راهنمای کامل نحوه کار با هیتر استیرر

0

هیتر استیرر (Heater Stirrer) که به آن همزن صفحه داغ هم گفته می‌شود، یکی از کاربردی‌ترین تجهیزاتی است که در آزمایشگاه‌های تخصصی از آن استفاده می‌شود. این دستگاه برای مخلوط کردن و حرارت دادن محلول‌ها و کمک به تسریع انجام واکنش‌های شیمیایی که به حرارت و هم زدن یکنواخت نیاز دارند، استفاده می‌شود. هیتر استیرر دستگاه ساده‌ای است و عملکرد پیچیده‌ای ندارد، ولی گاهی اوقات افرادی که برای اولین بار می‌خواهند از این دستگاه استفاده کنند، درباره نحوه استفاده از آن دچار مساله می‌شوند و نمی‌دانند که دقیقاً چطور باید از آن استفاده کنند!

اگر شما هم به دنبال یادگیری نحوه کار با هیتر استیرر هستید، فرصت را از دست ندهید و تا انتهای این مطلب با ما همراه شوید. چون می‌خواهیم اول کاربردها و مزایای این دستگاه را معرفی کنیم و بعد به زبان ساده نحوه استفاده از هیتر استیرر را به شما آموزش دهیم.

با هیتر استیرر آشنا شوید

دستگاه Heater Stirrer که با نام‌های هات پلیت مگنت دار یا هات پلیت استیرر هم شناخته می‌شود، برای گرم کردن یکنواخت و هم زدن خودکار محلول‌های داخل ظروف آزمایشگاهی استفاده می‌شود. برای تنظیم پارامترهایی مانند دما و سرعت همزن دستگاه، پیچ‌های گردانی روی دستگاه تعبیه شده‌اند.

هنگامی که از دستگاه به‌ عنوان همزن مغناطیسی استفاده می‌شود، یک قطعه کوچک با خاصیت آهنربایی داخل ظرف محلول انداخته می‌شود که به آن مگنت گفته می‌شود. با قرار دادن ظرف حاوی محلول و مگنت روی صفحه دستگاه، میدان مغناطیسی تولید شده به‌ وسیله‌ی دستگاه باعث چرخش مگنت و در نتیجه مخلوط شدن محلول می‌شود. دستگاه دارای یک صفحه‌ی فلزی است که با تنظیم دما و سرعت چرخش، عمل گرم کردن و مخلوط کردن محلول را به ‌صورت همزمان انجام می‌دهد.

کاربردها و مزایای استفاده از هیتر استیرر

به ‌طور کلی از هیتر استیرر در آزمایشگاه‌های شیمی و زیست شناسی، برای سرعت بخشیدن به واکنش‌های شیمیایی استفاده می‌شود. ولی این دستگاه کاربردها و مزایای دیگری هم دارد که در ادامه با آنها آشنا می‌شویم:

  • با هیتر استیرر می‌توانیم انواع محلول‌های اسیدی و قلیایی را در حجم کم و با سرعت و حرارت دلخواه مخلوط کنیم
  • در هیتر استیرر درجه حرارت دستگاه و سرعت چرخش هم زن مغناطیسی قابل کنترل هستند
  • همزن‌های هیتر استیرر می‌توانند جایگزین همزن‌های مکانیکی هم باشند
  • هیتر استیرر میزان کار دستی را کاهش می‌دهد، صدا تولید نمی‌کند و نسبت به همزن‌ های عادی کارآمدتر است
  • این دستگاه‌ها وزن سبکی دارند و فضای کمی را اشغال می‌کند

 

4 فاکتور اساسی که در انتخاب هیتر استیرر باید به آنها توجه کنیم

خرید دستگاه‌های آزمایشگاهی مانند دستگاه‌های عادی نیست، چون کیفیت و نحوه عملکرد آنها مستقیماً با نتیجه آزمایشاتی که در انجام آنها از این دستگاه‌ها استفاده شده، تأثیر دارد. هیتر استیرر هم از این قاعده مستثنی نیست و نکاتی وجود دارد که باید پیش از خرید این دستگاه، به آنها دقت کنیم. این فاکتورها عبارتند از:

1.      قدرت هیتر استیرر

قدرت هیتر استیرر به چند عامل بستگی دارد؛ قدرت مغناطیسی دستگاه، قدرت همزن هیتر و قرص‌های مغناطیسی. با توجه به اینکه این موارد در دستگاه‌های برندهای مختلف متفاوت است، در نتیجه همه همزن‌ها از نظر قدرت عملکرد شبیه به هم نیستند. اغلب همزن‌ها در هم زدن بین 100 دور در دقیقه و 1000 دور در دقیقه، عملکرد قابل قبولی دارند، ولی برای محلول‌های چسبناک باید از همزن‌های مکانیکی استفاده شود.

2.      قیمت هیتر استیرر

قیمت هیتر استیرر با توجه برند دستگاه، کارایی، نوع و امکانات آن متفاوت است. برای مقایسه ویژگی‌ها و قیمت هیتر آزمایشگاهی برندهای مختلف، پیشنهاد می‌کنیم محصولات شرکت‌های مختلف را بررسی کرده و با هم مقایسه کنید، تا در نهایت انتخابی متناسب با نیازتان، عالی و مقرون به صرفه داشته باشید.

3.      دقت و ثبات هیتر آزمایشگاهی

اغلب هیترهای آزمایشگاهی، قابلیت تنظیم دما و سرعت چرخش دارند. دقت این دستگاه‌ها برای مواقعی که نیاز به کنترل دقیق نیست، قابل قبول است. ولی برای مواقعی که باید دما و سرعت چرخش دستگاه روی مقدار خاصی تنظیم شود، پیشنهاد ما استفاده از، انواع هیتر استیرر دیجیتال است، چون بیشترین درجه دقت را ارائه می‌دهد.

4.      محدوده دمایی هیتر استیرر

قدرت گرمایش یا محدوده دمایی هیتر استیرر تا حد زیادی به صفحه رویه هیتر و نوع کنترل دما بستگی دارد. جنس صفحه رویه در اغلب هیترهای آزمایشگاهی از نوع سرامیک است. صفحه سرامیکی به ‌سرعت گرم می‌شود و در برابر خوردگی مقاوم است. این صفحات حرارت یکنواختی را ایجاد می‌کنند، ولی تا حدی مستعد شوک حرارتی هستند.

آموزش کامل نحوه کار با هیتر استیرر

اساس کار هیتر استیرر یک میدان الکترومغناطیسی دوار برای کمک به مخلوط شدن و یک صفحه داغ برای گرم کردن محلول است. برای استفاده از دستگاه ابتدا باید آن را به برق متصل کنیم و دکمه‌ی پاور دستگاه را روی وضعیت on قرار دهیم. هیتر استیرر دارای دو پیج کنترلی است؛ پیچ تنظیم دما و پیچ کنترل سرعت چرخش. با توجه به اینکه محلول ما نیاز به مخلوط شدن یا حرارت و مخلوط کردن همزمان دارد، دما و سرعت را تنظیم می‌کنیم و مگنت‌ها را داخل محلول قرار می‌دهیم.

وقتی دستگاه شروع به کار می‌کند، مکانیسم گرمایش و آهنرباهای الکتریکی فعال می‌شوند و محلول هم زمان که در حال گرم شدن است، در اثر چرخش مگنت‌ها (تحت ‌تاثیر میدان الکترومغناطیسی ایجاد شده) مخلوط می‌شود. مگنت با یک ماده غیر واکنش دهنده (تفلون یا همان PTFE) پوشیده شده و از نظر شیمیایی با مواد محلول واکنش نمی‌دهد. در نتیجه، فرآیند حرارت دهی و هم زدن به ‌صورت کاملاً یکنواخت انجام می‌شود.

نحوه استفاده از دستگاه همین قدر ساده و آسان است. فقط یادتان نرود بعد از اتمام کار پیچ های تنظیم دما و سرعت را به حالت صفر باز گردانید، دستگاه را روی حالت OFF گذاشته و از برق جدا کنید.

شیمیبیو؛ بهترین فروشگاه آنلاین خرید هیتر استیرر

امیدواریم در این مطلب نحوه کار با هیتر استیرر را به خوبی آموخته باشید. فقط به خاطر داشته باشید، اگر از این دستگاه به‌ درستی استفاده کنید، می‌توانید انتظار نتایج قابل قبول و صحیح را داشته باشید. در غیر این صورت احتمال بروز خطا در پاسخ‌ها یا اختلال در روند آزمایش وجود دارد. علاوه بر این موضوع، کیفیت ساخت نیز در کارایی آن اهمیت دارد. بنابراین، اگر یک روز لازم شد هیتر استیرر بخرید، حتماً باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد.

در این مورد پیشنهاد ما این است که از دستگاه‌های برند و دارای استانداردهای بین‌المللی استفاده کنید. فروشگاه اینترنتی لوازم آزمایشگاهی شیمیبیو یکی از آن فروشگاه‌های معتبر و قابل اعتمادی است، که برای خرید آنلاین انواع هیتر استیرر و همزن‌های مغناطیسی می‌توانید روی آن حساب کنید. شیمیبیو برندهای متنوعی از هیتر استیرر های آنالوگ و دیجیتال را به شما پیشنهاد می‌دهد. برای بررسی محصولات و مقایسه مشخصات آنها، فقط کافی است به نشانی shimibio.com مراجعه کنید.

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.