چین می‌خواهد یک اَبَر سفینه فضایی به طول یک کیلومتر بسازد، اما واقعا ساخت چنین فضاپیمایی امکان‌پذیر است و چه کاربردی دارد؟

چینی‌ها می‌خواهند نحوه ساخت یک فضاپیمای غول‌پیکر را مطالعه کنند

0

چین در حال تحقیق درباره چگونگی ساخت فضاپیماهای فوق بزرگ به طول ۰.۶ مایل (۱ کیلومتر) است اما این ایده چقدر امکان‌پذیر است و استفاده از چنین سفینه فضایی عظیمی چه فایده‌ای خواهد داشت؟

این پروژه، بخشی از فراخوان گسترده‌تری برای پیشنهادات تحقیقاتی توسط بنیاد ملی علوم طبیعی چین است؛ آژانس تحقیقاتی که معمولا توسط وزارت علوم و فناوری چین حمایت معنوی و مالی می‌شود.

در یک طرح تحقیقاتی که در وب‌سایت این بنیاد منتشر شده است؛ چنین سفینه فضایی عظیمی به عنوان «تجهیزات استراتژیک اصلی هوافضا برای استفاده در آینده از منابع فضایی، کاوش در اسرار جهان و زندگی طولانی‌مدت در مدار زمین» توصیف شده است.

این بنیاد از دانشمندان می‌خواهد تا درباره روش‌های طراحی جدید و سبک وزنی که بتوانند مقدار مصالح ساختماتی مورد نیاز برای حمل به مدار را کاهش دهند و همچنین تکنیک‌های جدید مونتاژ ایمن سازه‌های بزرگ در فضا پیشنهاداتی بدهند. در صورت تامین بودجه، امکان‌سنجی این طرح به مدت ۵ سال اجرا می‌شود. بودجه در نظر گرفته شده برای این طرح ۱۵ میلیون یوان (۲.۳ میلیون دلار) است.

ممکن است این پروژه علمی و تخیلی به نظر برسد اما «میسون پک»، کارشناس ارشد ناسا، آن را کاملا دور از واقعیت نمی‌بیند و می‌گوید چالش اصلی این پروژه بیشتر مهندسی است تا علوم بنیادی!

او که اکنون استاد مهندسی هوافضا در دانشگاه کرنل است؛ به نشریه Live Science می‌گوید: «من فکر می‌کنم این طرح کاملا امکان‌پذیر است. من مشکلات را نه به عنوان غیرقابل حل بلکه از جنس مقیاس توصیف می‌کنم.»

به گفته پک، هزینه زیاد پرتاب اجسام و مواد به فضا، بزرگ‌ترین چالش این پروژه را مباحق پولی و قیمتی می‌کند. به گفته این استاد هوافضا، ساخت ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) که عرض آن ۱۱۰ متر و شامل وسیع‌ترین نقطه بوده؛ تقریبا ۱۰۰ میلیارد دلار هزینه در بر داشته است. بنابراین، ساختن چیزی در حدود ۱۰ برابر بزرگ‌تر، حتی ثروتمندترین کشورها را نیز تحت تاثیر و فشار مالی قرار می‌دهد.

البته، همه‌چیز به نوع ساختاری که چینی‌ها برای این فضاپیما در نظر گرفتند؛ بستگی پیدا می‌کند. ایستگاه فضایی بین‌المللی ISS برای اسکان انسان طراحی شده است که باعث افزایش قابل توجه جرم می‌شود.

تکنیک‌های ساختمانی می‌تواند هزینه ساخت و ورود چنین سفینه فضایی بزرگی به فضا را کاهش دهد. رویکرد متداول ساخت قطعات روی زمین و سپس مونتاژ آن‌ها در مدار است؛ دقیقا مشابه بازی‌های لگو ولی فناوری چاپ سه‌بعدی می‌تواند مواد اولیه جمع‌وجور را به اجزای ساختاری با ابعاد بسیار بزرگ‌تر در فضا تبدیل کند.

به گفته پک، یک گزینه جذاب‌تر می‌تواند تهیه مواد اولیه از سطح ماه باشد. گرانش ماه کمتر از زمین است و پرتاب مواد از سطح آن به فضا بسیار آسان‌تر است. با این وجود، این امر ابتدا به زیرساخت پرتاب روی سطح ماه نیاز دارد و در کوتاه‌مدت نمی‌تواند گزینه مطلوبی باشد.

سفینه بزرگ؛ مشکلات بزرگ

ساخت فضاپیمایی با چنین ابعاد عظیمی قطعا با مشکلات منحصربه‌فردی روبرو خواهد شد. پک توضیح می‌دهد که هر گاه یک فضا تحت فشار قرار بگیرد؛ چه از طریق مانور در مدار زمین یا از طریق برخورد و اتصال با دیگر فضاپیماها، کل این حرکت به ساختار سفینه فضایی منتقل می‌شود و شاهد ارتعاش و خم شدن آن خواهیم بود.

با چنین ساختار بزرگ و طولانی، مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا این ارتعاشات فروکش کنند؛ بنابراین به احتمال زیاد فضاپیما برای مقابله با این ارتعاشات به ضربه‌گیر یا کنترل فعال نیاز دارد.

طراحان این سفینه فضایی باید درباره ارتفاع آن هم تصمیم‌گیری کنند تا در یک ارتفاع مشخص به تعادل برشد. در ارتفاع‌های پایین‌تر، مدام به فضاپیما فشار وارد می‌کند تا در مدارهای پایدارتر قرار بگیرد. در حال حاضر، این مسئله برای فضاپیمای ISS یک مشکل است اما برای یک ساختار بزرگ‌تر که کشش بیشتری دارد و نیاز به سوخت بیشتری هم هست؛ یک نگرانی عمده خواهد بود. از طرف دیگر، پرتاب به ارتفاع‌های بالاتر بسیار گران‌تر است.

یک استاد مهندسی هوافضا از دانشگاه ایلینوی می‌گوید ساخت چنین سفینه فضایی از نظر فنی ممکن است ولی به هیچ‌وجه عملی نیست. او به نشریه Live Science می‌گوید: «ما داریم درباره یک Starship Enterprise صحبت می‌کنیم که بسیار سرگرم‌کننده و جذاب است ولی امکان‌پذیر نیست و سطح فناوری‌های کنونی ما برای آن چندان واقع‌بینانه نیست.»

این استاد دانشگاه می‌گوید با توجه به بودجه تحقیقاتی اندک تخصیص داده شده به آن، احتمالا فقط یک مطالعه کوچک و دانشگاهی برای ترسیم اولیه‌ترین طرح‌های چنین پروژه‌ای و شناشایی شکاف‌های تکنولوژیکی است. برای مقایسه، بودجه ساخت کپسول برای انتقال فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی ISS نزدیک به ۳ میلیارد دلار بوده است.

همچنین سوالاتی درباره اینکه چنین فضاپیمایی برای چه کارهایی در فضا استفاده می‌شود؛ هنوز بدون پاسخ باقی ماندند. شاید زیستگاه‌های طولانی یا ساختن محصولات با ارزش از نیمه‌رساناها و تجهیزات نوری با استفاده از گرانش‌های میکرو و نیروی فراوان خورشید مد نظر باشد ولی هر دوی این‌ها هزینه‌های هنگفتی طلب می‌کنند.

چین ابراز علاقه کرده مجموعه‌های بزرگی از تولید انرژی خورشیدی در مدار ایجاد کرده و این نیروها را از طریق پرتوهای مایکروویو به زمین برگرداند. اما باز هم چنین طرحی به سرمایه‌گذاری هنگفتی نیاز دارد. تخمین زده شده است که هزینه این طرح برای تولید هر وات ساعت برق حدود ۱۰۰۰ دلار باشد در صورتی که روی زمین ۲ دلار با پنل‌های خورشیدی است.

به گفته پک، شاید امیدوارکننده‌ترین کاربرد چنین فضاپیمای بزرگی برای کارهای علمی باشد. یک تلسکوپ فضایی در آن مقیاس می‌تواند به طور بالقوه ویژگی‌هایی در سطح سیارات سایر منظومه‌های شمسی را رصد کند. شاید بتوان با این سفینه فضایی یک کیلومتری، درک بهتری از سیارات فراخورشیدی و حیات بالقوه در جهان یافت.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

اگر نئاتدرتال‌ها بر انسان‌های به اصطلاح خردمند غلبه می‌کردند، شاید اینها ستاره‌های سینماهای آنها…

سوابق فسیلی نشان می‌دهد که نئاندرتال‌ها در حدود 40000 تا 30000 سال پیش از سوابق باستان‌شناسی ناپدید شدند، اگر در برخی مکان‌ها ممکن است تا حدود 28000 سال پیش  زنده مانده باشند.نئاندرتال‌ها گونه‌ای از انسان‌های باستانی بودند که تا زمان…

عکس‌های بسیار جالبی از روز‌های اولیه هوانوردی، دهه‌های 1890-1930

در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20، جهان شاهد تغییر ژرفی در فناوری شد. رویاپردازانی مانند برادران رایت، اتو لیلینتال و آلبرتو سانتوس-دومونت که با میل سیری ناپذیر برای تسخیر قلمرو‌های ناشناخته پرواز می‌کوشیدند، با جسارت و عزم تزلزل ناپذیر داستان…

250 فیلم برتر imdb به همراه معرفی و خلاصه و بررسی آنها + 23 فیلمی که حیف بود در این فهرست نباشند

مسلم است که آرای IMDB به خصوص از دید فیلم‌بین‌های حرفه‌ای فقط چیزی نسبی برای پی بردن به محبوبیت نسبی فیلم‌ها هستند. چه بسیارند فیلم‌هایی که نمره بالای 7 دارند، اما ارزش واقعی‌شان خیلی کمتر است و چه بسیارند فیلم‌هایی که آدم درمی‌ماند چرا…

چرا بعضی‌ها وقتی پا به سن می‌گذارند جذاب می‌شوند یا دست‌کم کمتر زشت به نظر می‌رسند؟ عکس‌های قدیمی…

خب، این هم بحثی است که نمی‌دانم شما تا حالا در موردش با کسی صحبت کرده‌اید یا خیر. برخی در جوانی واقعا چهره یا قامت غیرقابل تحملی دارند. مثلا زیاد زمخت هستند، بینی یا فک یا گوش‌های بزرگ دارند. تناسب چهره ندارند. کلا جزو زیباروها به حساب…

برآورد میزان موفقیت قرارهای عاشقانه زوج‌ها با هوش مصنوعی و اندازه‌‌گیری میزان همسانی پاسخ‌های سیستم…

در حین یک قرار آشنایی پاسخ‌های فیزیولوژیکی دو نفر حین گفتگو و دیدار با هم هماهنگ می‌شود، این پدیده‌ای است که از آن با نام همسانی فیزیولوژیکی یاد می‌شود.درجه این همگامی با تعامل در مکالمه و کیفیت همکاری همبستگی دارد و بنابراین می‌تواند…

عکس‌های قدیمی از یخ‌فروش‌های آمریکایی

یخ‌فروش‌ها در دوران قدیم اهمیت زیادی داشتند. قبل از رواج یخچال‌های مدرن، زندگی بدون آنها مختل می‌شد.عکس‌های این نوشته نگاهی اجمالی به دوران گذشته می‌اندازند، زمانی که صدای یخ‌فروش‌ها و شکستن بلوک‌های یخی در خیابان‌ها طنین‌انداز می‌شد.…
منبع space
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.