۱۵ محصول و طراحی منحصربه‌فرد و ماندگار جانی آیو در اپل

0

جانی آیو، مدیر ارشد طراحی محصول اپل اعلام کرد اواخر امسال کوپرتینو را ترک می‌کند.

آیو می‌خواهد شرکت طراحی صنعتی خودش به نام LoveFrom را راه‌اندازی کند و گفته می‌شود اپل یکی از نخستین مشتریانش است.

این طراح مشهور انگلیسی نزدیک به ۳۰ سال برای شرکت اپل کار کرد و در این بازه طولانی توانست خالق محصولات ماندگار و معروفی مانند آیفون، آیپد، آی‌مک و حتی پروژه‌های خاصی مانند iOS 7 و اپل پارک باشد.

طراحی‌های جانی آیو به سادگی و مینیمالیستی معروف هستند و زبان طراحی شرکت اپل شناخته می‌شوند. آیو در کنار استیو جابز یکی از مهم‌ترین بخش‌های بازگشت دوباره اپل به مسیر موفقیت در سال ۱۹۹۷ بود.

اگرچه آیو در سال‌های اخیر بیشتر نقش‌هایی مدیریتی و استراتژیک در شرکت اپل داشت ولی هنوز روح طراحی‌های او در محصولات این شرکت زنده و قابل لمس است.

در ادامه، می‌خواهیم به مهم‌ترین، خاص‌ترین و ماندگارترین طراحی‌ها و محصولات این طراح خلاق در اپل نگاهی بیندازیم:

آی‌مک چی ۳ (سال ۱۹۹۸)

کامپیوتری که تنها یک جعبه خاکستری نبود. در جهانی خسته‌کننده که هم طراحی‌ها و هم رنگ‌ها تکراری و شبیه به هم بودند؛ iMac G3 با بیش از ۱۰ رنگ از آهکی تا تمشکی و با دو الگو رونمایی شد.

دارای یک پوسته پلاستیکی شفاف بود که اجازه می‌داد درون کیس کامپیوتر را مشاهده کنید. فلاپی دیسک نداشت و ماوس آن گرد بود. اولین کامپیوتر اپل با درگاه USB بود و همان‌طور که استیو جابز گفت «انگار سیاره‌ای دیگر بود. سیاره‌ای خوب با طراحان بهتر».

آی‌بوک جی ۳ (سال ۱۹۹۹)

ایده پنل‌های رنگی و شفاف به سرعت از کامپیوتر iMac G3 به محصولات دیگر انتقال پیدا کرد. iBook G3 یک کامپیوتر قابل حمل بسیار سبک با صفحه‌کلید بزرگ و صفحه‌نمایش ۱۲.۱ اینچی بود. او به راحتی قابل حمل بود و در کیفی دستی قرار می‌گرفت.

کامپیوتر G4 Cube (سال ۲۰۰۰)

کامپیوتر دیگری که ظاهری متفاوت با کامپیوترهای رایج آن زمان داشت. اجزای این کامپیوتر در یک پوسته پلی‌کربنات پیچیده شده بود و ظاهری زرق و برق‌دار داشت ولی به تدریج کاربران گزارش دادند ترک‌های مویرگی روی آن می‌افتد.

بلندگوهای G4 Cube (سال ۲۰۰۰)

این بلندگوها به عنوان لوازم جانبی برای کامپیوتر G4 Cube عرضه شدند ولی بیشتر شبیه به یک مجموعه مود برای نمایش به دنیا بودند. بلندگوهای واقعی هارمن کاردن بودند و با درگاه USB عرضه شدند.

بلندگوهای Apple iSub (سال ۲۰۰۰)

همکاری اپل با شرکت هارمن کاردن منجر به تولید یک بلندگوی دیگر به نام iSub شد. بیشتر شبیه به یک شیشه آزمایشگاهی برای تجزیه و تحلیل مواد شیمیایی بود ولی برخی از کاربران آن را به یک عروس دریایی تشبیه کردند. یک قطعه دیگر از مجموعه لوازم جانبی کامپیوتر G4 Cube بود.

آی‌بوک G4 (سال ۲۰۰۰)

پس از طراحی iBook G3، جانی آیو دوباره به طراحی سنتی لپ‌تاپ‌ها بازگشت و محصول iBook G4 را طرح زد ولی این لپ‌تاپ هم رنگ‌های روشن و جنس پلی‌کربنات داشت و از گوشه‌های گرد سود می‌برد.

آیپاد (سال ۲۰۰۱)

اولین پخش‌کننده MP3 جهان نبود ولی طراحی فوق‌العاده و ساده‌ای داشت. کلید چرخان وسط آیپاد برای اسکرول به شما اجازه می‌داد در یک فهرست طولانی از آهنگ‌ها به راحتی حرکت کنید.

رابط کاربری آن بسیار سرگرم‌کننده بود. البته، در نهایت طراحی آیفون باعث از مود افتادن آیپاد شد. همان‌طور که خود آی‌پاد پخش‌کننده‌های سی‌دی را به تاریخ فرستادند.

کامپیوتر iMac G4 (سال ۲۰۰۱)

آی‌مک جی ۴ بزرگ‌تر از iMac G3 بود ولی بیشتر از آن مورد توجه قرار گرفت چون جانی آیو هر چیزی را درون یک کیس نیم دایره‌ای جا داده و از یک نمایشگر فوق‌العاده نازک چسبیده به کیس استفاده می‌کرد.

این کامپیوتر درایو نوری هم داشت و در رنگ‌های نقره‌ای و سفید وارد بازار شد. یک محصول کاملا منحصربه‌فرد و غیرعادی که روی جلد نشریه تایم هم رفت.

آی‌مک جی ۵ (سال ۲۰۰۴)

استند L شکل، قاب بزرگ در پایین صفحه‌نمایش و نمایشگر بزرگ مشخصه‌های کامپیوتر همه‌کاره iMac G5 اپل بودند که بعدا به قالب و فرمی برای آی‌مک‌های بعدی تبدیل شدند.

اگرچه ۱۵ سال از عرضه این کامپیوتر می‌گذرد ولی هنوز برخی از ویژگی‌های آن مانند جنس آلومینیومی و طراحی آن در آی‌مک پروهای جدید مشاهده می‌شود.

آیپاد مینی (سال ۲۰۰۴)

iPod Mini به عنوان محصولی کوچک‌تر و اقتصادی‌تر از آیپاد بسیار محبوب شد؛ به‌ویژه اینکه در رنگ‌های متنوع و بسیار شادی روانه بازار شد. یک طراحی بسیار ظریف و منحصربه‌فرد داشت. این محصول کلید click wheel یا به قول استیو جابز solid-state scroll wheel را به شهرت جهانی رساند.

این کلید با صرفه‌جویی در فضا و اسکرول یک شاهکار طراحی محسوب می‌شد. استیو جابز از این کلید به عنوان «بسیار خیره‌کننده» و «واقعا، واقعا زیبا» یاد می‌کرد.

آیفون (سال ۲۰۰۷)

شاید در دوران ما هیچ دستگاهی به اندازه آیفون بر جامعه، محیط و حوزه‌های مختلف تاثیرگذار نبوده باشد. آیفون تلفیقی از آیپاد، کامپیوتر دستی و یک تلفن بود که باعث تحول در برقراری ارتباط و تماس یا دسترسی به اطلاعات شد.

هنگامی که استیو جابز اولین آیفون را معرفی کرد؛ صفحه‌نمایش آن فقط ۳.۵ اینچی بود و از آن به دستگاهی فوق‌العاده با طراحی عالی یاد می‌کرد. این طراحی برای آیپاد تاچ هم استفاده شد و تقریبا تا آیفون X پابرجا ماند.

آیپد (سال ۲۰۱۰)

در ابتدا کمی سخت بود مردم متقاعد شوند آیپد فقط یک آیفون بزرگ‌تر نیست اما کم‌کم آیپد توانست کارایی و قابلیت‌های خود را به عنوان یک صفحه‌نمایش بزرگ و تبلت نشان دهد.

آیپد ۹.۷ اینچی دارای یک کلید هوم بود که هنوز هم در بسیاری از تبلت‌های بازار مشاهده می‌شود و ویژگی الهام‌بخشی داشت. طراحی آیپد هم یکی از شاهکارهای طراح خلاق اپل بود و همان‌طور که استیو جابز گفت درک چگونگی کارکرد آن فراتر از تصور است چون جادویی است و دقیقا همان چیزی است که اپل باید می‌ساخت.

آی‌او‌اس ۷ (سال ۲۰۱۳)

آیو به جز طراحی سخت‌افزار، به نرم‌افزار هم علاقه داشت و امضای او را می‌توان در طراحی iOS 7 مشاهده کرد. یکی از بهترین و بزرگ‌ترین نسخه‌های iOS بود که عصر جدید و مدرنی در رابط کاربری با آیکون‌های زیبا و صاف، اعلا‌ن‌ها شفاف و صفحه خانگی عمیق از نظر بصری بنا کرد.

اپل واچ (سال ۲۰۱۴)

اپل واچ اولین ردیاب تندرستی اپل بود که با بدن استیل، صفحه‌نمایش مستطیلی، یک نمایشگر لمسی و بندهای قابل تعویض بود. یکی از بهترین پوشیدنی‌های طراحی شده در آن زمان بود ولی قیمت زیاد و عمر باتری کم آن توی ذوق می‌زد.

اپل در سال ۲۰۱۸ نسخه چهارم ساعت هوشمند خود را به نمایش گذاشت. محصولی تکامل‌یافته که می‌توانست زندگی هر روزه مردم را تغییر دهد.

اپل پارک (سال ۲۰۱۷)

دفتر مرکزی جدید اپل با مساحت بیش از ۲۶۰ هزار مترمربع (۱۷ هکتار) و هزینه‌ای ۵ میلیارد دلاری شاهکار طراحی دیگری از جانی آیو است. بیش از ۱۰ هزار کارمند در این ساختمان شیشه‌ای و دایره‌ای شبیه به سفینه فضایی کار می‌کنند.

یک سالن سخنرانی و نمایش بسیار جذاب و دیدنی به نام «استیو جابز» دارد و سراسر آن درخت‌کاری شده است. طراح اصلی این پردیس «نورمن فاستر» و شرکت او بوده است ولی آیو به شدت روی طراحی آن تاثیرگذار بود.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

توهم کوتارد: آنهایی که تصور می‌کنند مدتهاست مرده‌اند!

«می‌اندیشم پس هستم»  Cogito, ergo sum با این حال همه کسانی که می‌اندیشند با این باور دکارت موافق نیستند.محتوای تفکر برخی از افراد مبتلا به یک اختلال عصبی روانپزشکی نادر، معروف به سندرم کوتارد، به جای اینکه به حس بودن منجر شود، به احساس…

در جریان قرار و ملاقات (برای انتخاب همسر) چه آداب معاشرت و نکاتی را باید رعایت کنیم؟

آداب قرار ملاقات به مجموعه‌ای از رفتار‌ها و انتظارات قابل قبول اجتماعی اشاره دارد که معمولاً هنگام قرار ملاقات رعایت می‌شود. در اینجا چند دستورالعمل کلی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:وقت‌شناس باشید: به موقع برسید یا به طرف دیگر…

قسمت دیگری از عکس‌های تاریخی کمتر دیده شده‌اند و نگرش جدیدی نسبت به تاریخ در ما ایجاد می‌کنند

عکس‌های تاریخی بسیار هستند. برخی از آنها از فرط تکرارِ دیگر روتین می‌شوند و نکته جدیدی به ما نمی‌افزایند. متاسفانه برخی از آنها در بایگانی‌های فراموش می‌شوندو کسی متوجه نکته‌شان نمی‌شود و به تدریج نابود می‌شوند و برخی هم کمتر از بقیه بها…

معماری‌هایی که واقعا شایسته تحسین هستند و ستایش هنری ما را برمی‌انگیزند

تناسب اجزا، انحناها، هماهنگی با فرهنگ و شرایط اقلیمی، عظمت، رنگ‌ها یا نشانه‌های قدمتی که ما را به خلسه‌های پر از تخیل می‌برند، هر کدام از اینها ممکن است یک عمارت را شاخص و برجسته کنند.در این پست بناهایی را با هم مرور می‌کنیم که هر یک از…

روجلدهای خاطره‌انگیز مجموعه کتاب های طلایی که کودکی‌مان را رنگی می‌کردند!

عبدالرحیم جعفری، پایه گذار انتشارات امیرکبیر و کتاب های طلایی، است. او ۱۲ آبان ۱۲۹۸ در تهران زاده شد. عبدالرحیم جعفری در سال ۱۳۲۸ انتشارات امیرکبیر را پایه گذاشت. و در سال ۱۳۴۰ انتشار مجموعه ی کتابهای طلائی را آغاز کرد. کتابهای طلایی مجموعه…

بهترین سایت‌ها برای پیدا کردن کتاب‌هایی که با سلیقه شما جور هستند

آیا می‌خواهید از مطالعه کتاب لذت ببرید؟ در اینجا سایت‌هایی را به شما معرفی می‌کنیم که کتاب‌هایی خوبی بر مبنای مطالعات لذت‌بخش قبلی به شما توصیه می‌کنند.هیچ چیز دلهره آورتر از رفتن به یک کتابفروشی بدون فهرست خرید نیست. شما کلی وقت…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.