گوگل و شکایت کاربران آی‌فون از نقض حریم خصوصی‌شان

1

به احتمال شما هم بارها شنیده‌اید که «زمانی که خدماتی را به رایگان دریافت می‌کنید، در واقع شما هستید که به عنوان کالا معامله می‌شوید زمانی که شرکتی بخواهد از شما به عنوان کالا استفاده کند، باید شما را در اختیار داشته باشد. باید بداند چه می‌کنید، چه می‌خواهید و از چه طریقی به خواسته‌های‌تان می‌رسید. این کنترل همه جانبه آخر کار به نحوی خلوت و حریم خصوصی شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد. و راستی کدام شرکت است که بیشترین خدمات رایگان را در اختیار مشتریان یا بهتر بگوییم کالاهایش قرار می‌دهد؟ جوابی به جز گوگل دارید؟

Google

به نظر می‌رسد که به واسطه همین مسایل گوگل با شکایت‌های قانونی در انگلیس روبرو خواهد شد. چرا که ادعا شده است که گوگل با دور زدن تنظیمات امنیتی مرورگرهای iDeviceهای کاربران بریتانیایی، حریم شخصی آن‌ها را نقض کرده است. گوگل پذیرفته است که تنظیمات امنیتی مرورگرهای اپل را که سایت‌ها را از ردگیری فعالیت‌های کاربران بوسیله کوکی‌ها باز می‌داشته‌اند، دور زده و رفتار میلیون‌ها کاربر آی‌فون را ردگیری کرده است.

تخمین زده می‌شود که حدود 10 میلیون کاربر بریتانیایی می‌توانند بواسطه دور زدن تنظیمات مرورگر اپل روی آی‌فون، آی‌پد و دسک‌تاپ‌های اپل، از گوگل شکایت کنند. البته لزوما تمام این کاربران به طور رسمی شکایت نخواهند کرد. به گفته دن تنچ (Dan Tench) وکیل این پرونده که برای شرکت Olswang کار می‌کند، تاکنون تنها 10 نفر از کاربران بریتانیایی آی‌فون برای رسمی کردن شکایت خود اقدام کرده‌اند، ولی ده‌ها نفر دیگر در حال آماده کردن شکایت‌های خود هستند.

او می‌گوید: «این نخستین بار است که گوگل با یک ادعا و شکایت گروهی در بریتانیا روبرو شده است. مشکل اصلی گوگل شیوه دور زدن تنظیمات امنیتی مرورگرها است. نکته مهم در مورد گوگل این است که به عنصری منحصر بفرد و همه‌جا حاضر در زندگی ما تبدیل شده است و اگر این شرکت بخواهد چنین روالی در پیش بگیرد، بسیار نگران کننده خواهد بود.»

قبل از این شکایت‌ها، نامه‌ای از سوی دو کاربر بریتانیایی برای مدیران ارشد گوگل در آمریکا و بریتانیا ارسال شده بود. یکی از این کاربران جودیت ویدال-هال (Judith Vidal-Hall) بوده است. او یکی از فعالان حفظ حریم خصوصی و ادیتور سابق فهرست سانسور (فصلنامه‌ای که در حوزه آزادی بیان منتشر می‌شود) است.

این اتفاق تنها یک ماه پس از آن رخ می‌دهد که گوگل به واسطه نقض حریم خصوصی کاربران در تابستان 2011 و بهار 2012 با جریمه‌ای 22.5 میلیون دلاری در آمریکا مواجه شد. محققان امنیتی فوریه گذشته نشان دادند که شبکه تبلیغاتی DoubleClick گوگل عمدا کوکی‌هایی را در مرورگرهای کاربران ذخیره می‌کند.

 

iPhone

گرچه چنین جریمه‌هایی در مقایسه با سود 10.7 میلیاردی گوگل در سال گذشته ناچیز به نظر می‌رسد، اما با توجه به میلیون‌ها کاربر آی‌فون در بریتانیا، اعتبار شرکت با افت شدیدی روبرو خواهد شد.

الکساندر هانف (Alexander Hanff) یکی از فعالان این پرونده می‌گوید: «داستان این شکایت گروهی سوکردن گوگل برای پولدار شدن نیست. هدف این شکایت ارسال پیامی روشن برای شرکت‌هایی است حریم خصوصی کاربران را نقض می‌کنند تا بدانند با واکنشی شدید روبرو خواهند شد. این شکایت گروهی می‌تواند هزینه زیادی (حتی تا 100 میلیون پاوند) برای گوگل داشته باشد و به واسطه تعداد زیاد کاربران آی‌فون ممکن است به بزرگ‌ترین شکایت گروهی بریتانیا تبدیل شود.»

وکلای این پرونده از گوگل خواسته‌اند که توضیح دهد چه مدت است این داده‌ها را جمع‌آوری می‌کند، چه مقدار داده جمع‌آوری شده‌اند و چگونه ازآن‌ها استفاده شده است.

ابعاد این مساله حتی به جاهایی غیر از دستگاه‌های قضایی نیز کشیده شده و مثلا در فیس‌بوک گروهی با نام کاربران سافاری بر ضد ردگیری مخفیانه گوگل شکل گرفته است. فارغ از بحث‌های اخلاقی اگر همه چیز براساس سوابق مرور کاربر و سلایق او تنظیم شوند، کاربر در چیزی به نام فیلتر حبابی (+) گیر می‌افتد. حلقه‌ای از مسایل محدود که روز به روز کوچک‌تر و کوچک‌تر می‌شود و او را در دایره بسته‌ای از اشیا و خبرها محدود می‌کند و امکان مواجهه با اتفاقات تازه را از او می‌گیرد.

گوگل تاکنون از ارایه توضیح درباره این مسایل خوددداری کرده است. بعد از آن جریمه 22.5 میلیون دلاری نیز تنها جمله‌ای که منتشر شد، ادعا می‌کرد که «هیچ داده شخصی‌ای از طریق کوکی‌ها جمع‌آوری نشده است.»

منبع(+)


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

دو اینفلوئنسر سفر در واقع با یک تلویزیون ساده، سفر جعل می‌کردند و هیچ خبری از عکس واقعی در محیط…

دو عکاس به نام مانوئل بختر و و مانوئل رومز رام تصاویر خیره کننده‌ای خلق کردند که آنها را در حال پیاده‌روی در برف، کمپینگ در کوه‌ها و پرواز با هواپیما به سوی مقصدی دور نشان می‌دهد. اما در واقع آنها از در هنگام ثبت همه این عکس‌ها از اتاق…

چگونه ترانه Careless Whisper جورج مایکل موفق‌ترین موسیقی دوره حرفه‌ای او شد

برای پنجمین سال متوالی، ترانه‌ای که جورج مایکل در سال 1984 خوانده بود به عنوان آهنگ مورد علاقه بریتانیا انتخاب شد. این رتبه بندی بر اساس نظرسنجی Smooth Radio به دست آمد که بر اساس آن این ترانه 32000 رای به دست آورد. ترانه این سوپراستار فقید…

اگر گوشی‌های موبایل، دهه‌ها زودتر اختراع می‌شدند

در دوره‌ای پس از همگانی شدن استفاده از گوشی‌های موبایل، تنوع ظاهری آنها بسیار زیاد بود و هیچ گوشی‌ای شبیه گوشی دیگر نبود. اما الان شکل همه گوشی‌ها تقریبا یکی شده است.ما خیلی منتظر گوشی‌های تاشو یا رول‌شونده ماندیم تا این یکنواختی را به…

جشن ۷۵۰ سالگی برلین در آلمان شرقی و رژه رایانه‌های قابل حمل

در سال ۱۹۸۷، برلین ۷۵۰مین سالگرد تأسیس خود را جشن گرفت و شهر پر از هیجان بود. دولت کمونیستی آلمان شرقی، که در آن زمان بر نیمه شرقی شهر حکومت می‌کرد، می‌خواست این مناسبت را با رژه بزرگی که دستاورد‌های کشور را به نمایش می‌گذاشت، جشن بگیرد.…

داستان گنبد بتنی در جزایر مارشال که پر از زباله‌های مرگبار هسته‌ای است

یک گنبد بتنی یا اصطلاحا Runit Dome بین سال‌های 1977 و 1980 به منظور مهار زباله‌های رادیواکتیو حاصل از آزمایش‌های هسته‌ای جنگ سرد آمریکا ساخته شد. اما شروع به ترک خوردن کرده است.جزایر مارشال یک کشور جزیره‌ای زیبا است که در اقیانوس آرام…

بهترین سریال های هندی | 49 سریال هندی تماشایی به همراه توضیحات

محتوای شرقی به صورت عام و فیلم‌ها و سریال‌های هندی به صورت خاص طرفداران خاص خودشان را دارند. به خصوص با توجه به کم‌مایه شدن سینما و تلویزیون آمریکا روز به روز افراد بیشتری رو به سریال‌های کره‌ای یا سینمای مستقل‌تر کشورهایی مثل اسپانیا و…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /
1 نظر
  1. رها می گوید

    بحث جمع آوری اطلاعات کاربران بدون اطلاع اونها لزوما ربطی به رایگان بودن سرویسها نداره مثلا خود اپل هم که اتفاقا سرویسها و محصولاتش رو با حاشیه سود بالا به فروش میرسونه از این کارها زیاد کرده و احتمالا می کنه.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.