مصاحبه با الخاندرو گونزالز ایناریتو

0

«الخاندرو گونزالز ایناریتو» با پدیده اسکار سال ۲۰۰۰، «آمورس پروس»، نام خود را بر سر زبان ها انداخت، فیلم نگاهی بی پرده و امروزی به زندگی، عشق و مرگ در طبقه فقیر مکزیکو سیتی داشت. ایناریتو با بودجه ای ده برابر بیشتر از «آمورس پروس»، تعدادی از همکاران سابقش از جمله «گیلرمو اریاگا»ی فیلمنامه نویس و«رودریگو پریه تو»ی فیلمبردار و استعدادهای فوق العاده هالیوود، شان پن، بنیچو دل تورو و نیامی واتز، را برای بازی در فیلم جدیدش به کار گرفت.«۲۱ گرم» به شیوه ای غیرخطی داستان سه شخصیت غریبه کاملا متمایز را تعریف می کند- یک استاد دانشگاه در حال مرگ (پن)، یک محکوم و مجرم سابقِ تازه مسیحی شده (دل تورو)، و یک مادر داغدار (واتز)- که زندگی شان به دنبال تصادف ماشین غم انگیزی با هم تداخل پیدا می کند. ایناریتو و اریاگا، طی سه سال، و در ۳۰ بار بازنویسی، موفق شدند در نهایت به فیلمنامه نهایی برسند. این مصاحبه در سپتامبر امسال و در جشنواره فیلم بین المللی تورنتو با الخاندرو گونزالز ایناریتو درباره «۲۱ گرم» صورت گرفته است.

–  باز هم مثل «آمورس پروس» سه شخصیت و داستان متفاوت دارید که به هم ربط پیدا می کنند. چه چیزی شما را به این ساختار می کشاند؟

این که شخصیت ها روی یکدیگر تاثیر بگذارند برایم جاذبه دارد. به نظرم برای تعریف داستان یک نفر، باید به همه آدم هایی که او در طی زندگی اش با آنها برخورد داشته نگاه کرد. ما از قِبَل دیگران، آن کسی که هستیم شده ایم. این را خیلی دوست دارم. حس می کنم خیلی به هم وابسته هستیم و از اینکه چقدر روی هم تاثیرگذار هستیم، لذت می برم. برخی اوقات خودمان از این قضیه آگاه نیستیم. با این کار قادر هستم که دید وسیع تری داشته باشم و می توانم چیزهای بیشتر و احساسات قوی تری را کنکاش کنم. البته کمی جاه طلبانه است.

–  از دید خودتان، چکیده این فیلم تحت چه عنوانی خلاصه می شود. آیا درباره مرگ است یا اخلاقیات؟

از نظر من، اساسا فیلم درباره فقدان و امید است و اینکه ما چطور می توانیم با تجربه چنین لطماتی، امیدوار باشیم و چطور می توانیم در این شرایط جان سالم به در بریم. از این جنبه شخصیت ها و نقاط ضعف و قوت شان خوشم می آید. البته پیش از هرچیزی یک داستان عشقی است. من واقعا با دیدن شان (پن) و نیامی (واتز) و موقعیت بکری که میانشان شکل گرفته بود و نیازی که این آدم های تنها به یکدیگر داشتند، تحت تاثیر قرار می گرفتم.

–  قبل از شروع فیلمبرداری خیلی با بازیگرها تمرین کردید؟

برای پاسخگویی به سئوالات و بحث درباره برخی موارد، آنها را ملاقات می کردم، برای اینکه ببینیم آنها چطور به قضیه نگاه می کنند و من چطور نگاه می کنم، تا کمی با آسودگی بیشتری کار کنند. چندین بار فیلمنامه را مرور کردیم. با بنیچو (دل تورو) بیش از بقیه کار کردم. با او از چهار، پنج ماه پیش از شروع فیلمبرداری جلسات هفتگی مقدماتی داشتم. ولی نوع آماده سازی نیامی (واتز) تفاوت داشت- به درمانگاه ها می رفتیم تا با آدم هایی که فرزندشان را از دست داده اند ملاقات کنیم، ضمن اینکه نیامی کتاب هایی نیز مطالعه کرد. شان (پن) از بقیه فعال تر بود، با نیامی فیلمنامه را می خواند و روی صحنه ها بحث می کرد. هرکدامشان شیوه متفاوتی از کار کردن را به من نشان دادند.

–  رابطه شما با مدیر فیلمبرداری تان، رودریگو پریه تو چگونه است؟

خیلی از مدیران فیلمبرداری هستند که سعی می کنند بینندگان را تحت تاثیر قرار دهند و به تصاویری قدرتمند از لحاظ زیبایی شناسی دست پیدا کنند، ولی رودریگو تلاش دارد که به اعماق وجود بینندگان راه پیدا کند. به نظر من او بهترین مدیر فیلمبرداری در دنیا است. رابطه مان خیلی نزدیک است. ما مدت خیلی زیادی قبل از شروع فیلمبرداری، فیلممان را طراحی می کنیم. در مورد «۲۱ گرم»، تصمیم گرفتیم برای لحظات احساسی مختلف هر شخصیت، از فیلم های خام متفاوت استفاده کنیم.

–  چرا تصمیم گرفتید که بسیاری از نماها را به صورت دستی بگیرید؟

چون انسان ها به همین شیوه به اشیا نگاه می کنند. به نظر من سه پایه دوربین و جرثقیل واقعا چیزهایی مصنوعی هستند. دوربین دستی، اگر خوب با آن کار شود و درست به کار رود، و نه به شکلی که MTV استفاده می کند، ارتباطی بی واسطه و مستقیم را بنا می کند، به صورتی طبیعی و مثل واقعیت.

–  آیا بعد از موفقیت «آمورس پروس»فشار زیادی را حس می کردید؟

خب، نمی توان از انتظارات مردم فرار کرد، ولی وقتی تصمیم گرفتم این فیلم را بسازم، آنقدر کار سرم ریخته بود که وقت نداشتم به چیز دیگری فکر کنم. مثل آدرنالین است، به خودم اجازه ندادم به این فشار فکر کنم.

–  از «آمورس پروس»چه آموختید که در «۲۱ گرم» به درد خورده باشد؟

اگر بخواهم واقعیت را گفته باشم، برخی از همان اشتباهاتی که در «آمورس پروس»کرده بودم، این جا هم تکرار شد. من همان احمقی هستم که سه سال پیش بودم. سعی دارم که فرمول مشخصی نداشته باشم چون فکر می کنم که بهتر است پاک و دست نخورده باقی بمانم. به معنای واقعی کلمه، وقتی می خواستم فیلمبرداری ۲۱ گرم را شروع کنم، یادم نمی آمد چطور «آمورس پروس»را ساخته بودم. از جهاتی فکر می کنم مفید باشد که خیلی یاد نگیریم، برای حفظ معصومیت، یا حفظ احساس آسیپ پذیری.

–  حال که یک فیلم با زبان انگلیسی کار کرده اید، آیا کار به زبان انگلیسی را ادامه می دهید یا به آثاری با زبان اسپانیایی بازمی گردید؟

شاید یک کار ژاپنی انجام دهم (می خندد). نمی دانم. من و گیلرمو (اریاگا) مشغول کار روی پروژه دیگری هستیم. تازه در ابتدایش به سر می بریم، برای همین ایده ای ندارم. جذابیت سینما به این است که می توانید بدون خودبینی و محدودیت های مرزها، آدم های دیگر را درک کنید. برای همین کار کردن به زبان انگلیسی برایم راحت است، ضمن اینکه سطح زبان انگلیسی ام نسبت به زمانی که کارم را شروع کردم، بهتر شده است.

–  آیا ۲۱ گرم تحت تاثیر فیلم خاصی قرار داشته است؟

نه به آنصورت، چون من آنقدر که در سه سال اخیر در آمریکا فیلم دیده ام، پیش از آن فیلم نمی دیدم. فیلم «رمز نامشخص» میشاییل هانکه یک شاهکار معرکه بود که خیلی من را تحت تاثیر قرار داد، به خاطر ساختار و انسانیتی که در تاروپودش وجود داشت، واقعا الهام بخش بود.

–  چرا ساختار زمان سیال در ۲۱ گرم خیلی اهمیت دارد؟

در همان دقایق آغازین به مخاطب می گویم که شما نیز جزیی از تجربه این شخصیت ها هستید. با شخصیت ها زنده اید و آنها را مثل دوستانتان خواهید دید.

–  این فیلم واقعا ذهن مخاطب را درگیر می کند. فکر می کند، گیج می شود و مایوس می شود.

امیدوارم این قضیه بیشتر از جنبه احساسی باشد تا از لحاظ عقلی. مثل یک چالش بود: چطور می توان بیش از روشنفکر بودن، پراحساس بود؟ از فیلم های روشنفکرانه و آثار هنری سرد و بی روح متنفرم.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

چهره و شکل و شمایل یک شهروند کشورهای اسکاندیناوی یا منطقه نوردیک به چه صورت است؟

کشور‌های اسکاندیناوی که به عنوان کشورهای شمال اروپا یا منطقه نوردیک نیز شناخته می‌شوند، به گروهی از کشور‌های شمال اروپا اطلاق می‌شود. واژه نوردیک اغلب برای توصیف دانمارک، فنلاند، ایسلند، نروژ و سوئد که اعضای اصلی شورای شمال اروپا هستند،…

هوش مصنوعی کودکی بازیگران سریال فرندز Friends را بازسازی کرد!

هوش مصنوعی این روزها کارهای عجیب و غریبی می‌کند و حالا به یاری آن چهره کودکی بازیگران سریال فرندز Friends بازسازی شده است. این فناوری عجیب و غریب، نسخه‌های کودکی شش بازیگر معروف را ایجاد کرده.صفحه فیس بوک the_ai_dreams این کار را کرده،…

زره نمادین فلزی پیچیده‌ برای گربه‌ها و موش‌ها – کار یک هنرمند باذوق!

دشمنی بین گربه‌ها و موش‌ها به قدمت تاریخ است. اگر قرار بود آنها مثل آدمیان در برابر هم صف‌آرایی کنند چه چیزهایی برای این نبرد می‌ساختند؟کار یک هنرمند کانادایی تقریباً در همین سمت و سو است. جف دی بوئر با الهام از فرهنگ‌های باستانی و…

تصاویر و لطایفی در مورد زندگی در اروپای شرقی

اروپای شرقی هنوز سنت‌های خاص خود را دارد و هنوز به اندازه بخش غربی مدرن نشده است و فرهنگ خاص خود را داراست.به همین خاطر ممکن است ما برخی از روندهای آنجا احساس نزدیکی کنیم.به تصاویر زیر بنگرید:آکوامن بعد از 2 هفته در بلغارستان…

عکس‌هایی از حوادث ناگوار که با کمی «احتیاط» و عقل قابل پیشگیری‌اند

گاهی ما در کارهایمان به اصطلاح از خلاقیت استفاده می‌کنیم یا سعی می‌کنیم کاری را بدون اینکه وسایل لازمش را داشته باشیم با چیزهای بی‌ربط، در زمان کم، تمام کنیم. خب راستش گاهی شانس می‌آوریم و پز می‌دهیم که خلاقیت داشته‌ایم، اما خیلی وقت‌ها…

ایده‌های خوب و خلاقانه برای دکوراسیون و منظره‌سازی فضای بیرونی خانه‌های و مجتمع‌های مسکونی و اداری

آیا تا به حال به دنبال الهام گرفتن برای دکوراسیون و منظره‌سازی فضاهای بیرونی منزل خود بوده‌اید. آیا دوست داشته‌اید بتوانید به نوعی طبیعت را در فضاهای کوچک حیاط آپارتمان یا خانه ییلاقی خود ادغام کنید.در این صورت مجموعه این پست می‌تواند…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5