نقض حریم خصوصی در اینترنت و زندگی‌های عیان در شبکه‌های اجتماعی، همان هراسی بود که آسیموف از دستگاه تخیلی کرونوسکوپ در داستان «گذشته دور» داشت!

0

گاهی ما تصور می‌کنیم که هراس‌ها و مشکلات بشر در هر دوره زمانی، با دوره‌های دیگر متفاوت است. در صورتی که معمولا فقط پوسته‌ها تغییر می‌کنند و مشکلات بنیادی، یکسان هستند و مرتب تکرار می‌شوند.

مثلا انسان از باستان مشکل منابع داشته. انرژی، غذا و منابع معدنی، همیشه محدود بوده‌اند و نیاز بشر، روزافزون.

آسیموف یک داستان کوتاه عالی دارد به نام گذشته دور. هراسی که آسیموف در این داستان به تصویر می‌کشد، با تغییراتی در دنیای کنونی ما بازتاب پیدا کرده است.

در داستان گذشته دور، اینگونه تخیلی می‌شود که بشر مجهز به دستگاهی به نام کرونوسکوپ شده. در ابتدای داستان می‌خوانیم با این دستگاه می‌توان صداها و تصاویر از گذشته‌های دور را مشاهده کرد و شنید. به این ترتیب دستگاه کاربردی جالب در تاریخ و باستانشناسی پیدا کرده. دانشمندان حتی مجله‌ای ادواری منتشر می‌کنند که در آن به کشفیات تاریخی خود با استفاده از این دستگاه، اشاره می‌کنند.

اما به دلایل نامعلوم، دولت روی خوشی به استفاده همگانی و گسترده از دستگاه نشان نمی‌دهد و فقط عده معدودی اجازه دسترسی به این دستگاه را دارند.

اینجاست که قهرمان اصلی داستان معرفی می‌شود که باستانشناسی است که به مطالعه روی قوم کارتاژ علاقه زیادی دارد. او درخواست می‌دهد که از کرونوسکوپ استفاده کند، اما تقاضایش رد می‌شود.

اما او از پا نمی‌نشیند و در دانشگاه تصمیم عجیبی می‌گیرد: به یک فیزیکدان جوان رفته رفته نزدیک می‌شود و مجاب‌اش می‌کند که تحقیقاتی روی کرونوسکوپ بکند و اصلا بررسی کند که چرا دولت اجازه استفاده همگانی از آن را نمی‌دهد و هیچ خبری از پژوهشهای تکمیلی در آن دسترس نیست.

فیزیکدان در حالی که از کار روی حوزه‌ای نامربوط به رشته اصلی‌اش می‌ترسد، با تردید قبول می‌کند. او منابعی در دسترس ندارد. به ناچار به یکی از اقوام خود که علمی تخیلی نویس است رو می‌اندازد تا او با کمک روابطی که دارد، منابعی برایش جور کند.

منابع مطالعاتی جور می‌شوند. فیزیکدان متوجه پایه علمی دستگاه می‌شود و مصمم می‌شود که نمونه‌ای از دستگاه را در زیرزمین مرد تاریخدان سر هم کند.

موفق به این کار هم می‌شود. اما در عین حال متوجه نکته شگفت‌انگیز می‌شود: برد دستگاه فقط حدود یک قرن است و بعد از آن دستگاه از نظر علمی و تئوریک، آنقدر نویز دریافت می‌کند که دیگر نمی‌تواند به گذشته بنگرد.

در این میان فیزیکدان متوجه نکته‌ای ناخوشایند در زندگی مرد تاریخدان و همسرش می‌شود: دختر آنها در خردسالی در آتشی که تصادفی خانه‌شان را گرفته بود، گرفتار شده و مرده و مرد فیزیکدان علیرغم تلاش نتوانسته او را نجات بدهد.

اینجاست که همسر مردم فیزیکدان که متوجه ساخته شدن دستگاه می‌شود، تقاضا می‌کند که حالا که نمی‌توانند هزاران سال پیش را رصد کنند، لااقل بتوانند دوره‌ زندگی دختر دلبندشان را مرتب ببینند.

اما تاریخدان برمی‌آشوبد و ظاهرا عنوان می‌کند نمی‌خواهد همسرش دوباره افسرده شود و در گذشته غرق شود و اکنون را فراموش کند. پس دستگاه را منهدم می‌کند.

مرد فیزیکدان اما در پی آن است که نتایج تحقیق خود را منتشر کند و استفاده از دستگاه را همگانی کند.

اینجاست که سرویس مخفی دولت سرمی‌رسد. مردان سرویس مخفی می‌خواهند که فیزیکدان هیچ چیز را منتشر نکند.

سرانجام چرایی این ممنوعیت برملا می‌شود:

این دستگاه حریم خصوصی را بی‌معنی می‌کند. هر کس با آن می‌تواند مثلا چند دقیقه پیش همسایه و روابط خصوصی او را دید بزند. با این دستگاه رازها بی‌معنی می‌شوند و همه جامعه را آشوب فرامی‌گیرد. (عکس اول پست که بریده‌ای از داستان است را ببینید.)


خلاصه اینکه آسیموف فناوری‌ای را مجسم کرده بود که با نقض حریم خصوصی آدم‌ها، زندگی‌ها را تباه کند.

در دنیای کنونی ما بدون اینکه کرونوسکوپ داشته باشیم، گرفتار همان بلاها شده‌ایم.

الان به خاطر گجت‌هایی که همیشه در دستان ما هستند، اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و دوربین‌ها، زندگی‌های ما کاملا رو هستند.

خدا می‌داند که با جستجو در هاردها و سوابق وب‌گردی، ایمیل و فعالیت‌های اجتماعی هر شخص به چه چیزهایی که نمی‌شود رسید! حالا ممکن است این اطلاعات تا زمانی که یک هک گسترده یا دستگیری فانونی شخصی پیش نیاید، عیان نشوند، اما چیز جالب این است که ما خودخواسته بخش بزرگی از زندگی خود را عمومی کرده‌ایم.

مثلا با همین رصد توییت‌ها، لایک‌ها، وبلاگ‌ها، مطالب به اشتراک گذاشته شده می‌شود اطلاعاتی از یک فرد کسب کرد که برای داشتنشان در گذشته باید کسی را روزها و ماه‌ها بازجویی می‌کردید!

چیزهایی مثل سوگیری سیاسی، موسیقی و غذای مورد علاقه، علایق سینمایی، میزان اعتقاد مذهبی، علایق جنسی، نظام فکری و …

بله! ممکن است بگویید که وجه اینترنتی ما گاهی در شبکه‌های اجتماعی به کلی با خود واقعی ما متفاوت است.

اما اگر نیک بنگرید، بسیاری از مواقع دقیقا همین شخصیت مجازی ما، شخصیت واقعی است و رفتاری که ما در دنیای واقعی بروز می‌دهیم، حاصل جبر و محافظه‌کاری و تحمیل‌هاست.

بله! کرونوسکوپ ممکن است هیچ وقت اختراع نشود و جنبه علمی هم نداشته باشد. اما اینترنت مدتهاست که ذره‌بینی شده که پرده از بسیاری از رازها برمی‌دارد.


پی‌نوشت: عکس وسط پست، عکسی از اقتباس تلویزیونی از این داستان که بی بی سی انجام داده بود. ضمن اینکه به گمانم این پیرنگ برای یک فیلم خوب و عالی بسیار عالی است. دریغ که این روزها فیلم‌های تخیلی بدون کشش داستانی با فناوری عالی ساخته می‌شوند و خبری از ساختن آثار ژرف نیست.

پی‌نوشت 2: امروز مصادف با سالروز درگذشت آسیموف در سال 1992 است.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

حومه‌نشینی چرا شکل می‌گیرد و چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟ + گالری عکس‌هایی از زشتی‌های این پدیده

مناطق حومه شهر، جوامع مسکونی هستند که در حومه مناطق بزرگتر شهری قرار دارند. آن‌ها ویژگی‌های متمایزی دارند که آن‌ها را ازمحیط روستایی و شهری متمایز می‌کند. شکل‌گیری حومه‌ها و مشکلاتی که با آن‌ها مواجه هستند را می‌توان به عوامل متعددی نسبت…

عجیب ولی واقعی: چشم‌های این زن در این عکس آبی نیست! + ویدئو

در یک خطای دیداری بسیار جالب که به تازگی دین جکسون در تیک تاک منتشر شده، چهره عادی زنی را می‌بینیم که برخلاف ظاهر امر، چشمان او آبی نیست و در واقع حاکستری است.دین جکسون در زمینه ایجاد خطاهای دیداری، یک حرفه‌ای محسوب می‌شود. ویدئوی او در…

کهن‌ترین درختان جهان

" بث مون " عکاسی است که در سانفرانسیسکو زندگی می کند و بیش از 14 سال از عمرش را صرف شناسایی و عکاسی از قدیمی ترین درختان جهان کرده است. او به کشورها و سرزمین های دورافتاده سفر می کند تا از درختان قطور قدیمی تصاویر زیبایی را ثبت کند. او می…

خوشمزه‌ترین غذاها در کشورهای مختلف دنیا از دید میدجرنی

ذائقه مردم کشورهای مخالف متناسب با فرهنگ و مواد غذایی اولیه در دسترس به میزان زیادی با هم متفاوت است تا آن حد که گاه باعث شگفتی ما می‌شود که چطور به خوردن این غذاها می‌شود فکر کرد. اما به صورت متناسب ممکن است برخی غذاهای ما هم برای شهروندان…

این هنرمند با استفاده از هوش مصنوعی جمعی از ثروتمندترین آدم‌های جهان را در قالب آدم‌های فقیر تصور…

هنرمند هندی از هوش مصنوعی برای تولید تصاویری از ثروتمندترین و شناخته شده‌ترین افراد جهان - از بیل گیتس گرفته تا دونالد ترامپ - استفاده می‌کند تا تصور کند که اگر فقیر بودند چه شکلی می‌شدند.اگر آنها لباس‌های ژنده پوش پوشیده و در یک محله…

و باز هم قسمت دیگری از عکس‌های کمتر دیده شده تاریخی – گالری عکس

این عکس‌هایی که تحت عنوان عکس‌های کمتردیده شده درج میشوند، باز هم عکس‌های خوش‌شانس تاریخی هستند. لابد صدها برابر آنها عکس وجود دارد که اصلا فیلم آنها برای همیشه گم شده و خراب شده یا در آرشیو مجلات و روزنامه‌ها با تصور بی کیفیت بودن یا در…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.