آیا شما هم حس می‌کنید که بعد از همه‌گیری بیماری کرونا حافظه‌تان بد شده؟

0

در این پست، یک روانشناس توضیح می دهد که چرا همه‌گیری کرونا حافظه شما بد کرده و در مورد آن چه کارهای عملی می‌شود کرد.


این روزها بسیار پیش می‌آید که وارد اتاقی می‌شوم و بعد ببینم که فراموش کرده‌ام که برای چه آمده‌ام. من کم پیش نیامده که کلیدهایم را جا گذاشته باشم، اما خب، اینکه دو بار در یک هفته پشت در هم بمانم، از میزان حواس‌پرتی روتین من بیشتر بوده.

خوبی‌اش این است که حالا می‌دانم، فقط من دچار مشکل پیشرونده بدتر شدن حافظه نشده‌ام.

دکتر جولی شاو اخیراً در یک مقاله علمی در بی بی سی توضیحاتی داده:

هنگامی که محققان از بریتانیایی‌ها پرسیدند که همه‌گیری چه تاثیری بر حافظه آنها تأثیر گذاشته، 80 درصد ادعا کردند که پس از 18 ماه قرنطینه و محدودیت‌ها، فراموشکارتر شده‌اند. در این مقاله جذاب شاو با روانشناسان دیگر در مورد آنچه در مغز معیوب ما می‌گذرد صحبت کرده.

آیا باید خودمان را سرزنش کنیم؟!

اول باید ببینیم که آیا این کاهش حافظه، چیزی واقعی است یا فقط خیالش را می‌کنیم؟

اما وقتی شاو در این مورد پژوهش کرد متوجه شد که شهروندان همه کشورهایی که محدودیت کرونایی را تجربه کرده بودند در آزمایش‌های عینی حافظه، بدتر شده بودند.

حتی برزیلی‌ها ، که هرگز قرنطینه ملی نداشته‌اند نیز گزارش می‌دهند که عملکرد ذهنی‌شان بد شده.

تحقیقات اخیر نکاتی را در مقام توجیه ابراز می‌کنند، البته پاسخ قاطعی هم برای ما ندارند.

به عنوان مثال، شاو گزارش می‌دهد که در مطالعه روی برزیلی‌های مشخص شده که آنهایی که سطحی از فعالیت بدنی را حفظ کرده‌اند، مشکلات کمتری را اظهار کرده‌اند.

به نظر می‌رسد که خود فاصله‌گذاری اجتماعی به خودی خود مقصر نیست. بلکه رخوت و تنبلی ناشی از این محدودیت‌ها به صورت غیرمستقیم، عملکرد ذهنی ما را بد می‌کند.

تمرین‌های بدنی برای ذهن و بدن بسیار مفید هستند، بنابراین وقتی ویروس ماه‌ها ما را به کاناپه چسباند، نباید تعجب کرد که حافظه ما آسیب ببیند.

یک عامل دیگر نیز ممکن است موثر باشد. شاو خاطرنشان می کند که یکی از تحقیقات سوئیسی “رابطه تقریباً کاملی بین خلق و خو و حافظه یافته است.”

به عبارت ساده هر چه روحیه ما بدتر باشد، میزان فراموشی هم بیشتر خواهد شد. ثابت شده است که ارتباطات اجتماعی در سلامت مغز بسیار محافظت‌کننده است و یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از زوال عقل است.

چه باید کرد؟

خبر خوب این است که همه این مطالعات نشان می‌دهند که راه حل‌های ساده‌ای برای مشکلات حافظه ناشی از  کووید وجود دارد.

ورزش بیشتر یکی از راه‌هاست که  نه‌تنها به مغز شما کمک می کند تا بهتر کار کند، بلکه یک تقویت کننده خوب روحیه است، بنابراین به صورت غیرمستقیم هم به حافظه‌تان راتقویت می‌کند.

دوم ، واکسن بزنید یا ماسک بزنید و به دیدن برخی از دوستانی بروید که می‌دانید آنها هم پروتکل‌ها را رعایت کرده‌اند و واکسن زده‌اند. انسانها برای حفظ روحیه خود نیاز به ارتباط اجتماعی دارند.

بد شدن  حافظه پس از همه گیری دائمی نیست. در واقع ، ارتقای آن نسبتاً ساده است. بیشتر حرکت کنید ، دوستان خود را ملاقات کنید ، یا هر کار دیگری را انجام دهید که روحیه شما را تقویت کند و امیدوارم مغز شما در مدت زمان کوتاهی به حالت قبلی خود بازگردد.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

برآورد میزان موفقیت قرارهای عاشقانه زوج‌ها با هوش مصنوعی و اندازه‌‌گیری میزان همسانی پاسخ‌های سیستم…

در حین یک قرار آشنایی پاسخ‌های فیزیولوژیکی دو نفر حین گفتگو و دیدار با هم هماهنگ می‌شود، این پدیده‌ای است که از آن با نام همسانی فیزیولوژیکی یاد می‌شود.درجه این همگامی با تعامل در مکالمه و کیفیت همکاری همبستگی دارد و بنابراین می‌تواند…

تصاویر تخیلی از سلبریتی‌ها در حال خواب – اما چرا اصلا می‌خوابیم؟!

خواب یک فرآیند فیزیولوژیک اساسی است که برای عملکرد صحیح بدن و ذهن ما ضروری است. اگرچه هدف دقیق خواب به طور کامل شناخته نشده است، دانشمندان چندین نظریه برای توضیح اینکه چرا ما می‌خوابیم ارائه کرده‌اند.  برخی از دلایل اصلی مهم بودن خواب:…

ژاک شارل: کسی که اولین بالون هیدروژنی تاریخ را به پرواز درآورد

در 4 ژوئن 1783، برادران مون‌گلفیه اولین بار یک بالون هوای گرم را در جنوب فرانسه به نمایش گذاشتند. این بالون که از گونی محکمی پوشیده شده با کاغذ ساخته شده بود و تا نزدیک به 2 کیلومتر بالا رفت و به مدت 10 دقیقه در هوا باقی ماند.خبر موفقیت…

داستان گنبد بتنی در جزایر مارشال که پر از زباله‌های مرگبار هسته‌ای است

یک گنبد بتنی یا اصطلاحا Runit Dome بین سال‌های 1977 و 1980 به منظور مهار زباله‌های رادیواکتیو حاصل از آزمایش‌های هسته‌ای جنگ سرد آمریکا ساخته شد. اما شروع به ترک خوردن کرده است.جزایر مارشال یک کشور جزیره‌ای زیبا است که در اقیانوس آرام…

مجموعه‌ای از تصاویر عجیب و غریبی که در گوگل مپ و گوگل استریت دیده شده‌اند!

گوگل مپ بسیار کار راه‌انداز است و گوگل استریت اصلا اگر سرعت اینترنت اجازه بدهد، اجازه جهانگردی مجازی به ما می‌دهد.اما برخی اوقات اشخاص به صورت تصادفی و یا حین وب‌گردی‌های طولانی تصاویری در این سرویس‌های گوگل شکار کرده‌اند که بسیار بامزه…

مجموعه باور نکردنی از عکس‌های تاریخی که توسط عکاسان آنها امضا و حاشیه‌نویسی شده

عکس بالا عکس اتاق موقعیت اضطراری است که توسط جو بایدن امضا شده است . لحظات پرتنش عملیات نپتون نیزه را نشان می‌دهد که نیرو‌های دریایی ایالات متحده به محوطه اسامه بن لادن یورش بردند. امضا کرد: ایمان را حفظ کن!مجموعه‌ای از عکس‌هایی که…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5