چرا تکرار یک عادت بد آسان است ولی ملکه شدن یک عادت خوب سخت است؟

3

تمایل به بهبود زندگی، بسیاری از ما را به کار و تلاش بیشتر و مستمر وا می‌دارد تا عادت‌های جدیدی به دست بیاوریم؛ عادت‌هایی که منجر به موفقیت و خوشبختی بیشتر می‌شوند.

کارآفرینان و سازندگان بیشتر مستعد این موضوع هستند چون به خوبی می‌دانند که تنها با کسب عادت‌های بهتر می‌توان به موفقیت‌های بزرگ دست یافت.

اما واقعا چگونه یک عادت جدید در درون انسان شکل می‌گیرد؟ چرا کسب یک عادت جدید این‌قدر سخت است و تلاش و پشتکار مستمر می‌خواهد؟ به زبان ساده‌تر، چرا انتخاب و تکرار یک عادت بد ساده است ولی یادگیری و تکرار یک عادت خوب خیلی سخت است؟

قطعا بسیاری از ما تجربه تلاش کردن برای ملکه شدن عادت‌های جدید را داریم ولی به نتیجه نرسیده و پس از مدتی دوباره سراغ آن عادت بد خود رفتیم.

چرا عادت‌هاب خوب فَرار هستند؟

یک سرمایه‌دار بزرگ با خواندن کتاب «Power of Now» آقای اچارت تول، موفق شده است کل زندگی خود را تغییر و در واقع بهبود دهد. او برای ترک عادت بد مصرف زیاد مشروبات الکلی، مجبور می‌شود کل شغل خود را کنار بگذارد و یک زندگی جدید بسازد.

برخلاف بیشتر روان‌شناسان که روی یک دوره مثلا ۲۱ روزه تکرار یک عادت خوب و جدید اصرار دارند تا ملکه ذهن شود؛ یا برخی دیگر از روان‌شناسان می‌گویند که برای یادگیری یک عادت خوب باید نشانه‌هایی گذاشته و دایما پاداش‌هایی در نظر گرفت؛ کتاب «Power of Now» روی تغییر تفکر افراد درباره شکل‌گیری یک عادت جدید تمرکز دارد.

همه ما با انگیزه و انرژی زیادی به سوی یک عادت جدید حرکت می‌کنیم. مثلا، می‌خواهیم هر روز صبج زودتر از خواب بیدار شویم یا اینکه صبح‌ها پیش از صرف صبحانه، نیم ساعتی ورزش و دوندگی داشته باشیم. با انگیزه زیاد، خوردن غذاهای فست‌فودی و بسیار پرچرب و شور را کنار می‌گذاریم یا چندین اپلیکیشن نصب کردیم تا مانع از استفاده زیاد شبکه‌های اجتماعی شوند.

برخی افراد هفته اول بسیار خوب عمل می‌کنند و هنوز پر انرژی و انگیزه هستند ولی در هفته دوم تحلیل می‌روند. برخی افراد، هفته اول و دوم را موفق پشت سر گذاشته و در هفته سوم شروع به ترک عادت خوب و بازگشت به عادت بد گذشته می‌کنند؟

آیا انگیزه این افراد کاهش پیدا کرده است یا ورودی‌های ذهنی آن‌ها آن‌قدر زیاد شده که فراموش کردند دنبال کسب یک عادت جدید هستند؟ آیا این عادت جدید هیچ فایده و مزیتی برایشان نداشته است یا قول و قرارهای با خودشان را فراموش می‌کنند؟

حتی برخی افراد برای چندین ماه و گاهی چندین سال به یک عادت جدید خو کرده ولی دوباره پلی به عقب می‌زنند و سراغ عادتی بد می‌روند.

قدرت یادآوری در لحظه

در کتاب «Power of Now» روی «یادآوری در زمان حال» تاکید شده است. اگر می‌خواهید یک عادت جدید در ذهن شما برای همیشه ماندگار شود؛ باید بتوانید همیشه و در هر لحظه آن را به خاطر بیاورید.

در واقع، نتیجه افکار شما در لحظه است که باعث می‌شود انگیزه کافی برای انجام یک عادت خوب داشته باشید یا آن را کنار گذاشته و برایتان انجام یک عادت بد آسان شود.

هنگامی که پس از دو یا سه هفته، عادت خوب خود را کم‌کم ترک می‌کنید؛ چون در لحظه انجامش، فراموش کردید این عادت خوب چه مزایا و فوایدی برایتان دارد و روی بهبود زندگی شما چه تاثیراتی می‌گذارد.

اگر در هنگام رفتن به رخت‌خواب، برایتان یادآوری شود که مطالعه کتاب بهتر از بازی با موبایل است؛ همان لحظه سراغ یک کتاب می‌روید. اگر در لحظه شستن دست‌ها و صورت، یک لحظه چشمان خود را بسته و یادآوری کنید که باید به تمیزی دهان و لثه اهمیت دهید؛ همان لحظه مسواک می‌زنید.

پروسه «تکرار» و «تقویت» یک عادت جدید باید هرگز به فراموشی سپرده نشود تا از ارزش آن کم نشود.

افراد مختلف، به روش‌های گوناگونی می‌توانند این یادآوری را و در لحظه فکر کردن به عادت خوب را داشته باشند. مثلا در مطلب «۱۰ ترفند کتابخوانی و مطالعه بیشتر برای افرادی که پر مشغله‌اند و دقیقه‌ای وقت خالی ندارند» گفتیم که یک روش استمرار کتاب‌خوانی، گذاشتن یک کتاب روی میز نهارخوری، بالای رخت‌خواب و جاهایی است که دایما جلوی چشم باشد.

عصبانیت، ناامیدی، افسردگی و رفتارهایی مشابه این، همگی ناشی از فراموشی موضوع «یادآوری روزانه» است.

بنابراین، روال شکل‌گیری یک عادت جدید در فرد، حاصل یادآوری روزانه است. افراد با آگاهی و تمایل به تغییر و قدرت زیاد شروع می‌کنند ولی در ادامه ممکن است برخی مقاومت‌های درونی بر این قدرت تغییر پیروز شوند ولی باید تمرین‌های یادآوری این افراد را دوباره به مسیر تغییر برگرداند.

با یک نگاه ساده نیز می‌توان دریافت بسیاری از آموزش‌ها، کتاب‌ها و مقالات پیرامون کسب عادت‌های جدید یا موفقیت و بهبود سبک زندگی، می‌خواهند این یادآوری را به شما با روش‌های گوناگونی یاد دهند.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عکس‌های ساده‌ای که به خاطر پرسپکتیو و زاویه دید، گیج‌کننده و تفکربرانگیز شده‌اند!

زاویه دید خیلی مهم است. این موضوع در زندگی هم صادق است. ما گاهی عادت نگاه کردن از یک زاویه دید خاص و گسترده نکردن نگاه خود را پیدا می‌کنیم و در نتیجه برداشت خیلی عجیبی از چیزهای ساده می‌کنیم. این طوری می‌شود که کارهایمان اشتباه از آب…

چرا غذاها در کتاب‌های مصور و انیمیشن‌ها اینقدر اشتها برانگیزند؟!

دوران کودکی خودم را که به یاد می‌آورم، یاد کتاب‌های داستان مصور می‌افتم که در بعضی از صفحات آن عکس میزهای پر از غذا درج شده بود. نقاشی‌های آنقد آنقدر خوب بودند که تصور می‌کردم میوه‌ها و مرغ و بوقلمون و سوسیس فرنگی‌ها مسلما باید کیفیت…

عکس‌های تصادفی که از شانس خوب عکاس مانند یک تابلو یا یک عکس خیلی حرفه‌ای شده‌اند

عکاس‌های حرفه‌ای گاهی ماه‌ها وقت صرف می‌کنند تا در زمان و مکان مشخصی حاضر باشند و تجهیزاتشان متناسب با نور و سرعت گذر سوژه و فاصله‌شان مناسب باشد تا یک عکس خوب بگیرند.اما گاهی شانس یا فرصت‌طلبی یا آمادگی ذهنی یک عکاس برای کادربندی مناسب…

تصاویر تخیلی از سلبریتی‌ها در حال خواب – اما چرا اصلا می‌خوابیم؟!

خواب یک فرآیند فیزیولوژیک اساسی است که برای عملکرد صحیح بدن و ذهن ما ضروری است. اگرچه هدف دقیق خواب به طور کامل شناخته نشده است، دانشمندان چندین نظریه برای توضیح اینکه چرا ما می‌خوابیم ارائه کرده‌اند.  برخی از دلایل اصلی مهم بودن خواب:…

سرژ ورونوف: پزشکی که بیضه‌های میمون‌ها را به مردها پیوند می‌زد تا آنها را جوان کند!

یکی از پر شورترین ارائه‌ها و سخنرانی‌ها در کنگره بین‌المللی جراحان در لندن در سال 1923 توسط جراح فرانسوی متولد روسیه به نام سرژ ورونوف انجام شد.سه سال پیش‌تر، ورونوف با آزمایش‌های بحث‌برانگیز پیوند غده‌ که به ادعای خودش آدم‌ها را چند…

بازسازی چهره شاعران ایرانی به کمک هوش مصنوعی Midjourney (میدجرنی)

چه کسی می‌داند مولدهای متن به عکس هوش مصنوعی در آینده به کدام سمت خواهند رفت. به نظر من روز به روز پیشرفته‌تر و متنوع‌تر می‌شوند.امروز داشتم فکر می‌کردم گاهی لازم می‌شود که شما باری تصویرسازی بهتر به جای توصیف متنی، ترکیبی از توصیف متنی…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
3 نظرات
  1. Reza می گوید

    عزیزانی که به کتاب زبان اصلی علاقه دارن ، از لینک زیر قابل تهیست
    https://jangal.com/fa/product/66858/the-power-of-now

  2. زهراسادات می گوید

    سلام. آیا این کتاب، همان کتاب «نیروی حال» است؟

  3. ابوالفضل می گوید

    عنوان نوشته سئوال جالبیه، ولی نه در نوشته و نه در مرجع نوشته که مفصلتره به این سئوال که چرا تکرار یک عادت بد آسان است، پاسخی داده نشده.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5