پاراگانگلیوما چیست و چه علائمی دارد؟

0

پاراگانگلیوما Paraganglioma رشد غیرطبیعی نوع خاصی از سلول‌های عصبی است.. این سلول‌های عصبی خاص (سلول‌های کرومافین) وظایف مهمی را در بدن انجام می‌دهند، از جمله تنظیم فشار خون.

هنگامی که سلول‌های کرومافین غیر طبیعی می‌شوند، می‌توانند رشد کنند (تومور). هنگامی که تومور‌ها در غدد فوق کلیوی ایجاد می‌شوند، فئوکروموسیتوم نامیده می‌شوند. هنگامی که تومور‌ها در جای دیگری از بدن رخ می‌دهند، پاراگانگلیوما نامیده می‌شوند.

پاراگانگلیوما معمولا غیر سرطانی (خوش خیم) است. اما برخی از پاراگانگلیوما‌ها می‌توانند سرطانی (بدخیم) شده و به سایر قسمت‌های بدن گسترش یابند (متاستاز).

پاراگانگلیوما تومور‌های نادری هستند. آن‌ها می‌توانند در هر سنی رخ دهند، اما اغلب در بزرگسالان بین 30 تا 50 سال تشخیص داده می‌شوند. بیشتر پاراگانگلیوما‌ها هیچ علت شناخته شده‌ای ندارند، اما برخی از آن‌ها به دلیل جهش‌های ژنی هستند که از والدین به فرزندان منتقل می‌شوند.

سلول‌های پاراگانگلیوما معمولاً هورمون‌هایی به نام کاتکول آمین‌ها از جمله آدرنالین‌ترشح می‌کنند که هورمون جنگ یا‌گریز است. این می‌تواند باعث فشار خون بالا، ضربان قلب سریع، تعریق، سردرد و لرزش شود.

درمان پاراگانگلیوما اغلب شامل جراحی برای برداشتن تومور است. اگر پاراگانگلیوما سرطانی باشد یا به سایر نواحی بدن گسترش یابد، ممکن است درمان‌های بیشتری در نظر گرفته شود.

تشخیص

آزمایشات مورد استفاده برای تشخیص پاراگانگلیوما عبارتند از:

  • آزمایش خون و ادرار. پزشک ممکن است آزمایش خون و آزمایش ادرار را برای اندازه‌گیری سطح هورمون‌ها در بدن شما توصیه کند. این آزمایشات ممکن است هورمون‌های اضافی تولید شده توسط سلول‌های پاراگانگلیوما یا نشانگر توموری به نام کروموگرانین A را شناسایی کند.
  • تست‌های تصویربرداری آزمایش‌های تصویربرداری تصاویری از پاراگانگلیوما ایجاد می‌کنند تا به پزشک شما کمک کنند تا میزان تومور را بهتر درک کند و به تعیین بهترین گزینه‌های درمانی کمک کند. آزمایش‌ها ممکن است شامل MRI، CT، و تصویربرداری تخصصی پزشکی هسته‌ای مانند اسکن متایودوبنزیل گوانیدین (MIBG) و اسکن توموگرافی گسیل پوزیترون (PET) باشد.
  • آزمایش ژنتیک. پاراگانگلیوما گاهی اوقات به دلیل جهش‌های ژنی ایجاد می‌شود که می‌تواند از والدین به فرزندان منتقل شود. آزمایش ژنتیک ممکن است به عنوان بخشی از مراقبت شما توصیه شود.

پاراگانگلیوما نادر است و بسیاری از پزشکان به ندرت از فردی با این تشخیص مراقبت کرده‌اند. از پزشک خود در مورد تجربه درمان پاراگانگلیوما بپرسید. اگر در مورد تجربه پزشک خود در مورد این بیماری نادر احساس ناراحتی می‌کنید، نظر دوم را از یک پزشک متخصص در مراقبت از افراد مبتلا به پاراگانگلیوما و سایر تومور‌های عصبی غدد در نظر بگیرید.

درمان

گزینه‌های درمانی شما بستگی به این دارد که پاراگانگلیوما در کجا قرار دارد، آیا به سایر نواحی بدن سرایت کرده است یا خیر، و اینکه آیا هورمون‌های اضافی تولید می‌کند که باعث علائم و نشانه‌ها می‌شود یا خیر.

درمان پاراگانگلیوما معمولاً شامل جراحی است. اگر سلول‌های پاراگانگلیوما هورمون تولید می‌کنند، لازم است قبل از شروع درمان، هورمون‌ها را مسدود کنید. معمولاً این کار با دارو‌ها انجام می‌شود. اگر پاراگانگلیوما را نتوان به طور کامل در طول یک عمل برداشت یا اگر به سایر قسمت‌های بدن سرایت کرد، ممکن است درمان‌های بیشتری در نظر گرفته شود.

گزینه‌های درمانی عبارتند از:

  • درمان‌هایی برای کنترل هورمون‌های تولید شده توسط تومور. اگر پاراگانگلیوما هورمون‌های اضافی تولید می‌کند، ممکن است به درمان‌هایی برای کاهش سطح هورمون و کنترل علائم و نشانه‌ها نیاز داشته باشید. قبل از شروع درمان پاراگانگلیوما، کاهش و کنترل سطح هورمون ضروری است.

دارو‌هایی که برای کنترل سطح هورمون استفاده می‌شوند شامل مسدودکننده‌های آلفا، مسدودکننده‌های بتا و مسدودکننده‌های کانال کلسیم هستند. سایر اقدامات ممکن است شامل خوردن یک رژیم غذایی سرشار از سدیم و نوشیدن مایعات زیاد باشد.

  • عمل جراحی. برای برداشتن پاراگانگلیوما از جراحی استفاده می‌شود. حتی اگر پاراگانگلیوما را نتوان به طور کامل برداشت، پزشک ممکن است جراحی را برای برداشتن تا حد امکان توصیه کند.

اگر پاراگانگلیوما هورمون‌های اضافی تولید می‌کند، ممکن است لازم باشد قبل از عمل جراحی برای کنترل هورمون‌ها از دارو‌ها استفاده کنید. هنگامی که پاراگانگلیوما‌هایی که هورمون‌ها را تولید می‌کنند، مانند حین عمل جراحی، دچار اختلال می‌شوند، هورمون‌های اضافی‌ترشح می‌شوند و مشکلات جدی ایجاد می‌کنند.

  • پرتو درمانی. پرتودرمانی از پرتو‌های پرانرژی مانند اشعه ایکس و پروتون برای کنترل رشد تومور استفاده می‌کند. اگر پاراگانگلیوما را نتوان به طور کامل با جراحی برداشت، ممکن است پرتودرمانی توصیه شود. همچنین می‌توان از آن برای تسکین درد ناشی از پاراگانگلیوما که به سایر قسمت‌های بدن گسترش می‌یابد استفاده کرد.

یکی از انواع تخصصی پرتودرمانی به نام رادیوتراپی بدن استریوتاکتیک شامل هدف‌گیری پرتو‌های پرتو‌های زیادی به سمت تومور است. پرتو‌ها دقیقاً روی سلول‌های پاراگانگلیوما قرار می‌گیرند تا حداقل خطر آسیب به بافت سالم مجاور وجود داشته باشد.

  • درمان ‌برداشت یا ablation  حرارتی. درمان‌فرسایشی حرارتی از گرما یا سرما برای از بین بردن سلول‌های تومور و کنترل رشد پاراگانگلیوما استفاده می‌کند. این ممکن است در شرایط خاصی مانند زمانی که پاراگانگلیوما به سایر نواحی بدن مانند استخوان‌ها یا کبد گسترش می‌یابد، گزینه‌ای باشد.

یکی از انواع درمان‌فرسایش حرارتی به نام‌فرسایش رادیویی از انرژی الکتریکی برای گرم کردن سلول‌های تومور استفاده می‌کند. نوع دیگری از درمان به نام کرایوابلیشن از گاز سرد برای منجمد کردن سلول‌های تومور استفاده می‌کند.

  • شیمی درمانی شیمی درمانی از دارو‌ها برای از بین بردن سلول‌های سریع رشد مانند سلول‌های سرطانی استفاده می‌کند. اگر پاراگانگلیوما گسترش یافته باشد، پزشک ممکن است شیمی درمانی را برای کمک به کوچک کردن تومور‌ها توصیه کند. اگر پاراگانگلیوما هورمون‌های اضافی تولید کند، قبل از انجام شیمی درمانی، دارو‌هایی برای کنترل سطح هورمون دریافت خواهید کرد.
  • درمان دارویی هدفمند درمان‌های دارویی هدفمند بر روی ناهنجاری‌های خاص موجود در سلول‌های سرطانی تمرکز دارند. با مسدود کردن این ناهنجاری‌ها، درمان‌های دارویی هدفمند می‌توانند رشد سلول‌های سرطانی را کند کرده یا باعث مرگ آن‌ها شوند.
  • دارو‌هایی که تشعشع را مستقیمتر به سلول‌های تومور می‌رسانند. دارو‌هایی که ترکیبی از یک ماده شیمیایی که سلول‌های پاراگانگلیوما را جستجو می‌کند با یک ماده رادیواکتیو ترکیب می‌کنند، می‌توانند تشعشع را مستقیماً به سلول‌های تومور برسانند. این درمان‌ها ممکن است گزینه‌ای برای پاراگانگلیوما باشد که به سایر قسمت‌های بدن گسترش می‌یابد.
  • آزمایشات بالینی کارآزمایی‌های بالینی، مطالعات درمان‌های جدید یا روش‌های جدید استفاده از درمان‌های موجود هستند. اگر به کارآزمایی‌های بالینی علاقه دارید، با پزشک خود در مورد گزینه‌های خود صحبت کنید. با هم می‌توانید مزایا و خطرات درمان‌های تجربی را در نظر بگیرید.
  • درمان انتظاری: در شرایط خاص، مانند اگر پاراگانگلیوما به کندی رشد می‌کند و علائم و نشانه‌هایی را ایجاد نمی‌کند، ممکن است پزشک شما درمان فوری را توصیه کند. درعوض، پزشک ممکن است وضعیت شما را در طول قرار ملاقات‌های منظم پیگیری کند.

اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

تصور کنید اگر این مکان‌های مشهور اصلا ساخته نمی‌شدند، منظره پیرامونی آنها چطور می‌شد؟

ساختمان‌های مشهور و بناهای زیبا یا کاربردی عظیم، شهرتی برای منطقه خود به ارمغان می‌آورند و سیل گردشگران را سرازیر می‌کنند و حتی پایشان به کرات به دنیای ادبیات و سینما هم باز می‌شود و باز بر شهرت مکان می‌افزایند.به همین خاطر است که ساختن…

این هنرمند با استفاده از هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار، نقاشی‌های خود را ارتقا می‌دهد

در حالی که بسیاری از هنرمندان از هوش مصنوعی فرار می‌کنند، هنرمند دیجیتالی به نام Cy Teh از امکانات خلاقانه آن استقبال کرده . او با آمیختن نقاشی‌های دیجیتال خود با هوش مصنوعی، آثار هنری ترکیبی بی نظیری خلق می‌کند که هنر او را به سطح جدیدی…

انگار این شخصیت‌های تاریخی و اسطوره‌ای همین الان عکس گرفته‌اند! استفاده از هوش مصنوعی برای بازسازی…

ما بسیاری از شخصیت‌های تاریخی را تنها به صورت طراحی‌های محو و مجسمه‌ها و سردیس‌ها را دیده‌ایم. حالا تصور کنید که این شخصیت‌ها دوباره زنده می‌شدند و با آرایش صورت و مو و ریش امروزی و لباس‌های مدرن به عکاسخانه می‌رفتند.این کاری است که یک…

چرا هنگامی که می‌خواهند عکسی از ما بگیرند، ناخودآگاه سرمان را کج می‌کنیم؟

وقتی در فیس بوک، اینستاگرام یا سایر سایت‌های رسانه اجتماعی پر از عکس هستیم، احتمالاً متوجه یک روند در زبان بدن کاربران خواهیم شد. هنگام عکس گرفتن و مواجهه با دوربین، برخی افراد به طور خودکار سر خود را به یک طرف خم می‌کنند. به نظر می‌رسد که…

کسانی که توهم خاص و عجیبی دارند: ما از ستاره‌های دیگر آمده‌ایم و فرازمینی هستیم! پدیده Starseed

ممکن است خیلی احمقانه به نظر برسد. اما افرادی هستند که معتقدند از سایر سیارات به زمین آمده‌اند تا به شفای سیاره زمین کمک کنند و بشریت را به «عصر طلایی» هدایت کنند و به دوره‌ای از خوشبختی، شکوفایی و موفقیت برسانند!جستجوی اینترنتی این…

۲۰ برنده عکاسی از طبیعت در سال ۲۰۲۲ در مسابقه عکاسی IPA

جوایز بین المللی عکاسی (IPA) در سال 2022 بار دیگر از مجموعه‌ای خیره کننده از عکس های طبیعت پرده‌برداری کرد که قلب و ذهن بینندگان در سراسر جهان را تسخیر کرده است. این تصاویر برنده استثنایی ما را به قلمروهای مسحورکننده طبیعت منتقل می‌کنند،…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.