نیروی پنهان دوستی و رفاقت از دوستی چه عایدمان می‌شود؟

0

اگر بخواهیم بر زمان خاصی انگشت بگذاریم و بگوییم بذر طرز تفکر جدید درباره‌ی دوستی در این زمان بود که پاشیده شد، شاید بتوانیم روز خاصی در فوریه‌ی ۱۹۵۴ را در نظر بگیریم، زمانی که روانپزشکی به نام جان بالبی و یک رفتارشناس حیوانات به نام رابرت هیند با هم آشنا شدند و چه چیزی بهتر از اینکه علم مدرن دوستی خود ریشه در دوستی داشته باشد.

از هر دوی آن‌ها دعوت شده بود تا در نشستی علمی که توسط انجمن سلطنتی پزشکی – روانشناسی (که امروزه به کالج سلطنتی روان‌شناسان تغییر نام داده است برگزار می‌شد صحبت کنند.

البته بعد‌ها پی بردند که درواقع هردویشان گزینه‌های ثانوی برای سخنرانی بوده‌اند و بعد از اینکه کونراد لورنتزو نیکولاس تین برگن، دو ستاره‌ی بزرگ دنیای علم در آن زمان، اعلام می‌کنند که قادر به حضور در نشست نخواهند بود، تصمیم گرفته می‌شود از آن‌ها برای سخنرانی دعوت کنند.

موضوع نشست رشد روانی کودک بود. در نظر اول این موضوع چندان با مقوله‌ی دوستی مرتبط به نظر نمی‌رسد، اما ظاهر چیز‌ها می‌تواند فریبنده باشد. برای درک درستی ابتدا باید بتوانیم به درک درستی از روابط برسیم. جان بالبی، متخصصی روان‌شناسی کودک که بعد‌ها به واسطه‌ی طرح «نظریه‌ی دلبستگی» شهرت پیدا کرد، و هیند، متخصص رفتارشناسی حیوانات، که به مرشدی برای جین گودال  تبدیل شد و چندین مقاله‌ی علمی در باب پیوند‌های اجتماعی به رشته‌ی تحریر در آورد، هر دو از پیشتازان تأمل درباره‌ی اهمیت روابط بودند.

البته هیچ کس از قبل پیش بینی نمی‌کرد که آن دو ممکن است آن قدر به هم نزدیک شوند، چون دوستی‌ها معمولا از شباهت‌ها شروع می‌شوند. با اینکه هر دوی آن‌ها بریتانیایی‌هایی اهل تفکر علمی بودند، بالبی شانزده سال از هیند مسن‌تر بود. زمانی که با هم ملاقات کردند بالبی حدود پنجاه و هیند حدود سی سال داشتند. بالبی از آن دسته بریتانیایی‌هایی بود که به طبقات بالاتر جامعه تعلق دارند و بیشتر کودکی‌اش را با دایه‌اش سپری کرده و در سنی بسیار حساس به مدرسه‌ی شبانه روزی فرستاده شده بود.

هیند، برعکس، فرزند خانواده‌ای از طبقه‌ی متوسط بود، آن هم زمانی که هنوز تعلق داشتن به آن طبقه در انگلستان اهمیت خاصی داشت. او پسر اهل گشت وگذار خانواده بود و بیشتر وقت‌ها همراه خانواده‌اش کوه پیمایی و پیاده روی می‌کردند. سرگرمی دوران کودکی‌اش تماشای پرندگان بود و همین سرگرمی بود که بعد‌ها او را به سمت حرفه‌اش سوق داد.

در طول سال‌های جنگ، بالبی در مرکزی در لندن که کارش کمک به جوانان آسیب دیده بود فعالیت داشت، در حالی که هیند در همان سال‌ها در نیروی هوایی خدمت می‌کرد. بالبی در آن دوران بر اهمیت دوران کودکی نابسامان تمرکز کرده بود و نتایج تحقیقاتش نشان می‌داد که بین جدایی و نبود پیوند عاطفی با سرپرست (معمولا مادر) با بزهکاری و رفتار سرد و بی‌عاطفه در بزرگ سالی همبستگی وجود دارد. او این عنوان فراموش نشدنی را برای یکی از اولین مقالات علمی‌اش انتخاب کرده بود: «۴۴ دزد نوجوان: شخصیت و زندگی خانواگی آن‌ها». در عوض، هیند نه جوانان افسارگسیخته، بلکه حیات وحش را مطالعه می‌کرد. او برای تکمیل پایان نامه‌ی دکتری خود ۱۵۰۰ ساعت را صرف مشاهده‌ی چرخ ریسک‌ها در جنگل‌های حومه‌ی آکسفورد کرده بود.

هیند در کمبریج، جایی که یک ایستگاه جانورشناسی را اداره می‌کرد، به مطالعه‌ی تطبیقی گونه‌های مختلف پرندگان پرداخت و بیشتر بر مطالعه‌ی رفتار‌های تهاجمی و اهمیت رفتار‌های نمایشی پرندگان از دیدگاه تکاملی تمرکز کرد. او در یکی از اولین مقالات علمی‌اش، واکنش دسته جمعی سهره‌های جنگلی به جغد‌ها را مورد مطالعه قرار داد؛ مقاله‌ای که باعث حیرت لورنتز، پدر اتریشی رشته‌ی رفتارشناسی جانوران، شد.

در سال ۱۹۵۴ و هم زمان با برگزاری نشست سالانه‌ی انجمن روان‌شناسی راکی مونتین، بالبی به دنبال راه‌هایی می‌گشت تا بتواند با استناد به شواهدی خارج از حوزه‌ی روان پزشکی، ایده‌های جدیدش درباره‌ی اهمیت حیاتی زندگی عاطفی کودکان و روابط آن‌ها با سرپرستانشان را به اثبات برساند. اوخصوصا بسیار مشتاق بود با کسی در حیطه‌ی رفتارشناسی حیوانات آشنا شود که بتواند کمکش کند ایده‌های این حیطه را در نظریه‌ی جدیدش درباره‌ی دلبستگی به کار ببندد. سال پیش از آن، لورنتز برای بالبی از توانایی‌های هیند بسیار تعریف کرده بود. بعد از اینکه سخنرانی‌هایشان در نشست به پایان رسید، بالبی محقق جوان را به ناهار دعوت کرد.

عدم شباهت‌های بالبی و هیند را نگرش مشترکشان جبران می‌کرد؛ هر دو کنجکاو و تیزهوش بودند و عاشق یادگیری. تا ناهارشان را تمام کنند، بالبی«حسابی تحت تأثیر» هیند قرار گرفته بود. او بالاخره راهنمایش برای تفکر تکاملی را پیدا کرده بود. آن دو در کنار یکدیگر طلیعه دار طرز تفکری جدید درباره‌ی اهمیت و سازگاری تکاملی ارتباطات بین اشخاص شدند و بعد‌ها به این نتیجه رسیدند که اهمیت پدیده‌ی دلبستگی تنها منحصر به دوران کودکی نیست، بلکه با کمک آن می‌ توان اهمیت اساسی دوستی برای تمام سنین را توضیح داد.


برای پی بردن به شالوده‌ی زیستی دوستی ابتدا باید دید دوستی چیست و چه ملزوماتی دارد.

نقش علوم زیستی در برخی ارتباطات اجتماعی مانند رابطه‌ی مادر و فرزندی مشخص‌تر و آشکارتر است؛ بارداری، تولد و شیردادن به نوزاد همه تا منتها درجه‌ی ممکن با فرایند‌های زیستی عجین هستند. درخصوص روابط جنسی نیز اوضاع به همین شکل است. شکی نیست که هورمون‌ها و علامت دهی عصبی – شیمیایی بخشی از تجربیات جفت‌یابی هستند.

دوستی اما کم نمودتر و پیچیده‌تر است و با مقولاتی مانند احساسات، گفت وگو و کارکرد‌های درونی مغز سروکار دارد که نامحسوس به نظر می‌رسند. این پدیده به وضوح دارای نهان مایه‌های فرهنگی ای است که می‌توانند بر ویژگی‌های اصلی‌تر آن سایه بیندازند. به عنوان مثال یک مهمانی شام می‌تواند رنگ وبو‌های متفاوتی، از عیش و خوش گذرانی گرفته تا مهمانی شام دسته جمعی کلیسا یا شب مخصوص دختر‌ها، داشته باشد. همه‌ی این‌ها راه‌های مختلفی برای معاشرت هستند، اما چه چیزی انگیزه بخش انسان‌ها در جمع شدن دور هم به این روش هاست؟

محرکی درونی‌تر برای برقراری ارتباط.

دوستی چارچوب مشخصی ندارد و همین باعث می‌شود طیف گسترده‌ای از رویکرد‌های مختلف نسبت به آن وجود داشته باشد. برخی برای آن احترام ویژه‌ای قائل‌اند و عنوان دوست را تنها برای اشخاص بسیار معدودی به کار می‌برند. برخی هم در استفاده از این عنوان دست و دل بازترند و حتی از آن به عنوان لقبی کلی برای مخاطب قراردادن اشخاص استفاده می‌کنند.

مکاتب مهم روان‌شناسی مانند روان کاوی و رفتارگرایی تا مدت‌ها به دوستی بی‌توجه بودند؛ زیگموند فروید به همه چیز از دریچه‌ی روابط جنسی می‌نگریست و رفتارگرا‌ها نیز تنها بر پدیده‌های قابل مشاهده و قابل آزمایش تمرکز می‌کردند. حاصل این دو سنت فکری چیزی نبود جز محدودکردن درک اهمیت مفهوم کهن و ساده‌ی محبت.

بالاخره نوبت به بالبی می‌رسد؛ او شک نداشت که روابط اهمیتی اساسی دارند اما بعد از بررسی مطالعاتی که تا آن زمان انجام گرفته بود، به این نتیجه رسید که هیچ کدامشان از دریچه‌ای مشاب او به موضوع نگاه نکرده بودند …


نیروی پنهان دوستی و رفاقت
از دوستی چه عایدمان می‌شود؟
نویسنده : لیدیا دنوورث
مترجم : بنفشه شریفی‌خو
انتشارات کتاب‌سرای نیک
324 صفحه

عنوان اصلی: Friendship: The Evolution, Biology, and Extraordinary Power …
Lydia Denworth


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

کلاژهای کاغذی زیبای مینیمال از شخصیت‌های سینمایی مشهور

اینکه بتوانی به صورت خلاصه و مختصر و مفید با هنر خودت، مفهومی را برسانی، هر بسیار جالبی است. حالا تصور کنید که با برش چند کاغذ رنگی و کنار هم نهادت انها، یغنی کلاژ کاغذی بشود، شخصیت‌های مهم سینمایی را بازسازی کرد.این کاری است که مارگارت…

زره نمادین فلزی پیچیده‌ برای گربه‌ها و موش‌ها – کار یک هنرمند باذوق!

دشمنی بین گربه‌ها و موش‌ها به قدمت تاریخ است. اگر قرار بود آنها مثل آدمیان در برابر هم صف‌آرایی کنند چه چیزهایی برای این نبرد می‌ساختند؟کار یک هنرمند کانادایی تقریباً در همین سمت و سو است. جف دی بوئر با الهام از فرهنگ‌های باستانی و…

روش‌های بد نشستن روی صندلی و شیوه نشستن سالم روی صندلی در محیط کار

در موقعیت‌های مختلف یا در هنگام خستگی، روش‌های مختلفی برای نشستن روی صندلی از سوی ما استفاده می‌شود که برای بدن مفید نیستند. برخی از این موارد عبارتند از:خم شدن روی صندلی: وقتی روی صندلی خمیده می‌شوید، ستون فقرات شما به درستی حمایت…

عکس‌های جالبی از ساخت و سازها و اقدامات معماری نافرجام

مجموعه زیر به ظاهر مفرح یا حتی خنده‌دار است اما هر یک گویای نبود نقشه، مغز طراح یا ذهنی است که به صورت ساده کار را در ذهن شبیه‌‌سازی کند.مشابه این جمله مشهور را که عیب برنامه، در حین انجام آن بیرون می‌آید را در عمرمان زیاد شنیده‌ایم و…

۱۰ واقعیت جذاب درباره جی رابرت اوپنهایمر -پدر بمب اتمی و سوژه فیلم جدید کریستوفر نولان

جولیوس رابرت اوپنهایمر بیشتر به عنوان فیزیکدانی شناخته می‌شود که به ساخت اولین بمب اتمی کمک کرد. اما سنگ‌ها و کانی‌ها عشق اول او بودند و او همچنین شاعرمسلک بود.اوپنهایمر آزمایشگاهی را رهبری کرد که اولین بمب اتمی را ساخت و با موفقیت…

عکس‌های بسیار جالبی از روز‌های اولیه هوانوردی، دهه‌های 1890-1930

در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20، جهان شاهد تغییر ژرفی در فناوری شد. رویاپردازانی مانند برادران رایت، اتو لیلینتال و آلبرتو سانتوس-دومونت که با میل سیری ناپذیر برای تسخیر قلمرو‌های ناشناخته پرواز می‌کوشیدند، با جسارت و عزم تزلزل ناپذیر داستان…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.