سوء جذب و علت کمبود ویتامین B12 چطور تشخیص داده می‌شود؟ تست شیلینگ

0

عدم وجود فاکتور داخلی (آنمی پرنیشیوز، رزکسیون معده)، نارسایی پانکراس، رشد بیش از حد باکتری ها و رزکسیون ایلئوم یا بیماری کرون منجر به سوء جذب ویتامین B12 می شوند.

جذب ویتامین B12 شامل مراحل زیر است:
١- اتصال ویتامین B12 به پروتئین R بزاق
۲- هیدرولیز پروتئین R در اثر پروتئاز پانکراس در دئودنوم و اتصال فاکتور داخلی به ویتامین B12. فاکتور داخلی توسط سلول های پاریتال معده ترشح می شود و در دئودنوم به ویتامین B12 متصل میگردد.
۳- جذب کمپلکس ویتامین B12- فاکتور داخلی توسط رسپتورهای اختصاصی در ایلئوم ترمینال

تست شیلینگ:

تست شیلینگ (با استفاده از ویتامین B12 نشاندار با مواد رادیواکتیو به عنوان مارکر) برای شناسایی علل کمبود ویتامین B12 به کار می رود و چندین مرحله دارد:
١- مرحله اول: در این مرحله بعد از تزریق یک آمپول ۱۰۰۰ میکروگرمی ویتامین B12 غیرنشاندار (جهت اشباع ذخیره کبدی)، بیمار 0.5 میکروگرم ویتامین B12 نشاندار با مواد رادیواکتیو را می خورد و سپس ادرار وی برای بررسی فعالیت رادیواکتیو جمع آوری می شود. کمبود ماده رادیواکتیو در ادرار، سوء جذب ویتامین B12 را مطرح می نماید.
۲- مرحله دوم: چنانچه در مرحله اول سوء جذب تشخیص داده شود، در این مرحله آزمایش با خوردن ویتامین B12 همراه با فاکتور داخلی تکرار میشود. چنانچه پس از انجام مرحله دوم تست شیلینگ، دفع ادراری ماده نشاندار رادیواکتیو اصلاح شود، بیمار مبتلا به آنمی پرنیشیوز می باشد.
۳- مرحله سوم: اگر پس از انجام مرحله دوم، سوء جذب همچنان باقی بماند، برای بیمار یک دوره کوتاه آنتی بیوتیک خوراکی تجویز می شود و تست تکرار می گردد. اصلاح میزان دفع ماده نشاندار در ادرار، رشد بیش از حد باکتری ها را اثبات می کند.
۴- مرحله چهارم: اگر نتیجه تست کماکان غیرطبیعی بماند، آنزیم های پانکراسی خوراکی داده می شوند و تست تکرار می گردد؛ اصلاح سوء جذب حاکی از نارسایی پانکراس می باشد.
۵- در نهایت در صورت شکست تمام این مداخلات، بیماری ایلئوم یا فقدان پروتئین ترانس کوبالامین با سایر تست های تشخیصی معلوم می شود.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

نمونه‌هایی از بازسازی و دکوراسیون جدید خانه که می‌توانند الگویی برای ما باشند

به سبب نوع معماری، خانه‌های ما معمولا خیلی زود دمده یا به اصطلاح کلنگی می‌شوند. شرکت‌‌های بازسازی خانه مدتی است بسیار زیاد شده‌اند.اما شک و تردید زیادی در مورد میزان کارایی بسیاری از آنها وجود دارد. برخی از آنها اصلا به تقویم کاری متعهد…

در جریان قرار و ملاقات (برای انتخاب همسر) چه آداب معاشرت و نکاتی را باید رعایت کنیم؟

آداب قرار ملاقات به مجموعه‌ای از رفتار‌ها و انتظارات قابل قبول اجتماعی اشاره دارد که معمولاً هنگام قرار ملاقات رعایت می‌شود. در اینجا چند دستورالعمل کلی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:وقت‌شناس باشید: به موقع برسید یا به طرف دیگر…

عکس‌هایی از زیباترین کتابخانه‌های دنیا

کتابخانه‌ها باید مظهر فرهنگ و هنر هر کشوری باشند. ساختمان ایمن و بزرگ، منظره تالار کتابخوانی، نوع چینش کتاب‌ها و تحویل آنها به کتابخوان‌ها، داشتن اینترنت آزاد و پرسرعت، حفاظت از نسخه‌های خطی و اسناد باارزش، آزاد بودن کتابخانه در حد امکان…

قسمت دیگری از عکس‌های تاریخی کمتر دیده شده‌اند و نگرش جدیدی نسبت به تاریخ در ما ایجاد می‌کنند

عکس‌های تاریخی بسیار هستند. برخی از آنها از فرط تکرارِ دیگر روتین می‌شوند و نکته جدیدی به ما نمی‌افزایند. متاسفانه برخی از آنها در بایگانی‌های فراموش می‌شوندو کسی متوجه نکته‌شان نمی‌شود و به تدریج نابود می‌شوند و برخی هم کمتر از بقیه بها…

یادآوری داستان تصویر تولیدشده زنی که در اینترنت وحشت آفرید و تفسیر کنونی آن ماجرا در عصر انفجار…

او در جایی بیرون است و در جهان موازی احتمالا به کمین شما نشسته. تنها کاری که باید انجام دهید تا او را به وجود بیاورید این است که دستور درست را در یک تولید‌کننده تصویر هوش مصنوعی تایپ کنید!مانند یک طلسم دیجیتالی، کلمات شما مانند یک «ورد…

داستان واقعی اسکینر: روانشناس مشهور دهه ۱۹۴۰- آیا او واقعا دخترش را در داخل یک جعبه برای آزمایشاتش…

بوروس فردریک اسکینر معروف به بی‌اف اسکینر یک روانشناس، رفتارشناس، نویسنده، مخترع و فیلسوف اجتماعی آمریکایی بود. او در ۲۰ مارس ۱۹۰۴ در Susquehanna در پنسیلوانیا به دنیا آمد و در ۱۸ اوت ۱۹۹۰ در کمبریج، ماساچوست درگذشت.اسکینر بیشتر به خاطر…
آگهی متنی در همه صفحات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.