مقابله با آلرژی فصلی و حسایت بهاره با این رژیم غذایی

0

فصل بهار با تمام خوبی‌ها و زیبایی‌هایی که دارد، با یک مشکل بزرگ به نام «آلرژی فصلی» برای برخی افراد همراه است. آلرژی فصلی با علائمی مانند عطسه، خارش چشم و لب‌ها، آبریزش از بینی یا چشم و سرفه‌های دوره‌ای و خشک خود را نشان می‌دهد و گاهی فرد را تا چند ماه، درگیر می‌کند. هرچند پزشکان، دوری از فضاهای پر از گل و گیاه و مصرف داروهای ضدحساسیت را برای افراد مبتلا به آلرژی فصلی مناسب می‌دانند، اما رعایت چند نکته تغذیه‌ای برای پیشگیری از عود یا کمک به فرونشاندن علائم آلرژی فصلی هم می‌تواند کارآمد باشد. «رژیم‌درمانی» این هفته به معرفی بهترین و بدترین خوراکی‌ها در حساسیت فصلی می‌پردازد.

جعفری، نعناع و پونه

جعفری و نعناع کنار انواع سبزی‌های پرزداری مانند پونه می‌توانند برای طولانی‌مدت، گرده گیاهان را در خود نگه دارند و پاک کردن یا مصرف آنها به صورت خام می‌تواند باعث تشدید علائم آلرژی شود.

ماهی‌های چرب

انواع ماهی‌های چرب مانند قزل‌آلا، سالمون، کیلکا و ساردین، حاوی اسیدهای چرب امگا3 هستند. امگا3 با کاهش التهاب‌ راه‌های هوایی، باعث کم شدن برخی علائم آلرژی فصلی مانند سرفه و سوزش گلو می‌شود. از این رو، به افراد مبتلا به آلرژی فصلی توصیه می‌شود حتما ماهی‌های چرب، روغن زیتون یا روغن کانولا را در برنامه غذایی خود بگنجانند.

قارچ و بادمجان

مصرف برخی خوراکی‌ها باعث افزایش ترشح هیستامین در بدن و تشدید برخی علائم آلرژی فصلی مانند آبریزش بینی و عطسه می‌شود. از این رو، افراد مبتلا به آلرژی فصلی باید در فصل بهار از مصرف خوراکی‌هایی مانند بادمجان، قارچ، خربزه، کشمش، پنیر و محصولات حاوی سرکه خودداری کنند.

ماست پروبیوتیک

ماست و سایر محصولات حاوی باکتری‌های مفید پروبیوتیک، باعث تنظیم و بهبود عملکرد دستگاه گوارش و سیستم ایمنی بدن می‌شوند و شرایط را برای تخفیف علائم آلرژی، فراهم می‌کنند. بهتر است ماست پروبیوتیک را در میانه‌های روز یا ساعت‌های پایانی شب میل کنید.

کرفس

کرفس هم جزو سبزی‌هایی است که می‌تواند گرده گل‌ها و گیاهان را برای طولانی‌مدت میان شاخ و برگ‌های خود نگه دارد و باعث تشدید علائم آلرژی شود. افراد مبتلا به آلرژی بهاره باید در این فصل از مصرف کرفس خام یا پاک کردن آن خودداری کنند اما مصرف کرفس پخته برای آنها مشکلی ایجاد نمی‌کند.

چای سبز

انواع چای، مخصوصا چای سبز، دارای ترکیبات آنتی‌هیستامین هستند و می‌توانند علائم آلرژی فصلی مانند آبریزش بینی، خارش گلو و سرفه‌های خشک را تخفیف دهند. برای بهره بردن از خواص ضد آلرژی چای سبز، حداقل 2 تا 3 فنجان از آن را در طول روز بنوشید. بهتر است اولین لیوان چای را هم صبح ناشتا و قبل از بروز علائم آلرژی مصرف کنید.

پرتقال

محققان آمریکایی دریافته‌اند روغن‌های ضروری موجود در برخی میوه‌ها مانند پرتقال، نارنگی و لیمو می‌توانند به‌عنوان آنتی‌هیستامینی طبیعی عمل کنند و راه بینی را برای تنفس افراد مبتلا به آلرژی باز نگه دارند. به همین دلیل افراد مبتلا به آلرژی فصلی نباید از مصرف مرکبات در طول روز غافل شوند.

پیاز

پیاز خام حاوی مجموعه‌ای از بیوفلاونوییدهاست که مهم‌ترین آنها، «کوئرستین» نام دارد. مصرف پیاز خام همراه غذا می‌تواند به باز شدن راه‌های هوایی و تنفسی افراد مبتلا به آلرژی فصلی کمک و مانند ضدالتهاب و آنتی‌هیستامینی طبیعی در بدن آنها عمل کند.

گوجه‌فرنگی

ترکیبات موجود در گوجه‌فرنگی کنار خاصیت ماندگاری گرده گیاهان در این صیفی پرطرفدار هم می‌تواند احتمال تشدید علائم آلرژی در فصل بهار را افزایش دهد. از این رو، به افراد مبتلا به آلرژی فصلی توصیه می‌شود برای مدتی دور گوجه‌فرنگی را خط بکشند اما این افراد می‌توانند از رب یا سس گوجه‌فرنگی برای طعم دادن به غذای خود کمک بگیرند.

سیب

سیب، حاوی ترکیبی فلاونوییدی به نام «کوئرستین» است. این ترکیب، جزو ترکیبات ضدالتهاب محسوب می‌شود و می‌تواند از تهاجم هیستامین به سلول‌های سیستم ایمنی پیشگیری کند. از این رو، مصرف سیب در این روزهای بهاری به تمام افراد مبتلا به آلرژی توصیه می‌شود.

محصولات غنی‌شده با ویتامین D

محققان دریافته‌اند مصرف شیر و سایر محصولات غنی‌شده با ویتامین D می‌تواند به بهبود عملکرد ریه‌ها و سیستم دفاعی بدن کمک کند. از این رو، افرادی که مبتلا به آلرژی فصلی هستند و عادت به مصرف چنین محصولاتی دارند، کمتر با سرفه و خس‌خس سینه مواجه خواهند شد.

بادام

درخت بادام سرشار از انواع ترکیبات آلرژی‌زاست و بادام، جزو آلرژی‌زاترین خوراکی‌ها در فصل بهار محسوب می‌شود. بنابراین اگر از آلرژی فصلی رنج می‌برید، باید دور بادام و تمام فرآورده‌های آن مانند شیربادام، کره بادام یا کیک و کلوچه‌های تهیه‌شده از بادام را در دوران عود آلرژی‌تان خط بکشید.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عکس های رنگی مردم «عادی» در دوران استالین که توسط یک دیپلمات آمریکایی که به دلیل جاسوسی اخراج شد،…

زندگی مردم عادی چیزی است که آنچنان که باید و شاید ثبت نمی‌شود. مورخی را تصور کنید که پنج دهه بعد بخواهد در مورد تاریخ الان ایران تحقیق کند. او احتمالا انبوهی از روزنامه‌های و مجلات و کتاب‌ها و مصاحبه‌های شفاهی و آمارها یا اطلاعات سایت‌ها را…

موجودات شگفت انگیزی که اکنون منقرض شده‌اند: بقایای باورنکردنی آنها از گذشته‌های طولانی

مادر طبیعت هرگز دست از شگفت زده کردن ما بر نمی‌دارد و در طول میلیون‌ها سال موجودات باورنکردنی، از ظریف گرفته تا خشن زایش کرده است.وقتی تاریخ جانداران را مرور می‌کنیم، حشرات به اندازه یک انسان، خزندگان با ابعاد بزرگ، و جوندگان با شاخ …

۸ خودروی جذاب تاریخی که توسط طراحان ایتالیایی بازطراحی و جاودانه شدند

ایتالیا خانه‌های طراحی معروفی دارد. Pininfarina ،Bertone ،Touring ،Giugiaro و Vignale برخی از مهم‌ترین نام‌های طراحی خودرو هستند.در این خانه‌های طراحی، همه‌چیز از جمله خودرو طراحی می‌شود. چه خودروهایی که تجاری و قابل تولید باشند؛ چه…

چرا غذاها در کتاب‌های مصور و انیمیشن‌ها اینقدر اشتها برانگیزند؟!

دوران کودکی خودم را که به یاد می‌آورم، یاد کتاب‌های داستان مصور می‌افتم که در بعضی از صفحات آن عکس میزهای پر از غذا درج شده بود. نقاشی‌های آنقد آنقدر خوب بودند که تصور می‌کردم میوه‌ها و مرغ و بوقلمون و سوسیس فرنگی‌ها مسلما باید کیفیت…

اگر نسخه پنجابی سریال بریکینگ بد ساخته می‌شد!

بریکینگ بد یک سریال تلویزیونی درام تلویزیونی بسیار محبوب آمریکایی است که از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ از شبکه AMC پخش می‌شد. این سریال توسط وینس گیلیگان ساخته شد و برایان کرانستون در نقش والتر وایت، معلم شیمی دبیرستانی که به سرطان ریه مبتلا است و…

این هنرمند با استفاده از هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار، نقاشی‌های خود را ارتقا می‌دهد

در حالی که بسیاری از هنرمندان از هوش مصنوعی فرار می‌کنند، هنرمند دیجیتالی به نام Cy Teh از امکانات خلاقانه آن استقبال کرده . او با آمیختن نقاشی‌های دیجیتال خود با هوش مصنوعی، آثار هنری ترکیبی بی نظیری خلق می‌کند که هنر او را به سطح جدیدی…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5