فیلم ده دقیقه تا نیمه شب – نقد، بررسی و خلاصه داستان – 10 to Midnight (1983)
کارگردان : جان لی تامپسن
فیلمنامهنویس : ویلیام رابرتس، برمبنای داستانی نوشته لی تامپسن
فیلمبردار : آدام گرین برگ
آهنگساز(موسیقی متن) : رابرت رَگلند.
هنرپیشگان : چارلز برانسن، لیزا آیلباکر، اندرو استیونز، جین دیویسی، جفری لوئیس، رابرتلیونز، ویلفورد بریملی، جون گیلبرت و برت ویلیامز.
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۲ دقیقه.
لس آنجلس. پس از آن که «استیسی» (دیویس)، قاتل زنجیرهای، همکارش، «بتی جانسن» (گیلبرت) و محبوب او را میکشد، رئیس پلیس (بریلمی) پرونده او را به «ستوان لیو کسلر» (برانس) و «کارآگاه پل مکآن» (استیونز) میسپارد. در دفترچه خاطرات «بتی» سرنخهائی وجود دارد و «استیسی» برای یافتن آن، هم خانه «بتی» را میکشد. «کسلر» نیز در پی یافتن دفترچه است، «استیسی» را برای بازجوئی احضار میکند.
حالا «استیسی» مزاحم «لاری» (آیلباکر)، دختر «کسلر»، میشود، «کسلر» با مدرکسازی، «استیسی» را در دادگاه محکوم میکند، اما با شهادت «مکآن» که تحت فشار وکیل «استیسی» (لوئیس) است، قاتل آزاد میشود. با این همه «کسلر» همچنان پیگیر ماجراست و سرانجام «استیسی» را، که سه تن از دوستانش را به قتل رسانده، با شلیک گلولهای از پای در میآورد.
فیلمی به غایت خشن به فقط برای کارنامل کارگردان هفتاد ساله آن، حتی برای کارنامه پرخشونت برانسن. لی تامپسن فرمول قدیمی فیلمهای پلیسی را به کار میگیرد و از کلیشههائی نخنما استفاده میکند؛ بههمین دلیل فیلم اثری کاملاً قابل پیشبینی است و برخلاف ظاهر جسورانه و دهه هشتادیاش، در واقع کهنه و از مد افتاده است.