چه کسی نخستین بار به صورت علمی روی منشأ حیات کار کرد؟

0

سال اکتشاف 1952

این کشف چه می‌گوید؟

نخستین بازسازی روند ایجاد حیات در آزمایشگاه.

چه کسی آن را کشف کرد؟

استانلی میلر Stanley Miller


یکی از بزرگترین معماهای بشر این بوده: حیات نخستین بار چگونه بر روی این سیاره شکل گرفت؟ نظریه‌ها در این مورد زیاد هستند از جمله آن که باکتری‌ها در شهابسنگ‌هایی که در ناحیه قطبی پیدا شده، کشف شده‌اند و نشان می‌دهند حیات احتمالاً از سیارات دیگری به زمین آمده است.

صدها سال بود که دانشمندان عقیده داشتند که ملکول‌های DNA(حیات) بطور خلق الساعه از آمینو اسیدهایی به وجود آمده‌اند که در ترکیبات شیمیایی کف دریاها وجود داشته‌اند. این البته فقط یک نظریه بود- و از قضا مقبولیت عام هم داشت- تا استانلی میلر شرایط اقیانوس‌ها اولیه را در آزمایشگاه باز سازی کرد و نشان داد آمینو اسیدها می‌توانند این مایع حیاتی را به وجود می‌آورند.

این نخستین کشف علمی و مدرک آزمایشگاهی بود که نشان می‌داد حیات روی زمین بطور طبیعی از ترکیبات غیر آلی کف دریاها به وجود آمده است.


در 1950 دانشمندان روش‌های مختلفی را آزمایش کردند و عمر زمین را 6/4 میلیارد سال تخمین زدند. قدیمیترین سنگوارهٔ یک سلول باکتری کوچک، عمری حدود 5/3 میلیارد سال داشت. معنایش این بود که زمین میلیاردها سال بدون وجود حیات در فضا می‌چرخیده و بناگاه حیات روی آن شکل گرفته است.

زندگی چگونه شکل گرفت؟ بسیاری عقیده داشتند که حیات از مواد شیمیایی غیر آلی شکل گرفته است. در حالی که این نظریهٔ منطقی بنظر می‌رسید هیچ کس یقین نداشت که آیا براستی چنین واقعه‌ای اتفاق افتاده.

اواخر سال 1940 هارولد اوری، شیمیدانی از دانشگاه شیکاگو، به همراه کیهان شناسان و ستاره شناس‌ها در صدد برآمد تا ببیند شرایط زمین در آن دوران چگونه بوده است. آنها مشخص کردند که اتمسفر اولیهٔ زمین از نظر شیمیایی شبیه به مابقی عالم بوده است. 90 درصد هیدروژن، 9 درصد هلیوم و سرانجام از 1 درصد اکسیژن، کاربن، نیتروژن، نئون، سولفور، سیلیکان، آهن و آراگون تشکیل شده است. در میان اینها، هلیوم، ارگون و نئون با دیگر عناصر واکنش نمی‌دهند تا ترکیبات جدیدی به وجود آورند.

اوری از طریق آزمایش معین کرد که ما بقی عناصر، با همدیگر ترکیب شدند تا آب، متان، آمونیاک و سولفید هیدروژن را به وجود آورند.

استانلی میلر، شیمیدان 32 ساله در 1953 تصمیم گرفت از طریق آزمایش نظریهٔ آوری را امتحان کند و ببیند آیا از در هم آمیختن ترکیبات شیمیایی می‌تواند حیات را به وجود آورد. میلر لوله‌های آزمایش دراز و ظروف لازم دیگر را به دقت گندزدایی کرد و یکی از ظروف بزرگ را با آب ضد عفونی شده پرکرد. ظروف دیگر را از سه گاز که تصور می‌کرد در اتمسفر اولیهٔ زمین وجود داشته‌اند یعنی متان، آمونیاک و سولفید هیدروژن پر نمود.

میلر به آرامی ظرف آب را حرارت داد تا بخار آب وارد «اتمسفر» لوله‌ها و ظروف شیشه‌ای دیگر شود، در آن جا آن را به سه گاز دیگر مخلوط کرد.

او متوجه شد که به منبع انرژی برای شروع واکنش‌های حیاتی نیاز دارد. از آن جایی که فرض بر آن بود در اتمسفر اولیه دایم رعد و برق وجود داشته، میلر در این اتمسفر مجازی رعد و برق مصنوعی درست کرد. او یک باطری را به دود الکترود متصل کرد و در محفظه، تولید آذرخش کرد. از این محفوظه لوله‌ای شیشه‌ای به لوله‌های مارپیچ سرد متصل بود. بخار آب دوباره متراکم می‌شد و به صورت آب به طرف آب اصلی باز می‌گشت.

بعد از یک هفته که این آزمایش ادامه پیدا کرد، میلر آنچه را در ظرف اصلی جمع شده بود تجزیه و تحلیل کرد. او متوجه شد 15 درصد کربن موجود در سامانهٔ او به مواد آلی مبدل شده است و 2 درصد به آمینو اسید (مادهٔ تشکیل دهندهی پروتئین و DNA). میلر اجزاء تشکیل دهندهٔ حیات را به وجود آورده بود. دانشمندان دیگر از سادگی این آزمایش مهم به حیرت دچار شدند.

در 1935 ساختمان ملکول DNA کشف شد و ساختار آن با ملکول‌های آمینو اسید میلر همخوانی داشت و آزمایش استانلی میلر شروع حیات بر روی زمین را تأیید می‌کرد.


20 نوع آمینو اسید وجود دارد. هشت آمینو اسید ضروری برای بدن می‌باید از بیرون تولید شوند و بدن قادر به تولید آنها نیست.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

داستان پسر دو سر بنگال، آن هم به صورتی تقریبا دیده نشده!

در ماه مه 1783، در روستای کوچکی به نام Mundul Gaut، در بنگال هند، یک کودک عجیب به دنیا آمد. او دو سر داشت.مامایی که به زایمان کمک می کرد از ظاهر کودک چنان وحشت زده شد که سعی کرد با انداختن او به داخل آتش این هیولا را بکشد. خوشبختانه…

اگر قرار بود ابرقهرمان‌ها، لباس‌های قرن نوزدهمی می‌پوشیدند

ما عادت کرده‌ایم ابرقهرمان‌ها را در لباس‌های امروز ببینیم و فیلم‌های زیادی هم که بر مبنای کامیک‌بوک‌ها ساخته شده، این تصور را در ذهن ما تشدید کرده‌اند.اما اگر قرار بود همین ابرقهرمان‌ها لباس‌های قرن نوزذهمی می‌پوشیدند، چه می‌شد؟…

اگر این سلبریتی‌ها تا به امروز زنده بودند …

عوامل مختلفی روی طول عمر انسان‌ها تاثیر می‌گذارد. سبک زندگی، تعذیه سالم، ورزش، پیشگیری از بیماری‌ها، پرهیز از مصرف مواد، خواب و آسایش کافی، ژنتیک، هشیاری برای پیشگیری از حوادث.اما به هر حال طول عمر برخی از انسان‌ها کوتاه‌تر از امید به…

سری جدیدی از عکس‌های جذاب مقایسه‌ای زمان قدیم و جدید مکان‌ها و شهرها

عکس‌های «قبل و بعد» یا عکس‌های یک مکان بعد از گذشت زمان مدید، به چند دلیل جالب از آب درمی‌آیند:دگرگونی دیداری: انسان‌ها به طور طبیعی به سمت تغییرات و دگرگونی‌های بصری گرایش دارند. عکس‌های قبل و بعد تصویری واضح و قابل توجه از پیشرفت،…

ابر تورم آلمان در سال 1923 چه بر سر مردم آورد؟

به زمانی می‌رویم که یک آلمانی طبقه متوسط، ​​میلیاردها مارک در جیب خود حمل می‌کرد اما هنوز نمی‌توانست چیزی بخرد. یک قرص نان 200 میلیارد مارک قیمت داشت.با حقوق بازنشستگی یک هفته‌ای حتی یک فنجان قهوه را نمی‌شد خرید. سقوط آزاد ادامه داشت و…

اگر مجموعه ارباب حلقه‌ها را پیکسار بازسازی کند …

مجموعه فیلم ارباب حلقه‌ها به کارگردانی پیتر جکسون و بر اساس رمان فانتزی حماسی نوشته جی. آر. آر. تالکین، دارای شخصیت‌های متنوعی بود. برخی از آنها اینها هستند:فرودو بگینز (با بازی الیجا وود): قهرمان داستان، فرودو، هابیتی است که تبدیل به…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.