فیلم مانیبال – خلاصه داستان – نقد و بررسی – Moneyball 2011

0

فیلم مانیبال یک روایت واقعی از زندگی بیلی بین (براد پیت)، سرمربی تیم اوکلند اتلتیک در لیگ بیسبال آمریکا است. داستان فیلم مانیبال در دهه نود می‌گذرد. تیم اوکلند پس از سپری شدن دورانی موفق، مدتی است که نتایج ضعیفی را کسب کرده، ستاره‌هایش به تیم‌های دیگر رفته‌اند و به علت مشکلات اقتصادی فراوان در آستانه ورشکستگی قرار گرفته است. در این شرایط بیلی بین تصمیم می‌گیرد هر طور که شده تیم را از بحران نجات دهد. او با کمک آنالیزوری به نام پیتر برند (جونا هیل) دست به اقدامی عجیب و غیر منتظره می‌زند.

آن‌ها از طریق یک سری معادلات ریاضی و اطلاعات آماری، شروع به خریدن تعدادی بازیکن جدید می‌کنند. بازیکنان بااستعداد اما دست کم گرفته شده و یا حتی آماتوری که دستمزد و قیمت پایینی هم دارند. تصمیمی که پس از مدتی، منجر به نتیجه گرفتن تیم شده و موفقیتی تاریخی را برای بیلی و اوکلند رقم می‌زند.

ما در طول فیلم می‌بینیم که چطور تصمیم بیلی در مورد شیوه انتخاب بازیکن ‌هایش، توسط دیگران جنون‌آمیز و محکوم به شکست تلقی می‌گردد. اما او با لجبازی بر این روش تاکید کرده و بدون توجه به واکنش‌ها به کار خود ادامه می‌دهد. بعد از مدتی نیز شاهد این هستیم که این روش غیرمعمول نتیجه داده و تیم اوکلند روندی صعودی را آغاز می‌کند. اتفاقی که باعث می‌شود این تیم رکورد برد‌های پیاپی را در تاریخ لیگ بیسبال آمریکا به دست آورد. پس از این پیروزی‌ها، همگی به روش بیلی و پیتر ایمان می‌آورند.

هر چند در انتها تیم اوکلند بازی آخر لیگ را می‌بازد و دست‌اش از مقام قهرمانی کوتاه می‌ماند. با این وجود تیم رد ساکس بیشترین دستمزد تاریخ بیسبال تا آن زمان را به بیلی پیشنهاد می‌دهد تا او را به عنوان سرمربی به خدمت بگیرد. حالا بیلی پس از دوران جوانی‌اش، که باید بین دانشگاه استنفورد و بیسبال یکی را انتخاب می‌کرد، بار دیگر بر سر دو راهی سرنوشت‌سازی قرار گرفته است. ماندن در تیمی که آن را از سقوط نجات داده و به اوج رسانده، یا رفتن به یک باشگاه بزرگتر که قهرمان شدن در آن با چالش کمتری رو به رو است.

در نهایت هم بیلی با رد پیشنهاد رد ساکس، در اوکلند می‌ماند او پس از همه این ماجرا‌ها، کاملا درک کرده که در زندگی راه برگشتی وجود ندارد و فرصتی برای جبران اشتباهات نیست.

انسان تنها می‌تواند از اشتباهات گذشته‌اش بیاموزد و به کمک آن‌ها در بزنگاه‌های حساس، تصمیم درست را بگیرد. در فیلم مانیبال از زبان بیلی و خطاب به پیتر می‌شنویم که: «رکورد زدن مهم نیست. مردم تنها به بازی آخر نگاه می‌کنند. اگر آن را نبریم همه چیز فراموش می‌شود».

این حقیقتی است که نه تنها در ورزش، بلکه در زندگی نیز وجود دارد. بنابراین فیلم پیشنهاد می‌کند که بی‌توجه به خواست و نظر دیگران، آن طور که خودمان می‌پسندیم زندگی کنیم و هرگز اجازه ندهیم بقیه برای‌مان تصمیم بگیرند.

مانیبال ورزش بیسبال را بستری برای به تصویر کشیدن سیر تحول و فراز و فرود‌های زندگی شخصیت اصلی‌اش قرار می‌دهد. این فیلم بیش از بیسبال، درباره شیوه مدیریت و نگرش یک مدیر است. درباره اهمیت انتخاب‌های سرنوشت ساز در زندگی، رسیدن به پیروزی از دل بحران و در نهایت درباره نبرد یک مرد با محیط و آدم‌های اطراف‌اش.

جالب اینجاست که فیلم مانیبال با شکست شخصیت اصلی و تیمش در بازی آخر لیگ به پایان می‌رسد. رویکردی کاملا ساختارشکنانه برای یک درام ورزشی که البته جهان معنایی فیلم را به خوبی کامل می‌کند. مانیبال از کتاب غیرداستانی و مملو از آمار و ارقام مانیبال هنر بردن یک بازی ناعادلانه نوشته مایکل لوئیس اقتباس شده که در نگاه اول بیشتر به درد ساخت مستند می‌خورد. اما سازندگان فیلم موفق شده‌اند اثری کاملا داستانگو بر اساس آن بسازند که حتی برای افرادی که به بیسبال علاقه ندارند و از آن س ر درنمی آورند نیز جذاب باشد. مانیبال یک فیلم شخصیت محور است. انگار دو نویسنده توانمند فیلم، استیون زیلیان و آرون سورکین، بیلی بین را در مرکز داستان قرار داده و به مرور مصالح مدنظرشان را در اطراف او چیده و ساختمان فیلمنامه‌شان را شکل داده‌اند.

فیلم مانیبال از چند طریق این امکان را برای مخاطب به وجود می‌آورد که ابعاد مختلف شخصیت بین را کشف و با او ارتباط برقرار کند. به تصویر کشیدن تنهایی او، رابطه‌اش با دخترش و یا فلاش بک‌ها، به عنوان مثال از تقابل تنهایی بیلی و رفتارش در حضور دیگران، برای به تصویر کشیدن بحرانی که او گرفتارش است بهره می‌برد. حتی تصمیم نهایی بیلی نیز با نشان دادن خلوت اوست که پرداخت درستی پیدا می‌کند. شاید صحنه‌هایی که بیلی در ماشین است و در تنهایی فکر می‌کند، از بهترین لحظات فیلم باشند. لحظاتی که علاوه بر بنت میلر کارگردان، والی فیستر فیلمبردار و به ویژه براد پیت نیز نقش بسیار مهمی در شکل دادن اتمسفر حاکم بر آن ایفا کرده‌اند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

ژاک شارل: کسی که اولین بالون هیدروژنی تاریخ را به پرواز درآورد

در 4 ژوئن 1783، برادران مون‌گلفیه اولین بار یک بالون هوای گرم را در جنوب فرانسه به نمایش گذاشتند. این بالون که از گونی محکمی پوشیده شده با کاغذ ساخته شده بود و تا نزدیک به 2 کیلومتر بالا رفت و به مدت 10 دقیقه در هوا باقی ماند.خبر موفقیت…

۱۱ رخدادی که تاریخ دنیا را تغییر دادند به روایت میدجرنی

گرچه از اکثر این وقایع تاریخی عکسها و فیلم‌های زیادی وجود دارد، اما می‌خواهیم با میدجرنی آنها را بازسازی کنیم. شاید تمرینی شود برای بازافرینی رخدادهایی که از آنها عکسی گرفته نشده یا عکاسی در زمان آنها اصلا اختراع نشده بود.شروع جنگ جهانی…

همه چیز در مورد رمان رابینسون کروزوئه، نوشته دانیل دفو + روجلدهای خاطره‌انگیز این کتاب

رابینسون کروزوئه رمانی نوشته دانیل دفو است که اولین بار در سال 1719 منتشر شد. این رمان داستان مرد جوانی به نام رابینسون کروزوئه را روایت می‌کند که بر خلاف میل خانواده‌اش راهی دریا می‌شود و در جزیره‌ای متروک در سواحل آمریکای جنوبی غرق…

واقعیت دگرگون: اگر استالین یا تزارها به سبک هنر شوروری یا روس‌ها، ساختمان‌های مهم دنیا را می‌ساختند!

هنر شوروری و روس‌ها و البته خلاقیت‌ها و ظرافت‌ها و جزئیات خودش را دارد. اما در این بین ساختمان‌های زمخت عظیم زیادی هم توسط آنها ساخته شده که بیشتر ابهت و پیشتازی و قدرت را می‌خواستند بنمایانند.حالا تصور کنید که ساختمان‌های مهم دنیا را…

اگر نسخه پنجابی سریال بریکینگ بد ساخته می‌شد!

بریکینگ بد یک سریال تلویزیونی درام تلویزیونی بسیار محبوب آمریکایی است که از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ از شبکه AMC پخش می‌شد. این سریال توسط وینس گیلیگان ساخته شد و برایان کرانستون در نقش والتر وایت، معلم شیمی دبیرستانی که به سرطان ریه مبتلا است و…

آیا واقعا سرم حقیقت وجود دارد؟ چطور کار می‌کند؟

انسان‌ها از زمان امپراتوری روم می‌دانستند که ما در حالی که تحت تأثیر چیزی باشیم، صادقانه‌تر و راحت‌تر سخن میٰ‌گوییم. این همان جایی است که ایده  اصطلاح «سرم حقیقت» از آن سرچشمه می‌گیرد.سرم حقیقت به تعدادی از داروهای تغییر دهنده ذهن اشاره…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5