فیلم محاکمه شیکاگو 7 – نه! دنیا چشمش را نبسته! «همه جهان در حال نظاره است»- خلاصه داستان – نقد و بررسی

The Trial of the Chicago 7

0

سرانجام امروز در سال همچنان کرونایی، نامزدهای اسکار 2021 اعلام شدند. بازنویسی نامزدها و نوشتن ترجمه فیلم‌ها و بازیگران و فیلمسازانی که بخت اسکار را دارند، به نظرم معنی ندارد، چون بیشتر ما راحت‌تر هستیم که نام و مشخصات را به زبان اصلی بخوانیم و شما می‌توانید خیلی راحت ین فهرست را در سایت هالیوود ریپورتر بخوانید.

سعی می‌کنم در «یک پزشک» فیلم‌های نامزد اسکاری را که تا به حال در موردشان ننوشته‌ام، یکی یکی به شما معرفی کنم.

امشب می‌رسیم به فیلم محاکمه شیکاگو 7 (عنوان اصلی The Trial of the Chicago 7).

خب، نام فیلم از اول خیلی از ماها را به قول معروف از تماشای فیلم می‌تاراند. چون یاد درام‌های دادگاهی پردیالوگی می‌افتیم که تازه فهمشان نیازمند دانستن تاریخچه و یک سری اسامی خاصی است و مغز ما هم که این روزها با وجود شبکه‌های اجتماعی حسابی تنبل شده و تاب تحمل یک فیلم پرمغز را نداریم.

اما واقعا درام‌های دادگاهی می‌توانند خسته‌کننده نباشند. مگر کشتن مرغ مقلد، دوازده مرد خشمگین یا محاکمه نورنبرگ را ندیده‌اید؟ سینما مدیون این فیلم‌هاست و حالا ما می‌خواهیم دست‌کم اندکی از شکوه این فیلم‌ها را (فقط مختصری) را با فیلم محاکمه شیکاگو 7 تجربه کنیم.

محاکمه شیکاگو 7 که داستانش در دهه‌ها پیش می‌گذرد، سوژه‌ای دارد که کهنه نشده و همچنان معتبر است و گرچه در آمریکا رخ می‌دهد، اما بیانگر مشکلاتی است که همه شهروندان دنیا به صورت مشابهی با آن دست به گریبان هستند.

تا قبل از دیدن شیکاگو 7 تصور می‌کردم که باید سال پیش را کم‌‌اعتبارترین سال زندگی‌ام از نظر فیلم‌های خوب جدید بدانم. اما به سان پیام کلی و نهایی فیلم، کورسوی امید همیشه وجود دارد. پس لازم نیست به همان Nomadland بسنده کنیم!

نویسنده و کارگردان فیلم محکامه شیکاگو 7، شخص مشهوری است: آرون سورکین. قرار بود استیون اسپیلبرگ نیز در تولید فیلم مشارکت کند. اما مشکلات تامین بودجه سبب به تاخیر افتادن چند باره تولید این فیلم شد. در ابتدا قرار بود بازیگرانی از جمله هیث لیجر و ویل اسمیت در «محاکمه شیکاگو هفت » حضور داشته باشند و نفراتی از جمله بن استیلر و پل گرینگرس نیز اثر را کارگردانی نمایند. اما در نهایت سرمایه های لازم برای حضور این ستاره ها در فیلم تامین نشد تا تولید پروژه به دست فراموشی سپرده شود تا اینکه یک دهه بعد، خودِ آرون سورکین تصمیم گرفت فیلمنامه ای که نوشته را کارگردانی کند

بازیگران فیلم هم ساشا بارون کوهن، ادی ردمین، یحیی عبدالمتین دوم، جرمی استرانگ، جوزف گوردون لویت، توماس میدلتیچ، فرانک لانگلا، ویلیام هرت، مایکل کیتون و مارک رایلنس هستند.

ما با آرون سورکین به خاطر فیلمنامه استیو جابز (۲۰۱۰) و شبکه اجتماعی و نیز سریال‌های اتاق خبر و بال غربی آشنا شدیم و حالا فیلمی به کارگردانی او به نام محاکمه شیکاگو 7، یکی از فیلم‌های بخت جایزه اسکار 2021 شده است. البته در سال 2017 هم او فیلم بازی مالی را کارگردانی کرده بود که فیلم خوبی از آب درآمده بود.

فیلم محاکمه شیکاگو ۷ گفتگو محور و پردیالوگ، پرتنش و نفس‌گیر است و شخصیت‌پردازی‌های عالی دارد. این فیلم یک درام سیاسی و دادگاهی است که همچون مطالعه در مورد سیستم قضایی ایالات متحده، آزادی بیان و اندیشه، اهمیت نقش افکار عمومی در همراه شدن طیف‌های گوناگون در مسیر رسیدن به آزادی و البته انعطاف‌پذیری قانون اساسی آمریکا می‌ماند.

سورکین این بار روایتی از تظاهرات ضدجنگ جوانان در دوران پرآشوب آمریکا در دهه‌ی 60 میلادی و یکی از بدنام‌ترین مراحل دادرسی در شهر شیکاگو را برگزیده و ماجرای دادگاهی را که برگزاری‌اش ۱۰۰ جلسه طول کشید و 7 متهم داشت، در دو ساعت با ریتمی توقف‌ناپذیر چنان به تصویر می‌کشد که مخاطب متوجه گذر زمان نمی‌شود.

دادگاه در واقع 8 متهم داشت: ابی هافمن، تام هایدن، بابی سیل، جری روبین، دیوید دلینگر، لی واینر، جان فروینس و رنی دیویس. چون بابی سیل از روند دادگاه به کنار گذاشته شد، عملا تعداد متهمان به 7 رسید و به همین خاطر عنوان محاکمه شیکاگو 7 برای فیلم گذاشته شده است.

محاکمه شیکاگو 7 قرار بود فیلمی در مورد دیروز باشد، اما جالب است که دست روزگار آن را دقیقا مناسب برای نمایش در امروز کرده است. این فیلم دوپارگی را در متن جوامع نشان می‌دهد. همان دوپارگی که در سال‌های جنگ ویتنام در آمریکا وجود داشت و حالا به نوعی دیگر در آمریکای دوران ترامپ و پساترامپ رخ داده و به نظر هم نمی‌رسد به همین زودی برطرف شود.

به نوعی دیگر همین دوپارگی را در کشورهای دیگر را می‌بینیم. این وسط جناح‌های سیاسی و ورود افراد کاریزماتیک تاثیرگذار به ناگاه این دوپارگی را بیشتر می‌کنند و وقتی جامعه دوپاره بحران‌هایی را تجربه می‌کند، ناگهان آشوب همه جا را می‌گیرد و سرانجام وقتی آشوب رخ می‌دهد، معلوم نیست که دادگاه و سیستم قضایی چه کسی را باید به چه جرمی محاکمه کند و معلوم نیست که مردم باید چه کسی را نفرین کنند!

فیلم مدام در زمان‌های مختلف و میان تصاویر مستند و فیلمی در رفت و آمد است و با تغییر زوایه دید شخصیت‌های متعدد، حتی میان آدم‌هایی در موقعیت‌های زمانی و مکانی متفاوت دیالوگ برقرار می‌کند.

محاکمه شیکاگو ۷ ، فیلمی است درباره یکی از دادگاه‌های مهم تاریخ سیاسی آمریکا در سال 1969،در دوران ریاست جمهوری نیکسون.

سال 1968 سال جنبش‌های اجتماعی در سراسر جهان بود. این روزها متناسب با اینکه مردم خیلی کم تاریخ را مدون می‌خوانند، از خود می‌پرسند علت آن همه شور و آرمان‌باوری در ایران دهه 70 چه بود. آنها تصور می‌کنند که تنها در ایران ما بود که اعتراضات ریشه‌‌ای علیه ساختار کلان سیاسی و اقتصادی کشور‌ و بیشتر کردن آزادی‌های فردی درگرفته بود، در صورتی که آن شور که این روزها برخی به اشتباه تنها ناشی از القای چپ می‌دانند، در همه جا دنیا مشاهده می‌شد.

عملیات نظامی ویت کنگ‌ها (جبهه ر‌هایی‌بخش ملی ویتنام جنوبی) در ۳۰ ژانویه 1968، در چنین فضایی رخ می‌داد و آنقدر از نظر رسانه‌ای برجسته شد که سیاستمداران آمریکا صلاح ندیدند که مداخله مستقیم نکنند و در بتلاق جنگ فرورفتند و در نهایت لیندون بی‌جانسون رئیس جمهور وقت آمریکا ، به دلیل حمایت از جنگ ویتنام و افزایش تعداد سربازان آمریکایی از شانزده هزار نفر به بیش از نیم میلیون نفر، در دوره دوم حتی در انتخابات مقدماتی داخل حزب دموکرات رای نیاورد.

آگوست 1968، هزاران مخالف جنگ ویتنام در شیکاگو در اعتراض به ادامه‌ جنگ مقابل محل برگزاری کنوانسیون ملی حزب دموکرات دست به اعتراضاتی زدند که آرام شروع شد و در ادامه کار به درگیری رسید.

چند ماه بعد از این حادثه، دادگاه شیکاگو ظاهرا در پی کشف آن برآمد که مخالفان یا پلیس، کدامیک آغازگر درگیری‌ها بوده‌اند؟

تا به امروز هم کسی پاسخ واحدی برای این پرسش ندارد. چیزی که مشخص است این است که هم پلیس و هم معترضان علیه هم، دست به خشونت زده بودند. پلیسی که آموزش کم دیده بود، در واقع تحت تاثیر جو رادیکال ایجاد شده، عنان کار را به کلی از دست داده بود. به نظر می‌رسد که فیلم تمایل دارد که کفه سنگین خشونت‌ها را در سمت پلیس نشان بدهد.

اما نکته جالب فیلم تاکید شخصیت های داستان به بندهای قانون اساسی در ایالات متحده است که در آن اعتراض گروهی برای تغییر را مجاز می‌شمارد و حتی در این زمینه به جمله‌ای از آبراهام لینکلن نیز اشاره می شود. اما این قانون اساسی حالا به واسطه دولت و مسئولین فاسد در نظام قضایی به حاشیه رانده شده و سیاستمداران فاسد افکار عمومی را کنترل می‌کنند. در این شرایط، شنیدن هر صدای مخالفی می‌تواند به منزله یک جرم بزرگ تلقی شود. جرمی که حتی در بیشتر مواقع معترضین نقشی در شکل گیری آن نداشته‌اند.

سورکین در قالب این فیلم بی‌طرفی و کارآمدی سیستم قضایی را زیر سؤال می‌برد، اما در عین حال به موجودیت کشورش احترام می‌گذارد و این کار را با ادغام تصاویر خبری سیاه و سفید آرشیوی و سکانس‌های فیلم بسیار عالی انجام می‌دهد.

اما مگر می‌شود آن سکانس شکنجه بابی سیل را فراموش کرد. در واقع قاضی دستور داده بود که خاطر توهین‌های توقف ناپذیر او، پارچه‌ای در دهانش کنند، چیزی که آمریکایی‌ها حتما آن را برخورد خشن پلیس مینیاپولیس با جرج فلوید در سال پیش مقایسه می‌کنند.

در بیرون دادگاه شیکاگو ۷ این جمله را طرف مردمی که بیرون دادگاه ایستاده‌اند و منتظر اعلام رای نهایی می‌شنویم:

The whole world is watching

همه دنیا در حال نظاره کردن است!

برخی شک و تردید روا داشته‌اند که این شعار واقعا توسط مردم در بیرون دادگاه یا در حین درگیری‌های مردم معترض با پلیش زمزمه نمی‌شده، اما جستجویی اندک نشان می‌دهد که این شعار واقعا وجود داشته است.

ببینید.

کورسوی امید و پیروزی عدالت همیشه در دل آدمیان هست و فیلم هم می‌خواهد نشان بدهد که حتی وقتی رقابت‌های سیاسی کلاف پیچیده‌ای ایجاد می‌کنند و متهم و شاکی را نمی‌شود از هم راحت تمیز داد، همیشه به واسطه شرایط یا ورود پیشبینی نشده آدم‌هایی، امید امکان احیا شدن دارد.


-ابی،آیا می دونی چرا اینجا در دادگاه هستی؟

-ما افکار و ایده های خاصی رو از مرزهای ایالت باخودمون حمل کردیم. نه مسلسل و نه مواد و دختر‌بچه‌ها را. افکار و ایده‌ها رو.

وقتی از نیویورک به نیوجرسی و پنسیلوانیا و و اوهایو ایلی نویز رد شدیم،افکار خاصی داشتیم و بخاطر اون‌ها (افکار) بهمون گاز اشک اور زدن،بهمون مشت زدن
‫دستیگیرمون کردن و محاکمه شدیم

-باشه.

-در سال1861 لینکلن در اولین سخنرانیش گفت «وقتی که مردم از حقوق اساسی‌شان برای اصلاح دولت‌شان بیزار شدند،باید حقوق انقلابی‌شان را برای نابودی آن دولت بکار بگیرند.» و اگه لینکلن همین سخنرانی رو تابستون گذشته در پارک لینکن انجام می‌داد، با همه ما دادگاهی می‌شد.

-خب چطور می‌شه همونطور که شما گفتید دولت رو بصورت مسالمت آمیز قطعه قطعه یا نابود کرد؟

-تو این کشور ما این کار رو هر چهار سال انجام می‌دیم.

-سوال دیگه‌ای وجود نداره.


منابع این مقاله و نیز پیشنهادهایی برای مطالعه مفصل‌تر شما: نشریه دنیای تصویر – moviemag – ترجمه زیرنویس فیلم – ویکی پدیافیلیموhistoryvshollywoodslatesmithsonianmagتایم


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

۲۰ برنده عکاسی از طبیعت در سال ۲۰۲۲ در مسابقه عکاسی IPA

جوایز بین المللی عکاسی (IPA) در سال 2022 بار دیگر از مجموعه‌ای خیره کننده از عکس های طبیعت پرده‌برداری کرد که قلب و ذهن بینندگان در سراسر جهان را تسخیر کرده است. این تصاویر برنده استثنایی ما را به قلمروهای مسحورکننده طبیعت منتقل می‌کنند،…

نمونه‌های جالبی از اختراعاتی که فراموش شدند، یا تکامل یافتند یا به کلی به صورت دیگری تغییر پیدا…

در طی دهه‌ها و قرن‌های انسان‌های اختراعات گوناگونی کرده‌اند. از برخی از آنها در ابتدای امر تصور می‌شد که استقبال خوبی شود، اما در نهایت فراموش شدند، برخی با تغییرات نه چندان بنیادین همچنان به همان صورت تولید می‌شوند، برخی با تغییرات جدی و…

گالری عکس: طراحی‌های داخلی و خارجی افتضاح و عجیب که با کمی قدرت شبیه‌سازی مغزی رخ نمی‌دادند!

چیزی که من اسمش را می‌گذارم شبیه‌سازی مغزی واقعا چیز لازمی در زندگی و کار است. یعنی اینکه بتوانید قبل از جابجایی و ساختن اجسام در ذهن تجسمش کنید و بعد حین کاربری‌های مختلف تصورش کنید و پیش‌بینی کنید که کجای کار می‌لنگد.فکر کنم از زمان…

چرا بعضی‌ها وقتی پا به سن می‌گذارند جذاب می‌شوند یا دست‌کم کمتر زشت به نظر می‌رسند؟ عکس‌های قدیمی…

خب، این هم بحثی است که نمی‌دانم شما تا حالا در موردش با کسی صحبت کرده‌اید یا خیر. برخی در جوانی واقعا چهره یا قامت غیرقابل تحملی دارند. مثلا زیاد زمخت هستند، بینی یا فک یا گوش‌های بزرگ دارند. تناسب چهره ندارند. کلا جزو زیباروها به حساب…

۱۱ رخدادی که تاریخ دنیا را تغییر دادند به روایت میدجرنی

گرچه از اکثر این وقایع تاریخی عکسها و فیلم‌های زیادی وجود دارد، اما می‌خواهیم با میدجرنی آنها را بازسازی کنیم. شاید تمرینی شود برای بازافرینی رخدادهایی که از آنها عکسی گرفته نشده یا عکاسی در زمان آنها اصلا اختراع نشده بود.شروع جنگ جهانی…

داستان قهرمانانه خواهران میرابال، فعالان دومینیکنی که به سرنگونی یک دیکتاتور کمک کردند

خواهران میرابال: پاتریا، مینروا و ماریا ترزا که در خانواده‌ای کشاورز از طبقه متوسط به دنیا آمدند، در جمهوری دومینیکن زندگی نسبتاً راحتی داشتند.اما با به قدرت رسیدن رافائل تروخیو، دیکتاتور خشن، در سال ۱۹۳۰، زنجیره‌ای از حوادث به راه…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.