محققان تصور می‌کنند که معمای کوتاهی بازو‌های تی رکس را حل کرده‌اند

0

در طول دو دهه، دیرینه‌شناسی به نام کوین پادیان، در یک سمینار با عنوان عصر دایناسور‌ها برای دانشجوهای سالی اولی تدریس می‌کرد، سؤالی که غالباً توسط دانشجوها پرسیده می‌شد: چرا دست‌های تیرانوسوروس رکس به‌طور مسخره‌ای کوتاه است؟

او برای پاسخ به این سؤال، معمولاً طیفی از فرضیه‌های پیشنهادی دیرینه‌شناسان را فهرست می‌کرد – برای جفت‌گیری، نگه داشتن یا ضربه زدن به طعمه، واژگونی بر روی تریسراتوپ – اما شاگردانش که معمولاً به یک ماکت در اندازه واقعی خیره می‌شدند، قانع نمی‌شدند.

پس دست آخر، پاسخ معمول پادیان این بود: “هیچ کس نمی‌داند.”

در مقاله‌ای که در شماره فعلی مجله Acta Palaeontologia Polonica منتشر شده است، پادیان فرضیه جدیدی را مطرح می‌کند: بازو‌های T. rex برای جلوگیری از قطع شدن تصادفی یا عمدی آنها در هنگام جمع شدن دسته‌ای از تی رکس‌ها بر روی یک لاشه، کوچک شدند تا برخورد سهوی یا عمدی سرها و دندان‌های تی‌رکس‌های کناری دست‌ها را از جا نکند و پاره نکند!

یک T. rex با طول 14 متر، جمجمه‌ای به طول 1.5 متر داشت، اما بازو‌هایش فقط 90 سانتیمتر بودند. مثل این می‌ماند که یک انسان 180 سانیتمتری، بازوهایی به طول 12 سانتیمتر داشته باشد.

زخم‌های شدید گاز گرفتگی می‌توانستند باعث عفونت، خونریزی، شوک و در نهایت مرگ شود.

پادیان خاطرنشان می‌کند که پیشینیان تیرانوسورید‌ها بازو‌های بلندتری داشتند، بنابراین باید دلیلی وجود داشته باشد که هم از اندازه بازوها کاهش یافته‌اند و قدرت تحریک بازوها کاسته شده.

این امر نه تنها بر تی رکس که در اواخر دوره کرتاسه در آمریکای شمالی زندگی می‌کرد، بلکه به صورت مشابهی بر روی ابلیسارید‌های آفریقایی و آمریکای جنوبی از اواسط کرتاسه و کارکارودونتوسورید‌ها که در سراسر اروپا و آسیا در طول دوره کرتاسه زندگی می‌کردند تأثیر گذاشته.

پادیان اعتراف می‌کند که اثبات هر فرضیه، از جمله فرضیه او، 66 میلیون سال پس از انقراض آخرین T. rex دشوار خواهد بود.

هنگامی که بارنوم براون، اولین فسیل‌های T. rex را در سال 1900 کشف کرد، تصور کرد که بازو‌های پیدا شده آنقدر کوچک هستند که نمی‌توانند بخشی از اسکلت باشند. همکار او، هنری فیرفیلد آزبورن، که تی. رکس را توصیف و نامگذاری کرد، این فرضیه را مطرح کرد که بازو‌های کوتاه برای گرفتن جفت در هنگام جفت‌گیری باشند. این شبیه به گیره‌های لگنی برخی از کوسه‌ها که در واقع باله‌های اصلاح شده هستند. اما آزبورن نتوانست هیچ مدرکی ارائه کند و پادیان استدلال کرد که بازو‌های تی رکس برای در بر گرفتن یک تی رکس ماده خیلی کوتاه هستند.

در طول بیش از یک قرن، سایر توجیهات پیشنهادی برای کاربرد بازو‌های کوتاه شامل تکان دادن آن برای جذب جفت یا دادن سیگنال‌های اجتماعی، لنگر دادن به تی رکس برای بلند شدن از زمین، نگه داشتن طعمه و ضربه زدن به دشمنان بود.

پادیان از منظر دیگری به این سؤال پرداخت و پرسید که بازو‌های کوتاهتر چه فایده‌ای برای بقای حیوان دارند و با توجه به احتمال دست‌جمعی شکار کردن برخی از آنها، توجیه جدید را مطرح کرده است.

مارمولک غول پیکر کومودو هم اندونزی به صورت گروهی شکار می‌کند و زمانی که طعمه را می‌کشد، مارکولک‌ها بزرگتر روی لاشه جمع می‌شوند و بقایای آن را برای کوچکتر‌ها می‌گذارند. همین امر می‌تواند در مورد T. rex و سایر تیرانوسورید‌ها نیز صادق باشد.

پادیان گفت که اثبات این فرضیه ممکن است هرگز امکان‌پذیر نباشد، اما اگر نمونه‌های موزه‌ای در سراسر جهان از نظر آثار گازگرفتگی بررسی شوند، می‌توان گام‌های خوبی در جهت اثبات برداشت.

زخم‌های دندان روی جمجمه و سایر قسمت‌های اسکلت در تیرانوزور‌ها و سایر دایناسور‌های گوشتخوار به کرات پیدا شده‌اند. پس اگر آثار گازگرفتگی کمتری بر روی دست‌های آنها پیدا شود، نشان می‌دهد که این تطبیق در جهت کاهش گازگرفتگی صورت گرفته است.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

معماری‌هایی که واقعا شایسته تحسین هستند و ستایش هنری ما را برمی‌انگیزند

تناسب اجزا، انحناها، هماهنگی با فرهنگ و شرایط اقلیمی، عظمت، رنگ‌ها یا نشانه‌های قدمتی که ما را به خلسه‌های پر از تخیل می‌برند، هر کدام از اینها ممکن است یک عمارت را شاخص و برجسته کنند.در این پست بناهایی را با هم مرور می‌کنیم که هر یک از…

تصاویر تخیلی از سلبریتی‌ها در حال خواب – اما چرا اصلا می‌خوابیم؟!

خواب یک فرآیند فیزیولوژیک اساسی است که برای عملکرد صحیح بدن و ذهن ما ضروری است. اگرچه هدف دقیق خواب به طور کامل شناخته نشده است، دانشمندان چندین نظریه برای توضیح اینکه چرا ما می‌خوابیم ارائه کرده‌اند.  برخی از دلایل اصلی مهم بودن خواب:…

داستان گنبد بتنی در جزایر مارشال که پر از زباله‌های مرگبار هسته‌ای است

یک گنبد بتنی یا اصطلاحا Runit Dome بین سال‌های 1977 و 1980 به منظور مهار زباله‌های رادیواکتیو حاصل از آزمایش‌های هسته‌ای جنگ سرد آمریکا ساخته شد. اما شروع به ترک خوردن کرده است.جزایر مارشال یک کشور جزیره‌ای زیبا است که در اقیانوس آرام…

همه چیز در مورد رمان رابینسون کروزوئه، نوشته دانیل دفو + روجلدهای خاطره‌انگیز این کتاب

رابینسون کروزوئه رمانی نوشته دانیل دفو است که اولین بار در سال 1719 منتشر شد. این رمان داستان مرد جوانی به نام رابینسون کروزوئه را روایت می‌کند که بر خلاف میل خانواده‌اش راهی دریا می‌شود و در جزیره‌ای متروک در سواحل آمریکای جنوبی غرق…

سری جدیدی از عکس‌های جذاب مقایسه‌ای زمان قدیم و جدید مکان‌ها و شهرها

عکس‌های «قبل و بعد» یا عکس‌های یک مکان بعد از گذشت زمان مدید، به چند دلیل جالب از آب درمی‌آیند:دگرگونی دیداری: انسان‌ها به طور طبیعی به سمت تغییرات و دگرگونی‌های بصری گرایش دارند. عکس‌های قبل و بعد تصویری واضح و قابل توجه از پیشرفت،…

نحوه تماشای فیلم ها و سریال های تلویزیونی مارول به ترتیب درست – یک فهرست جالب

خب، اول اصلا باید پاسخ بدهیم که چرا ممکن است کسی از فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی مارول لذت ببرد و عاشق‌شان باشد.من خودم اصلا دوست‌دار این فیلم‌ها نیستم. ولی خب مگر من عاشق ژانرهایی از سای فای نیستم و از اینکه بقیه این دنیاها را درک…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.