فیلم زیر آتش – نقد، بررسی و خلاصه داستان – Under Fire (1983)
کارگردان : راجر اسپاتیسوود.
فیلمنامهنویس : ران شلتن و کلیتن فرومن، برمبنای داستانی نوشته فرومن.
فیلمبردار : جان آلکوت
آهنگساز(موسیقی متن) : جری گُلداسمیت.
هنرپیشگان : نیک نولتی، جین هاکمن، جوآنا کسیدی، ژان لوئی ترنتینیان، اد هریس، ریچارد میسور، رنه انریکز، هامیلتن کمپ، آلما مارتینز و هالی پالانس.
نوع فیلم : رنگی، ۱۲۸ دقیقه.
سال 1979. عکاس جبهههای جنگ، «راسل پرایس» (نولتی) از چاد به نیکاراگوئه میرود و در آنجا با «الکس گرازییر» (هاکمن)، خبرنگار قدیمی «تایم» و محبوبه او، خبرنگار رادیو، «کلر استرایدر» (کسیدی) تجدید دیدار میکند. «راسل» در پی خادثه انفجار بمب دستگیر و پس از مدت کوتاهی با وساطت «مارسل ژازی» (ترنتینیان)، که تصور میشود مأمور سازمان «سیا»ست، آزاد میشود.
«راسل»، که به «رافائل» رهبر ساندینیستها، علاقهمند شدهفرصتی مییابد تا با او ملاقات کند، اما «رافائل» مرده است و «راسل» فقط میتواند چند عکس از او بگیرد تا وانمود شود که زنده است. پس از آنکه «الکس» به دست نیروهای «دیکتاتور سوموزا» (انریکز) کشته میشود و «راسل» از این صحنه عکس میگیرد، «سوموزا» اعلام میکند که «الکس» به دست ساندینیستها کشته شده، اما «راسل» با کمک «کلر»، عکسهای قتل «الکس» را از کشور خارج میکند و در پی پخش آنها از تلویزیون، «سوموزا» از کشور فرار میکند…
هرچند که همگام و موازی با طرح و درون مایه اصلی فیلم، روند ایجاد علاقه متقابل میان «راسل» و «کلر» نیز بهعنوان طرحی فرعی پی گرفته میشود، اما اسپاتیسوود هرگز اجازه نمیدهد فیلمشش به ورطه ژانر رمانسهای جنگی پُرسوزوگداز یا سیاستزدگی پراگماتیک فروافتد. برعکس او تلاش میکند تا روایتش نمودی از برخورد دیالکتیک ابزارها و هدفها باشد و از طریق آن، دیدگاههائی مثل حرفهایگری، پیوندهای عمیق دوستی، و اومانیسم رادیکال را مطرح کند.
موفق میشود یک تریلر سیاسی درجه یک را روانه پرده کند؛ از نادر فیلمهائی که مسائل سیاسی جاری و واقعی را با ماجرائی عاشقانه و در حین حال رآلیستی در بسیر یک داستان باورپذیر درهم میمیزد و با برخورداری از بازیهای چشمگیر سه ستاره اول خود، اعتباری شایان برای سازندگانش رقم میزند.