جنجال کتاب چشمان تاریکی، که ادعا می‌شد ویروس کرونا را نزدیک به 40 سال پیش پیشبینی کرده!

1

سال 1981، نویسنده‌ای به نام دین کونتز، رمانی به نام چشمان تاریکی نوشت که در آن ویروس کشنده‌ای را تصور کرده بود.

در پی شیوع بیماری کرونا، بسیاری در پی آن برآمدند که در دنیای سینما و کتاب، دنبال محتواهایی مشابه به رویدادهای دنیای پساکرونا بگردند و کتاب دین کونتز در این میان جنجال بسیاری به پا کرد، چون میزان شباهت‌ها قابل توجه بود، تا حدی که در اینترنت صحبت از پیشبینی بیماری شد.

بیشتر جنجال ناشی از عکسی از یکی از صفحات کتاب بود. در این عکس مشخص بود که نام ویروس تخیلی Wuhan-400 گذاشته شده. یعنی همون ووهان، همان شهری که نخستین بار اخبار شیوع بیماری را از آن شنیدیم و مدت‌‌ها در قرنطینه بود.

اما جالب است بدانید که در نسخه اصلی کتاب، اسم کتاب گورکی – 400 بود و منشا ویروس به روسیه نسبت داده شده و در ویرایش سال 1989، اسم ویروس به ووهان تغییر داده شد. در ضمن در کتاب میزان مرگ و میر ناشی از ویروس 100 درصد است.

خود این کتاب مدت‌ها قبل توسط نشر طره مشتاق و با ترجمه داوود آقا محسنی، منتشر شده است. یک ترجمه دیگر کتاب هم توسط میثم فرجی و انتشارات هزارافسان آن را چاپ کرده است.

داستان این کتاب درباره‌ی مادری است که می‌کوشد دریابد آیا پسرش واقعا یک سال پیش درگذشته یا هنوز زنده است.

مادری پسرش را با یک سردسته کوه‌نوردی به سفر می‌فرستد. او که پیش از این بارها سفرهای بدون خطر به کوه داشته‌ است؛ اما در این سفر اتفاقی می‌افتد. تک‌تک مسافران، سردسته و راننده بدون هیچ توضیحی می‌میرند.

وقتی مادر عزادار که شخصیت اصلی داستان است، شروع به پذیرفتن مرگ پسرش می‌کند، پیام‌هایی در قالب جمله‌هایی دور از انتظار دریافت می‌کند. این پیام‌ها شامل نوشته‌هایی با گچ روی تخته سیاه، پیام‌های چاپ‌شده در پرینتر و دیگر نشانه‌هاست.

مادر به همراه دوست جدیدش «کریستینا ایوانز» تصمیم دارد آنچه را که احتمالا در روز «درگذشت» پسرش اتفاق افتاد، کشف کند.


شما می‌توانید از طریق ایران صدا، به نسخه صوتی کتاب چشمان تاریکی گوش کنید.


سه شنبه: سی ام دسامبر

ساعت شش دقیقه پس از نیمه شب و صبح سه شنبه بود، تینا ایوانز در راه رسیدن به خانه پس از اتمام دوره نمایش جدید خود بود. او پسرش، دنی را در ماشین غریبه ای دید. اما دنی بیش از یک سال بود که مرده بود.

دو بلوک نرسیده به خانه خود، تینا که قصد خرید یک شیشه شیر و یک عدد نان سبوس دار را دارد، در مقابل یک بازار بیست و چهار ساعته متوقف می شود و در سایه درهم نور زرد رنگ و خشک یک لامپ بخار سدیم، کنار درخشش یک اتومبیل شورولت خامه ای لوکس پارک کرد. پسر در صندلی مسافر جلو اتومبیل بود و منتظر کسی در فروشگاه بود. تینا می توانست تنها سمت راست صورت او را ببیند، اما در تشخیص دردناک خود احساس خستگی می کرد. پسرش دنی حدود دوازده سال داشت، این پسر هم سن دنی بود و موهای تیره و پر پشتی مانند دنی داشت، بینی ای که به دنی شبیه بود و یک فک ظریف نیز مانند دنی داشت.

او اسم پسرش را زمزمه می کرد، گویی او از این دیدار ظاهرا دوست داشتنی می ترسد، اگر با هر گونه ناغافلی از اینکه او را خیره نگاه کند و با او صحبت کند، پسر یک دست را به دهان خود خواهد انداخت و کمی به آرامی روی انگشت شست خم خود می شود، همان کاری که دنی، یک سال یا همین حدود و قبل از درگذشتش شروع به انجام آن کرده بود. تینا سعی کرده بود او را از این عادت بد دور کند، اما موفقیتی نداشت. اکنون، وقتی او این پسر را تماشا می کند، به نظر می رسد شباهت او به دنی فراتر از تصادف صرف نیست. ناگهان دهان تینا خشک و ترش شد و قلبش لرزید. او هنوز با از دست دادن تنها فرزند خود کنار نیامده بود، زیرا او هرگز نمی خواست با سعی نمی کرد که آن را در ذهن خود تنظیم کند. او با شگفتی و دریافت شباهت این پسر به دنی خود، خیلی راحت توانست خیال کند که در وهله اول هیچ خسارتی در کار نبوده است. شاید … شاید این پسر واقعا دنی بود. چرا که نه؟ هر چه بیشتر آن را در نظر می گرفت، دیوانه تر به نظر می رسید.

از این گذشته، او هرگز جسد دنی را ندیده بود. پلیس و بزهکاران به او توصیه کرده بودند که دنی آنقدر لت و پار شده است، که به طرز وحشتناکی حال آدم را بهم می زند، که بهتر است به او نگاه نکند. با حالی ناحوش و اندوهگین، او نصیحت آنها را قبول کرده بود، و مراسم تشییع جنازه دنی در یک سرویس تابوت بسته انجام شده بود. اما شاید آنها هنگام شناسایی جسد اشتباه کرده اند. شاید دنی در این حادثه کشته نشده باشد. شاید او فقط در ناحیه سر یک صدمه خفیف خورده باشد، یا فقط به اندازه کافی شدید او را آنرا تحمل نکرده باشد… فراموشی، آره فراموشی شاید او را از اتوبوس اسقاط شده دور کرده باشد و مایل ها دور از محل حادثه پیدا شده بود، بدون شناسایی، نتوانست به کسی بگوید که کجاست یا از کجا آمده است. این امکان پذیر بود، نه؟ او داستانهای مشابهی را در فیلم ها دیده بود. مطمئن بود که یک نوع فراموشی در کار بود و اگر این طور بود، ممکن است او در یک زندگی تازه متولد شده باشد و در یک زندگی جدید به پایان برسد. و اکنون در اینجا او در این شورولت خامه ای لوکس نشسته است، که به سرنوشتی که برای او رقم زده شده بود، می اندیشید. پسر از نگاه تینا آگاه شد و به سمت او چرخید. وقتی چهره اش به آهستگی می چرخید تینا نفسش را نگه داشت. از آنجا که از طریق دو پنجره و از طریق نور شفاف کننده عجیب و غریب به یکدیگر خیره می شدند، او احساس می کرد که با خلیج بیکرانی از فضا و زمان و سرنوشت در تماس هستند.

اما پس از آن، به ناچار، خیال او فوران کرد، زیرا او دنی نبود. با نگاهی او را از نگاهش دور کرد، به دستانش خیره شد، که فرمان را چنان چنگ می زد که درد می کردند. “لعنتی” از خودش عصبانی بود. او از خودش به عنوان یک زن سرسخت و با ذکاوت و شایسته یاد می آورد که فکر می کرد که قادر به مقابله با هر زندگی می باشد که به او انداخته شود، و از ادامه عدم توانایی خود در پذیرش مرگ دنی ناراحت بود. پس از شوک اولیه، پس از تشییع جنازه، او مقابله با آسیب دیدگی را آغاز کرده بود. به تدریج، روز به روز، هفته به هفته، دنی را پشت سر خود قرار داده بود، با اندوه، با گناه، با اشک و تلخی بسیار، بلکه با استحکام و عزمی ستودنی. او طی سال گذشته چندین قدم در حرفه خود برداشته بود و به سختی کار را با تکیه به نوعی مورفین ادامه داده بود و از آن برای تسکین درد خود تا زمان بهبودی کامل زخم استفاده می کرد. اما پس از آن، چند هفته پیش، او شروع به برگشت به وضعیت وحشتناکی کرد که وقتی بلافاصله پس از آنکه خبر تصادف را دریافت کرده بود، در آن غرق شد.

انکار او به همان اندازه که غیر منطقی بود باز هم، از این احساس غافلگیر کننده که فرزندش زنده است، از خیالی خوش برخوردار بود. زمان باید فاصله بیشتری بین او و رنجها قرار می داد، اما در عوض روزهایی که گذشت او را در غم و اندوه خود به دور دایره کامل می کشاند. این پسر در آن شورلت اولین کسی نبود که تصور می کرد، دنی بود. در هفته های اخیر، فرزند گمشده خود را در اتومبیل های دیگر، در حیاط مدرسه که در آن کار می کرد، در خیابان های عمومی و در یک سالن سینما دیده بود. این چنین بود که او اخیرا با یک رویا تکراری که دنی در آن زنده بود، گرفتار شده بود. هر بار، چند ساعت پس از بیدار شدن، او نمی توانست با واقعیت روبرو شود. او نیمه خود را متقاعد کرد که این خواب پیش شرط باز گشت نهایی دنی به او بود، که به نوعی زنده مانده بود و به زودی روزی به آغوش او باز می گشت. این یک فانتزی گرم و شگفت انگیز بود، اما او نمی توانست مدت طولانی آن را حفظ کند. گرچه او همیشه در برابر حقیقت شدیدا، مقاومت می کرد، اما هر بار به تدریج خود را سرزنش می کرد، و بارها و بارها سخت محکوم می شد، و مجبور می شد بپذیرد که این خواب مقدمه نیست.

با این وجود، او می دانست که هنگامی که دوباره رویای خود را داشته باشد، مانند گذشته بارها و بارها امید تازه ای در آن پیدا می کند. و این خوب نبود. کرخت و مات و مبهوت نگاهی به اتومبیل شورولت انداخت و دید که پسر هنوز به او خیره شده است. او دوباره به دستان محکم بسته شده خود به فرمان خیره شد و قدرت چنگ زدن به فرمان را پیدا کرد. اندوه می تواند فرد را دیوانه کند. او این حرف را شنیده بود، و او به این اعتقاد داشت. اما او نمی خواست اجازه دهد چنین اتفاقی برای او بیفتد. او به اندازه کافی برای خودش سرسخت می ماند تا با واقعیت در ارتباط باشد. هر اندازه که واقعیت ناخوشایند باشد. او نمی توانست به خودش اجازه دهد که امیدوار باشد. او با تمام وجود دنی را دوست داشت، اما او از بین رفته بود. در تصادف اتوبوس با چهارده پسر کوچک دیگر، فقط قربانی یک فاجعه بزرگتر، پاره و خرد شده و فراتر از شناخت. مرده. سرد، فروپاشیده، در تابوت، زیر زمین و تا ابد. لب پایینش لرزید.

او می خواست گریه کند، باید گریه کند، اما این کار را نکرد. پسر داخل شورولت علاقه خود را از دست داده بود. او دوباره به جلوی فروشگاه مواد غذایی خیره شد و منتظر ماند. تینا از هوندا خارج شد. شب دلپذیر بیابان خنک و خشک بود. نفس عمیقی کشید و وارد بازار شد، جایی که هوا آنقدر سرد بود که استخوان های او را سوراخ می کرد، و جایی که نور فلورسنت خشن بیش از حد روشن و بیش از حد برای تشویق خیالات تاریک بود. او یک بطری شیر بدون چربی و یک نان سبوس دار را که برای رژیم های غذایی به صورتی نازک خرد شده بود خریداری کرد، که هر وعده فقط نیمی از کالری یک تکه معمولی از نان را شامل می شد. او دیگر رقصنده نبود. اکنون او در پشت پرده، در پایان تولید این نمایشگری کار می کرده است، اما وقتی وزن داشت بیشتر از چیزی که وزن داشت می ارزید.

وقتی که مجری بود وزن خود را از لحاظ جسمی و روانی بهتر احساس می کرد. پنج دقیقه بعد او در خانه بود. یک خانه در یک مرتع متوسط در یک محله ساکت با درختان زیتون و بیزاری لرزان از تاسف باران در نسیم ضعیف بیابانی موهاوی در جنوب خاوری کالیفرنیا. در آشپزخانه، او دو تکه از نان را برداشت و یک پوسته نازک کره بادام زمینی را روی آنها پهن کرد، یک لیوان شیر بدون چربی ریخت و روی میز نشست. نان تست با کره بادام زمینی یکی از غذاهای مورد علاقه دنی بوده است، حتی زمانی که کودکی نوپا بود و به خصوص در مورد آنچه می خورد، دلهره آور بود. هنگامی که او بسیار جوان بود، آن را “نژاد شیرینی” نامیده بود. با بسته شدن چشمان خود و جویدن نان تست، تینا هنوز هم می تواند او را ببیند، سه ساله، کره بادام زمینی همه لب و لوچه اش را لکه دار کرده بود. پوزخندی زد و گفت: نانوا، نان تست بیشتری بده لطفا. او با یک شروع جدید چشمان خود را باز کرد زیرا تصویر ذهنی او از وی بیش از حد واضح تر است، کمتر شبیه یک خاطره از یک دیدگاه است. در حال حاضر او نمی خواست به وضوح چیزی به یاد داشته باشد. اما بسیار دیر بود. قلب او در سینه گره خورد و لب پایین او دوباره لرزید. سرش را روی میز گذاشت و گریه کرد…


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

سازه‌های و کارهای مهندسی کارا، زیبا و شگفت‌آور از سراسر دنیا

ساختن سازه مهندسی مسلما فقط به معنی ساختن چیزی کارا نیست. بلکه باید زیبایی سازه و تباین آن با محیط اطراف و ابعاد انسانی و فرهنگی آن در نظر گرفته شود. در ضمن امکان توسعه آن در آینده مد نظر قرار گیرد و همچنین چه بهتر که دوست‌دار محیط زیست…

صندلی‌های بامزه طراحی شده با هوش مصنوعی توسط بونی کاره‌را

تصور کنید وارد اتاقی می‌شوید و صندلی‌ای را می‌بینید که شبیه یک قاچ هندوانه غول‌پیکر است، همراه با پوست و دانه‌هایش. یا صندلی‌ای که شبیه آناناس سیخ‌دار است، با لبه های تیز و اندرون نرمش؟این دنیای بونی کاره‌را است، هنرمند با استعداد سه…

عکس‌های این عکاس فرانسوی مانند تابلوهای نقاشی زیبای سبک امپرسیونیسم هستند

امپرسیونیسم یک جنبش هنری است که در اواخر قرن نوزدهم، عمدتاً در فرانسه ظهور کرد. مشخصه آن تاکید بر ثبت اثرات زودگذر نور و رنگ در دنیای طبیعی است. نقاشان امپرسیونیست به دنبال این بودند که برداشت‌های دیداری فوری خود را از یک صحنه به تصویر…

نقاشی‌هایی که به بالاترین رقم‌ها قیمت‌گذاری و فروخته شده‌اند

در اینجا می خواهیم لیستی از گران‌ترین نقاشی هایی که در بازار حراجی‌ها به فروش رسیده اند را با هم مرور کنیم. البته هر لحظه امکان تغییر این لیست و جایگزینی نقاشی های دیگری وجود دارد ولی در آن صورت هم می توان نقاشی های زیر را جزء گرانترین های…

اگر در این لحظات تاریخی حساس، شخصیت‌های مهم عکس سلفی می‌گرفتند

عکس سلفی به مفهوم کنونی آن مدت یک دهه است که مرسوم شده و به مفهوم گرفتن عکس آینه‌ای یا تکنیک‌های گرفتن عکس با شاتر زمان‌دار قدمت آن به زمان عکاسی برمی‌گردد.اما تصور کنید که در این لحظات مهم تاریخی، شخصیت‌ها دست به دوربین می‌شدند و به…

عکس های رنگی مردم «عادی» در دوران استالین که توسط یک دیپلمات آمریکایی که به دلیل جاسوسی اخراج شد،…

زندگی مردم عادی چیزی است که آنچنان که باید و شاید ثبت نمی‌شود. مورخی را تصور کنید که پنج دهه بعد بخواهد در مورد تاریخ الان ایران تحقیق کند. او احتمالا انبوهی از روزنامه‌های و مجلات و کتاب‌ها و مصاحبه‌های شفاهی و آمارها یا اطلاعات سایت‌ها را…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
1 نظر
  1. مسعود زمانی می گوید

    خیلی داستان برایم جذاب شد و‌ حتما میزارم در لیست مطالعه‌ام دکتر. ممنونم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5