میشل گندری – زندگینامه و فعالیت‌های هنری و سینمایی و فهرست آثار – Michel Gondry

0

تاریخ تولد: 8 می 963 در وریسلس فرانسه

فیلم‌های مهم:

خورشید ابدی یک ذهن پاک (2004)، علم خواب (2006)

ژانر معمول فیلم‌هایش

درام، کمدی، رمانتیک

جوایز مهم

اسکار بهترین فیلمنامه برای فیلم خورشید ابدی یک ذهن پاک (2005)، جایزه بهترین فیلمنامه برای فیلم خورشید ابدی یک ذهن پاک از جشنواره برام استوکر (2005)، جایزه بهترین کارگردانی از انجمن منتقدان واشنگتن (2005).

دلایل شهرت

گندری با کمدی / رمانتیک طبیعت انسان معروف شد که یک عاشقانه دلچسب بود. اما تمام شهرت او (جدا از اسم‌اش که بین کلیپ‌سازان شناخته شده است) به خاطر فیلم خورشید ابدی یک ذهن پاک است. فیلمنامه بسیار دقیق گندری، چارلی کافمن و پی‌یر بیسمات، مرحله‌ای دشوار و بسیار غمناک در یک رابطه عاشقانه را بیان می‌کند. او هم چنین به خاطر سبک بصری مبتکرانه و پر جنب و جوش‌اش معروف است.

چند نکته از زندگی‌اش

  • جدا از حرفه کارگردانی، میشل گندری یک موزیک ویدئوساز مشهور به حساب می‌آید.
  • او نوازندگی هم می‌کند و چندین اجرای اصلی هم داشته، مانند حضورش در آلبوم الماس‌های سیرالئون از «کانیه وست».
  • تحصیل کرده دانشگاه اولیور دسرس فرانسه است.
  • گندری چندین تبلیغ تلویزیونی نیز ساخته که یک از آن‌ها برای یک مارک دارو بیشترین جوایز تبلیغات تلویزیونی را دریافت کرده است.
  • در سال 2006 ویدئویی در سایت یوتیوب بارگزاری کرد که در آن خود گندری یک مکعب روبیک را با انگشتان پاهایش حل می‌کند.
  • پدربزرگ‌اش یک مخترع بود که یکی از اولین سینتی سایزرها را درست کرده بود.
  • فیلم خورشید ابدی یک ذهن پاک به یکی از بهترین فیلم‌های دهه اول قرن بیست و یکم انتخاب شده.
  • در سال 2009 گندری مستندی شخصی به نام خاری در قلب درباره عمه و پسر عمه‌اش ساخت.

چند جمله مهم از او

  • همیشه کار با بودجه کم بهتر است، چون آزادی و جای مانور بیشتری وجود دارد.
  • بازگشت به آینده یکی از فیلم‌های مورد علاقه من است. اگر فیلمی با بودجه مناسب و با همین سر و شکل جالب پیشنهاد شود، در جا قبول‌اش می‌کنم!
  • وقتی کنار آدمهای خلاق کار می‌کنی، سعی بیشتری به خرج می‌دهی تا خلاقیت داشته باشی.
  • هر ایده بزرگی در مرز قرار دارد که هر لحظه ممکن است به یک ایده احمقانه تبدیل شود.
  • همیشه از کودکی رؤیاهای آشفته و تاریکی داشتم، و حالا می‌دانم چطور این رؤیاها را به تصویر تبدیل کنم و ازشان پول در بیاورم.
  • فکر می‌کنم این تخیلاتم است که باعث می‌شود به این شکل از تکنولوژی استفاده کنم. در همین حال سعی می‌کنم تخیّلاتم قابل دسترس تکنولوژی باشند. بعضی وقت‌ها یک وسیله فیلمبرداری پیدا می‌کنم و همان لحظه می‌دانم باید چطور با آن کار کنم اما بیشتر اوقات آن وسیله را برای ایده‌ای که قبل‌تر در ذهن‌ام دارم استفاده می‌کنم.

چند جمله از دیگران درباره او

  • تاد مک کارتی: «گندری ابتدا یک کلیپ‌ساز بود، بنابراین سبک بصری او بسیار قدرتمند و زیباست. او این نوع تصویربرداری و هم چنین افکت‌ها را با موضوعات رمانتیک فیلم‌هایش مخلوط می‌کند و نتیجه بسیار شگفت آور است».
  • جیمز براردینلی: «خورشید ابدی یک ذهن پاک یک کمدی رمانتیک، بدون استفاده از ویژگی‌های تکراری این سبک است. به همراه یک موضوع بسیار مهم، موصوعی که گوندری در نمایش‌اش فوق العاده موفق بوده: خاطرات، خاطراتی که تنها داشته ما هستند. تصویرهای گندری عالی هستند».
  • مایک لاسال: «میشل گندری می‌داند چطور بازیگرانش را کنترل کند و کاری می‌کند استعداد نهفته بازیگرها به چشم بیاید. او کنترل دربست و کاملی بر سینمایش دارد».

منابع الهامش

گندری طرفدار کارهای کمدی رابرت زمه‌کیس بوده و سعی در متعادل نگه داشتن مایه‌های کمدی فیلم‌هایش دارد، درست مثل زمه‌کیس که در اغلب فیلم‌هایش، حتی فیلمی مثل دور افتاده این مایه‌های کمدی وجود دارند. اما بیشتر الهام گندری به دنیای ویدئو کلیپ‌ها و بزرگان آن مربوط است. او سینما را ابتدا از دریچه کلیپ‌های موسیقی و ساختار بصری‌شان شناخته باشد. با این حال او از سوی دیگر به فیلم‌های فانتزی و کمدی هم وصل است.

چند کلمه که دنیای فیلمساز را می‌سازند

عشق، فراموشی، لحظه، تنهایی

مؤلفه‌های سبکی و مضمونی تکرار شونده

میشل گندری مانند دیوید فینچر و اسپایک جونز فیلمسازی است که کارش را با کلیپ‌های تلویزیونی آغاز کرده و علاقه خاصی به موسیقی دارد. او در طی فعالیت 20 ساله ساختن موزیک ویدئو روش رساندن مفهوم با تصویر را به خوبی یاد گرفته که این تأثیر بسیاری در زبان بصری آثارش داشته. فیلمبرداری‌های عجیب و نوآورانه‌اش و البته برش‌های متقاطع تصاویر که در پایان، داستان را به شکل زیبایی می‌بندند یکی از ویژگی‌های سینمایی اوست.

یک سکانس مهم از فیلم‌هایش

جیم کری و کیت وینسلت روی دریاچه یخ زده دراز کشیده‌اند و با هم صحبت می‌کنند. آن‌ها مشغول حرف زدن هستند و دوربین از زاویه عمود به خلوت آن‌ها خیره شده،. زوجی بیش از هر وقت آسیب پذیر و شکستنی‌اند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

کارخانه متروکی در پرتغال با ماشین‌های کلاسیک قدیمی در آن کشف شد و سوژه عکاسی شد

متروک بودن هم زیبایی خاص خودش را دارد. خانه و هتل و امارت متروک انگار یک تونل زمان است. یک موزه خاک گرفته دست نخورده.اما این بار کارخانه‌ای با ده‌ها ماشین کلاسیک رها شده در پرتغال با کوشش عکاسان سوژه شده.«داخل این ساختمان صنعتی دو…

مجموعه‌ای از «توتورو»های دست‌ساز در ستایش نماد استودیو جیبلی

تعدادی «توتورو»ی شکم گرد نمادین در انیمه My Neighbor Totoro از استودیو جیبلی به عنوان بخشی از مجموعه وسیعی از مجموعه‌ جدید کلکسیونی است که به احترام این شرکت رویاساز ساخته شده.این مجموعه که توسط تیم‌هایی از صنعتگران همکار ناکاگاوا…

آیا می‌توانید در این عکس شیر کوهی را در حال تعقیب الک (گوزن شمالی) ببینید؟

یک دوربین خودکار راه‌اندازی شده توسط سرویس حیات وحش ایالات متحده، عکس‌هایی از یک شیر کوهی را در حال تعقیب یک گوزن شمالی ثبت کرد. از این عکس‌ها مشخص است که این شکارچی بسیار دشوار است.پس اگر گوزن بزرگ شکار شده باشد و متوجه خطر نشده باشد،…

مورد عجیب بیمار M: مردی که گلوله‌ای به سرش خورد و بعد همه چیز را وارونه می‌دید!

بر اساس گزارش موردی که به تازگی منتشر شده است، یکی از منحصر به فردترین و عجیب‌ترین موارد آسیب مغزی در تاریخ شرح داده شده: این مورد با نام مستعار بیمار M، نامیده می‌شود که در سال ۱۹۳۸ در جریان جنگ داخلی اسپانیا به سرش گلوله خورد و بعد آن…

وقتی هم عاشق کارت باشی و هم خلاق، نتیجه‌اش می‌شود این عکس‌هایی که می‌بینید

تا حالا عاشق شده‌اید؟ همه چیز دنیا را زیبا می‌بینید، احساس گرما و سرمای زیاد در تابستان یا زمستان نمی‌کنید و مشتقل از زمان، در زمان سیر می‌کنید.حالا اگر این عشق به کارتان باشد و از خلاقیت بهره خوبی برده باشید، نتایج کارتان زیبا می‌شود.…

نمونه‌هایی از تغییر دکوراسیون‌های زیبا و اقتصادی

بعضی از تغییر دکوراسیون‌ها بسیار زمان‌بر و پرهزینه هستند، اما برخی هم بسیار اقتصادی و مختصیر و مفید هستند، با این همه تغییر زیادی در روحیه ما و زیبایی خانه‌مان ایجاد می‌کنند.این تغییر دکوراسیون‌ها ممکن است برایتان جالب باشند:…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.