جان کارپنتر – زندگینامه و فعالیت‌های هنری و سینمایی و فهرست آثار – John Carpenter

0

تاریخ تولد: 16 ژانویه 1948 در کارتاج نیویورک

فیلم‌های مهم

هالووین (1978)، مه (1980)، فرار از نیویورک (1981)، «چیز» (1982)، مرد ستاره‌ای (1984)، در کام جنون (1995)، خون آشامان (1998)

ژانر معمول فیلم‌هایش

ترسناک، علمی تخیلی، تریلر

چند کلمه که دنیای فیلمساز را می‌سازند

تاریکی، پایان دنیا، وحشت، نابودی، مذهب.

دلایل شهرت

  • جان کارپنتر یکی از معدود کارگردان‌هایی بود که با جدیت سینمای وحشت را دنبال کرد و با ساختن یک کارنامه، پربار فیلم‌هایی در این ژانر، به برخی از مهمترین نقاط اوج آن رسید.
  • فیلم‌های اخطاری به جامعه انسانی و هشدار خطرات جنگ و سیاست‌های ویرانگر است.
  • او همیشه خارج از سیستم کار کرده و علاقه و اشتیاق اصلیش رسیده و این دلیل دیده شدن او بوده؛ مستقل بودن. او سینمایی را بنا کرد که طی ۳۰ سال فیلمسازی به مجموعه‌ای از این و حیرت انگیز تبدیل شده.

جوایز مهم

جایزه «نسل جدید» از جشنواره منتقدان لس آنجلس (۱۹۷۹)، جایزه بهترین فیلم از نگاه منتقدان از جشنواره آشوریان فانتزی سه بار در سال‌های ۱۹۷۹، ۱۹۸۰ و ۱۹۸۷ و جایزه بهترین موسیقی برای فیلم خون آشامان از آکادمی فانتزی و ترسناک آمریکا (۱۹۹۸)، جایزه دستاورد هنری از جشنواره فریک شو (۲۰۱۰).

هنرمندانی که از آن‌ها تأثیر گرفته است

  • فیلم‌های او اغلب از زاویه، فیلمبرداری و نورپردازی مینیمالیست شناخته می‌شوند؛ او اغلب از دوربین‌های ساکن و همین طور استدی کم استفاده می‌کند. و در عکس‌های فیلم‌هایش، موسیقی‌ها را خودش می‌سازد. موسیقی‌ای که اغلب با پیانو و سینتی سایزر تنظیم می‌شود که یکی از ویژگی‌های قابل بازشناسی سبک به شمار می‌آیند.
  • کارپنتر یکی از طرفداران واید اسکرین است و فیلم هایش تماماً آناتومیک ضبط شده‌اند. در سینمای او هم چنین گرافیک‌های کامپیوتری کمترین نقش ندارند و اساس آن از گریم دستی به اجرای کلاسیک برای ساخت هیولاها و موجودات فیلم هایش استفاده می‌کند و نهایت سعی‌اش دوری از جلوه‌های کامپیوتری است.
  • یکی دیگر از مولفه‌هایش که نام او را بر خود گره زده، ترس و هراس است. او یکی از خدایان ژانر وحشت است که اتفاقاً در مجموعه گروهی به نام خدایان وحشت در میان رفقایش بهترین اپیزودها را ساخته.

آثار کمتر دیده شده یا دست کم گرفته شده

این امر درباره کارپنتر به شکل یک اتفاق عادی درآمده، فیلمهای او زیاد دیده نشدند، اما مهم‌ترین‌شان، بهترین فیلم کارپینتر یعنی «چیز» است که اگر با فاصله دو هفته فیلم ای تی پخش نمی‌شد، قطعاً به یکی از فیلم‌های ویژه تاریخ سینما تبدیل می‌شد. هم چنان که اکنون است اما در زمان‌اش هیچ توجهی به این فیلم نشد.

لقب پیشنهادی

ارباب وحشت

یادگاری فیلم‌هایش

کارپنتر شخصیت‌های بسیاری را خلق کرد که هر کدام به یک ادامه ختم شدند اما مهمترین آن‌ها شخصیت مایکل مه یرز بود که با بودجه محدود جان کارپنتر اوج گرفت و مشتاقان سینما را با اسلشر آشنا کرد. فیلم و شخصیتی که بعدها تبدیل به چندین فیلم دیگر شدند.

منابع الهامش

کارپنتر یک طرفدار وسترن بود و الهام‌هایش را از وسترن سازان مورد علاقش مانند هاوارد هاکس و سرجیو لئونه می‌گرفت. هم چنان که با خلاقیت‌اش وسترن را با وحشت مخلوط می‌کرد و نتیجه یک شاهکار می‌شد.

هنرمندانی که از او تاثیر گرفته‌اند

فیلمسازان بسیاری کارپنتر را الگوی خود معرفی کردند که مهم‌ترین آن‌ها کوئنتین تارانتینو و رابرت رودریگوئز هستند. کارگردان‌هایی که عنوان کردند که زندگی هنری‌شان را مدیون تأثیری که از کارهای کارپنتر گرفتند هستند. تارانتینو در ضد مرگ جهت ادای احترام از راسل کرو استفاده کرد و رودریگوئز به نام اپیزود مشترکش با تارانتینو را از عنوان یکی از فیلم‌های کوتاه کارپنتر قرض گرفت: وحشت سیاره.

یک سکانس مهم از فیلم‌هایش

اصولاً سکانس‌های فیلم‌های کارپنتر در ارتباط با یکدیگر از چه کامل و تاثیرگذار می‌شوند و سعی ندارد بیننده را در لحظه تحت تأثیر قرار دهد و بترساند. یکی از مهم‌ترین سکانس‌های فیلمهای کارپنتر که علاقه زیادی به حضور مداوم ذهن مخاطب و درگیر کردن‌اش دارد، در هالووین است. شکانسی که به عنوان یکی از برترین سکانس‌های سینمای وحشت نیز انتخاب شده و یکی از دلایل‌اش بازی با دوربین است: مایکل مه یرز کوچک با ماسک هالووین وارد خانه می‌شود. آرام از پله‌ها بالا می‌رود و در اطاق خواب خواهر بزرگ‌اش را باز می‌کند. خواهر مشغول آرایش کردن خودش است و آوازی هم می‌خواند. مایکل وارد میشود و وقتی خواهر رویش را بر می‌گرداند، او با چاقو، چندین ضربه پایپی به خواهرش می‌زند و او را می‌کشد.

همکاران مورد علاقه

کرت راسل (بازیگر)، سام نیل (بازیگر)، دبرا هیل (نویسنده)، جف بریجز (بازیگر)، سندی کینگ (تهیه کننده).

چند نکته از زندگی‌اش

  • با نام اصلی جان هاروارد کارپنتر
  • ابتدا در دانشگاه غرب کنتاکی به تحصیل موسیقی پرداخت. سپس تحصیلاتش را در دانشگاه هنرهای سینمایی جنوب کالیفرنیا به پایان رساند.
  • فیلم هالووین آغاز کننده فیلم‌های پر شمار اسلشری بود که بعد از روانی هیچکاک ساخته شدند.
  • علاقه خاصی به الویس پریسلی خواننده محبوب آمریکایی دارد و نام چند شخصیت فیلم هایش الویس بوده. او هم چنین علاقه دارد نام شخصیت‌های فیلم‌هایش را بر اساس اسم کارگردان‌ها و بازیگران محبوب‌اش بگذارد.
  • او کسی بود که کرت راسل را از یک بازیگر معمولی درجه چندم به یک بازیگر حرفه‌ای تبدیل کرد که هر ریسکی را می‌پذیرد.
  • ساختن فیلم «چیز» در ۱۹۸۲ لقب بهترین بازسازی تاریخ سینما را به خاطر بازسازی اثری از فیلمساز محبوبش هاوارد هاکس یعنی چیزی از جهان دیگر دریافت کرد.
  • نیمی از فیلم‌هایش به پایان دنیا، به شکل‌های مختلف اشاره می‌کند و پایان دنیا از روزگار جوانی یکی از دغدغه‌های مهم بوده.
  • یکی از طرفداران و شیفتگان سرجولئونه است و در فیلم فرار از نیویورک فقط به خاطر همکاری لی وان کلیف با سرجولئونه از لی وان کلیف دعوت کرد.
  • جان کارپنتر در مصاحبه پس از ساخت فیلم خون آشام آن عنوان کرد که چندان آدم مذهبی نیست.

چند جمله مهم از او

  • توی فرانسه یک مولف به حساب می‌آیم، توی آلمان یک فیلمساز، در انگلیس کارگردان مخصوص یک سبک، و توی آمریکا یک ولگرد!
  • نمیخواهم توی مسیر کنم، نمی‌خواهم قسمتی از یک گروه باشم، می‌خواهم تک و تنها سراغ کاری بروم، هر فیلم‌ام را به عنوان یک قسمت سربلندی و افتخارم حساب می‌کنم. برای همین است که به هر نقد منفی‌ای هم روی خوش نشان می‌دهم. اگر یک دست منتقدها از فیلم خوششان بیاید، آن وقت است که توی دردسر می‌افتم!
  • هیولاهای داخل فیلم‌ها خود ما هستیم، همیشه ما بودیم، آن هیولاها تصویر ما با یک کلاه هستند، زامبی‌های فیلم‌های جورج رومرو خود ما هستیم. آن زامبی‌های گرسنه. این هیولاها خود ما هستیم. قسمت خطرناکمان، قسمتی از درون من که دوست دارد همه چیز را نابود کند. قسمتی از ما که خود حیوانی دارد و بسیار سنگدل است. ما درونمان را به شکل هیولاهایی در این فیلم‌ها نمایش می‌دهیم.
  • هر کسی که فیلمی با بودجه کم ساخته شک نکنید که تحت تأثیر شب مردگان زنده جرج رومرو (۱۹۶۸) بوده.

چند جمله از دیگران درباره او

  • اسکات وینبرگ: «اگر چه کارپنتر به عنوان کارگردان ژانر وحشت شناخته می‌شود، اما باید بگویم این استاد در ژانرهای دیگر هم شاهکار است».
  • جیمز براندیلی: «کارپنتر تشنه تعلیق است و اگر به فیلم هالووین او نگاه کنید، دوست دارد با ذهن بیننده بازی کند. مثلاً وقتی کسی برای اولین بار «چیز» را می‌بیند، قطعاً به صندلی میخکوب می‌شود و نمی‌تواند تکان بخورد».

دستاوردهایش در سینما

کارپنتر همیشه یک قدم جلوتر از دیگران بود. وقتی فیلم «چیز» اکران شد همه به فکر گرافیک خیلی واقعی اما غیر قابل دیدنش ایراد گرفتند اگر چند سال بعد چنین گریم‌های مد شده بود. او هم چنین در دردسر بزرگ چین کوچک چند ساعت را با هم مخلوط کرد که نوآوری سال‌ها بعد در کارهای تارانتینو و دیگر علاقه مندانش استفاده شد.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عکس‌های دلپذیر این سلبریتی‌ها با میدجرنی نسخه پنج و این دستور ایجاد شده که شما هم می‌توانید از آن…

تصور کنید که بخواهید عکس‌هایی از شمار قابل توجهی از سلبریتی‌ها داشته باشید که همه در حال انجام یک کار واحد هستند، آن هم در یک شرایط نوری یکسان.در شرایط عادی که نمی‌شود به همه‌شان دیکته کرد که ژست مورد نظر ما را بگیرند. اما هوش مصنوعی…

25 آزمایش روانشناسی تاثیرگذار و به‌یادماندنی در تاریخ کدام‌ها هستند؟

تأثیرگذارترین آزمایش‌های روانشناختی در تاریخ رشته روانشناسی، یک رشته آزمایش گسترده هستند که هر یک در حیطه حوزه‌های تخصصی کوچکتر شکل گرفته‌اند. هر یک از این حوزه‌های تخصصی در طول سال‌ها با مطالعات و تحقیقات و آزمایش‌های به دقت طراحی شده،…

نمونه‌هایی از بازسازی و دکوراسیون جدید خانه که می‌توانند الگویی برای ما باشند

به سبب نوع معماری، خانه‌های ما معمولا خیلی زود دمده یا به اصطلاح کلنگی می‌شوند. شرکت‌‌های بازسازی خانه مدتی است بسیار زیاد شده‌اند.اما شک و تردید زیادی در مورد میزان کارایی بسیاری از آنها وجود دارد. برخی از آنها اصلا به تقویم کاری متعهد…

مهندسان بامزه با اختراعات و ابداعات عجیب و غریب و کارا ! گالری عکس

بسیار پیش می‌آید که برای انجام کاری تنها دو راه داریم، یا خرید یک محصول گران و استفاده از آدم‌های کاربلد برای راه‌اندازییا اینکه خودمان با یک سری ابتکار و به صورت به اصطلاح زمخت ولی کارراه‌انداز، تقریبا بدون هزینه کار را انجام بدهیم.…

ابر تورم آلمان در سال 1923 چه بر سر مردم آورد؟

به زمانی می‌رویم که یک آلمانی طبقه متوسط، ​​میلیاردها مارک در جیب خود حمل می‌کرد اما هنوز نمی‌توانست چیزی بخرد. یک قرص نان 200 میلیارد مارک قیمت داشت.با حقوق بازنشستگی یک هفته‌ای حتی یک فنجان قهوه را نمی‌شد خرید. سقوط آزاد ادامه داشت و…

عکس‌های تاریخی که با دیدن آنها درمی‌مانیم که آنها واقعا در گذشته گرفته شده‌اند یا در یک آینده بهتر و…

گذشته بهتر بود یا آینده. این یک سوال باستانی است. معمولا ما تصور می‌کنیم که ترجیح دادن گذشته، تنها یک حس نوستالژیک خام است. چیزی که بن‌مایه فیلم نیمه‌شب در پاریس هم بود.اما گاهی ما پیش خودمان فکر می‌کنیم که این ترجیح و دوست داشتن، شاید…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.