آیا مردان هم ممکن است دچار سرطان پستان شوند؟ چه علائمی دارد؟

0

سرطان پستان مردانه Male breast cancer سرطان نادری است که در بافت پستان مردان ایجاد می‌شود. اگرچه سرطان پستان معمولاً به عنوان یک بیماری که زنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد تصور می‌شود، سرطان پستان در مردان رخ می‌دهد.

سرطان پستان مردانه در مردان مسن شایع‌تر است، اگرچه ممکن است در هر سنی رخ دهد.

مردانی که در مراحل اولیه سرطان پستان مردانه تشخیص داده می‌شود، شانس خوبی برای درمان دارند. درمان معمولاً شامل جراحی برای برداشتن بافت پستان است. درمان‌های دیگری مانند شیمی درمانی و پرتودرمانی ممکن است بر اساس وضعیت خاص شما توصیه شود.

علائم

علائم و نشانه‌های سرطان پستان مردان می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • یک توده بدون درد یا ضخیم شدن در بافت پستان شما
  • تغییرات در پوستی که پستان شما را می‌پوشاند، مانند فرورفتگی، چروکیدگی، قرمزی یا پوسته پوسته شدن
  • تغییرات در نوک پستان، مانند قرمزی یا پوسته پوسته شدن، یا نوک پستانی که شروع به چرخش به سمت داخل می‌کند.
  • ترشح از نوک پستان

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

در صورت مشاهده هر گونه علائم و نشانه‌های مداوم که شما را نگران می‌کند، با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید.

علل

مشخص نیست چه چیزی باعث سرطان پستان مردان می‌شود.

پزشکان می‌دانند که سرطان پستان مردان زمانی رخ می‌دهد که برخی از سلول‌های پستان سریع‌تر از سلول‌های سالم تقسیم می‌شوند. سلول‌های تجمع یافته توموری را تشکیل می‌دهند که ممکن است به بافت مجاور، به غدد لنفاوی یا سایر قسمت‌های بدن گسترش یابد (متاستاز).

جایی که سرطان پستان در مردان شروع می‌شود

همه افراد با مقدار کمی بافت پستان متولد می‌شوند. بافت پستان از غدد تولید‌کننده شیر (لوبول)، مجاری که شیر را به نوک پستان‌ها می‌برد و چربی تشکیل شده است.

در دوران بلوغ، زنان شروع به رشد بیشتر بافت پستان می‌کنند و مردان این کار را نمی‌کنند. اما از آنجایی که مردان با مقدار کمی بافت پستان متولد می‌شوند، ممکن است به سرطان پستان مبتلا شوند.

انواع سرطان پستان که در مردان تشخیص داده می‌شود عبارتند از:

  • سرطانی که از مجاری شیر شروع می‌شود (کارسینوم مجرای). تقریباً تمام سرطان پستان مردان، کارسینوم مجرای است.
  • سرطانی که در غدد تولید‌کننده شیر شروع می‌شود (کارسینوم لوبولار). این نوع در مردان نادر است زیرا آن‌ها لوبول‌های کمی در بافت پستان خود دارند.
  • انواع دیگر سرطان. سایر انواع نادر سرطان پستان که می‌تواند در مردان رخ دهد شامل بیماری پاژه نوک پستان و سرطان پستان التهابی است.

ژن‌های ارثی که خطر سرطان پستان را افزایش می‌دهند

برخی از مردان ژن‌های غیر طبیعی (جهش یافته) را از والدین خود به ارث می‌برند که خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می‌دهد. جهش در یکی از چندین ژن، به ویژه ژنی به نام BRCA2، شما را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان پستان و پروستات قرار می‌دهد.

اگر سابقه خانوادگی سرطان قوی دارید، این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. پزشک شما ممکن است توصیه کند که با یک مشاور ژنتیک ملاقات کنید تا آزمایش ژنتیکی را در نظر بگیرید تا ببینید آیا حامل ژن‌هایی هستید که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد یا خیر.

عوامل خطر

عواملی که خطر ابتلا به سرطان پستان مردان را افزایش می‌دهند عبارتند از:

  • سن بالاتر. با افزایش سن خطر ابتلا به سرطان پستان افزایش می‌یابد. سرطان پستان مردان اغلب در مردان 60 ساله تشخیص داده می‌شود.
  • قرار گرفتن در معرض استروژن اگر از دارو‌های مرتبط با استروژن مانند دارو‌های هورمون درمانی برای سرطان پروستات استفاده می‌کنید، خطر ابتلا به سرطان پستان در شما افزایش می‌یابد.
  • سابقه خانوادگی سرطان پستان. اگر یکی از اعضای نزدیک خانواده شما مبتلا به سرطان پستان باشد، شانس بیشتری برای ابتلا به این بیماری دارید.
  • سندرم کلاین فلتر این سندرم ژنتیکی زمانی رخ می‌دهد که پسران با بیش از یک نسخه از کروموزوم X متولد شوند. سندرم کلاین فلتر باعث رشد غیر طبیعی بیضه‌ها می‌شود. در نتیجه، مردان مبتلا به این سندرم سطوح پایین‌تری از برخی هورمون‌های مردانه (آندروژن) و هورمون‌های زنانه (استروژن) بیشتری تولید می‌کنند.
  • بیماری کبد. برخی از شرایط، مانند سیروز کبدی، می‌تواند باعث کاهش هورمون‌های مردانه و افزایش هورمون‌های زنانه شود و خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهد.
  • چاقی. چاقی با سطوح بالاتر استروژن در بدن مرتبط است که خطر ابتلا به سرطان پستان مردان را افزایش می‌دهد.
  • بیماری یا جراحی بیضه. داشتن بیضه‌های ملتهب (اورکیت) یا جراحی برای برداشتن بیضه (ارکیکتومی) می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پستان مردان را افزایش دهد.

تشخیص

تشخیص سرطان پستان مردان

پزشک شما ممکن است تعدادی آزمایش و روش تشخیصی مانند:

  • معاینه بالینی پستان. پزشک از نوک انگشتان خود برای بررسی پستان‌ها و نواحی اطراف شما از نظر توده یا سایر تغییرات استفاده می‌کند. پزشک میزان بزرگی توده‌ها، احساس آن‌ها و نزدیکی آن‌ها به پوست و ماهیچه‌ها را ارزیابی می‌کند.
  • تست‌های تصویربرداری آزمایش‌های تصویربرداری تصاویری از بافت پستان شما ایجاد می‌کند که به پزشک اجازه می‌دهد نواحی غیر طبیعی را شناسایی کند. آزمایش‌ها ممکن است شامل عکس‌برداری با اشعه ایکس پستان (ماموگرافی) یا سونوگرافی باشد که از امواج صوتی برای ایجاد تصاویر استفاده می‌کند.
  • برداشتن نمونه‌ای از سلول‌های پستان برای آزمایش (بیوپسی). بیوپسی تنها راه قطعی برای تشخیص سرطان پستان است. در طول بیوپسی، پزشک از یک دستگاه سوزنی تخصصی که توسط اشعه ایکس یا آزمایش تصویربرداری دیگری هدایت می‌شود، برای استخراج هسته‌ای از بافت از ناحیه مشکوک استفاده می‌کند.

نمونه‌های بیوپسی برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه فرستاده می‌شوند تا کارشناسان سرطانی بودن سلول‌ها را تعیین کنند. نمونه بیوپسی نیز برای تعیین نوع سلول‌های درگیر در سرطان پستان، تهاجمی بودن (درجه) سرطان و اینکه آیا سلول‌های سرطانی گیرنده‌های هورمونی یا گیرنده‌های دیگری دارند که ممکن است بر گزینه‌های درمانی شما تأثیر بگذارد، تجزیه و تحلیل می‌شود.

بسته به شرایط خاص شما ممکن است آزمایش‌ها و روش‌های دیگری توصیه شود.

تعیین وسعت سرطان

هنگامی که پزشک سرطان پستان شما را تشخیص داد، برای تعیین میزان (مرحله) سرطان شما تلاش می‌کند. مرحله سرطان به تعیین پیش آگهی شما و بهترین گزینه‌های درمانی کمک می‌کند.

آزمایش‌ها و روش‌های مورد استفاده برای مرحله‌بندی سرطان پستان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • اسکن استخوان
  • توموگرافی کامپیوتری (CT) اسکن
  • اسکن توموگرافی گسیل پوزیترون (PET).

مراحل سرطان پستان از 0 تا IV متغیر است که 0 نشان دهنده سرطان غیر تهاجمی یا موجود در مجاری شیر است. مرحله چهارم سرطان پستان که سرطان پستان متاستاتیک نیز نامیده می‌شود، نشان دهنده سرطانی است که به سایر نواحی بدن گسترش یافته است.

مرحله‌بندی سرطان پستان درجه سرطان شما را نیز در نظر می‌گیرد. وجود نشانگر‌های تومور، مانند گیرنده‌های استروژن، پروژسترون و HER2. و عوامل تکثیر

درمان

برای تعیین گزینه‌های درمانی، پزشک مرحله سرطان، سلامت کلی و ترجیحات شما را در نظر می‌گیرد. درمان سرطان پستان مردان اغلب شامل جراحی است و ممکن است شامل درمان‌های دیگری نیز باشد.

عمل جراحی

هدف از جراحی برداشتن تومور و بافت پستان اطراف آن است. رویه‌ها عبارتند از:

  • برداشتن تمام بافت پستان (ماستکتومی). جراح تمام بافت پستان شما از جمله نوک پستان و هاله را برمی دارد.
  • برداشتن چند غدد لنفاوی برای آزمایش (بیوپسی غدد لنفاوی نگهبان). پزشک غدد لنفاوی را شناسایی می‌کند که به احتمال زیاد اولین جایی هستند که سلول‌های سرطانی شما پخش می‌شوند. آن چند غدد لنفاوی برداشته و آنالیز می‌شوند. اگر هیچ سلول سرطانی یافت نشد، احتمال زیادی وجود دارد که سرطان پستان شما فراتر از بافت پستان شما گسترش نیافته باشد. اگر سرطان پیدا شود، غدد لنفاوی اضافی برای آزمایش برداشته می‌شوند.

پرتو درمانی

پرتودرمانی از پرتو‌های پرانرژی مانند اشعه ایکس و پروتون برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌کند. در سرطان پستان مردان، پرتودرمانی ممکن است پس از جراحی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی باقی‌مانده در پستان، ماهیچه‌های قفسه پستان یا زیر بغل استفاده شود.

در طول پرتودرمانی، پرتو از یک دستگاه بزرگ می‌آید که در اطراف بدن شما حرکت می‌کند و پرتو‌های انرژی را به نقاط دقیق قفسه پستان هدایت می‌کند.

هورمون درمانی

اکثر مردان مبتلا به سرطان پستان مردانه دارای تومور‌هایی هستند که برای رشد به هورمون‌ها متکی هستند (حساس به هورمون). اگر سرطان شما به هورمون حساس است، پزشک ممکن است هورمون درمانی را توصیه کند.

هورمون درمانی برای سرطان پستان مردان اغلب شامل داروی تاموکسیفن است. سایر دارو‌های هورمون درمانی که در زنان مبتلا به سرطان پستان استفاده می‌شود، برای مردان مؤثر نبوده است.

شیمی درمانی

شیمی درمانی از دارو‌ها برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌کند. این دارو‌ها ممکن است از طریق ورید بازوی شما (به صورت داخل وریدی)، به شکل قرص یا با هر دو روش تجویز شوند.

ممکن است پزشک پس از جراحی شیمی درمانی را برای از بین بردن سلول‌های سرطانی که ممکن است در خارج از پستان شما پخش شده باشد توصیه کند. شیمی درمانی همچنین ممکن است گزینه‌ای برای مردان مبتلا به سرطان پستان پیشرفته باشد.

مقابله و حمایت

تشخیص سرطان می‌تواند تکان دهنده و ناراحت‌کننده باشد. با گذشت زمان راه‌هایی برای مقابله با استرس و چالش‌های سرطان و درمان سرطان پیدا خواهید کرد. تا آن زمان، ممکن است برای شما مفید باشد که در نظر بگیرید:

  • صحبت کردن با کسی ممکن است احساس راحتی کنید که احساسات خود را با یکی از دوستان یا اعضای خانواده خود در میان بگذارید، یا ممکن است ترجیح دهید با یک گروه پشتیبانی رسمی ملاقات کنید. گروه‌های حمایتی برای خانواده‌های بازماندگان سرطان نیز در دسترس هستند.
  • دعا یا مراقبه. شما می‌توانید به تنهایی دعا کنید یا واسطه شوید یا از یک مشاور معنوی یا یک مربی راهنمایی دریافت کنید.
  • ورزش. ورزش ملایم ممکن است به تقویت خلق و خوی شما و ایجاد احساس بهتر کمک کند. از پزشک خود بخواهید ورزش مناسب را توصیه کند.
  • فعالیت‌های خلاقانه برخی از فعالیت‌ها، مانند هنر، رقص و موسیقی، ممکن است به شما کمک کند کمتر احساس ناراحتی کنید. برخی از مراکز سرطان دارای متخصصین آموزش دیده ویژه‌ای هستند که می‌توانند شما را در این فعالیت‌ها راهنمایی کنند.
  • تمرینات آرامش بخش. تمرینات تمدد اعصاب به تمرکز مجدد ذهن و کمک به آرامش شما کمک می‌کند. تمرینات تمدد اعصاب شامل تصویرسازی هدایت شده و آرام‌سازی پیشرونده عضلانی است. شما می‌توانید تمرینات تمدد اعصاب را به تنهایی، با یک مربی یا با گوش دادن به صدای ضبط شده انجام دهید که شما را در تمرینات راهنمایی می‌کند.

اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

خاطره‌بازی‌ با هم‌خوابگاهی‌ها و هم‌خانه‌های کثیف زمان دانشجویی!

الان را نمی‌دانم، اما داشتیم هم‌خوابگاه‌هایی و هم‌اتاقی‌هایی که نظم و بهداشت برایشان اولویت نبود. شاید یک جور لج و لجبازی برای نامرتب بودن و نشان دادن بی‌حالی و غم فلسفی هم در کار بود.ظرف‌های نشسته که دست کم مواد غذایی داخلشان تخلیه…

مورد عجیب بیمار M: مردی که گلوله‌ای به سرش خورد و بعد همه چیز را وارونه می‌دید!

بر اساس گزارش موردی که به تازگی منتشر شده است، یکی از منحصر به فردترین و عجیب‌ترین موارد آسیب مغزی در تاریخ شرح داده شده: این مورد با نام مستعار بیمار M، نامیده می‌شود که در سال ۱۹۳۸ در جریان جنگ داخلی اسپانیا به سرش گلوله خورد و بعد آن…

عکس‌هایی از حوادث ناگوار که با کمی «احتیاط» و عقل قابل پیشگیری‌اند

گاهی ما در کارهایمان به اصطلاح از خلاقیت استفاده می‌کنیم یا سعی می‌کنیم کاری را بدون اینکه وسایل لازمش را داشته باشیم با چیزهای بی‌ربط، در زمان کم، تمام کنیم. خب راستش گاهی شانس می‌آوریم و پز می‌دهیم که خلاقیت داشته‌ایم، اما خیلی وقت‌ها…

داستان گنبد بتنی در جزایر مارشال که پر از زباله‌های مرگبار هسته‌ای است

یک گنبد بتنی یا اصطلاحا Runit Dome بین سال‌های 1977 و 1980 به منظور مهار زباله‌های رادیواکتیو حاصل از آزمایش‌های هسته‌ای جنگ سرد آمریکا ساخته شد. اما شروع به ترک خوردن کرده است.جزایر مارشال یک کشور جزیره‌ای زیبا است که در اقیانوس آرام…

مجموعه عکس‌های پرتره زیبا هیلاری گولد از افراد مسن سندرم داون، پیش‌فرض‌های ذهنی ما را به چالش می‌کشد

یک مجموعه عکس با معنا و زیبا گرفته شده توسط هیلاری گولد، با عنوان «من اینجا هستم» این تصور نادرست مردم را به چالش می کشد که افراد مبتلا به سندرم داون تا سنین پیری نمی‌توانند زندگی گنند.برای مثال هیلاری گولد، عکس پرتره جوآن، زنی 84 ساله…

هوش مصنوعی کودکی بازیگران سریال فرندز Friends را بازسازی کرد!

هوش مصنوعی این روزها کارهای عجیب و غریبی می‌کند و حالا به یاری آن چهره کودکی بازیگران سریال فرندز Friends بازسازی شده است. این فناوری عجیب و غریب، نسخه‌های کودکی شش بازیگر معروف را ایجاد کرده.صفحه فیس بوک the_ai_dreams این کار را کرده،…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.