اشتراک‌گذاری عکس‌های سلفی در شبکه‌های اجتماعی به دختران احساس اضطراب و عدم جذابیت می‌دهد؛ حتی اگر از اپلیکیشن‌ها و فیلترهای زیبایی استفاده کنند

0

سلبریتی‌ها همیشه خودشان را در زندگی شاد نشان می‌دهند در حالی‌که ما از آن‌ها به عنوان یک سند و الگو در شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنیم.

محققان و دانشمندان هشدار داده‌اند انتشار عکس‌های سلفی می‌تواند برای دختران و زنان حس‌های نارضایتی، عدم جذابیت و اضطراب به همراه داشته باشد.

این وضعیت حتی هنگامی که از اپلیکیشن‌ها و فیلترهای زیباکننده و مخصوص روتوش عکس و صورت به انتخاب و دلخواه خودشان استفاده می‌کنند؛ باز هم اتفاق می‌افتد.

این دختران و زنان سعی می‌کنند به هر کاری دست بزنند تا زیباتر و جذاب‌تر در شبکه‌های اجتماعی به نظر برسند. یک عکس ساده را بارها روتوش و با فیلترهای مختلف به زعم خودشان جذاب‌تر کرده و منتشر می‌سازند.

اما پس از مدتی باز هم احساس می‌کنند آن‌چنان که باید جذاب نیستند و گرفتار اضطراب و حس‌های عدم رضایت از خود می‌شوند.

در یک تحقیق که اخیرا انجام شده است؛ برای اولین بار به طور شفاف ثابت شده است عکس‌ها و پست‌های سلفی در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند اثرات روانی نامطلوبی داشته باشد.

اضطراب، عدم اعتماد به نفس و جذابیت کمتر

این تحقیق توسط دانشمندی به نام جنیفر میلز و همکاران‌اش در گروه روان‌شناسی دانشگاه یورک انجام شده است. این گروه سعی کردند رفتار و واکنش‌های دختران در شبکه‌های اجتماعی را بررسی و با دقت دنبال کنند.

این گروه محقق، ۱۱۰ دختر دانشجوی روان‌شناسی دوره کارشناسی را انتخاب و به طور تصادفی در سه دسته مختلف قرار دادند.

همه این دختران در سنین ۱۶ تا ۲۹ سال قرار داشتند و در فیسبوک و اینستاگرام حساب‌های کاربری فعالی دارند.

دخترانی که در گروه اول قرار داشتند؛ عکس‌ها و پست‌های غیرسلفی در شبکه‌های اجتماعی‌شان منتشر می‌کردند. گروه دوم؛ دخترانی بودند که عکس سلفی گرفته و با حساسیت و روتوش روی شبکه‌های اجتماعی قرار می‌دادند. گروه سوم هم رفتارهای کنترل‌شده‌ای برای انتشار عکس‌های سلفی دارند.

تیم تحقیقاتی دانشگاه یورک سعی کرده است رفتار و احساس تمام شرکت‌‌کننده در هر سه گروه را قبل و پس از انتشار عکس‌های سلفی یا تصاویر دستکاری شده روی شبکه اجتماعی ارزیابی کند. تصویر ذهنی و حالات روحی روانی این افراد به همراه حرکات بدنی‌شان ثبت و ردگیری شده است.

از شرکت‌کننده‌ها خواسته شده احساس‌شان را از «خیلی کم» تا «بسیار» درباره مواردی مانند افسردگی، اضطراب و اعتماد به نفس ابزار کنند.

همین‌طور درباره رضایت‌مندی از وضعیت بدنی مانند وزن، جذابیت فیزیکی، چربی و اندازه نظرشان را ثبت کردند.

تقلید منجر به شکست از سلبریتی‌ها

نتایج این تحقیق گسترده طی مقاله‌ای در نشریه Body Image منتشر شده است. این مقاله می‌گوید دخترانی که دایما عکس‌های سلفی روی شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند؛ به وضوح اعتماد به نفس کمتری داشته، احساس اضطراب بیشتر و جذابیت کمتری می‌کنند و از فیزیک بدنی خود راضی نیستند.

این دختران که در گروه دوم قرار داشتند نسبت به گروه سوم که رفتار و انتشار عکس کنترل‌شده‌ای دارند؛ گرفتار اثرات مخرب روانی بیشتری در انتظارشان است.

این اضطراب و احساس عدم جذابیت زمانی بیشتر می‌شود که اقدام به استفاده از اپلیکیشن‌های زیبایی و فیلترهای روتوش عکس سلفی می‌کنند.

تحقیق دیگر انجام شده در ابتدای امسال از دانش‌آموزان نشان می‌دهد آن گروهی که دایما با شبکه‌های اجتماعی سروکار دارند و عکس سلفی می‌گیرند؛ احساس بدبختی بیشتری دارند.

این گروه از دانش‌آموزان سعی کردند از افراد مشهور و سلبریتی‌ها تقلید کردند و دنبال یک سری مد‌های لباس، آرایش و پوشش ظاهری بروند ولی چون عمدتا ناموفق بودند؛ احساس‌های منفی بیشتری در خود ایجاد کردند.

این افراد دایما خودشان را با دیگر کاربران شبکه‌های اجتماعی و به‌خصوص هم سن و سالان خود مقایسه می‌کنند و همیشه انگار ازشان عقب‌تر هستند.

این تحقیقات نشان می‌دهد حتی استفاده از اپلیکیشن‌های زیبایی و انواع فیلترهای عکس سلفی کمکی به کاهش اضطراب و جذابیت بیشتر نمی‌کند؛ بلکه نتیجه معکوسی داده و حس اعتماد به نفس را در کاربران از بین می‌برد.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

همه چیز در مورد رمان رابینسون کروزوئه، نوشته دانیل دفو + روجلدهای خاطره‌انگیز این کتاب

رابینسون کروزوئه رمانی نوشته دانیل دفو است که اولین بار در سال 1719 منتشر شد. این رمان داستان مرد جوانی به نام رابینسون کروزوئه را روایت می‌کند که بر خلاف میل خانواده‌اش راهی دریا می‌شود و در جزیره‌ای متروک در سواحل آمریکای جنوبی غرق…

آیا چهره‌های مشهور، فرازمینی و بیگانه هستند؟! چرا چنین چیزهایی در شبکه‌های اجتماعی رواج می‌یابد +…

امروز صبح دوست گرانقدری ویدئویی از آنجلینا جولی را از یک صفحه اینستاگرام برای من فرستاد. در این ویدیو که ظاهرا از یک مصاحبه او انتخاب شده بود، روی چشم‌های او زوم می‌شد و این نکته القا می‌شد که چشمان او غیرطبیعی هستند و قرنیه و عنبیه او…

عجیب ولی واقعی: چشم‌های این زن در این عکس آبی نیست! + ویدئو

در یک خطای دیداری بسیار جالب که به تازگی دین جکسون در تیک تاک منتشر شده، چهره عادی زنی را می‌بینیم که برخلاف ظاهر امر، چشمان او آبی نیست و در واقع حاکستری است.دین جکسون در زمینه ایجاد خطاهای دیداری، یک حرفه‌ای محسوب می‌شود. ویدئوی او در…

داستان قهرمانانه خواهران میرابال، فعالان دومینیکنی که به سرنگونی یک دیکتاتور کمک کردند

خواهران میرابال: پاتریا، مینروا و ماریا ترزا که در خانواده‌ای کشاورز از طبقه متوسط به دنیا آمدند، در جمهوری دومینیکن زندگی نسبتاً راحتی داشتند.اما با به قدرت رسیدن رافائل تروخیو، دیکتاتور خشن، در سال ۱۹۳۰، زنجیره‌ای از حوادث به راه…

نه! ژاپن واقعا شبیه هیچ کشور دیگری نیست – عکس‌هایی که این را ثابت می‌کنند

هر کشوری ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی و حکمرانی و اقلیمی متفاوتی از کشور دیگری دارد. اما تفاوت برخی از کشورها با دیگران، چشم‌گیرتر است. ژاپن را یک اقیانوس از دنیاهای دیگر جدا نکرده، اما اگر شما هم این عکس‌ها را با من مرور می‌کنید، می‌بینید که…

رهبران شرکت‌ها و کشورها در قالب افراد بی‌خانمان- چه کسی می‌داند اگر جبر جغرافیایی و اکوسیستم نبود،…

اگر پدر زیستی استیو جابز او را در یک سناریویی تخیلی به سوریه می‌برد، استیو جابز چه سرنوشتی پیدا می‌کرد؟ یک کارمند؟ یک مدیر رده میانی؟ یکی از انبوه کشته‌های جنگ داخلی این کشور؟بدیهی است که اکوسیستم مناسب و شرایط اقتصادی و یک آبشار…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.