نوروم آکوستیک یا صوتی چیست؟ چه علائمی دارد؟ روش تشخیص و درمان آن

0

نوروم آکوستیک Acoustic neuroma، که به آن شوانوم دهلیزی نیز گفته می‌شود، یک تومور غیرسرطانی و معمولاً رشد کند است که در عصب اصلی (دهلیز) ایجاد می‌شود که از گوش داخلی به مغز شما منتهی می‌شود. شاخه‌های این عصب مستقیماً بر تعادل و شنوایی شما تأثیر می‌گذارد و فشار ناشی از نوروم صوتی می‌تواند باعث کاهش شنوایی، زنگ زدن در گوش و عدم ثبات شود.

نوروم آکوستیک معمولاً از سلول‌های شوان پوشاننده این عصب بوجود می‌آید و به آرامی رشد می‌کند یا اصلاً رشد نمی‌کند. به ندرت، ممکن است به سرعت رشد کند و به اندازه کافی بزرگ شود تا مغز را تحت فشار قرار دهد و عملکرد‌های حیاتی را مختل کند.

درمان نوروم صوتی شامل نظارت منظم، پرتودرمانی و برداشتن جراحی است.

علائم

از دست دادن علائم و نشانه‌های نوروم صوتی اغلب آسان است و ممکن است سال‌ها طول بکشد تا ایجاد شود. آن‌ها معمولاً به دلیل تأثیر تومور بر روی عصب شنوایی و تعادل رخ می‌دهند. فشار ناشی از تومور بر روی اعصاب مجاور کنترل‌کننده عضلات صورت و احساس (اعصاب صورت و سه قلو)، رگ‌های خونی نزدیک یا ساختار‌های مغزی نیز ممکن است مشکلاتی ایجاد کند.

با رشد تومور، ممکن است علائم و نشانه‌های قابل توجه یا شدیدتری ایجاد شود.

علائم و نشانه‌های رایج نوروم صوتی عبارتند از:

  • کاهش شنوایی، معمولاً طی ماه‌ها به سال‌ها به تدریج بدتر می‌شود – اگرچه در موارد نادر ناگهانی – و فقط در یک طرف یا شدیدتر در یک طرف رخ می‌دهد
  • صدای زنگ (وزوز گوش) در گوش آسیب دیده
  • عدم ثبات یا از دست دادن تعادل
  • سرگیجه (سرگیجه)
  • بی‌حسی صورت و ضعف یا از دست دادن حرکت عضلات

در موارد نادر، ممکن است یک نوروم صوتی به اندازه کافی بزرگ شود تا ساقه مغز را فشرده کرده و زندگی را تهدید کند.

چه موقع به دکتر خود مراجعه کنید

در صورت مشاهده کاهش شنوایی در یک گوش، زنگ زدن در گوش یا ایجاد اختلال در تعادل، به پزشک مراجعه کنید.

تشخیص به موقع نوروم صوتی ممکن است باعث شود تومور به اندازه کافی بزرگ نشود و عواقب جدی مانند کم شنوایی کامل ایجاد کند.

علل

علت نوروم‌های صوتی را می‌توان به یک مشکل در ژن موجود در کروموزوم 22 مرتبط دانست. به طور معمول، این ژن یک پروتئین سرکوب‌کننده تومور تولید می‌کند که به کنترل رشد سلول‌های شوان پوشاننده اعصاب کمک می‌کند.

متخصصان نمی‌دانند چه چیزی باعث بروز این مشکل در ژن می‌شود. در بیشتر موارد نوروم آکوستیک، علت مشخصی وجود ندارد. این ژن معیوب در نوروفیبروماتوز نوع 2 نیز به ارث می‌رسد، یک اختلال نادر که معمولاً شامل رشد تومور‌های عصب شنوایی و تعادل در دو طرف سر شما است (شوانوم‌های دهلیزی دو طرفه).

عوامل خطر

نوروفیبروماتوز نوع 2

الگوی وراثت اتوزومال غالب جعبه گفتگوی بازشو را باز کنید

تنها عامل خطر تأیید شده برای نوروم آکوستیک، داشتن والدین با اختلال نادر ژنتیکی نوروفیبروماتوز نوع 2 است. با این حال، نوروفیبروماتوز نوع 2 فقط حدود 5٪ موارد نوروم صوتی را تشکیل می‌دهد.

مشخصه بارز نوروفیبروماتوز نوع 2، ایجاد تومور‌های غیرسرطانی بر روی عصب شنوایی و متعادل در دو طرف سر و همچنین سایر اعصاب است.

نوروفیبروماتوز نوع 2 (NF2) به عنوان یک اختلال غالب اتوزومال شناخته می‌شود، به این معنی که جهش فقط توسط یک والد (ژن غالب) قابل انتقال است. هر فرزند از والدین مبتلا 50-50 شانس وراثتی دارد.

عوارض

یک نوروم صوتی ممکن است باعث انواع عوارض دائمی شود، از جمله:

  • از دست دادن شنوایی
  • بی‌حسی و ضعف صورت
  • مشکلات با تعادل
  • صدای زنگ در گوش

تومور‌های بزرگی ممکن است به ساقه مغز شما فشار وارد کنند و از جریان طبیعی مایعات بین مغز و نخاع (مایع مغزی نخاعی) جلوگیری کنند. در این حالت، مایع می‌تواند در سر شما جمع شود (هیدروسفالی)، فشار داخل جمجمه شما را افزایش دهد.

تشخیص

معاینه گوش نوروم صوتی در کلینیک مایو

یک معاینه کامل بدنی، از جمله معاینه گوش، اغلب اولین مرحله در تشخیص و درمان نوروم صوتی است.

تشخیص نوروم آکوستیک اغلب در مراحل اولیه دشوار است زیرا ممکن است به راحتی و با گذشت زمان علائم و نشانه‌ها از بین بروند. علائم شایع مانند کم شنوایی با بسیاری دیگر از مشکلات گوش می‌انی و داخلی نیز همراه است.

پس از سوال در مورد علائم شما، پزشک معاینه گوش را انجام می‌دهد. پزشک شما ممکن است آزمایش‌های زیر را تجویز کند:

  • تست شنوایی (شنوایی سنجی). در این آزمایش که توسط یک متخصص شنوایی (شنوایی‌شناس) انجام می‌شود، صدا‌هایی را که همزمان به یک گوش هدایت می‌شوند می‌شنوید. شنوایی‌شناس طیف وسیعی از صدا‌های مختلف را ارائه می‌دهد و از شما می‌خواهد هر بار که صدا را می‌شنوید آن را نشان دهید. هر لحن در سطح ضعیف تکرار می‌شود تا بفهمید چه موقع به سختی می‌توانید بشنوید.

شنوایی‌شناس همچنین ممکن است کلمات مختلفی را برای تعیین توانایی شنوایی شما ارائه دهد.

  • تصویربرداری از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) با ماده حاجب معمولاً برای تشخیص نوروم آکوستیک استفاده می‌شود. این آزمایش تصویربرداری می‌تواند تومور‌هایی به قطر 1 تا 2 میلی متر را تشخیص دهد. اگر MRI در دسترس نیست یا به دلایلی نمی‌توانید اسکن MRI انجام دهید، ممکن است از توموگرافی کامپیوتری (CT) استفاده شود. با این حال، سی تی اسکن ممکن است تومور‌های بسیار کوچک را از دست بدهد.

درمان

جراحی نوروم صوتی در کلینیک مایو

برداشتن تومور از طریق جراحی توسط جراح مغز و اعصاب باتجربه یکی از گزینه‌های درمان نوروم صوتی در کلینیک مایو است.

درمان نوروم آکوستیک ممکن است بسته به موارد زیر متفاوت باشد:

  • اندازه و رشد نوروم صوتی
  • سلامتی کلی شما
  • شدت علائم

برای درمان نوروم آکوستیک، پزشک ممکن است یکی یا سه گزینه بالقوه را برای شما پیشنهاد کند: نظارت، جراحی یا پرتودرمانی.

اگر یک نوروم صوتی کوچک داشته باشید که در حال رشد نیست و یا به آرامی در حال رشد است و علائم و نشانه‌های کمی ایجاد می‌کند یا بدون آن است، شما و پزشک می‌توانید تصمیم بگیرید که آن را کنترل کنید. اگر فرد بالغ مسن‌تر هستید و یا در غیر این صورت کاندید مناسبی برای درمان پرخاشگرانه نیست، ممکن است نظارت بر شما توصیه شود.

ممکن است پزشک شما آزمایش‌های تصویربرداری و شنوایی منظم، معمولاً هر 6 تا 12 ماه را برای تعیین رشد و رشد تومور و سرعت شما توصیه کند. اگر اسکن نشان می‌دهد تومور در حال رشد است یا اگر تومور علائم پیشرونده یا مشکلات دیگری ایجاد می‌کند، ممکن است لازم باشد تحت درمان قرار بگیرید.

عمل جراحی

برای برداشتن نوروم صوتی ممکن است به جراحی نیاز داشته باشید، به خصوص اگر تومور باشد:

  • ادامه رشد
  • بسیار بزرگ
  • ایجاد علائم

جراح شما ممکن است بسته به اندازه تومور، وضعیت شنوایی و سایر عوامل، از یکی از چندین روش برای از بین بردن نوروم صوتی استفاده کند.

هدف از جراحی برداشتن تومور و حفظ عصب صورت برای جلوگیری از فلج صورت است. برداشتن کل تومور ممکن است در موارد خاص ممکن نباشد – به عنوان مثال، اگر تومور خیلی به قسمت‌های مهم مغز یا عصب صورت نزدیک باشد.

جراحی برای یک نوروم صوتی تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود و شامل برداشتن تومور از طریق گوش داخلی یا از طریق پنجره جمجمه شما است.

گاهی اوقات، در صورت تحریک یا شنوایی، تعادل یا اعصاب صورت در حین عمل، تومور با جراحی ممکن است علائم را بدتر کند. شنوایی ممکن است در طرفی که جراحی انجام می‌شود از بین برود و تعادل معمولاً به طور موقت تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

عوارض ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • نشت مایع مغزی نخاعی از طریق زخم یا بینی
  • از دست دادن شنوایی
  • ضعف یا بی‌حسی صورت
  • صدای زنگ در گوش
  • مشکلات تعادل
  • سردرد مداوم
  • به ندرت، عفونت مایع مغزی نخاعی (مننژیت)
  • به ندرت، سکته مغزی یا خونریزی مغزی

پرتو درمانی

رادیو جراحی استریوتاکتیک چاقوی گاما جعبه گفتگوی بازشو را باز کنید

انواع مختلفی از پرتودرمانی برای درمان نوروم آکوستیک وجود دارد:

  • رادیو جراحی استریوتاکتیک. پزشک شما ممکن است نوعی پرتودرمانی را که به آن جراحی رادیو استاتیک می‌گویند، توصیه کند. اگر تومور شما کوچک باشد (قطر کمتر از 2.5 سانتی متر)، شما یک فرد بالغ هستید یا به دلایل بهداشتی نمی‌توانید جراحی را تحمل کنید، اغلب از آن استفاده می‌شود.

رادیو جراحی استریوتاکتیک، مانند جراحی رادیوسازی چاقوی گاما، از بسیاری از اشعه‌های گامای کوچک برای رساندن دقیقاً دوز تابش شده به تومور بدون آسیب رساندن به بافت اطراف و ایجاد برش استفاده می‌کند.

هدف از جراحی رادیو استاتیک، جلوگیری از رشد تومور، حفظ عملکرد عصب صورت و احتمالاً حفظ شنوایی است.

ممکن است هفته‌ها، ماه‌ها یا سال‌ها طول بکشد تا متوجه اثرات جراحی رادیوس رادیولوژی شوید. پزشک با مطالعات پیگیری تصویربرداری و آزمایش شنوایی، پیشرفت شما را کنترل می‌کند.

خطرات جراحی رادیولوژی عبارتند از:

    • از دست دادن شنوایی
    • صدای زنگ در گوش
    • ضعف یا بی‌حسی صورت
    • مشکلات تعادل
    • ادامه رشد تومور
  • رادیوتراپی استریوتاکتیک. رادیوتراپی تقسیم شده استریوتاکتیک (SRT) در طی چندین جلسه دوز کمی از اشعه را به تومور می‌رساند. SRT برای جلوگیری از رشد تومور بدون آسیب رساندن به بافت مغز اطراف انجام می‌شود.
  • پرتو درمانی پروتون. در این نوع پرتودرمانی از پرتو‌های پر انرژی ذرات دارای بار مثبت به نام پروتون استفاده می‌شود. پروتون‌ها در دوز‌های هدفمند برای درمان تومور‌ها و به حداقل رساندن تابش اشعه به اطراف به منطقه آسیب دیده تحویل می‌شوند.

درمان حمایتی

علاوه بر درمان برای از بین بردن یا متوقف کردن رشد تومور، پزشک شما ممکن است درمان‌های حمایتی را برای رفع علائم یا عوارض نوروم صوتی و درمان آن مانند سرگیجه یا مشکلات تعادل توصیه کند.

کاشت حلزون یا سایر روش‌های درمانی نیز ممکن است برای درمان کاهش شنوایی توصیه شود.

مراقبت‌های حمایتی برای نوروم صوتی در کلینیک مایو

مراقبت‌های حمایتی شامل تعادل (دهلیزی) درمانی، فیزیوتراپی، کاردرمانی و شنوایی بخشی از درمان جامع نوروم صوتی در کلینیک مایو است.

کنار آمدن و پشتیبانی

مقابله با احتمال کاهش شنوایی و فلج صورت و تصمیم‌گیری در مورد اینکه کدام روش درمانی برای شما بهتر است می‌تواند کاملاً استرس‌زا باشد. در اینجا چند پیشنهاد وجود دارد که ممکن است مفید باشد:

  • خود را در مورد نوروم آکوستیک آموزش دهید. هرچه بیشتر بدانید، آمادگی بهتری برای انتخاب مناسب در مورد درمان خواهید داشت. علاوه بر صحبت با پزشک و شنوایی‌شناس، ممکن است بخواهید با یک مشاور یا مددکار اجتماعی صحبت کنید. یا ممکن است برای شما مفید باشد که با افراد دیگری که به نوروم صوتی مبتلا شده‌اند صحبت کنید و درباره تجربیات آن‌ها در طول و بعد از درمان اطلاعات بیشتری کسب کنید.
  • یک سیستم پشتیبانی قوی داشته باشید. با گذراندن این دوران سخت خانواده و خانواده می‌توانند به شما کمک کنند. هرچند، گاهی اوقات ممکن است نگرانی و درک سایر افراد مبتلا به نوروم صوتی را تسکین بخشد.

پزشک یا مددکار اجتماعی شما ممکن است شما را با یک گروه پشتیبانی در تماس قرار دهد. یا ممکن است از طریق انجمن آکوستیک نوروما یک گروه پشتیبانی حضوری یا آنلاین پیدا کنید.

آماده شدن برای ویزیت

شما احتمالاً با مراجعه به پزشک خانواده یا یک پزشک عمومی کار خود را شروع خواهید کرد. سپس پزشک ممکن است شما را به پزشکی آموزش دیده در شرایط گوش، بینی و گلو یا پزشکی که در زمینه جراحی مغز و سیستم عصبی آموزش دیده باشد (جراح مغز و اعصاب) ارجاع دهد.

از آنجا که در هنگام قرار ملاقات شما غالباً موارد زیادی برای گفتگو وجود دارد، بهتر است آماده باشید. در اینجا برخی از اطلاعات برای کمک به شما برای آمادگی در قرار ملاقات و آنچه انتظار می‌رود از پزشک داشته باشید آورده شده است.

آنچه شما می‌توانید انجام دهید

  • علائمی را که تجربه می‌کنید بنویسید، از جمله علائمی که به نظر می‌رسد با دلیل تعیین قرار ملاقات ارتباط نداشته باشد.
  • لیستی از تمام دارو‌ها، ویتامین‌ها یا مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید تهیه کنید.
  • در صورت امکان از یکی از اعضای خانواده یا دوست خود بخواهید که به شما بپیوندد. گاهی اوقات ممکن است به خاطر سپردن تمام اطلاعاتی که هنگام قرار ملاقات به شما ارائه می‌شود دشوار باشد. شخصی که شما را همراهی می‌کند ممکن است چیزی را فراموش کرده یا فراموش کرده باشید.
  • سوالات را برای پرسیدن از پزشک خود بنویسید.

تهیه لیستی از سوالات به شما کمک می‌کند از وقت خود با پزشک خود نهایت استفاده را ببرید. در مورد نوروم آکوستیک، برخی از س basicالات اساسی که باید از پزشک بپرسید شامل موارد زیر است:

  • چه عواملی باعث بروز علائم من می‌شود؟
  • آیا علل احتمالی دیگری برای علائم من وجود دارد؟
  • به چه نوع آزمایشاتی نیاز دارم؟
  • چه گزینه‌های درمانی در دسترس هستند؟
  • کدام یک را برای من پیشنهاد می‌کنید؟
  • احتمال بروز عوارض جانبی از هر گزینه درمانی چقدر است؟
  • اگر کاری انجام ندهم چه اتفاقی می‌افتد؟
  • آیا بروشور یا سایر مواد چاپی وجود دارد که بتوانم با خود به خانه ببرم؟ بازدید از چه وب سایت‌هایی را پیشنهاد می‌کنید؟

اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

و باز هم قسمت دیگری از عکس‌های کمتر دیده شده تاریخی – گالری عکس

این عکس‌هایی که تحت عنوان عکس‌های کمتردیده شده درج میشوند، باز هم عکس‌های خوش‌شانس تاریخی هستند. لابد صدها برابر آنها عکس وجود دارد که اصلا فیلم آنها برای همیشه گم شده و خراب شده یا در آرشیو مجلات و روزنامه‌ها با تصور بی کیفیت بودن یا در…

خرابی چون‌ که از حد بگذرد آباد می‌گردد! – گالری عکس‌های قبل و بعد این مکان‌های زشت یا مخروبه

تماشای مراحل ساخت هنرهای دستی یا دکوراسیون داخلی و خارجی منزل برای بسیاری جالب و لذت‌بخش است. حتی اگر فعلا یارای تجمل باز اقتصادی خرید و بهسازی و نوسازی منزل نداشته باشند یا عملا در کار هنری نباشند.دست‌کم ایده‌ای در ذهنشان می‌ماند که از…

پرتره‌های بیماران از بیمارستان روان‌پزشکی بدنامی در بریتانیا در قرن نوزدهم

‌ این عکس‌ها چهره بیمارانی را نشان میدهد که در بیمارستان سلطنتی بیتلم در لندن - که یکی از بدنام‌ترین بیمارستان روانپزشکی بریتانیا در قرن نوزدهم به شمار می‌رفت- تحت درمان قرار گرفتند.عکاسی به نام هنری هیرینگ از تعداد زیادی از بیماران…

۲۰ برنده عکاسی از طبیعت در سال ۲۰۲۲ در مسابقه عکاسی IPA

جوایز بین المللی عکاسی (IPA) در سال 2022 بار دیگر از مجموعه‌ای خیره کننده از عکس های طبیعت پرده‌برداری کرد که قلب و ذهن بینندگان در سراسر جهان را تسخیر کرده است. این تصاویر برنده استثنایی ما را به قلمروهای مسحورکننده طبیعت منتقل می‌کنند،…

این هنرمند با استفاده از هوش مصنوعی جمعی از ثروتمندترین آدم‌های جهان را در قالب آدم‌های فقیر تصور…

هنرمند هندی از هوش مصنوعی برای تولید تصاویری از ثروتمندترین و شناخته شده‌ترین افراد جهان - از بیل گیتس گرفته تا دونالد ترامپ - استفاده می‌کند تا تصور کند که اگر فقیر بودند چه شکلی می‌شدند.اگر آنها لباس‌های ژنده پوش پوشیده و در یک محله…

اگر نسخه پنجابی سریال بریکینگ بد ساخته می‌شد!

بریکینگ بد یک سریال تلویزیونی درام تلویزیونی بسیار محبوب آمریکایی است که از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ از شبکه AMC پخش می‌شد. این سریال توسط وینس گیلیگان ساخته شد و برایان کرانستون در نقش والتر وایت، معلم شیمی دبیرستانی که به سرطان ریه مبتلا است و…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.