بهترین فیلم های جین فوندا – هنرپیشه مشهور هالیوود – ۲۰ فیلم برتر او به مناسبت زادروزش

0

لیدی جین سیمور فوندا Lady Jayne Seymour Fonda هنرپیشه، نویسنده، فعال سیاسی و مانکن، معلم بدنسازی سابق آمریکایی است.

وی در ۲۱ دسامبر ۱۹۳۷ در نیویورک به دنیا آمد. پدرش «هنری فوندا» (۱۹۸۲–۱۹۰۵) هنرپیشه سینما و مادرش «فرنسیس فورد بروکا سیمور» (۱۹۵۰–۱۹۰۸) بود. مادر جین هنگامی که وی ۱۳ سن سال داشت خودکشی نمود.

برادرش پیتر فوندا و برادرزادهٔ‌اش بریجیت فوندا نیز هنرپیشه می‌باشند. جین فوندا در دبیرستان اما ویلارد تحصیل نمود و از کالج واسر فارغ‌التحصیل شد.

فوندا سه بار ازدواج کرده است. همسر نخست وی، روژه وادیم (ازدواج ۱۴ اوت ۱۹۶۵–۱۶ ژانویه ۱۹۷۳ طلاق) کارگردان سینما اهل فرانسه بود این زوج صاحب یک دختر «ونسان» (زاده ۲۸ سپتامبر ۱۹۶۸) شدند. همسر دوم فوندا، تام هایدن (ازدواج ۱۹ ژانویه ۱۹۷۳–۱۹ ژوئن ۱۹۹۰ طلاق) فعال اجتماعی و سیاسی بود از وی صاحب فرزند یک پسر «تروی گریتی» (زاده ۷ ژوئیه ۱۹۷۳) شد و آخرین ازدواج وی نیز با تد ترنر (ازدواج ۲۱ دسامبر ۱۹۹۱–۲۲ مه ۲۰۰۱ طلاق) مالک غول رسانه‌ای سی‌ان‌ان بود هر سه این ازدواج‌ها به طلاق انجامیده‌است.


۱- فیلم گزارش چاپمن – The Chapman Report

سال تولید : ۱۹۶۲
کارگردان : جرج کیوکر
فیلمنامه‌نویس : وایات کوپر و دان م. منکه‌ویتس، برمبنای اقتباس گرانت استوارت و جین آلن از رمانی نوشته اروینگ والاس.
هنرپیشگان : افرم زیمبالیست جونیر، شلی وینترز، جین فاندا، کلر بلوم گلینیس جانز، ری دانتن، تای هاردین، هارولد استون و کوری آلن.

“دکتر جرج چاپمن” (دوگان)، روان‌کاو نامدار، همراه با دستیارش، “پل رادفورد” (زیمبالیست جونیر) به حومه لس‌آنجلس می‌آید تا درباره زندگی خصوصی زنان آمریکائی تحقیق کند. به‌زودی چهار زن برای مطالعه انتخاب می‌شوند: یک ـ “سارا کارنل” (وینترز) زنی میان سال که به‌رغم داشتن شوهر و فرزند با یک کارگردان تآتر، “فرد لیندن” (دانتن)، رابطه برقرار کرده است. او تصمیم می‌گیرد با “فرد” فرار کند؛ اما وقتی از او جواب منفی می‌شنود به سوی شوهرش باز می‌گردد؛ دو ـ “ترزا هارنیش” (جانز)، زنی که تصور می‌کند با شوهرش که دلال آثار هنری است، زندگی خوشبختی دارد تا این‌که با بازیکن فوتبال آمریکائی، “اد کراسکی” (هاردین) آشنا می‌شود…


۲- فیلم کت بالو – Cat Ballou

سال تولید : ۱۹۶۵
کارگردان : الیوت سیلوراستاین
فیلمنامه‌نویس : فرانک پی‌یرسن و والتر نیومن، بر مبنای رمانی نوشته روی چنسلر
هنرپیشگان : جین فاندا، لی ماروین، مایکل کالان، دواین هیکمن، تام ناردینی، جی فلیپن، رجینالد دنی و نات کینگ کول.

وایومینگ، سال ۱۸۹۴. “کت بالو” (فاندا) دختر جوانی است که برای آموزگاری آموزش دیده است. تبهکاری به‌نام “تیم استراون” (ماروین) پدر گله‌دار “کت” را می‌کشد. “کت” نیز با کمک “کید شلین” (ماروین) که ششلول‌بند پیر و دائم‌الخمر است به انتقام جوئی برمی‌آید…


۳- فیلم تعقیب – The Chase

سال تولید : ۱۹۶۶
کارگردان : آرتور پن
فیلمنامه‌نویس : لیلیان هلمن، برمبنای رمان و نمایش‌نامه‌ای نوشته هورتن فوت.
هنرپیشگان : مارلون براندو، جین فاندا، رابرت ردفورد، ا.ج. مارشال آنجی دیکینسن، جانیس رول، میریام هاپکینز، مارتا هایر، ریچارد برادفورد، رابرت دووال، استیو اینات و جیمز فاکس.

“بابر ریوز” (ردفورد) همراه یک محکوم دیگر از زندان ایالتی می‌گریزد و این خبر باعث ولوله‌ای میان مردم شهر می‌شود. هم قطار “بابر” راننده‌ای را به خاطر اتوموبیل و لباسش می‌کشد و “بابر” را به حال خود رها می‌کند. بعضی از اهالی شهر، “بابر” را گناهکار می‌داند و بقیه بی‌گناه. “ملانتر کالدر” (براندو) از دسته دوم است و حس می‌کند که “بابر” به شهر و خانه‌آش خواهد آمد. شایعات و حدس‌ها و پیش‌بینی‌ها در مودر سرنوشت “بابر”، که با بهترین دوست شوهرش “جیک راجرز” (فاکس) (پسر “وال راجرز”/ مارشال، بانکدار متمول شهر) سر و سری دارد؛ همسر “کالدر”، “زوبی” (دیکینسن) که وفادارانه سعی در راهنمائی و حمایت از شوهر دارد؛ “دیمون فولر” (برادرفورد) اعتراف می‌کند و همسر “دیمن”، “مری” (هایر) که فقدان عشق در زناشوئی، او را به الکل سوق داده ..


۴- فیلم پابرهنه در پارک – Barefoot In The Park

سال تولید : ۱۹۶۶
کارگردان : جین ساکس
فیلمنامه‌نویس : نیل سایمن، برمبنای نمایش‌نامه‌ای نوشته خودش.
هنرپیشگان : رابرت ردفورد، جین فاندا، میلدرد نتویک، جیمز استون، تد هارتلی، فریتس فلد و شارل بوایه.

“پل” (رد فورد) و “کوری” (فاندا) “براتر” زوج جوانی هستند که پس از گذراندن ماه عسل به آپارتمان کوچک، سرد و خالی‌شان در طبقه پنجم ساختمانی قدیمی می‌روند. ماجراجوئی و پرشروشور بودن “کوری”، مقابل آرامش و خونسردی “پل” (که وکیل دعاوی تازه کار است)، به همراه شرایط نامساعد خانه، همسایه‌های عجیب‌وغریب ـ و به‌خصوص به دعوائی سخت و رفتن شوهر از خانه منجر می‌شود…

جین فوندا


۵- فیلم باربارلا – Barbarella

سال تولید : ۱۹۶۸
کارگردان : روژه وادیم
فیلمنامه‌نویس : تری ساترن، ویتوری بونیچلی، کلود بروله، برایان دگا، ژان کلود فورست، تودور گیتس، کلمنت بیدل وود و وادیم، برمبنای داستان مصوری کار ژان کلود فورست.
هنرپیشگان : جین فاندا، جان فیلیپ لا، آنیتا پالنبرگ، میلو اوشی، دیوید همینگز، مارسل مارسو، اوگو تونیاتزی و کلود دوفن.

قرن چهل و یکم. “باربارلا” (فاندا) از طرف رئیس کل کره زمین (دوفن) مأمور می‌شود تا به ستاره شمالی برود و دانشمندی به‌نام “دوران دوران” (اوشی) را بیابد، چرا که سلاح اختراعی او ممکن است به دست جنگ‌طلبان و کژاندیشان بیفتد و صلح و آرامش دیرینه هستی را بر هم زند. “باربارلا” خود را به قلمروی “سوگو” می‌رساند که ملکه‌ای بی‌پروا و لذت‌طلب (پالنبرگ) بر آن حکم‌فرمائی می‌کند و سرانجام موفق می‌شود “دوران دوران” را که سودای حکمرانی بر جهان را می‌پروراند، بیابد…

انعکاس آزادی‌های و در واقع افسارگسیختگی‌های دهه ۱۹۶۰ در کاری مثلاً افسانه ـ علمی براساس یک داستان مصور بی‌پرده و محبوب فرانسوی که در واقع محملی است برای دغدغه همیشگی وادیم؛ یعنی کام‌گرائی. به‌عنوان یک فیلم نمونه‌ای شهرت خاصی دارد و البته این را بیشتر مدیون “نمایش” خانم فاندا است.


۶- فیلم کلوت – Klute

سال تولید : ۱۹۷۱
کارگردان : آلن ج. پاکولا
هنرپیشگان : جین فاندا، دانلد ساترلند، چارلز سیوفی، روی شایدر، دوروتی تریستان، ریتا گام، رابرت میلی، ویویان نیتان و نیتان جرج.

«تام گرونمن» (میلی)، دانشمند محقق مؤسسه‌ای در پنسیلوانیا به‌طرز مرموزی ناپدید می‌شود و تنها سرنخ، نامه‌ای مبتذل است که این مرد «محترم» برای یک خیابان گرد تلفنی در نیویورک به‌نام «بری دانیلز» (فاندا) نوشته است. پس از شش ماه جست‌وجوی بی‌فایده، «جان کلوت» (ساترلند) – مأمور پلیس و دوست خانوادگی«گرونمن» – استعفا می‌دهد و شخصاً به‌دنبال «بری» می‌رود و بعد از یافتن او، و اجاره کردن آپارتمانی در ساختمان محل سکونتش، او را زیر نظر می‌گیرد و تلاش می‌کند به کمک خود «بری»، رد یکی از مشتری‌هایش را بگیرد که زمانی او را کتک زده است. خیابان گرد تلفنی دیگری که می‌تواند کمک کند، ظاهراً خودکشی می‌کند و …


۷- فیلم همه چیز روبه‌راه است – Tout Va Bien

سال تولید : ۱۹۷۱
کارگردان : ژان لوک گدار
فیلمنامه‌نویس : ژان پی‌یر گورن و گدار
هنرپیشگان : ایو مونتان، جین فاندا، ویتوریو کاپریولی، ژان پینیول، پی‌یر اوندری و الیزابت شوون.

«سوزان دِویت» (فاندا)، یک خبرنگار امریکائی ساکن پاریس است که برای بنگاه‌های خبرپراکنی امریکا، گزارش تهیه می‌کند. او همراه دوستش، «ژاک» (مونتان) که قبلاً از فیلم‌سازان موج نو بوده و حالا فیلم‌های عامه‌پسند می‌سازد، برای تهیه گزارشی از وضعیت کارگردان فرانسوی به یک کارخانه کار توسط اتحادیه از کنترل خارج شده و کارگردان، ساختمان را محاصره و رئیس کارخانه را در اتاقش زندانی کرده‌اند. به‌زودی آن دو نیز در همان اتاق زندانی می‌شوند. صبح روز بعد، اعضای اتحادیه برای مذاکره می‌آیند و این دو – که چپی هستند – با هم دردی به حرف‌های آنان گوش می‌دهند. «سوزان» درمی‌یابد که به سختی می‌تواند نظریاتش را در قالب گزارش رادیوئی شرح دهد و وقتی شبکه ABC گزارشش را رد می‌کند، از کارش استعفا می‌دهد و با «ژاک» بر سر این که کاری می‌کند که به آن اعتقادی ندارد، جروبحث سختی راه می‌اندازد…


۸- فیلم خانه عروسک – A Doll’s House

سال تولید : ۱۹۷۳
کارگردان : جوزف لوزی
فیلمنامه‌نویس : دیوید مرسر، برمبنای نمایش‌نامه‌ای نوشته هنریک ایبسن.
هنرپیشگان : جین فاندا، دیوید وارنر، تروِر هوارد، دلفین سیریگ، ادوارد فاکس، آنا وینگ، پی‌یر اودری و الن هولم.

«نورا» (فاندا) پس از خداحافظی با دوست دوران کودکی‌اش، «کریستین» (سیریگ) دهکده را به قصد ازدواج با وکیل جوان، «توروالد هلمر» (وارنر) و زندگی در شهری بزرگ‌تر ترک می‌کند. در همین زمان «کریستین» نیز نامزدی‌اش با «نیلز کراگستاد» (فاکس) را به خاطر ازدواج با مردی پول‌دارتر به هم می‌زند. یک سال بعد، پدر «نورا» می‌میرد، درست زمانی که «توروالد» به شدت بیمار است و دوست خانوادگی‌شان، «دکتر رَنک» (هوارد) برای سلامت او، یک سال اقامت در ایتالیا را تجویز می‌کند. «نورا» پول سفر را از «کراگستاد» قرض می‌گیرد و امضای پدرش را پای سندهای مالی تضمینی جعل می‌کند. هفت سال بعد، «توروالد» مدیر یک بانک محلی شده است که در آن «کراگستاد» (اکنون بیوه‌ای با دو فرزند که موقعیت کاری‌اش به خاطر رسوائی‌های مالی در طی این چند سال خراب شده است) به‌عنوان کارمند جزء مشغول کار است. او از «توروالد» تقاضای ترفیع می‌کند اما برخورد توهین‌آمیزش باعث اخراجش می‌شود. ادر این بین «کریستین» که حالا بیوه‌ای بی‌فرزند است، در جست‌وجوی کار وارد شهر می‌شود. «نورا»، «توروالد» را ترغیب می‌کند تا شغل «کراگستاد» را به او بدهد. «کراگستاد»، «نورا» را به صحبت با «توروالد» و آشکار کردن قضیه جعل امضا و از هم پاشیدن خانواده‌اش تهدید می‌کند…


۹- فیلم تفریح با دیک و جین – Fun With Dick And Jane

سال تولید : ۱۹۷۷
کارگردان : تد کاچف
فیلمنامه‌نویس : دیوید گیلر، جری بلسن و مردخای ریچلر، برمبنای داستانی نوشته جرالد گیزر.
هنرپیشگان : جرج سیگال، جین فاندا، اد مک‌ماهون، دیک گاتیرف آلن میلر، هنک گارسیا، جان دنر و مری جکسن.

«مهندس ریچارد ‘دیک’ هارپر» (سیگال) و همسرش، «جین» (فاندا) زندگی خانوادگی نمونه و رو به ترقی خوبی دارند: یک بچه به‌نام «اسپات»، یک کلفت سیاه‌پوست، خانه‌ای بزرگ و مقدار معتنابهی قرض و بدهی… می‌شود و بحران مالی زندگی‌اش به اوج می‌رسد. «جین» آنچه در توانش است انجام می‌دهد تا به وضعیت اقتصادی خانواده‌اش کمک کند؛ صرفه‌جوئی می‌کند و کار نیمه‌وقت مانکنی انجام می‌دهد. «دیک» از یک مؤسسه خیریه تقاضای کمک می‌کند ولی از آن مؤسسه هیچ خبری نمی‌بینند. پس از تقلاهای بسیار، وقتی پدر و مادر «جین» (دنر و جکسن) نیز قرض دادن پول به آنان طفره می‌روند، «دیک» و «جین» سراغ یک مؤسسه مالی برای تقاضای مبلغی وام می‌روند، اما سارقانی که مشغول دزدی از مؤسسه هستند، «جین» را به گروگان می‌گیرند. سارقان می‌گریزند و «جین» نیز در حالی که مقداری از پول دزدی را همراه دارد، آزاد می‌شود. حالا «دیک» به فکر انجام چند سرقت کوچک همراه «جین» می‌افتد. چند مغازه کوچک، یک متل، یک شرکت مخابرات محلی و یک «درایوین – کلیسا» هدف‌های اولیه هستند…


۱۰- فیلم جولیا – Julia

سال تولید : ۱۹۷۷
کارگردان : فرد زینه‌مان
فیلمنامه‌نویس : آلوین سارجنت، برمبنای داستانی نوشته لیلیان هلمن.
هنرپیشگان : جین فاندا، ونسا ردگریو، جیسن روباردز جونیر، ماکسیمیلیان شل، هال هالبروک، رُزمری مورفی، مریل استریپ، دورا دال، جان گلاور و کاتلین نسبیت.

در اوایل دهه ۱۹۳۰، در خانه‌ای ساحلی در شرق آمریکا. «لیلیان هلمن» (فاندا)، که در مانده شده و پشت سر هم سیگار دود می‌کند، سعی دارد تا با توصیه‌های دوست خود، «داشیل همت» (روباردز جونیر) نوشتن نمایش‌نامه‌اش را به‌ پایان ببرد. «لیلیان» به «جولیا» (ردگریو) دوست و آموزگارش می‌اندیشد و روزهائی را که با او در خانه اعیانی پدربزرگ گذرانده بود به یاد می‌آورد. «جولیا» اکنون به وین رفته تا نزد «فروید» به تحصیل ادامه دهد، و «لیلیان» که به توصیه «همت» به پاریس سفر کرده، بیهوده تلاش می‌کند تا با او تماس بگیرد. در آنجا «لیلیان» شاهد تظاهرات کارگران است و وین، به ملاقات «جولیا» که زخمی شده، در بیمارستان می‌رود. سپس، «جولیا» به‌طرز مرموزی ناپدید می‌شود و «لیلیان» به خانه باز می‌گردد تا نمایش‌نامه‌اش را به پایان ببرد. او که تصمیم گرفته در جشنواره تآتر مسکو شرکت کن …


۱۱- فیلم بازگشت به وطن – Coming Home

سال تولید : ۱۹۷۸
کارگردان : هال اشبی
فیلمنامه‌نویس : والدو سالت و رابرت جونز، برمبنای داستانی نوشته نانسی داود.
هنرپیشگان : جین فاندا، جان وویت، بروس درون، رابرت کارادین، پنه‌لوپی میلفورد، رابرت گینتی، چارلز سایفرز و ترزا هیوز.

لس آنجلس، سال ۱۹۶۸. وقتی «باب هاید» (درن)، سروان نیروی دریائی به ویتنام اعزام می‌شود، همسرش، «سالی» (فاندا) داوطلبانه در یک بیمارستانی نظامی مشغول کار می‌شود و در آنجا با «لوک مارتین» (وویت)، یک معلول ناامید و پرخاشگر آشنا می‌شود و در آنجا با «لوک مارتین» (وویت)، یک معلول ناامید و پرخاشگر آشنا می‌شود. بعدتر وقتی «سالی» می‌فهمد که او و «لوک» هم مدرسه بودند، آدم‌های مشترک زیادی را می‌شناسند و دیدگاه‌های مشترکی دارند، جذبش می‌شود. حالا آدم آرام دیدگاه‌های «سالی» تغییر می‌کند و «لوک» نیز دست از پرخاشگری‌اش برمی‌دارد، روی ویلچر می‌نشیند و نسبت به دیگر بیماران نیز توجه و کنجکاوی نشان می‌دهد. «سالی» او را برای شام چهارم ژوئیه به منزلش دعوت می‌کند اما ابزار علاقه پُرشور «لوک» را رد می‌کند و همچنان به «باب» وفادار می‌ماند …

بازگشت به وطن بیش از آنکه فیلمی موضع‌گیرانه در مذمت جنگ ویتنام باشد، اثری عمیقاً نوستالژیک نسبت به دهه ۱۹۶۰ است. حاشیه صوتی غنی فیلم که از ترانه‌های مشهور گروه‌ها و خوانندگان معروف دهه ۱۹۶۰، مثل بیتل‌ها، باب‌دیلان، رولینگ استونر، پل سایمن، جیمی هندریکس و غیره تشکیل شده، تأثیری عمیق از شور و حرارت و فضای آن سال‌ها، که، اعتراض علیه جنگ‌ تنها یکی از دستاوردهای آن است، خلق می‌کند.


۱۲- فیلم یک سوار از راه می‌رسد – Comes A Horseman

سال تولید : ۱۹۷۸
کارگردان : آلن ج. پاکولا
هنرپیشگان : جیمز کان، جین فاندا، جیسن روباردز جونیر، جرج گریزارد، ریجارد فارنزوورت، جیم دیویس، مارک هارمن، میکن مکالمن، بازیل هافمن، جیمز کلاین و جیمز کیچ.

«فرانک» (کان) از خدمت در جبهه‌های جنگ جهانی دوم به مونتانا باز می‌گردد، جائی که قبل‌تر تکه زمینی را از «الا کانرز» (فاندا) خریده بود. «الا» طی این مدت به کمک پیرمردی به نام «داجر» (فارنزوورت) به سختی مزرعه و گله‌اش را حفظ کرده است. او با تقاضای ازدواج «ج. و. یوئینگ» (روباردز جونیر) یا فروش زمینش به او مخالفت می‌کند. «یوئینگ» به تازگی پسرش را از دست داده و در آرزوی بازگرداندن زمین‌های منطقه به شکل روزی است که همگی به پدربزرگش تعلق داشتند. «فرانک» که کینه کشته شدن شریکش به دست یکی از آدم‌های او را در دل دارد، با سرسختی در مقابل فروش زمینش مقاومت می‌کند. «الا» ابتدا به «فرانک» اعتماد ندارد ولی بعد قبول می‌کند که او برایش کار کند و بعدتر آرام‌آرام دل‌باخته «فرانک» می‌شود. در این مدت «یوئینگ» در مقابل تقاضای صاحب یک شرکت نفتی به نام «نیل اتکینسن» (گریزارد) برای فروش زمین‌ها مقاومت می‌کند، اما به علت لطفی که در گذشته پدر «اتکینسن» به پدرش داشته، تحت فشار است…


۱۳- فیلم سوئیت کالیفرنیا – California Suite

سال تولید : ۱۹۷۸
کارگردان : هربرت راس
آهنگساز(موسیقی متن) : کلود بولینگ
هنرپیشگان : آلن آلدا، مایکل کین، بیل کازبی، جین فاندا، والتر ماتا، الین می، ریچارد پرایر، مگی اسمیت، دانا پلاتو، دنیس گالیک و گلوریا گیفورد.

آدم‌های جورواجوری در هتل بورلی هیلزِ لس آنجلس اتاق می‌گیرند. «هانا وارن» (فاندا) از نیویورک آمده، چون دختر نوجوانش، «جنی» (پلاتو) – که حضانتش را بر عهده دارد – نزد همسر سابق «هانا»، «بیل» (آلدا) – که حالا در هالیوود فیلم‌نامه‌نویس است – پنااه گرفته است؛ «دایانا باری» (اسمیت)، بازیگر انگلیسی تآتر که نامزد دریافت جایزه اسکار شده، با همسرش، «سیدنی کاکران» (کین) برای شرکت در مراسم اسکار آمده؛ «دکتر ویلیس پاناما» (کازبی) و «دکتر چانسی کامپ» (پرایر) و همسران‌شان از شیکاگو آمده‌اند و آخرین روزهای تعطیلات پُرماجرای‌شان را می‌گذرانند؛ و «ماروین مایکلز» (ماتا)، زودتر از همسرش، «میلی» (می) و برای مراسم مذهبی مربوط به برادرزاده‌اش آمده است …


۱۴- فیلم عارضه چینی – The China Syndrome

سال تولید : ۱۹۷۹
کارگردان : جیمز بریجز.
هنرپیشگان : جین فاندا، جک لمون، داگلاس، اسکات بریدی، جیمز همپتن، پیتر دونات، ویلفورد بریملی، ریچارد هرد و دانیل والدز.

«کیمبرلی ولز» (فاندا)، گزارش‌گر تلویزیونی، برای تهیه گزارشی درباره انرژی به همراه تصویربردارش، «ریچارد آدامز» (داگلاس) به یک کارخانه آغاز شده و «مهندس جک گادل» (لمون) با مدیریت و عکس‌العمل سریع خود آن را مهار می‌کند. «آدامز» از همه‌چیز فیلم‌برداری می‌کند اما مقامات شبکه تلویزیونی طرف قرارداد، به‌خاطر ایجاد تشویق در اذهان عمومی، حاضر به پخش آن نمی‌شوند. «گادل» در آزمایش‌های خود متوجه می‌شود هیچ راهی برای جلوگیری از تکرار حادثه وجود ندارد. حالا او با «ولز» تماس می‌گیرد…


۱۵- فیلم سوار کار الکتریکی – The Electric Horseman

سال تولید : ۱۹۷۹
کارگردان : سیدنی پولاک.
هنرپیشگان : رابرت ردفورد، جین فاندا، والری پرین، ویلی نلسن، جان ساکسن، نیکلاس کاستر، ویل هیر، آلن آرباس و ویلفورد بریملی.

«سانی استیل» (ردفورد)، قهرمان پنج دوره مسابقات جهانی رودئو با کمپانی معظم «آمپکو» برای اجرای برنامه‌ای نمایشی – تبلیغاتی قرار داد می‌بندد. شبی پیش از اجرای برنامه در لاس متوجه می‌شود که به اسبش «رایزینگ استار» (و نماد کمپانی) مواد داده‌اند. او با مدیر کمپانی، «هانت سیرز» (ساکسن) برخورد تندی می‌کند و در میانه نمایش، ناگهان با اسبش از صحنه و سپس شهر خارج می‌شود. وقتی «سیرز» و افرادش از یافتن او ناامید می‌شوند، یک زن گزارش‌گر تلویزیونی به‌نام «هالی مارتین» (فاندا) از طریق یک دوست قدیمی، «گاس اتواتر» (هیر) که «سانی» از او کاروانی قرض گرفته، رد او را می‌گیرد. «سانی» ابتدا سؤال «هالی» درباره این که چرا اسب را برده بی‌جواب می‌گذارد اما بعدتر می‌خواهد تا در صحرا از او فیلمی بگیرد تا در آن شرح دهد که کمپانی «آمیکو» چه بر سر «رایزینگ استار» آورده. او سپس به «هالی» فکر می‌کند که آن محل خاص باید ریم راک کن‌ین باشد؛ جائی که «سانی» و همسر سابقش، «چارلوتا» (پرین) ماه عسل‌شان را گذرانده‌اند. «هالی» مصاحبه را برای شبکه می‌فرستد و «سانی» را ترغیب می‌کند که او را همراه خودش ببرد.


۱۶- فیلم کنار برکه طلائی – On Golden Pond

سال تولید : ۱۹۸۱
کارگردان : مارک رایدل.
هنرپیشگان : کاترین هپبرنف هنری فاندا، جین فاندا، داگ مکیون، دابنی کولن، ویلیام لانتیو و کریس رایدل.

«نورمن تایر جونیر» (هنری فاندا) کمی پیش از تولد هشتاد سالگی‌اش کنار همسرش، «اتل» (هپبرن) در خانه ییلاقی‌اش در نیوانگلند از تنفرش از پیری می‌گوید و درباره وضعیت قلبی و کاهش توانائی‌هایش غر می‌زند. در مقابل، «اتل» اصلاً از بالا رفتن سنش اظهار نارضایتی نمی‌کند. «چلسی» (چین فاندا)، دخترشان که در چهل سالگی از همسرش جدا شده، همراه محبوب جدیدش، دندان‌پزشکی به‌نام «بیل» (کولمن) و پسر ده‌ساله او، «بیلی» (مکیون) برای شرکت در مراسم تولد پدرش به آنجا می‌آید. «اتل» به گرمی از آنان استقبال می‌کند، اما «نورمن» خیلی زود بنای بداخلاقی می‌گذارد و با نیش و کنایه‌هایش به «بیل» توهین می‌کند. «بیل» متوجه رابطه سرد پدر ودختر شده است. «بیل» و «چلسی»، «بیلی» را نزد «نورمن» و «اتل» می‌گذارند و برای سفری به اروپا می‌روند. در اینجا «نورمن» و «بیلی» خیلی زود با هم رفیق می‌شوند …


۱۷- فیلم آگنس الهی – Agnes Of God

سال تولید : ۱۹۸۵
کارگردان : نورمن جویسن
هنرپیشگان : جین فاندا، آن بنکرافت، مِگ تیلی، آن پیتونیاک، وینستن رکرت، گراتین گلیناس و گای هافمن.

صومعه‌ای در مونترآل. در اتاق راهبه نوآموزی به‌نام «آگنس» (تیلی) جسد یک نوزاد تازه متولد شده که خفه شده است پیدا می‌شود. دادگاه، روان‌شناسی به‌نام «مارتا لیوینگستن» (فاندا) را مسئول بررسی وضعیت روانی «آگنس» می‌کند. «مارتا» کاتولیکی است نه چندان معتقد، مطلقه و با سابقه سقط جنین که دیگر نمی‌تواند بچه‌دار شود. به‌زودی او با مدیره صومعه. «مادر روحانی میریام روت» (بنکرافت) اختلاف‌نظر پیدا می‌کند. «مادر روحانی روت» از نیاز انسان به معصومیت و معجزه که تنها راه ارتباط انسانِ درگیر در دنیای مادی با خداست، صحبت می‌کند. «آگنس» می‌گوید بارداری‌اش و همچنین پدر احتمالی نوزاد را به خاطر نمی‌آورد. اما بعدتر «مارتا» موفق می‌شود با جلب اعتماد «آگنس» و به کمک هیپنوتیسم بفهمد که «آگنس» از مادرش که زنی الکلی و مبتلا به اختلال روانی بوده، می‌ترسد…


۱۸- فیلم گرینگوی پیر – Old Gringo

سال تولید : ۱۹۸۹
کارگردان : لوئیس پوئنزو
فیلمنامه‌نویس : آیدا بورتنیک و پوئنزو، برمبنای رمانی نوشته کارلوس فوئنتس.
هنرپیشگان : جین فاندا، گریگوری پک، جیمی اسمیتس، پاتریسیو کونترراس، جنی گاگو، گابریلا روئل، سرجو کالدرون و جیم مستلر.

واشینگتن د. ک.، سال ۱۹۱۳. «هاری‌یت وینسلو» (فاندا) یک معلم مدرسه مجرد، به‌طور اتفاقی در مراسم بزرگ‌داشت نویسده‌ای مسن به نام «امبروز بی‌یرس» (پک) شرکت می‌کند. «هاری‌یت» به‌تازگی نامزدی اجباری خود را که برای رضایت مادرش قبول کرده بود، به هم زده است. مادرش معتقد است پدر او از قهرمانان جنگ کوباست و در قبرستان آرلینگتن به خاک سپرده شده ولی واقعیت این است که پدر «هاری‌یت» خسته از یک ازدواج بدون عشق، خانه را ترک کرده و رفته است «هاری‌یت» به‌عنوان معلم سرخانه به مکزیک می‌رود. در چیهوآهوا، او که با شنیدن اخبار انقلاب غفلگیر شده، یک دهقان را به‌عنوان راهنما استخدام می‌کند تا او را به املاک «میراندا» – جائی که قرار است در آن مشغول به کار شود – برساند. بی‌خبر از اینکه دهقان، «ژنرال آرویو» (اسمیتس) از نیروهای «پانچوویلا»ست که همراه «بی‌یرس» – که می‌خواهد به هنگام مرگ در مکزیک باشد – قصدِ اشغال املاک «میراندا» را دارد که صاحبانش به تازگی فرار کرده‌اند…


۱۹- فیلم استنلی و آیریس – STANLEY & IRIS

سال تولید : ۱۹۹۰
کارگردان : مارتین ریت
هنرپیشگان : حین فاندا، رابرت دنیرو، سوزی کورتس، هارلی کراس، جیمی شریدان، مارتا پلیمپتن، فیودور شالیاپین و جولی گارفیلد

̎ آیریس̎ (فاندا) که به تازگی شوهرش را از دست داده، در یک نانوائی بزرگ کار می‌کند. او همراه با دو فرزندش، ̎کلی̎ (پلیمپتن) و ̎ریچارد̎ (کراس) و خواهر بی‌کارش، ̎شارون̎ (کورتکس) و شوهر خواهر بی‌عارش در یک خانه زندگی می‌کند. ̎کلی̎ اعلام می‌کند باردار است، تنش در خانواده بالا می‌گیرد. اما یکی از جنبه‌های امیدوار کنندهٔ زندگی ̎ آیریس̎ آشنائی و صمیمیتش با ̎استنلی̎ (دنیرو)، مرد مهربانی است که در کافه تریای نانوائی کار می‌کند. ̎ آیریس̎ رفته رفته متوجه مسائل عجیبی در زندگی ̎استنلی̎ می‌شود و پی می‌برد که او سواد ندارد. وقتی رئیس کارخانهٔ نان‌پزی متوجه این موضوع می‌شود، ̎استنلی̎ را از کار اخراج می‌کند.
̎استنلی̎ که بی‌کار و بی‌خانمان شده، از ̎ آیریس̎ می‌خواهد تا به او خواندن و نوشتن یاد بدهد.


۲۰- فیلم مادرشوهر هیولا – MONSTER – IN – LAW

سال تولید : ۲۰۰۵
کارگردان : رابرت لوکتیک
هنرپیشگان : جنیفر لوپز، جین فاندا، مایکل وارتان، واندا سایکس، آدام اسکات، ویل آرنت، رندی هلر، الین استریچ و آنی پاریس

̎شارلوت کانتیلینی̎ (لوپر) ـ که دوستان، ̎چارلی̎ صدایش می‌زنند ـ هیچ‌وقت در زندگی عاطفی‌اش شانس نیاورده‌؛ ولی یک روز وقتی با ̎کوین فیلدز̎ (وارتان) پزشکی خوش‌سیما، جذاب و ثروتمند آشنا می‌شود، حس می‌کند بخت با سروصدای زیاد، در خانه‌اش را زده است. ̎کوین̎ ضمناً، مادر معروفی هم دارد: ̎وایولا فیلدز̎ (فاندا)، که سال‌ها، یکی از مجریان موفق و محبوب تلویزیونی بوده است. وقتی ̎کوین̎ و ̎چارلی̎ شیفتهٔ یک‌دیگر می‌شوند، ̎کوین̎ تصمیم می‌گیرد موقع صرف شام و در دیداری که برای معرفی ̎چارلی̎ به مادرش ترتیب داده، از ̎چارلی̎ تقاضای ازدواج کند. اما در باب آن‌چه به ̎وایولا̎ مربوط می‌شود، این خبر در موقعیتی بدتر از این نمی‌توانسته به اطلاعش رسانده شود ـ ̎وایولا̎ را تازه از کارش اخراج کرده‌اند و بنابراین پسرش را تنها و تکیه‌گاه خود در زندگی تلقی می‌کند. ̎وایولا̎ که حاضر نیست پسرش را با کسی تقسیم کند، تصمیم می‌گیرد به هر ترتیب شده رابطهٔ ̎کوین̎ را با ̎چارلی̎ به‌هم بزند و در این زمینه از ̎روبی̎ (سایکس) منشی خود نیز کمک می‌گیرد؛ ولی وقتی ̎چارلی̎ به نقشه‌های ̎وایولا̎ پی می‌برد، به نظر می‌رسد که این بازی را دونفره بهتر اجرا می‌کنند.

فاندا پس از پانزده سال دوری از سینما، بار دیگر با این فیلم باز می‌گردد. حضور او، پس از بیست دقیقهٔ شروع ماجرا، که با قایم موشک بازی لوپز و وارتان می‌گذرد، ماشین فیلم را به حرکت در می‌آورد. فاندای ۶۷ ساله، که هم‌چنان معرکه و افسانه‌ای می‌نماید، برای مقابله با لوپز، لباس‌های آخرین مُد را می‌پوشد و بهترین جواهرات را به خود می‌آویزد.

   

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.