رادیویی که یک جنایتکار جنگی را سرنگون کرد! جنایت روستای «ال موزوته» در ال سالوادور

0

دیانا سیرا بسرا: در سال ۱۹۸۴، گروهی از پخش‌کنندگان و اپراتورهای رادیویی وارد روستای متروکه «ال موزوته» در ال سالوادور شدند. کرم‌های شب‌تاب بقایای قتل عام رخ داده در سه سال قبل را روشن کردند. سربازان دولتی به رهبری سرهنگ دومینگو مونتروسا، ۹۷۸ نفر از جمله ۵۵۳ کودک را شکنجه، تجاوز و قتل‌عام کرده بودند. کوچکترین قربانی، کنسپسیون سانچز، تنها سه روز داشت. هر دو دولت ایالات متحده و سالوادور وقوع قتل عام را انکار کردند، و تعداد کمی از مردم را زنده گذاشتن تا ماجرا را تعریف کنند. اما با کمک رادیو ونسرموس یکی از آن بازماندگان، روفینا آمایا، شهادت خود را به اشتراک گذاشت – هم مونتروسا و هم دولت‌هایی که بودجه جنایات او را تأمین می‌کردند، افشا کرد.

این قتل عام یکی ازفجیع‌ترین قساوت‌های انجام شده علیه کشاورزان السالوادور بود. از دهه۱۸۰۰،تعداد انگشت‌شماری از الیگارش‌ها تقریباً تمام سرزمین‌های کشور را کنترل کرده بودند، و کارگران را به بیگاری مجبور می‌کردند. در سال ۱۹۳۲، کارگران بومی مزارع شورشی را رهبری کردند، اما دولت دیکتاتوری با ارتکاب نسل‌کشی علیه این جوامع پاسخ داد. از آن زمان به بعد، دیکتاتوری نظامی یکی پس از دیگری در هماهنگی با مالکان ثروتمند کشور را اداره می‌کرد.

قدرت آنها تنها در دهه ۱۹۶۰ افزایش یافت، زمانی که ایالات متحده شروع به ارائه کمک‌های نظامی به رژیم کرد. ایالات متحده می‌خواست جلوی گسترش جنبش‌های اصلاح‌طلب و انقلابی را بگیرد که آنها را تهدیدی برای سرمایه داری می‌دانست. بنابراین، آنها مبالغ هنگفتی را صرف آموزش سربازان سالوادور و «جوخه‌های مرگ» کردند – واحدهای نظامی فاشیستی که در روش‌های وحشیانه ضد شورش مهارت داشتند. در طول دهه۱۹۷۰، این نیروها، کشاورزانی را سلاخی کردند که در طلب حقوق اولیه خود مانند دستمزد زندگی، غذا و آب تمیز بودند. سرانجام در سال ۱۹۸۰ کشاورزان و کارگران شهری جبهه آزادی‌بخش ملی فارابوندو مارتی (یک حزب سیاسی چپ‌گرا) را تشکیل دادند. این ائتلاف از گروه‌های چریکی برای سرنگونی دیکتاتوری و ساختن جامعه‌ای سوسیالیستی که نیازهای کارگران را برآورده می‌کرد، مبارزه کرد.

این انقلابیون از هر طرف مورد حمله قرار گرفتند. سرهنگ مونتروسا رهبری یک گردان ویژه را برای نابودی حزب سیاسی در ال سالوادور(FMLN) با استفاد از تاکتیک‌هایی که در یک مدرسه نظامی آمریکایی آموخته بود، برعهده داشت. نیروهای دولتی کشاورزان را به وحشت انداختند تا از پیوستن یا کمک به چریک‌ها جلوگیری کنند. اما یک گروه از شورشیان ساکت نمی‌شوند: اپراتورهای رادیو ونسرموس.

این رادیو چریکی مخفی در سال ۱۹۸۱ شروع به کار کرد، و پخش‌کنندگان آن سانتیاگو و ماریپوزا صدای انقلاب شدند. آنها اخباری را از خط مقدم مخابره می‌کردند و تخلفات نظامی را گزارش می‌کردند که هیچ منبع دیگری آن را پوشش نمی‌داد. سیاست و محبوبیت این ایستگاه، آن را به یک هدف برجسته تبدیل کرد. و از آنجایی که آنها در یک منطقهٔ نسبتا کوچک فعالیت می‌کردند، پخش‌کنندگان آن مجبور بودند دائماً برای فرار از دستگیری نقل مکان کنند. گروه برای برقراری ارتباط ناشناخته، رادیوها را تبدیل به تلفن کردند که از طریق کیلومترها سیم خاردار که حومه شهر را پوشانده بود به هم متصل می‌شدند. این خط تلفن مخفی به شورشیان کمک کرد تا یک قدم جلوتر از تعقیب‌کنندگانِ خود بمانند.

رادیو علاوه بر گزارش اخبار، برنامه‌های آموزشی را در مناطق تحت کنترل چریک‌ها پخش می‌کرد. در اینجا کشاورزان شوراهای دموکراتیک را برای اداره خود، در کنار تعاونی‌ها، مدارس و کلینیک‌های پزشکی سازماندهی کردند. سازمان‌دهندگان همچنین زنان غیرنظامی را تشویق کردند تا در این شوراها شرکت کنند تا اطمینان حاصل شود که انقلاب، سرمایه‌داری و پدرسالاری را سرنگون می‌کند. زنان تقریباً یک سوم چریک‌ها را تشکیل می‌دادند، که در نقش‌های بسیار متنوعی کار می‌کردند.

سرهنگ مونتروسا وسواس زیادی به نابودی رادیو ونسرموس داشت. در اکتبر ۱۹۸۴، سرانجام سربازان دولتی فرستنده رادیویی آنها را گرفتند. خود مونتروسا برای بازیابی تجهیزات رفت و یک کنفرانس مطبوعاتی نمایشی برگزار کرد و «ضربه قاطع خود به براندازان» را جشن گرفت. اما در واقعیت، تیم رادیو یک بار دیگر او را مغلوب کرده بود. فرستنده بمب‌گذاری شده بود. هنگامی که هلیکوپتر مونتروسا کنفرانس مطبوعاتی را ترک کرد، اعضای رادیو دستگاه را بر فراز ال‌موزوته منفجر کردند و سرهنگ را در نزدیکی روستایی که قتل عام کرده بود کشتند.

مرگ مونتروسا یک پیروزی در یک درگیری بسیار بزرگتر بود. جنگ داخلی قبل از پایان یافتن در سال ۱۹۹۲، ۸ سال دیگر ادامه داشت. زمانی که توافق‌نامه صلح، گارد ملی سرکوبگر را منحل کرد و به FMLN اجازه داد تا به یک حزب انتخاباتی تبدیل شود. اما این توافقنامه‌ها بخاطر مشکلات نابرابری عمیق و ساختاری مورد توجه قرار نگرفت.

در سال ۱۹۹۳، کمیسیون حقیقت سازمان ملل گزارش داد که بیش از ۷۵,۰۰۰ نفر در طول جنگ جان خود را از دست دادند. با این حال، قانون‌گذار سالوادور از تعقیب جنایات جنگی جلوگیری کرد و تا به امروز همچنان مانع اجرای عدالت است. از سال ۲۰۲۱، هیچ یک از مقامات آمریکاییِ شرکت‌کننده محاکمه نشده‌اند و تنها یک فرد از دولت سالوادور به جنایات جنگی محکوم شده است. پاک کردن تاریخی در ایالات متحده نیز وجود دارد، جایی که این داستان‌ها و دیگر داستان‌های مداخله ایالات متحده در آمریکای مرکزی به ندرت در مدارس دولتی تدریس می‌شود.

اما قربانیان حاضر به فراموشی نیستند. روفینا آمایا تا زمان مرگش در سال ۲۰۰۷ به بیان شهادت خود ادامه داد. و بازماندگان دیگر قتل عام‌ها هنوز برای محکوم کردن خشونت دولتی تشکیلات می‌سازند. آنها مکان‌های قتل‌عام قدیمی را نقشه‌برداری می‌کنند، نبش قبر می‌کنند و عزیزانشان را دفن می‌کنند، و پناهگاه‌ها و موزه‌ها می‌سازند، همه به امید لقاح آینده عادلانه‌تر.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

وقتی با اشعه ایکس از اشیای عادی عکس بگیرید؛ شگفت‌زده می‌شوید! کاری که آندری دومان کرد

مجموعه عکس‌های اشعه ایکس می‌توانند اشیاء روزمره را به روشی باورنکردنی و منحصر به فرد نشان دهند.آندری دومان، عکاس تجاری، حدود یک سال است که این کار را می‌کند. زمانی که دومان کاری را برای مشتریان انجام نمی‌دهد، دوست دارد پروژه‌های شخصی را…

مرگبارترین روز در تاریخ، چه روزی بود و چطور رخ داد؟

انسان‌های راه‌های زیادی برای کشتن هم در طول تاریخ ابداع کرده‌اند: سلاح‌های هسته‌ای و زیستی ، بمب‌های آتش‌زا، گلوله‌ها، سرنیزه‌ها، ایجاد قحطی عمدی و ...کاملا قطعی نیست، اما طبق بسیاری از روایت‌ها مرگبارترین روز در تاریخ بشر در واقع نتیجه…

تصور واقعیت دگرگون به کمک میدجرنی – گالری عکس

تاریخ دگرگون یک ژانر جذاب است که به بررسی چگونگی تغییر مسیر تاریخ در صورت رخ دادن برخی رویداد‌های کلیدی به گونه‌ای متفاوت می‌پردازد.یک تغییر جزئی یا یک واگرایی عمده می‌تواند تخیل ما را به کار بیندازد تا آینده‌ای کاملا متفاوت که الان جزو…

این هنرمند با استفاده از هوش مصنوعی جمعی از ثروتمندترین آدم‌های جهان را در قالب آدم‌های فقیر تصور…

هنرمند هندی از هوش مصنوعی برای تولید تصاویری از ثروتمندترین و شناخته شده‌ترین افراد جهان - از بیل گیتس گرفته تا دونالد ترامپ - استفاده می‌کند تا تصور کند که اگر فقیر بودند چه شکلی می‌شدند.اگر آنها لباس‌های ژنده پوش پوشیده و در یک محله…

زندگینامه «هرژه» و مروری بر مجموعه کتاب‌های «ماجراهای تن تن»

امروز مصادف است با نخستین بخش از رشته ماجراهای تن‌تن و میلو نوشته هرژه . به همین خاطر این پست را به صورت مشروح اختصاص می‌دهیم به این نوستالژی دوران کودکی‌مان: «نیروهای ویلهلم دوم قیصر آلمان وارد بلژیک شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.» این را زنانی…

هوش مصنوعی کودکی بازیگران سریال فرندز Friends را بازسازی کرد!

هوش مصنوعی این روزها کارهای عجیب و غریبی می‌کند و حالا به یاری آن چهره کودکی بازیگران سریال فرندز Friends بازسازی شده است. این فناوری عجیب و غریب، نسخه‌های کودکی شش بازیگر معروف را ایجاد کرده.صفحه فیس بوک the_ai_dreams این کار را کرده،…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.