رسوایی جاسوس‌افزار پگاسوس، محصول شرکت NSO ‌اسرائیل که گوشی‌های موبایل روزنامه‌نگاران و فعالان اجتماعی را هدف گرفته بود – از هزاران نفر جاسوسی می‌شد

0

فعالان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران و حتی وکلایی از سراسر دنیا توسط حکومت‌های تمامیت‌خواه آنها با استفاده از نرم‌افزاری که توسط یک شرکت امنیتی اسرائیلی به نام گروه NSO فروخته شده بود، هدف قرار گرفته‌اند.

این امر پس از یک تحقیق و درز گسترده اطلاعات برملا شد. تحقیقی که توسط گاردین و 16 سازمان رسانه‌ای دیگر انجام شده نشان می دهد که سوء استفاده از جاسوس‌افزار هک پگاسوس، که خود شرکت ادعا می‌کند صرفا برای مقابله با مجرمان و تروریست‌ها طراحی شده، باعث این رسوایی شده.

پگاسوس بدافزاری است که روی آی‌فون و گوشی‌های اندرویدی نصب می‌شود و می‌تواند پیام‌ها، عکس‌ها و ایمیل‌های آن را به مقصد مخابره کند و حتی صدای آنها را به صورت مخفی با فعال کردن میکروفن ضبط کند.

اطلاعات درزپیدا کرده، 50 هزار شماره مورد علاقه مشتریان NSO از سال 2016، را شامل می‌شود.

سازمان رسانه‌ای غیرانتفاعی Forbidden Stories از پاریس و نیز سازمان عفو بین‌الملل به این فهرست دسترسی پیدا کرده‌اند و به این ترتیب پروژه‌های جاسوسی به وسیله پگاسوس برملا شده است.

البته وجود این شماره تلفن‌ها در فهرست، نشان نمی‌دهد که دارنده آنها حتما هدف هک موفق قرار گرفته، اما دست کم تلاش برای هک صورت گرفته است. بررسی‌های در بیشتر از نیمی از شماره‌های تحت نظارت، رد پای پگاسوس را نشان داده‌اند.

این رسوایی ابتدا با برملا شدن نام 180 روزنامه‌نگاری که قربانی جاسوس‌افزار شده بودند و از رسانه‌های بسیار مشهور فایننشیال تایمز، CNN، نیویورک تایمز، فرنس 24، اکانومیست، رویتزر و آسوشیتد پرس هستند، شروع شد.

حتی شماره تلفن گزارشگران آزادکاری مانند یک گزارشکر مکزیکی که توسط یک مشتری مکزیکی مورد نظارات قرار گرفته بود، در این فهرست بوده است. به این گونه بود که قاتلان او توانسته بودند، محل او را پیدا کنند. البته موبایل او هرگز پیدا نشده بود و تحقیقات جنایی هرگز نتوانست تکمیل شود.این گزارشگر Cecilio Pineda Birto نام داشت و تنها یکی از 25 روزنامه‌نگار مکزیکی تحت نظارت بود.

تحقیقات نشان می‌دهد که دست‌کم 10 دولت جزو مشتریان جاسوس‌افزار اسرائیلی بوده‌اند: آذربایجان – بحرین – قزاقستان – مکزیک – مراکش – روآندا، عربستان سعودی، مجارستان، هند و امارات! این دولت‌ها هزاران نفر را با پگاسوس تحت نظارت قرار داده بودند. برای مثال امارات بیشتر از 10 هزار نفر را هدف جاسوس‌افزار قرار داده بود.

کلا قربانیان در 45 کشور دنیا پخش بودند و جالب است که هزار نفر در اروپا هم تحت نظارت بوده‌اند.

البته NSO از پذیرش مسئولیت شانه خالی کرده و گفته است که تنها نرم‌افزار را به مشتریان دولتی فروخته و بر روند اجرایی نهایی نظارت نداشته است و تنها به این اکتفا کرده که قصد دارد سوء استفاده از پگاسوس را بررسی کند.

این شرکت گفته که به نظامی‌ها، مقامات قانونی و سازمان‌های اطلاعاتی 40 کشور دنیا نرم‌افزار فروخته و اظهار کرده که مسائل حقوقی را قبل از فروش به مشتری‌های خود گوشزد کرده است. وزارت دفاع اسرائیل بر کار NSO ‌نظارت می‌کند و قبل از فروش بایستی اجازه‌نامه از این وزارت توسط NSO گرفته شود.

حتی برملا شده که عربستان و امارات با این نرم‌افزار گوشی‌های افراد نزدیک به جمال خاشقچی را ماه‌های بعد از قتل او شنود اطلاعاتی می‌کردند.

پگاسوس می‌تواند با استفاده از رخنه‌ها و آسیب‌پذیری‌های اپلیکیشن‌های مرسوم نصب شده در گوشی‌ها یا با فریب دارندگان گوشی‌ها برای کلیک بر روی یک لینک نصب شود.

پگاسوس بعد از نصب می‌تواند محتوای پیامک‌ها، ایمیل‌ها، چت‌های واتساپ، عکس‌ها و ویدئوها را ارسال کند. همچنین می‌تواند میکروفن و دوربین را فعال کند، صداها را ضبط کند. همچنین می‌تواند اطلاعات GPS را برای مشتری‌ها ارسال کند و حتی اطلاعات موجود در تقویم کاری و فهرست تماس‌ها را ارسال نماید.


فاش شدن این رسوایی نشان می‌دهد که چه میزان امنیت اطلاعات در دنیای امروز پوشالی است. در واقع اگر آدم مهم و فعالی در هر جای دنیای باشید، کلیه اعمال سایبری شما، می‌تواند مورد جاسوسی و شنود اطلاعاتی قرار بگیرد. موضوع فقط این است که یک شخص چقدر هدف مهمی است و ارزش شنود دارد یا خیر!

منبع: گاردین


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

مجموعه عکس‌های چیزهای عجیب و ترسناکی که مو بر تن راست می‌کنند

چرا گاهی دوست داریم داستان‌ها یا فیلم‌های ترسناک را ببینیم؟ خود آزاری؟!در این پست که تعدادی عکس نستا ترسناک (بیشتر عحیب) خواهید دید، می‌خواهم نخست کمی در این مورد حرف بزنم.دلایل لذت بردن افراد از وحشت می‌تواند از فردی به فرد دیگر…

گالری عکس: طراحی‌های داخلی و خارجی افتضاح و عجیب که با کمی قدرت شبیه‌سازی مغزی رخ نمی‌دادند!

چیزی که من اسمش را می‌گذارم شبیه‌سازی مغزی واقعا چیز لازمی در زندگی و کار است. یعنی اینکه بتوانید قبل از جابجایی و ساختن اجسام در ذهن تجسمش کنید و بعد حین کاربری‌های مختلف تصورش کنید و پیش‌بینی کنید که کجای کار می‌لنگد.فکر کنم از زمان…

کاریکاتورهای و تصاویر ساده، مفرح و تفکربرانگیز لوکاس لویتان

لوکاس لویتان هنرمند برزیلی، ساکن مادرید است. او بیشتر برای پروژه‌اش به نام «هجوم عکس» مشهور شده، در این پروژه او نقاشی‌هایی را به عکس‌های اینستاگرام افراد اضافه می‌کند و داستان‌های پنهان را به روشی خلاقانه آشکار می‌کند.کارهای او جذاب و…

جالب و گاهی خنده‌دار: آدم‌هایی که خیلی شبیه تابلو یک آگهی کنارشان هستند!

گاهی شباهت آدم‌ها به هم عجیب به نظر می‌رسند. حالا در نظر بگیرید که کاملا تصادفی اشخاصی در کنار تابلویی یا آگهی دیواری ایستاده باشند و چهره آنها به یکی از شخصیت‌های تابلو یا آگهی شباعت زیادی داشته باشد یا اصلا فرد افزونه‌ای برای مفهوم تبلیغ…

وقتی با اشعه ایکس از اشیای عادی عکس بگیرید؛ شگفت‌زده می‌شوید! کاری که آندری دومان کرد

مجموعه عکس‌های اشعه ایکس می‌توانند اشیاء روزمره را به روشی باورنکردنی و منحصر به فرد نشان دهند.آندری دومان، عکاس تجاری، حدود یک سال است که این کار را می‌کند. زمانی که دومان کاری را برای مشتریان انجام نمی‌دهد، دوست دارد پروژه‌های شخصی را…

خوشمزه‌ترین غذاها در کشورهای مختلف دنیا از دید میدجرنی

ذائقه مردم کشورهای مخالف متناسب با فرهنگ و مواد غذایی اولیه در دسترس به میزان زیادی با هم متفاوت است تا آن حد که گاه باعث شگفتی ما می‌شود که چطور به خوردن این غذاها می‌شود فکر کرد. اما به صورت متناسب ممکن است برخی غذاهای ما هم برای شهروندان…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.