رضایتمندی یعنی چه و چطور می‌توانیم به آن برسیم؟

0

در دنیای امروز که پُر از مرشدان خود سازی، استادان معنوی و برنامه های تلویزیونی است که در آنها افراد مشهور با صحبت کردن درمورد موفقیت شان سعی می کنند به دیگران کمک کنند با انواع توصیه ها و تبلیغاتی روبرو می شویم که به ما می گویند در این دنیا چطور باید زندگی کنیم. آنها به ما توصیه می کنند که نباید بترسیم، باید قابل اعتماد باشیم، باید مسائل اخلاقی را رعایت کنیم، نباید عصبانی شویم، همیشه باید آرامش مان را حفظ کنیم. و باید قصد و هدفی در زندگی مان داشته باشیم.

رضایتمندی به معنی واقعی کلمه تسلیم شدن نیست. تسلیم شدن یعنی پذیرفتن یا قبول چیزی که ضرورتاً همانی که ما می خواهیم نیست و یا همانی نیست که در جهت پیشبرد منافع مان در زندگی باشد ولی زمانی دیگران به معنی واقعی ما را می پذیرند که الگوها و ریتم عمیق طبیعت را کشف کرده و خود واقعی مان را شناخته باشیم. برای اینکه خود واقعی مان را بشناسیم باید باورهای فرهنگی، خانوادگی و قدرت طلبانه مان را کنار بگذاریم و به عنوان موجودی وابسته و عاطفی فطرت واقعی مان را سرکوب نکنیم.

آدم های زیادی با این احساس وارد کلاس من می شوند که گویی در آزمون های رایجِ نترسیدن و هرگز عصبانی و احساساتی نشدن، یعنی دقیقا زندگی به سبکِ راهِب هایِ مکتبِ ذِن، مردود شده اند عده ای هم برای اینکه از نظر عاطفی متعادل به نظر برسند همه هیجانات و انرژی زندگی را در وجود خودشان سرکوب کرده اند و با این حال تعجب می کنند که چرا از زندگی شان لذّت نمی برند. چه غم انگیز است که ما ندانسته برای انکار، کنترل و دستکاری طبیعتِ وجود خود مان و چیزهایی که در این دنیا طبیعی هستند موانع زیادی اختراع کرده ایم و به این ترتیب بیشتر از گذشته با حقیقت وجود خود مان بیگانه شده ایم.

بیایید فقط چهار مورد از این باورها و تصورات غلطی را که رایج اند یکی یکی کنار بگذاریم. با این کار تغییرات زیادی در زندگی مان ایجاد خواهیم کرد:

۱ ) کنار گذاشتن ترس. ترس واکنشی طبیعی در برابر خطر است. بدون ترس نمی توانیم در برابر حوادث احتمالی، کلاهبرداران یا آدم های شرور، جانوران گرسنه گوشت خوار یا سایر عوامل تهدید کننده از خودمان محافظت کنیم. ولی ترس هنگامی مشکل آفرین می شود که کنترل آن از دست ما خارج شود و به جای اینکه ما آن را کنترل کنیم ترس، ما را کنترل کند. هنگامی که ترس واردِ ذهن، باورها یا احساسات ما شود این ترس است که ما را کنترل می کند و در نتیجه مجبور می شویم زندگی مان را بر اساس چیزهایی که از آنها می ترسیم محدود کنیم.

نباید ترس را انکار کنیم بلکه باید جرات مقابله با ترس هایمان را داشته باشیم. به این ترتیب می توانیم با مکانیسم دفاعی مان در ارتباط باشیم و با کمک شجاعت با ترس هایمان مقابله کنیم. ابتدا شاید این کار مانند عبور از حلقه آتش باشد ولی وقتی بدانیم با انکار کردن احساسات مان در واقع خودمان را فریب می دهیم می توانیم ظرفیت مان را برای شجاعت بیشتر کنیم.

۲ ) عصبانی نشدن. ظاهراً عصبانیت یکی از ناشناخته ترین احساسات ماست. هر نوع تحول اجتماعی مهم یا کم اهمیت در نتیجه عصبانیت بوجود آمده است: نهضت حقوق مدنی در آمریکا، پایان تبعیض نژادی، فرو ریختن دیوار بِرلین، و پایان حکومت انگلستان بر هند همه در نتیجه عصبانیت ناشی از بی عدالتی اجتماعی اتفاق افتادند. عصبانیت ضرورتاً به معنی خشونت نیست ولی اگر عصبانیت همراه با ناامیدی و ناتوانی در ایجاد تغییر باشد اغلب اوقات خشونت با آن ترکیب می شود. در نتیجه اگر عصبانیت از خشونت و نفرت تصفیه شود، انرژی بخش خواهد بود. عصبانیت باعث ایجاد تغییر در زندگی است. عصبانیت، احساس بسیار قدرتمندی است که اگر شناخته شود می تواند به انسان های افسرده انرژی حیات، شور و شوق، هدف مثبت و شادی بدهد.

عصبانیت هم مانند سایر احساسات نقشی طبیعی در زندگی مان دارد. وظیفه عصبانیت با خبر کردن ما از وجود بی عدالتی، نابرابری و سوء استفاده است. وقتی دنیای ما تعادلش را از دست می دهد عصبانیت به ما کمک می کند تا محدودیت های مناسب، امنیت و برابری ایجاد کنیم. علاوه بر این عصبانیت حس وظیفه مان را تحریک می کند تا از افراد ضعیف و بی دفاع و کسانی که صدایشان شنیده نمی شود حمایت کنیم. ما باید خشم و عصبانیت را درک کنیم تا بتوانیم به حرف های انسان های عصبانی گوش کنیم و برای ایجاد تغییر در زندگی آنها یا زندگی کسانی که برای این افراد مهم هستند راه حلی پیدا کنیم. همین مسئله به تنهایی می تواند تغییر مهمی در دنیا ایجاد کند.

۳ ) شاد بودن و دوری کردن از غم. وقتی تبادل احساسات مان با دیگران مانند تبادل ارز در بازار بورس با بی تفاوتی همراه باشد خطرِ انکار احساساتی وجود دارد که به ما می گویند چطور ما دنیا را با آنها تجربه و درک می کنیم، سپس این احساسات به اعماق وجودمان می روند، تغییر شکل می دهند و کار درمان را سخت تر می کنند. به این ترتیب احساسی که ابتدا به شکل ساده ای در سطح وجودمان ظاهر می شود در صورت انکارِ ما به عمق وجودمان فرو می رود و می تواند باعث بروز رفتارهای ناخودآگاه، یا حتی بدتر از آن، بیماری های جسمی شود. احساسات، واقعیت را نشان نمی دهند اما به ما نشان می دهند که تجربه ما از دنیای اطراف مان چگونه است و چطور می توانیم وجود آسیب دیده مان را درمان کنیم تا دوباره کامل، پُر انرژی و فعال شود.

۴ ) قابل اعتماد بودن. ما در صورتی می توانیم قابل اعتماد باشیم که از نظر احساسی هم با خودمان روراست باشیم. وقتی که ما منکر احساسات واقعی مان می شویم، آنها را سرکوب می کنیم یا احساسات واقعی مان را فدای احساساتی می کنیم که از نظر دیگران مطلوبند چطور می توانیم قابل اعتماد باشیم؟ قابل اعتماد بودن یعنی واقعی بودن. ما باید با احساسات واقعی و شناخت واقعی از طبیعت بشر، خودِ واقعی مان را نشان دهیم.

۵ ) از یک مربّی یا کارشناس پیروی کنید. ما برای مسئولیت پذیری در مورد خلق زندگی مان و زندگی کردن به بهترین شکل ممکن به منظور دنبال کردن همه ارزش هایی که باعث بهتر شدن زندگی بقیه مردم می شود به آزادی واقعی نیاز داریم. خیلی اوقات مرشدان و مربّیان پُر جاذبه با قول اینکه هر رویایی می تواند به حقیقت تبدیل شود از طریق افراد ضعیفی که مشتاق تسلیم شدن در برابر « قدرت مافوق » هستند درآمد کسب می کنند. من با پول درآوردن در برابر خدمت رساندن، ارائه استعداد یا یک محصول مخالفتی ندارم ولی وقتی که آن خدمت، استعداد یا محصول با وعده های اغراق آمیزی همراه می شوند که وابستگی ایجاد می کنند و دیگران را مورد سوء استفاده قرار می دهند مشکل ایجاد می شود. همه ما برای اینکه چیز جدیدی یاد بگیریم به حمایت و کمک نیازمندیم و هزینه آن را هم باید پرداخت کنیم ولی آنچه که از آن بی نیازیم وجود مرشدان و مربّیانی است که مدعی هستند از طریق تقویت حس مسئولیت پذیری می توانند آدم ها را به قابلیت هایشان برسانند ولی منظورِ پنهان آنها جلب اطاعت و سرسپردگی مردم است. ما باید به دنبال پرورش آزاد اندیشی باشیم و مردم و رهبرانی تربیت کنیم که با خودشان، بشریت و جهان سازگاری و ارتباط داشته باشند. طبیعت به هر یک از ما امکان می دهد تا به طور طبیعی با ضرب آهنگ زندگی خودمان همراه شویم.

پذیرفتن خودمان با همه نگرانی ها و آسیب پذیری ها بدون محدود کردن مان به تصوری که از خودمان داریم موجب رهایی است و به ما امکان می دهد خودِ واقعی مان را نشان دهیم و راه واقعی مان را پیدا کنیم. ( از کتاب مرشد همراه )


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

بال‌های پرنده نورثروپ: کاوشی در هواپیمای XB-۳۵ افسانه‌ای با عکس‌های کمتر دیده شده

نورتروپ XB-۳۵ گواهی‌ای بر روح پرشهامت نوآوری در صنعت هوانوردی در اوایل دهه ۱۹۴۰ بود.XB-۳۵ که توسط شرکت نورتروپ Northrop با همکاری نیروی هوایی ارتش ایالات متحده توسعه یافت، یک هواپیمای آزمایشی بود که مرز‌های مهندسی هوانوردی را جابجا کرد.…

شوخی‌های تصویری دانشگاهی – دوران عزیز پرمخاطره و گاه پرمشقت با بازدهی‌های نامعلوم

دوره دانشگاه و سختی تطابق‌های دانشجوهایی از طبقات مختلف اجتماعی و نواحی مختلف کشور و آمیزه جالب کنار هم قرار گرفتن آنها هر فعالیت عادی دیگر اجتماعی می‌شود مانند نگاه کردن به فوتبال و هر امتحان یا حتی کلاسی خاطره‌انگیز می‌شود.در اینجا…

این عکس پرنده واقعا فتوشاپی نیست و ترکیبی هم نیست و در یک جلسه گرفته شده است!

این عکس شگفت‌انگیز از یک پرنده در حال شگفت‌زده کردن کاربران در اینترنت است و مغز مردم از پردازش آنچه در عکس می‌بینند، ناتوان شده است!اگرچه این یک عکس ویرایش نشده و ترکیبی هم نیست و به صورت روتین با یک بار شات و نوردهی گرفته شده است.…

چند بار می توانید یک تکه کاغذ را از وسط تا کنید؟

به راحتی می‌توان یک تکه کاغذ را یک، دو بار یا حتی سه یا چهار بار از وسط تا کرد. اما بیشترین تعداد دفعاتی که یک تکه کاغذ را می‌توان از وسط تا کرد چقدر است؟بر اساس یک ادعای رایج، یک ورق کاغذ را نمی‌توان بیش از هفت بار از وسط تا کرد. اما…

این هنرمند با خلاقیت‌های خوب خیابان‌های پر از کسالت و یکنواختی را زیبا کرده و یک لحظه لبخند بر لب…

خیابان‌های پر از سر و صدا و چهره‌های خمو، خیابان‌هایی با تزئینات و پیام‌های فوق‌العاده تکراری، خیابان‌هایی که زحمت با شادی‌های اندک مردم شریک می‌شوند و مردم را یک آن با هم می‌کنند. این است توصیف شاید بدبینانه خیابان‌های ما.ما واقعیت این…

اگر مجموعه ارباب حلقه‌ها را پیکسار بازسازی کند …

مجموعه فیلم ارباب حلقه‌ها به کارگردانی پیتر جکسون و بر اساس رمان فانتزی حماسی نوشته جی. آر. آر. تالکین، دارای شخصیت‌های متنوعی بود. برخی از آنها اینها هستند:فرودو بگینز (با بازی الیجا وود): قهرمان داستان، فرودو، هابیتی است که تبدیل به…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.