جشن‌های عجیبی که اسپانیایی‌های هر سال برگزار می‌کنند

0

اسپانیا کشور جشن “Fiesta” است. کمتر شهر و روستایی را در این کشور می‌توان یافت که جشن‌های ویژه خود را نداشته باشد. در این میان جشن‌های عجیب و غریب هم کم نیستند. دست‌چینی از جشن‌های عجیب اسپانیایی‌ها:

جشن “پریدن از روی کودکان”

جشن “Salto de Colacho” از سال ۱۶۲۱ میلادی در ماه ژوئن در روستای “Castrillo de Murcia” برگزار می‌شود. مردی با لباس زرد و قرمز که نقش شیطان را ایفا می‌کند در خیابان‌ها به راه می‌افتد تا اینکه به محلی می‌رسد که در آنجا کودکان بر روی تشک قرار گرفته‌اند. او آنگاه برای راندن ارواح خبیثه و حفظ سلامتی از روی کودکان می‌پرد. سپس جشن با رقص، غذا و نوشیدنی آغاز می‌شود.

نبرد با آرد و تخم مرغ

روز ۲۸ دسامبر در شهر “ایبی” (Ibi) شهردار خلع ید شده، شورش “آرد پاشی” (Els Enfarinats) به پا می‌شود و گروهی با لباس‌های نظامی دوران گذشته با آرد و تخم مرغ با هم نبرد می‌کنند. آن‌ها سپس برای کمک به امور خیریه از مغازه‌ها و بانک‌ها پول جمع‌ می‌کنند. به روی کسی که از پرداخت کمک مالی خودداری کند آرد می‌پاشند.

جشن سال نو در تابستان

اسپانیایی‌ها قبل از آغاز سال نو با هر ضربه ناقوس یک حبه انگور می‌خورند و یک آرزو می‌کنند. در سال ۱۹۹۴ در شهر “برچولس” (Bérchules) برق قطع شد و ناقوس کلیسا به صدا درنیامد. از آن سال به بعد مردم شهر به اعتراض هر سال در اولین شنبه ماه اوت “سال نو” را در تابستان جشن می‌گیرند.

جشن “شته مو- انگور”

در شهر “سان سادورنی” جشن “شته مو- انگور” (La fiesta de la Filoxera) روز هفتم سپتامبر با ورود عروسک‌هایی شبیه “شته مو” به شهر آغاز می‌شود. این جشن تا روز هشتم سپتامبر با آتش بازی و آتش‌گرفتن شته‌ها به همراه موزیک، رقص، غذا و نوشیدنی ادامه می‌یابد. این جشن یادآور پیروزی کشاورزان و تاکستان‌داران بر “شته مو” است که هر سال آسیب جدی به محصول انگور وارد می‌کرده است.

کارناوال زمستانی

در اولین یکشنبه سال جشن (La Vijanera) برگزار می‌شود که در آن نمادهای گوناگونی حضور دارند. ۱۵ تا ۲۰ مرد جوان با زنگوله در گردن در نقش “زاراماکو” در خیابان‌ها به راه می‌افتند تا بدی‌ها را از مردم دور نگه‌ دارند. اوج جشن “کشتن نمادین خرس” در مقابل کلیسا است که نمایشگر پیروزی خوبی بر بدی است.

جشن شراب پاشی

شراب استان لاریوخا شهرت جهانی دارد و عجیب‌ترین جشن شراب جهان نیز در این منطقه در روز ۲۹ ژوئیه و در روز گرامی‌داشت “سان پدرو مقدس” برگزار می‌شود. می‌گویند روزی گروهی برای زیارت عازم کلیسای منطقه بودند که فردی در گرمای هوا شراب را برای خنک‌کردن بر روی همراهانش پاشید و دیگران هم از این کار خوششان آمد. حالا مردم در این جشن ۱۳۰ هزار لیتر شراب به روی هم می‌پاشند.

رقص مردگان

رقص مردگان (Dansa de la Mort) بخشی از مراسم مذهبی “پنجشنبه سبز” در روستای “ورگاس” در کاتالونیا است. با این رقص یاد مردگان گرامی داشته می‌شود.

جشن طبل زنان (La Tamborrada)

از نیمه شب ۲۰ ژانویه شهر سان سباستین به مدت ۲۴ ساعت به کنترل هزاران طبل‌زن درمی‌آید. ریشه این جشن برمی‌گردد به دوران ناپلئون. وقتی ناپلئون شهر را تصرف کرد، سربازان فرانسوی طبل‌زنان از میان خیابان‌های شهر عبور می‌کردند. مدتی بعد زنان خانه‌دار هنگام خرید یا آوردن آب از چاه برای تمسخر اشغالگران فرانسوی شروع به ریتم گرفتن و طبل زدن بر روی دیگ‌هایشان کردند که تبدیل به یک رسم شد.

جشن “فالاس”

در جشن بهاری ” Las Fallas” که در شامگاه ۱۹ مارس برگزار می‌شود مجسمه‌های بزرگی که در طول سال ساخته‌ شده‌اند در محلات شهر والنسیا به آتش کشیده می‌شوند. اعضای هیئت داوران یکی از این مجسمه‌ها را به عنوان بهترین “فالاس” انتخاب می‌کند و از روی آن مجسمه مینیاتور کوچکی برای نگهداری در موزه “فالاس” ساخته می‌شود.

جشن کسانی که تا آستانه مرگ رفته‌اند

در روز ۲۹ ژوئیه در شهر “آس نوس” (As Neves) همه افرادی که از یک تصادف یا یک بیماری جان سالم بدر برده‌اند را درون تابوت می‌گذارند و در خیابان‌ها حمل‌ می‌کنند. این مراسم با موزیک زنده، صرف غذا و نوشیدنی همراه است.

نبرد گوجه فرنگی

شهر بونول در استان والنسیا در آخرین چهارشنبه ماه اوت شاهد جشن گوجه فرنگی است. ده‌ها هزار نفر در مرکز این شهر بیش از ۱۴۰ تن گوجه فرنگی را بسوی هم پرتاب می‌کنند. سال ۲۰۱۲ تعداد شرکت‌کنندگان به ۵۰ هزار نفر رسید و هزینه شست و شوی در و دیوار، شهرداری را مجبور کرد که ورودیه ۱۲ یورویی برای این مراسم در نظر بگیرد.

برج انسانی

در آغاز ماه اکتبر شهر تاراگونا به مدت دو روز شاهد جشن عظیم “برج‌ انسانی” است که ارتفاع آن به ده متر نیز می‌رسد. این جشن که ریشه آن به قرن هجدهم میلادی بازمی‌گردد در سال ۲۰۱۰ در لیست میراث معنوی بشریت یونسکو به ثبت رسیده است.

جشن کوتاه‌ترین شب سال

شامگاه ۲۴ ژوئن، درست وقتی شش ماه از آغاز سال می‌گذرد، “کوتاه‌ترین شب سال” (Noche de San Joan) در سراسر اسپانیا با آداب و رسوم گوناگونی جشن گرفته می‌شود.در جزیره مایورکا مردم در نیمه شب پایشان را داخل آب کرده و یک آرزو می‌کنند تا برآورده شود.

فستیوال سن فرمین

فستیوالی تاریخی است که از سال ۱۵۹۱ میلادی بین روز ۶ ژوئیه تا نیمه‌ شب ۱۴ ژوئیه در شهر پامپلونا در ایالت نابارای اسپانیا برگزار می‌شود. جشن دویدن گاوهای خشمگین در کوچه‌های شهر، هر روز ساعت ۸ صبح شروع می‌شود و حدود پنج دقیقه ادامه پیدا می‌کند، اما جشن و شادی تا ساعات آغازین روز بعد ادامه دارد. با جهانی شدن این فستیوال بر تعداد افرادی که زخمی می‌شوند نیز افزوده شده است.

فستیوال نبرد با خامه و کیک

در ماه اوت در شهر “سان سباستین” به مدت یک هفته برنامه‌های گوناگونی با عنوان “Semana Grande” اجرا می‌شود. این برنامه‌ها از آتش‌بازی و والیبال ساحلی گرفته تا نبرد با ” خامه و کیک” هستند که در سطح شهر به اجرا در‌می‌آیند.

جشن “لومیناریاس”

در سالروز گرامیداشت “آنتونیوس مقدس” در جشن “لومیناریاس” (Las Luminarias) آتش بزرگی افروخته می‌شود و سوارکاران به همراه اسب از میان آن عبور می‌کنند. روستاییان بر این باورند که اسب‌ها با عبور از میان آتش “تطهیر” می‌شوند و برای سال آینده “محفوظ” می‌مانند.

 

 

 


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

مجموعه دیگری از عکس‌های تاریخی کمتر دیده شده را با هم مرور کنیم

هر چقدر عکس‌های تاریخی را با هم مرور کنیم، کم است. همان طور که قبلا هم نوشته بودم احتمالا بیشتر این عکس‌ها اگر در دوره خود در نشریه‌ای منتشر می‌شدند، خیلی عادی به نظر می‌رسیدند، اما حالا بعد از گذشت دهه‌ها یا حدود یک قرن، برای ما عجیب و…

مردان خوش‌لباس و خوش‌تیپ سال‌ها و دهه‌های آینده احتمالا چه لباس و آرایش موی سر و صورتی خواهند داشت

پیشبینی مد بسیار دشوار است. در داستان‌های علمی تخیلی گاهی چیزهایی در مورد آنها می‌خوانیم. مثلا سرهای تراشیده شده‌ای که جواهرات بر فرق سر دوخته شده‌اند یا خالکوبی‌ها.اما با توجه به تغییرات اقلیمی و درگیری‌ها و وسایل فناورانه‌ای که در حال…

خودکشی دسته جمعی در دمین آلمان در پایان جنگ جهانی دوم

خودکشی دسته جمعی در دمین به رویداد غم‌انگیزی اشاره دارد که در پایان جنگ جهانی دوم در شهر دمین آلمان رخ داد. در اواخر‌آوریل و اوایل ماه مه 1945، هنگامی که نیرو‌های شوروی در حال پیشروی به سمت شهر بودند، بسیاری از ساکنان آن، از جمله زنان،…

حجم‌ها و مجسمه‌های زیبا ساخته شده با صفحات کتاب‌های قدیمی

ما انسان‌ها استفاد تخیل هستیم، اما در موارد معدودی این تخیل‌های خود را به صورت نقاشی یا حجم، زنده می‌کنیم و در معرض تماشای دیگران قرار می‌دهیم.اِما تیلور، هنرمند مقیم بریتانیا، این تجربه را در مجسمه‌هایی از جنس کتاب به صورت باورنکردنی…

مرگبارترین روز در تاریخ، چه روزی بود و چطور رخ داد؟

انسان‌های راه‌های زیادی برای کشتن هم در طول تاریخ ابداع کرده‌اند: سلاح‌های هسته‌ای و زیستی ، بمب‌های آتش‌زا، گلوله‌ها، سرنیزه‌ها، ایجاد قحطی عمدی و ...کاملا قطعی نیست، اما طبق بسیاری از روایت‌ها مرگبارترین روز در تاریخ بشر در واقع نتیجه…

چرا هنگامی که می‌خواهند عکسی از ما بگیرند، ناخودآگاه سرمان را کج می‌کنیم؟

وقتی در فیس بوک، اینستاگرام یا سایر سایت‌های رسانه اجتماعی پر از عکس هستیم، احتمالاً متوجه یک روند در زبان بدن کاربران خواهیم شد. هنگام عکس گرفتن و مواجهه با دوربین، برخی افراد به طور خودکار سر خود را به یک طرف خم می‌کنند. به نظر می‌رسد که…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5