سایه روشن جدایی جانی آیو از اپل: استعفا کرد یا محترمانه اخراج شد؟

0

نقش و تاثیرگذاری جانی آیو در تاریخ اپل و محصولاتی مانند آیفون و آیپد آن‌قدر بزرگ و پررنگ است که انتظار می‌رفت خبر جدا شدن آن از کوپرتینو بی‌حاشیه نباشد و علیرغم نظر خودش برای راه‌اندازی شرکت طراحی صنعتی LoveFrom، همه رسانه‌ها دنبال دلایل پنهانی و سایه روشن آن باشند.

با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت می‌توان ده‌ها مطالب در این زمینه یافت که مهم‌ترین آن‌ها گزارش نشریه وال‌استریت‌ژورنال است. بسیاری از سایت‌های دیگر هم به این گزارش استناد کردند.

جان سخن گزارش وال‌استریت‌ژورنال این است: ماجرای جدا شدن جانی آیو از اپل به یکباره و ناگهانی نبوده بلکه پیش‌زمینه‌ها و دلایل متعددی دارد از جمله ارتباط آیو با تیم کوک، مدیرعامل اپل در سال‌های اخیر!

آخرین محصولی که آیو طراحی کرد؟

اجازه بدهید از اینجا شروع کنیم که آخرین محصول طراحی شده توسط جانی آیو را به یاد می‌آورید؟ بسیاری از منابع نزدیک به اپل و همین‌طور رسانه‌ها اعتقاد دارند اپل واچ آخرین محصولی بوده است که زیرنظر آیو طراحی شده است.

اپل واچ نسل اول در سال ۲۰۱۵ رونمایی شد و اکنون در سال ۲۰۱۹ هستیم. آیو در این ۴ سال در اپل چه‌کار کرده است؟

گزارش وال‌استریت‌ژورنال می‌گوید جانی آیو در سال‌های اخیر در جلسات طراحی کمتر شرکت کرده و در طراحی آیفون X نیز کمترین تاثیر را داشته و امضای بسیار کم‌رنگ او را می‌توان در این محصول انقلابی اپل مشاهده کرد.

در سال‌های اخیر، آیو بیشتر درگیر کارهای عملیاتی و از جمله نظارت بر طراحی دفتر مرکزی اپل پارک بوده و از میز طراحی خود فاصله گرفته بود. موضوعی که به نظر می‌رسد چندان خوشآیند آیو نبوده و به تدریج زمینه نارضایتی او را به وجود آورده است.

مدیریت به جای طراحی

جانی آیو یک مدیر است یا طراح؟ یکی از اعضای سابق تیم طراحی که نخواسته نامش فاش شود به طور ضمنی به وال استریت ژورنال گفته زمان استیو جابز به طراحی اهمیت بیشتری داده می‌شد و تیم طراحی همیشه هدف داشت و می‌خواست چیزهای جدیدی برای نشان دادن داشته باشد.

اما با مرگ استیو جابز و روی کار آمدن تیم کوک، اهمیت طراحی کاهش یافته و او کمتر به استودیوی طراحی سر زده است. همین موضوع باعث خراب شدن روحیه تیم طراحی اپل و از جمله جانی آیو شده است.

البته، این سخنان اصلا به معنای کم‌توجهی تیم کوک به جانی آیو نیست. برعکس، کوک در سال‌های اخیر سعی کرده آزادی بیشتر به آیو بدهد، زمینه دورکاری او را بیشتر فراهم کند و حقوق بیشتر از هر مدیر دیگر اپل بگیرد.

وال‌استریت‌زورنال می‌گوید تیم کوک احساس کرده آیو با بیش از ۳۰ سال کار طاقت‌فرسا در اپل و کار روی طراحی محصولات کلیدی مانند آیفون، آیپد و آی‌مک، نیاز به استراحت بیشتری دارد و باید فرصتی برای تجدید قوا داشته باشد.

به همین دلیل، در پروژه‌های بزرگ و اصلی اخیر کمتر نقش داشته و روز به روز حضور کم‌رنگ‌تری در اپل داشت. اما ظاهرا نظریه و راهکار مدیرعامل اپل چندان اثربخش نبوده و باعث سرخوردگی بیشتر آیو شد.

اپل واچ آیو یا اپل واچ کوک؟

ساعت هوشمند اپل نقشی پررنگ‌تر از هر محصول دیگری در آینده طراح مشهور جهانی اپل داشته است. شاید آخرین محصولی که آیو طراحی کرده؛ همان نقطه رهایی و جدایی او از اپل باشد.

صحبت‌های تیم طراحی اپل نشان می‌دهد در ابتدا بسیاری از مدیران اپل با طرح اپل واچ طراحی شده توسط جانی آیو موافق نبودند ولی تیم کوک پشت آیو درمی‌آید و اپل واچ پیش می‌رود.

ایده آیو برای اپل واچ، یک دستگاه بسیار لوکس و مستقل بود؛ مانند آیفون، آیپد و آی‌مک ولی به تدریج تیم مدیریتی اپل با نقش‌آفریتی تیم کوک اپل واچ را به یک محصول جانبی برای گوشی آیفون تبدیل می‌کنند و فقط یک نسخه گران‌قیمت از آن عرضه می‌شود.

همین موضوع باعث ناراحتی آیو می‌شود. کوک ترجیح می‌دهد آیو مدیر ارشد بخش طراحی اپل شود ولی عدم حضور طراح‌های دیگر در کنار آیو باعث ضعیف‌تر شدن این بخش شد.

یکی از حاضران در جلسه ارایه ایده‌های طراحی آیفون برای سالگرد ۱۰ سالگی این محصول می‌گوید: «آیو به صحبت‌های بیش از ۲۰ طراح که برای ارائه طرح‌هایشان آمده بودند گوش داد اما در انتها و بدون اینکه پاسخ یا نظری ارائه کند جلسه را ترک کرد.»

این جلسه در نزدیکی محل خانه آیو ترتیب داده شده بود ولی به نظر می‌ٰسید دیگر فکر و ذهن آیو با اپل نیست و به طور غیررسمی این شرکت را ترک کرده است. آیو از سال ۲۰۱۷ به بعد نشان داد نمی‌خواهد مسئولیت مهمی در اپل داشته باشد و به قولی دل به کار نمی‌داد.

اپل آیو را ساخت یا آیو اپل را؟

همان داستان همیشگی است. اول تخم‌مرغ بود و بعد مرغ شد یا اول مرغی بود که تخم‌مرغ گذاشت؟

برخی کارشناسان و البته مدیران اپل اعتقاد دارند شرکت اپل جانی آیو را به مقام کنونی رسانده است. یک طراح صنعتی بسیار موفق و مشهور با سبک طراحی شناخته شده که فرصت خلق بهترین محصولات جهان را داشته است.

این طیف اعتقاد دارند جدایی آیو از اپل بیشتر به ضرر خود او است و نمی‌تواند جلوتر از این شرکت راه برود.

برعکس، طیف طرفداران آیو به تیم کوک و دیگر مدیران اپل خرده می‌گیرند که چرا اجازه دادند چنین سرمایه‌ای به وضعیت کنونی برسد؟ چرا روح طراحی خاص و منحصربه‌فرد اپل در زمان استیو جایز دیگر در محصولات اخیر این شرکت دیده نمی‌شود و چرا آیو در راس بخش طراحی اپل نیست؟

گفته می‌شود اپل یکی از اولین مشتریان شرکت طراحی صنعتی LoveFrom آیو است. سخنی که صحت و سقم آن در آینده مشخص می‌شود و البته بسیار بعید است دوباره استعداد ذاتی طراحی آیو در روح مصحولات اپل جان بگیرد.

منبع: + و + و +


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

مجموعه‌ای از «توتورو»های دست‌ساز در ستایش نماد استودیو جیبلی

تعدادی «توتورو»ی شکم گرد نمادین در انیمه My Neighbor Totoro از استودیو جیبلی به عنوان بخشی از مجموعه وسیعی از مجموعه‌ جدید کلکسیونی است که به احترام این شرکت رویاساز ساخته شده.این مجموعه که توسط تیم‌هایی از صنعتگران همکار ناکاگاوا…

اگر سلبریتی‌های کنونی در دوران ویکتوریایی می‌زیستند …

پس از ویلیام چهارم، که خود جانشین جرج چهارم بود، در ۱۸۳۷، ملکه ویکتوریای ۱۸ساله به تخت نشست. دوران ۶۴سالهٔ سلطنت او در تاریخ انگلستان به «عصر ویکتوریا» شهرت دارد، که همزمان با به‌اوج‌رسیدن گسترهٔ امپراتوری بریتانیا در سطح جهان بود.اما…

با این تصاویر کارت پستال خیلی قدیمی در دهه ۱۹۰۰ آمریکایی‌ها، تصور خود از ۱۰۰ سال بعد را نشان داده…

مجموعه‌ای جذاب از کارت پستال‌های عجیب و غریب و در عین حال جذاب از استیون آر. شوک، دیدگاه‌هایی را ارائه می‌دهد که در دهه ۱۹۰۰ تصور شده است و نشان می‌دهند که چگونه شهر‌ها، شهرک‌ها و دهکده‌ها در سراسر ایالات متحده ممکن است طی ۱۰۰ سال آینده…

عکس‌هایی که به ما جلوه‌ای عجیب و جالب از دوره ویکتوریایی و ادواردین در انگلیس می‌دهند

دورهٔ ویکتوریا یا دورهٔ ملکه ویکتوریا، که گاهی دورهٔ ویکتوریایی نیز گفته می‌شود، دورهٔ اوج انقلاب صنعتی در بریتانیا و اوج امپراتوری بریتانیا بود.پس از ویلیام چهارم، که خود جانشین جرج چهارم بود، در ۱۸۳۷، ملکه ویکتوریای ۱۸ساله به تخت…

جستجو برای جیمز باند بعدی – طرفداران جیمز باند یکی از این 11 نفر را جیمز باند بعدی می‌دانند

جیمز باند یک شخصیت خیالی است که توسط نویسنده بریتانیایی یان فلمینگ خلق شده. باند یک مامور سرویس مخفی بریتانیایی ظریف و پیچیده است که با کد 007 نیز شناخته می‌شود. او اولین حضور خود را در رمان «کازینو رویال» فلمینگ در سال 1953 انجام داد و از…

نقاشی‌هایی که به بالاترین رقم‌ها قیمت‌گذاری و فروخته شده‌اند

در اینجا می خواهیم لیستی از گران‌ترین نقاشی هایی که در بازار حراجی‌ها به فروش رسیده اند را با هم مرور کنیم. البته هر لحظه امکان تغییر این لیست و جایگزینی نقاشی های دیگری وجود دارد ولی در آن صورت هم می توان نقاشی های زیر را جزء گرانترین های…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.