فیلم هوش مصنوعی A.I. Artificial Intelligence 2001 – داستان و نقد و بررسی

0

کارگردان و فیلمنامه‌نویس: اسپیلبرگ، بر مبنای داستان ایان واتسن از داستان برایان الدیس

بازیگران: هیلی جوئل آزمنت، فرانس اوکانر، سام روباردز، جیک تامس، جود لو، ویلیام هرت، ایپریل‌گریس و مت وینستن

«دیوید» (آزمنت)، یک «مکا»، بچه روباتی در آینده است؛ زمانی که کوه‌های یخی قطبی ذوب شده‌اند، بسیاری از شهر‌های ساحلی را زیر آب برده‌اند و قحطی و گرسنگی دنیا را فرا گرفته، در نتیجه بشر به کمک روبات‌ها نیاز پیدا کرده است.

«دیوید»، نخستین «مکا»یی است که طوری طراحی شده تا عشق و عاطفه را تجربه کند. او فرزند «مانیکا» (اوکانر) و «هنری» (روباردز)، یکی از کارمندان شرکتی است که این بچه روبات را ساخته است.

قرار شده «دیوید» جای پسر در اغما فرورفته این زوج را بگیرد؛ ولی وقتی پسر طبیعی‌شان به هوش می‌آید و به خانه برمی گردد، «دیوید» که در جنگل ر‌ها شده، تصمیم می‌گیرد به «بچ‌های واقعی» تبدیل شود تا این بار لایق محبت‌های مادرش باشد.

«دیوید» طی سفر پرفرازونشیبش با «مکا»یی به نام «ژیگولو جو» (لو) – که اهل بازی و لذت است. و با یک «سوپر اسباب بازی»، خرسی ناطق به نام «تدی»، آشنا می‌شود.

ماجرا‌های «دیوید»، سروکارش را به «فلش فیر»، سیرکی به سبک میدان‌های گلادیاتوری می‌اندازد که در آن جا «مکا»‌ها را محض تفریح انسان‌ها نابود می‌کنند.

آن‌ها ضمنا به شهر سرخ ‌می‌روند. جایی که «ژیگولو جو» در آخرین لحظه از دست پلیس و بازداشت شدن می‌گریزد؛ و در نهایت به شهر نیویورک می‌رسند که زیر آب رفته؛ جایی که خالق «دیوید»، «پروفسور هابی» (هرت) راز‌های خلق «دیوید» را فاش می‌کند.

قصه اولیه یا در واقع ارثیه‌ای که استنلی کوبریک برای اسپیلبرگ گذاشت، تبدیل به فیلمی شد که کوبریک قطعا نمی‌توانست کارگردانش باشد (و معلوم هم نبود که از آن خوشش بیاید).

هوش مصنوعی یا نسخه علمی / تخیلی پینوکیو برای روزگار ما، تا جایی پیش می‌رود که آینده‌ای را تصور کند عاری از انسان، زمانی که حافظ خاطره انسانیت، یک روبات انسان نماست.

اسپیلبرگ، هیچگاه تلخ‌تر و نا امید‌تر از این فیلم نبوده است و فراموش نشود که این اولین باری بود که او سراغ دنیای آینده رفت.

منتقدانی که معمولا به اسپیلبرگ روی خوش نشان نمی‌دادند، هوش مصنوعی را ستودند. فیلم در رده‌بندی‌ها و انتخاب‌های سالانه منتقدان آمریکایی حضور قابل توجهی پیدا کرد و برای چندمین بار متوالی از «بلوغ» اسپیلبرگ سخن رفت تا معلوم شود که تا چه حد سیاه اندیشی مفرط هم چنان مترادف باکمال دانسته می‌شود .

نمی‌شود فرض کنیم اسپیلبرگ از همان آغاز به قدر لازم بالغ بود و ئی تی، ۱۹۸۲، هم فیلم مأیوسانه‌ای درباره رؤیا‌های کودکی است. در واقع هوش مصنوعی از لحاظ کارگردانی، عوامل فنی و از این قبیل کاری تراز اول است ولی در عین حال عمیقا پاره پاره و بی‌منطق، بیش از حد باروک و آمیزه غریبی از تأثیرات کوبریک و والت دیزنی است

طراحی صحنه کوبریک‌وار «شهر سرخ» و آدم‌های خودخواه و بی‌رحم و غیرانسانی مورد علاقه استاد فقید را در یک سو بگیرید و صحنه‌ای که مادر بچه روبات خود را در جنگل ر‌ها می‌کند. این معادلی است برای صحنه معروف بامبی والت دیزنی، ۱۹۴۲ .

همچنین نشانه‌های روحانی – مذهبی پراکنده در هر سو و یک عشق اودیپی شدید و جانگداز حتی با مقیاس اسپیلبرگ در فیلم نمایان است.

اسپیلبرگ سه بار فیلم را «پایان» می‌دهد، یا درواقع «پایان» ای باشکوه و درخور، برپا می‌کند انگار که می‌خواهد تمام گزینه‌های احساسی ممکن را امتحان کند: هنگامی که «دیوید» به پایان دنیا می‌رسد و تصمیم به خودکشی می‌گیرد، آن جا که همراه «جیمینی» زیر آب‌های منجمد بیتوته می‌کند و سرانجام جایی که «دیوید» به کمک موجودات فرازمینی فوق هوشمند، موفق می‌شود «خواب مادر» را ببیند و رؤیای «رؤیا» دیدن که به زعم اسپیلبرگ بزرگ‌ترین خوشبختی هاست – عملی می‌شود.

منبع: راهنمای فیلم نشر روزنه – با اندکی ویرایش و حذف


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

آیا چهره‌های مشهور، فرازمینی و بیگانه هستند؟! چرا چنین چیزهایی در شبکه‌های اجتماعی رواج می‌یابد +…

امروز صبح دوست گرانقدری ویدئویی از آنجلینا جولی را از یک صفحه اینستاگرام برای من فرستاد. در این ویدیو که ظاهرا از یک مصاحبه او انتخاب شده بود، روی چشم‌های او زوم می‌شد و این نکته القا می‌شد که چشمان او غیرطبیعی هستند و قرنیه و عنبیه او…

فهرست فیلم های برتر سال ۲۰۲۲ با استفاده از امتیازبندی جوایز اصلی اهدا شده در جشنواره های مطرح

فهرست فیلم های برتر سال ۲۰۲۲ با استفاده از اطلاعات زیر تدوین شده است:۱-جوایز اصلی اهدا شده در جشنواره های مطرحی چون کن، ونیز، برلین، ساندنس و...۲- جوایز انجمن های منتقدانی چون نیویورک، لس آنجلس، واشنگتن دی.سی و...۳-فهرست فیلم…

چرا بسیاری از ساختمان‌های تاریخی در بریتانیا دارای پنجره‌های آجرکوبی شده هستند؟

زمانی در بریتانیای کبیر داشتن پنجره در خانه‌ها و ساختمان‌ها بسیار گران از آب درمی‌آمد! چرا؟!چون در سال ۱۶۹۶ با وضع مالیات بر پنجره که بسیار در جامعه منفور بود، وضعیت تغییر کرد. در این زمان مالیات بر صاحبان املاک را بر اساس تعداد…

مورد عجیب بیمار M: مردی که گلوله‌ای به سرش خورد و بعد همه چیز را وارونه می‌دید!

بر اساس گزارش موردی که به تازگی منتشر شده است، یکی از منحصر به فردترین و عجیب‌ترین موارد آسیب مغزی در تاریخ شرح داده شده: این مورد با نام مستعار بیمار M، نامیده می‌شود که در سال ۱۹۳۸ در جریان جنگ داخلی اسپانیا به سرش گلوله خورد و بعد آن…

با این تصاویر کارت پستال خیلی قدیمی در دهه ۱۹۰۰ آمریکایی‌ها، تصور خود از ۱۰۰ سال بعد را نشان داده…

مجموعه‌ای جذاب از کارت پستال‌های عجیب و غریب و در عین حال جذاب از استیون آر. شوک، دیدگاه‌هایی را ارائه می‌دهد که در دهه ۱۹۰۰ تصور شده است و نشان می‌دهند که چگونه شهر‌ها، شهرک‌ها و دهکده‌ها در سراسر ایالات متحده ممکن است طی ۱۰۰ سال آینده…

یادآوری داستان تصویر تولیدشده زنی که در اینترنت وحشت آفرید و تفسیر کنونی آن ماجرا در عصر انفجار…

او در جایی بیرون است و در جهان موازی احتمالا به کمین شما نشسته. تنها کاری که باید انجام دهید تا او را به وجود بیاورید این است که دستور درست را در یک تولید‌کننده تصویر هوش مصنوعی تایپ کنید!مانند یک طلسم دیجیتالی، کلمات شما مانند یک «ورد…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5