود … بگذریم!)

کاوشگر InSight توسط راکت اطلس ۵ و از روی اقیانوس آرام در ساحل غربی امریکا به فضا پرتاب شده است. معمولا ناسا ماموریت‌های فضایی خود را از فلوریدا در جنوب شرقی امریکا به فضا پرتاب کرده است.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

نقشه واقعی جهان: این نقشه‌های هوشمندانه، اندازه واقعی کشورهای روی کره زمین را نشان می‌دهند

وقتی به نقشه جهان نگاه می کنید، منطقی است که فرض کنید گرینلند و آفریقا از نظر اندازه مشابه هستند. اما در واقعیت، قاره آفریقا 14 برابر وسعت خشکی یخی شمال است.با احتساب تعدادی از جزایر فراساحلی، مساحت کل گرینلند 2.16 میلیون کیلومتر مربع…

مجموعه عکس‌های پرتره زیبا هیلاری گولد از افراد مسن سندرم داون، پیش‌فرض‌های ذهنی ما را به چالش می‌کشد

یک مجموعه عکس با معنا و زیبا گرفته شده توسط هیلاری گولد، با عنوان «من اینجا هستم» این تصور نادرست مردم را به چالش می کشد که افراد مبتلا به سندرم داون تا سنین پیری نمی‌توانند زندگی گنند.برای مثال هیلاری گولد، عکس پرتره جوآن، زنی 84 ساله…

هنرمندی با این تصاویر جالب پیش چشم ما مجسم کرده که اگر 10 بنای تاریخی و اسطوره‌ای معروف، سالم و…

یکی از جالب‌ترین چیز‌ها در مورد مطالعه تاریخ، یادگیری چیز‌های شگفت‌انگیزی است که نیاکان ما ایجاد کرده‌اند. اما برخی از یادگارهای آنها از بین رفته‌اند و فقط ویرانه‌های آنها باقی هستند و در مواردی همین ویرانه‌ها هم نیستند و فقط توصیف‌های متنی…

در جریان قرار و ملاقات (برای انتخاب همسر) چه آداب معاشرت و نکاتی را باید رعایت کنیم؟

آداب قرار ملاقات به مجموعه‌ای از رفتار‌ها و انتظارات قابل قبول اجتماعی اشاره دارد که معمولاً هنگام قرار ملاقات رعایت می‌شود. در اینجا چند دستورالعمل کلی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:وقت‌شناس باشید: به موقع برسید یا به طرف دیگر…

با این تصاویر کارت پستال خیلی قدیمی در دهه ۱۹۰۰ آمریکایی‌ها، تصور خود از ۱۰۰ سال بعد را نشان داده…

مجموعه‌ای جذاب از کارت پستال‌های عجیب و غریب و در عین حال جذاب از استیون آر. شوک، دیدگاه‌هایی را ارائه می‌دهد که در دهه ۱۹۰۰ تصور شده است و نشان می‌دهند که چگونه شهر‌ها، شهرک‌ها و دهکده‌ها در سراسر ایالات متحده ممکن است طی ۱۰۰ سال آینده…

تجدید خاطره‌ای با وبلاگستان – اسکرین شات‌هایی از برخی از وبلاگ‌های قدیمی خوب

شبکه‌های اجتماعی وبلاگ‌ها را فرونرخیتند. دلایل فروریختن آنها بسیار بیشتر از محبوب شدن شبکه‌های اجتماعی بود:1- بسته شدن ابزارهای رایگان‌های وبلاگ‌نویسی2- نوع نوشتن وبلاگ‌نویس‌ها که هم بسیار انرژی‌بر و وقت‌گیر بود و هم به خاطر…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.