فیلم زیر آفتاب توسکانی – نقد، بررسی و خلاصه داستان – Under the Tuscan Sun 2003

0

آفتاب واقعی در فیلم زیر آفتاب توسکانی، دایان لین بازیگر اصلی این فیلم است. لین که سال گذشته برای بازی در فیلم بی‌وفا نامزد دریافت جایزه اسکار شد، در زیر آفتاب توسکانی در قالب زنی سی و پنج ساله‌ای بنام (فرانسس میز) ظاهر می‌شود. فرانسیس در شهر سن فرانسیسکوی آمریکا به کار نوشتن داستان و نقد ادبی مشغول است. او اخیراً پی برده است که شوهرش نسبت به او وفادار نیست. فرانسیس نهایتاً پس از طی کردن مراحلی دشوار و جانکاه زندگی مشترک خود خاتمه می‌دهد. پتی (ساندرا اوه) به قصد کمک به دوست روحیه ازدست داده خود، یک بلیط هواپیما به ایتالیا به فرانسس می‌دهد. کمی بعد فرانسس عازم ایتالیا می‌شود.

فرانسس به توسکانی ایتالیا می‌رود و در آن‌جا اقدام به خرید یک خانه قدیمی نیمه ویران می‌کند. طبیعت زیبای توسکانی و مردم جالب و خون‌گرم این منطقه دو عاملی است که فرانسس اصرار به ماندن در ایتالیا ترغیب کرده است. فرانسس با یاری گرفتن از کارگردان لهستانی کار بازسازی خانه را آغاز می‌کند. و در همین حال، با یک مرد جوان ایتالیایی به اسم مارچلو (رائول بووا) رمانس تازه‌ای را شروع می‌کند…

فیلم زیر آفتاب توسکانی به مقدار اندکی مبتنی است بر کتابی به همین نام نوشته فرانسس میز. راجر ایبرت در نقد خود از دو چیز این فیلم تعریف کرده است: نخست بازی عالی دایان لین و دیگری واقع گریزی فیلم.

دایان لین در زیر آفتاب توسکانی طیف گسترده و دمادم تغییر یابنده‌ای از انواع احساسات را به نمایش می‌گذارد. او بدون این‌که زور بزند، تنها به اتکا به غرایز طبیعی بازیگری‌اش، کاراکتر فرانسس را به تمامی در برابر دیدگان تماشاگر تجسم می‌بخشد. اگر می‌خواهید پی به استادی دایان لین ببرید، کافی است به میمیک‌های صورت او در این فیلم توجه کنید. او محور اصلی فیلم زیر آفتاب توسکانی است و متأسفانه تنها کاراکتر جالب توجه در این فیلم است.

زیر آفتاب توسکانی از تعداد کاراکترهای حاشیه‌ای زائد و داستان‌های فرعی بی‌ربط رنج می‌برد. گرچه یکی دو تا از کاراکترها، ازجمله پتی (با بازی خوب ساندرا اوه) حائز اعتنای نسبی هستند، اما درمجموع تنها کاراکتر دیدنی و جذاب فیلم، فرانسس است. بخش‌های جذاب فیلم نیز منحصر به صحنه‌هایی است که فرانسس به موازات نوسازی خانه قدیمی سعی دارد روح و روان آسیب دیده خود را احیا و مرمت کند.

زیر آفتاب توسکانی پیام کلیشه‌ای و سرشار از امیدی را به زوج‌های میان‌سال شکست‌خورده در زندگی مشترک می‌دهد. به احتمال زیاد این فیلم به خاطر واقع گریزی‌اش در این زمینه و نگاه زیادی خوش بینانه‌اش سخت مورد توجه زنان میان سال واقع خواهد شد.

آدری ولز، فیلمنامه‌نویس و کارگردان زیر آفتاب توسکانی که فیلم Guinever در کارنامه حرفه‌ای‌اش به چشم می‌خورد، می‌گوید: «فیلم تازه من درباره آدم‌هایی است که ضربه خورده و نقش بر زمین شده‌اند اما همه سعی خود را می‌کنند تا دوباره برخیزند و روی پاهای خود بایستند.»

فیلم زیر آفتاب توسکانی جدای از بازی خوب دایان لین یک ویژگی به یاد ماندنی دیگر هم دارد و آن تصاویر زیبا و هوش ربای آن از مناطق روستایی ایتالیا است. فیلمبرداری خوب جفری سیمپسون در زیر آفتاب توسکانی می‌تواند مورد توجه آکادمی اسکار قرار بگیرد؛ همان گونه که بازی خوب دایان لین.

   

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.