این معدن نمک لهستان، خودش یک شهر زیرزمینی کامل با جلوه‌های هنری بی‌نظیر به حساب می‌آید!

0

در جنوب لهستان و در نزدیکی شهر کراکوف یک معدن نمک وجود دارد که در گذشته نقش زیادی در اقتصاد مردم این کشور داشته است. امروز این معدن پر از مجسمه و بناهای نمکی است که اینجا را تبدیل به یکی از پربازدیدترین جاذبه های لهستان کرده اند.

معدن نمک ویلیچکا قرن‌ها فعالیت داشت و از قدیمی‌ترین معادن نمک دنیا محسوب می‌شود. از قرن نوزده تا به حال در داخل این معدن یک مسیر گردشگری زیر زمینی به وجود آمده که امکان بازدید از آن را برای گردشگران به وجود آورده است.

معدن نمک ویلیچکا Wieliczka  یکی از قدیمی ترین معادن نمک جهان است و از قرن سیزدهم تا سال ۲۰۰۷ به طور مداوم نمک تولید می کرده است. معدن ویلیچکا در گذشته آنقدر فعال بود که نمک سایر نقاط دنیا را هم تامین می کرد و نمک ها را با نام تجاری مخصوص ویلیچکا به بازار عرضه می کرد.

با اینکه امروز نمک ارزش چندانی ندارد اما در گذشته عنصر باارزشی بوده که تحول زیادی را در اقتصاد یک کشور به وجود می آورد. با گردش در میان دالان های ویلیچکا نه فقط یک معدن بلکه وضعیت اجتماعی و اقتصادی مردمان آن دوره را مرور می کنید.

اینجا یک معدن معمولی نیست و جاذبه های جذابی برای تماشا دارد به طوری که تبدیل به یکی از پربازدید ترین جاذبه های لهستان شده است. این معدن بزرگ که در نزدیکی کراکوف قرار گرفته بیش از ۳۰۰ کیلومتر طول دارد و با اقدامات خلاقانه جذابیت هایی پیدا کرده که خیلی ها را برای تماشا به این محل می کشاند.

این معدن که در ۹ طبقه بنا شده از سال ۱۹۷۸ در لیست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت. در طول قرن‌ها استخراج نمک، این معدن تبدیل به یک شهر زیرزمینی شده و در آن آب و هوای خاصی شکل گرفته است. در این معدن کیلومترها راهروی زیر زمینی به همراه دالان‌ها و کلیساها، تاریخ و رمز و راز معدن را در خود پنهان کرده است.

این معدن خلاصه ای از پیشرفت تکنولوژی است؛ در دوران باستان معدن کاران اولیه با کشف رسوبات یک سنگ نمک شروع به استخراج نمک کردند اما در قرون وسطی نمک تبدیل به یکی از مهمترین مواد اولیه در غذا و صنعت نگهداری از مواد غذایی شد برای همین معدن نمک ارزش زیادی پیدا کرد.

در طول قرن ۱۸ اتریش کنترل این معدن را به دست گرفت و تکنولوژی‌های زیادی را به این معدن آورد که خیلی از آنها باعث شد که این معدن تا به امروز پابرجا باشد.

این معدن از جاذبه های گردشگری محبوب لهستان است و امروز دیگر نمکی تولید نمی‌کند و به جاذبه گردشگری و موزه تبدیل شده به طوری که هر سال تقریبا ۱.۲ میلیون نفر به بازدید از این معدن می‌روند. قسمت توریستی  معدن در عمق ۶۴ متری زیر زمین قرار دارد و برای رسیدن به آن باید از ۳۷۸ پله ی چوبی پایین بروید. البته نگران برگشت و بالا رفتن از این همه پله نباشید چون برای برگشت تان یک آسانسور در نظر گرفته شده که شما را به آسانی به بالا می برد. ۳۶  نفر در داخل این آسانسور سوار می شوند و در عرض ۳۰ ثانیه به سطح زمین برمی گردند. خودتان را برای یک گردش حدودا ۴ ساعته آماده کنید چون اگر می خواهید همه قسمت های جذاب معدن را ببینید باید ساعت‌ها وقت بگذارید.

در داخل این معدن جاذبه های زیادی در انتظارتان است؛ از اتاقی با دیوارهای نمکی و مجسمه های جالب توجه گرفته تا دریاچه ای با آب زلال و نمایشگاه هایی که همه ی آن ها درباره تاریخچه ی معدن نمک هستند. با رفتن به داخل این معدن یک مسیر گردشگری به طول ۳.۵ کیلومتر را می بینید که مجسمه ها، نقوش افسانه ای و نمایشگاه های زیادی برای تماشا دارند. همه ی مجسمه ها از نمک ساخته شده اند و معدن کاران هنرمند آن ها را در طول این سال ها به وجود آورده اند تا برکت این معدن را بیشتر کنند. در واقع حدود ۱۰ نسل از معدن کاران لهستانی روی این معدن کار کرده اند و به غیر از استخراج نمک جاذبه های تماشایی آن را شکل داده اند. در این مسیر، کم کم به یک دریاچه زیرزمینی می رسید که خنکای آن تا کیلومترها احساس می شود و با رنگ زمردین جلوه ی جدیدی از تاریخ استخراج نمک را به شما نشان می دهد.

تالارها و دالان‌های زیرزمینی این معدن طوری کنده‌کاری و مزین شده‌اند که به خوبی منعکس کننده سنت‌های مذهبی و اجتماعی معدن کاران هستند. احتمالا انتظار دارید با ورود به این معدن همه چیز مثل نمک، سفید باشد اما بیشتر سنگء‌های نمکی که در داخل این معدن هست خاکستری رنگ است. در واقع سنگ نمک این معدن اصلا سفید رنگ و بلوری نیست و بیشتر از همه شما را یاد گرانیت ناخالص می‌اندازد.

این معدن گذشته‌ای پرفراز و نشیب داشته و از آسیب‌های جنگ جهانی دوم در امان نمانده است. در آن سال‌ها نیروهای آلمانی از تونل های زیرزمینی این معدن استفاده‌های نظامی می‌کردند برای همین قسمت‌هایی از آن آسیب‌هایی دیده است.

قدیمیترین کلیسای این معدن نمک، حدود به ۴۰۰ سال قبل احداث شد. این کلیسا توسط کارگران معدن در سال ۱۸۹۶ آغاز شد که آن ها شروع به ساخت کلیسای حیرت‌انگیزی کردند که به نام سنت کینگا معروف شد. بعد از گذشت حدود ۷۰ سال، کارگران مجددا ساخت کلیسایی را آغاز کردند که به بزرگترین کلیسای معدن تبدیل گشت.

دیوارهای این کلیسا با دعاهای مذهبی و یک نمونه نقاشی از شام آخر داوینچی که درون نمک کنده کاری شده، تزیین شده اند. مجسمه هایی به اندازه واقعی انسان، از مهم‌ترین شخصیت های لهستان نیز در این معدن به وجود آمده اند که از جمله آن ها می توان به مجسمه پاپ جان پاول دوم اشاره کرد. شاید باور نکنید، اما محراب کلیسا هم توسط ایجاد حفره ای درون صخره های نمکی معدن تراشیده شده است. البته همه مجسمه ها هم مذهبی نیستند: شما در این معدن می‌توانید در یک بخش عجیب و غریبی، هفت کوتوله‌ی سفید برفی را ببینید که تماما از نمک درست شده اند.

منبع: الی گشت


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

محصولات رادیواکتیوی که در قرن بیستم در قالب کالاهای مصرفی عادی به مردم فروخته می‌شدند

پیش از درک خطراتی که قرار گرفتن در معرض تابش‌های رادیواکتیو برای انسان به همراه دارد، مردم و حتی دانشمندان می‌پنداشتند که مواد رادیواکتیو ترکیبات جالبی برای درخشان و نورانی کردن اشیا هستند. در ادامه چند مورد از عجیب‌ترین کاربردهای مواد…

کودکی که از کتابخانه عمومی شهر می‌خواستند بیرون بیندازندش، اما فضانورد شد!

دو برادر به نام‌ها رونالد (چپ) و کارل مک نیر (راست) با 10 ماه اختلاف در جنوب جدا شده به دنیا آمدند. این دو در دوران کودکی تا بزرگسالی جدایی‌ناپذیر بودند.در سال 1959، رونالد مک نیر 9 ساله به یک کتابخانه عمومی در لیک سیتی در کارولینای…

اگر عاشق یک فیلم بودید و با بودجه کافی یک اتاق خوب در سبک و سیاق آن فیلم می‌ساختید

ما اگر خیلی عاشق یک فیلمی باشیمِ پوستری چاپ می‌کنیم و بالای سرمان می‌زنیم و هر روز نگاهی به آن می‌اندازیم یا مقاله‌ای در موردش می‌نویسم.اما فراتر از آن اگر قرار بود، اتاق خواب یا اتاق هتلی به سبک یک فیلم بسازیمِ چطور از آب درمی‌آمد.…

سفری در شهرهای باستانی دنیا به یاری تخیل میدجرنی

از شهرهای باستانی دنیا بقایایی مانده و بر اساس همین یقایا و توصیف‌ها و تحلیل مورخان، برخی‌ها اقدام به بازسازی رایانه‌ای شهرهای قدیمی کرده‌اند تا شکوه و عظمت آنها را به ما بنمایانند.اما میدجرنی هم راهی آسان برای این تصور بدون نیاز به…

همکاران سمی چه بلایی می‌توانند سرتان بیاورند + گالری عکس

همکاران شما ممکن است زیاد آدم‌های بدی به نظر نرسند و جلوه خارجی‌شان خیلی محبوب و موجه هم باشد. اما باید کسی مدتی نزدیک آنها کار کرده باشد تا بداند که چه بلایی سر زندگی و آسایش شما می‌توانند بیاورند. هیچ وسیله‌ای را نباید به آنها قرض داد و…

کلاژهای کاغذی زیبای مینیمال از شخصیت‌های سینمایی مشهور

اینکه بتوانی به صورت خلاصه و مختصر و مفید با هنر خودت، مفهومی را برسانی، هر بسیار جالبی است. حالا تصور کنید که با برش چند کاغذ رنگی و کنار هم نهادت انها، یغنی کلاژ کاغذی بشود، شخصیت‌های مهم سینمایی را بازسازی کرد.این کاری است که مارگارت…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5