اولیور استون– زندگینامه و فعالیت‌های هنری و سینمایی و فهرست آثار – Oliver Stone

0

 تاریخ تولد: 15 سپتامبر 1946 در نیویورک

فیلم‌های مهم

سالوادور (1968)، جوخه (1986)، وال استریت (1987)، جی. اف. کی (1991)، قاتلین بالفطره (1994)، نیکسون (1995)، چرخش کامل (1997)

ژانر معمول فیلم‌هایش

جنگی، درام، درام زندگینامه‌ای، درام سیاسی.

چند کلمه که دنیای فیلمساز را می‌سازند

جنگ، سیاست، ترور، خشونت، مصاحبه، مواد مخدر.

چند حاشیه و جنجال

  • فیلمنامه صورت زخمی را براساس اعتیادش به کوکائین نوشت. مخدری که در زمان ترک آن مشغول نوشتن این فیلمنامه بود.
  • در دی. وی. دی قاتلین بالفطره، جین هامشر داستانی درباره مصرف مواد مخدر همراه با استون و بعضی از بازیگران و دست اندرکاران فیلم تعریف می‌کند.
  • در سال 1999 استون به خاطر مصرف الکل و مواد مخدر و هم چنین در سال 2005 در لس‌آنجلس به خاطر همراه داشتن مواد مخدر دستگیر شد.
  • رئیس جمهور کشورمان، محمود احمدی‌نژاد چند سال پیش به پیشنهاد اولیور استون کارگردان آمریکایی برای ساختن فیلمی در مورد خود پاسخ منفی داد.

 

همکاران مورد علاقه

رابرت ریچاردسون (فیلمبردار)، آ. کیتمن هو (تهیه کننده)، برونور ابئو (طراح تولید)، کلایتون ناونزند (تهیه کننده)، جیمز وودز (بازیگر)، کلر سیمپسون (تدوینگر)، دیوید برنر (تدوینگر)، جان ویلیامز (آهنگساز)، ویکتور کمپستر (طراح تولید)، چارلی‌شین (بازیگر).

یادگاری فیلم‌هایش

صدای لئونارد کوهن بر فیلم قاتلین بالفطره چه در تیتراژ آغازین فیلم که از انتظار برای معجزه‌ای می‌گوید و چه در بخش‌های دیگر که از آینده تاریک جهان دم می‌زند، هم چون یادگاری از این اثر سرشار از خشونت استون باقی مانده است.

جوایز مهم

اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی برای قطار سریع‌السیر نیمه شب (1979)، اسکار بهترین کارگردانی برای فیلم جوخه (1986)، اسکار بهترین کارگردانی برای فیلم متولد چهارم ژوئیه (1990)، جایزه بفتای بهترین کارگردانی برای فیلم جوخه (1988)، شیر نقره‌ای برلین برای فیلم جوخه (1987)، شیر طلایی افتخاری برلین (1990)، جایزه ویژهٔ هیئت داوران جشنواره و نیز برای فیلم قاتلین بالفطره (1994).

چند جمله مهم از او

  • من حق تفسیر و تأویل یک واقعه را به عنوان یک نویسنده و کارگردان دارا هستم. تحقیق می‌کنم و این کاوش و جست و جو و همین طور تلخیص و ارائه آن به بهترین شکل ممکن بخشی از مسئولیت من است.
  • همیشه می‌خواستم که آثاری مفرح و لذت بخش بسازم، فیلمی جاده‌ای مثل بانی و کلاید و ایزی رایدر و یا فیلمی درباره زندان شبیه فرار بزرگ یا پاپیون.

مؤلفه‌های سبکی و مضمونی تکرار شونده

  • مضامین سیاسی هم چون جنگ، مسائل پشت پرده سیاست و تصمیم‌گیری‌های حکومت و سران قدرت همواره دست مایه‌ای مناسب برای استون در نگارش فیلمنامه و ساخت فیلم‌هایش بوده است.
  • یکی از ویژگی‌های مهم آثار او استفاده متناوب از دوربین‌های مختلفی چون ویِ. اچ. اس، 8 میلی‌متری و 70 میلی‌متری است. او حتی بعضاً در فیلم‌هایی هم چون قاتلین بالفطره یا جی. اف. کی از چندین دوربین مختلف سود برده است.
  • سبک و شیوه ساختاری استون هیچ گاه ویژه نبوده و او همواره متناسب با حال و هوا و فضای اثرش، از تمهیدات متفاوتی بهره برده و جلوه‌های بصری فیلم‌های او اغلب تفاوت‌های فراوانی با یکدیگر دارند. با این وجود عناصری از قبیل دیالوگ‌های پر طمطراق و کنایه آمیز، بازی‌های چشمگیر، جهش‌های زمانی و مکانی، تدوین پر شتاب و همین طور بهره گیری از حرکات مستند گونه دوربین در اکثر آثارش دیده می‌شود.

دلایل شهرت

  • اولیور استون کارگردان، نویسنده و تهیه کننده آمریکایی که سرباز آمریکا در جنگ ویتنام بود با فیلم‌هایی که در اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 درباره این جنگ ساخت خود را مطرح و مشهور کرد. داستان هر یک از سه گانه ویتنام او به نام‌های جوخه، متولد چهارم ژوئیه و بهشت و زمین حول وجوه مختلف جنگ و تأثیرات ناشی از آن می‌گذرد. فیلم‌هایی که او را به یکی از سرآمدان سینمای سیاسی با محوریت اعتراض به سیاست‌های آمریکا در آسیای شرقی تبدیل کرد.
  • شاید بتوان نام اولیور استون را در کنار نام‌هایی چون کنستانتین کاستاگاوراس و کن لوچ و در کنار عنوان کارگردانان سینمای سیاسی قرار داد.
  • فعالیت‌های سیاسی او و نگاه ویژه‌اش به سیاست باعث شد تا اکثر فیلم‌هایش حول این موضوعات قرار گیرد. او که خود را یکی از منتقدین سر سخت سیاست‌های آمریکا می‌داند با آثاری چون، جی. اف. کی و نیکسون قلب سیاست‌های آمریکا را هدف قرار داد.
  • روزنامه گاردین از او به عنوان «یکی از معدود چپ‌هایی که در سینمای جریان اصلی آمریکا فعالیت می‌کند» یاد کرده است.

یک سکانس مهم از فیلم‌هایش

آخرین نفس‌های ویلم دافو در حال مرگ که دستانش را در میان جنگل به سوی آسمان گرفته و هم رزمانش او را در جنگل و میان دشمن تنها می‌گذراند یکی از سکانس‌های به یادماندنی فیلم جوخه است.

چند جمله از دیگران درباره او

  • جف اندرو: «استون به طور مداوم خود را درگیر مسائل بزرگ و مهمی چون جنگ، تأثیرات فساد سیاسی و مالی ناشی از قدرت و طمع در جهان و مرگ ایده آل گرایی دهه 60 می‌کند. اما علاقه او به نوعی سادگی، سبب ایجاد تضاد در رفتارها و شخصیت کاراکترهایش می‌شود. هم چنین استعداد ویژه او در بد گمانی و شک همیشه او را در لاکی دفاعی قرار می‌دهد و روایت‌های داستانی او را ناباورانه و پر طمطراق جلوه می‌دهد».
  • رابین وود و آربارتون پالمر: «هر فردی در هر جایگاهی در سینما برای موفقیت هنری و تجاری تلاش می‌کند. ساختن فیلم‌هایی سیاسی در دهه 80 و 90 که سبب تقویت چپ‌ها در سینمای هالیوود شد حداقل لایق توجه احترام آمیز ما است. در حقیقت آثار اولیور استون با فرم اغراق آمیز و افراطی ویژه خود نشان از سرگردانی روشنفکران چپ آمریکایی دارد.»
  • دیوید تامسون: «استون نفس نفس زنان اما با خستگی ناپذیری خاصی به راه خود به گونه‌ای ادامه می‌دهد که انگار جمعیت کثیری او را در بر گرفته‌اند. تمسخر کردن‌اش به این دلیل که می‌تواند کاراکتری بد و احمق جلوه کند، شاید ساده است. اما او هنوز نمونه‌ای از معتقدی است که باور دارد مسائل، مشکلات و عقاید مبهم اجتماعی و سیاسی قابلیت تبدیل به فیلم‌های مورد قبل عموم را دارا هستند. نکته‌ای ظریف که بخشی از این حرفه است. البته 30 سال پیش اتو پره مینجر با سلیقه و استعدادی بسیار فراتر از او این کار را انجام داد. اشتباهات استون بخشی از انرژی او هستند، انرژی که سالوادور و جوخه را به درام‌هایی سطح پایین تبدیل کردند.»

منابع الهامش

اگر چه بیشتر آثار استون بر پایه داستان‌هایی واقعی ساخته شدند. اما اغلب ریشه در زندگی شخصی و تجربه‌های او دارد. جدایی والدین‌اش، گرایش به عقاید ضد کمونیستی، تناقضاتی که در جنگ با آن‌ها رو به رو شد، اعتیاد به مواد مخدر و مسائلی از این قبیل او را به شخصیتی معترض تبدیل کرد.

چند نکته از زندگی‌اش

  • با نام کامل ویلیام اولیور استون، از پدری دلال سهام و یهودی و مادری فرانسوی و کاتولیک در شهر نیوریوک متولد شد. غیبت مادر و رفتار پدرش تأثیر عمیقی در زندگی او گذاشت. زمانی که 15 سال داشت والدین‌اش از هم جدا شدند.
  • استون تعطیلات تابستانی را در فرانسه و در کنار پدر بزرگ و مادر بزرگ مادری‌اش می‌گذراند و همان جا به سفارش پدر وارد کار سهام و بورس شد. کاری که بعدها به منبع الهامی برای فیلم وال استریت بدل شد.
  • سال 1965 تحت تأثیر رمان لرد جیم جوزف کنراد و زوریای یونانی و موسیقی جورج هریسون، دانشگاه ییل را پس از یکسال ترک و در انیستیتوی فری پاسیفیک در جنوب ویتنام به تدریس زبان انگلیسی مشغول شد.
  • بازگشت او به آمریکا و ادامه تحصیل‌اش در ییل باز هم نیمه کاره ماند و این بار به عنوان سرباز به ویتنام فرستاده شد.
  • بعد از 15 ماه خدمت و دریافت دو نشان افتخار به آمریکا بازگشت و در مدرسه فیلم دانشگاه نیویورک ثبت نام کرد.
  • اولین سمت‌اش در سینما به عنوان فیلمبردار در مستندی به نام صحنه‌های خیابانی (1970) بود. همان سال فیلم کوتاهی به نام سال گذشته در ویتنام را ساخت و در همین حین به شغل رانندگی تاکسی نیز مشغول بود.
  • اولین فیلم بلندش به نام ربایندگان را در سال 1974 نویسندگی و کارگردانی کرد.
  • نوشتن فیلمنامه آثاری چون قطار سریع السیر نیمه شب (آلن پارکر)، صورت زخمی (برایان دی پالما) و سال اژدها (مایکل چیمینو) اعتبار خوبی برای او در هالیوود دست و پا کرده و توانست اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی را برای قطار سریع السیر نیمه شب از آن خود کند.
  • سه بار ازدواج کرد. با همسر اول‌اش نایوا سارکیس از 1971 تا 1977 زندگی کرد. در 1981 با الیزابت استون ازدواج کرد که دو فرزند پسر به نام‌های شون کریستوفر (متولد 1984) و مایکل جک (متولد 1991) حاصل ازدواج آن‌ها است. آن‌ها در 1993 از هم جدا شدند. او هم اکنون با سانگ جونگ جونگ کره‌ای زندگی می‌کند و صاحب دختری به نام تارا است.
  • در سال 1994 فیلم قاتلین بالفطره را بر اساس داستانی از کوئنتین تارانتینو درباره قاتلین زنجیره‌ای و رسانه‌ها ساخت.
  • سال 2010 دنباله‌ای بر فیلم وال استریت با نام وال استریت: پول هرگز نمی‌خوابد ساخت و مایکل داگلاس در همان نقشی ظاهر شد که سال 1988 برایش اسکار دریافت کرده بود.

اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

سازه‌های و کارهای مهندسی کارا، زیبا و شگفت‌آور از سراسر دنیا

ساختن سازه مهندسی مسلما فقط به معنی ساختن چیزی کارا نیست. بلکه باید زیبایی سازه و تباین آن با محیط اطراف و ابعاد انسانی و فرهنگی آن در نظر گرفته شود. در ضمن امکان توسعه آن در آینده مد نظر قرار گیرد و همچنین چه بهتر که دوست‌دار محیط زیست…

جوزف ساموئل: مردی که نمی‌توانست به دار آویخته شود!

جوزف ساموئل یک جنایتکار بزرگ بود نبود، فقط از منازل سرقت می‌کرد. در وهله اول،هیچ چیز قابل توجهی دیگری در مورد زندگی او جالب نبود. با این حال، وقتی قرار شد او را اعدام کنند، همه چیز عجیب و غریب شد.جوزف ساموئل در سن چهارده سالگی در سال…

هوش مصنوعی میدجرنی Midjourney تصور می‌کند که اساتید رشته‌های مختلف باید چه ظاهری داشته باشند؟ گالری…

کودک و نوجوان که بودم برای خودم یک پا Midjourney  بودم. کتاب‌ها را که می‌خواندم از روی توصیف چهره‌ها و مکان‌ها و اشیا تصور می‌کردم که مثلا کاپیتان نمو یا ربات آر دانیل الیواو باید چطوری باشد، فضاها را تصور می‌کردم و آب و رنگ به آنها در ذهن…

خانه کوچک هم می‌تواند محل زندگی شادی باشد، اگر چیدمان هوشمند و به‌روز در آن استفاده شده باشد

کسانی که در کودکی در خانه‌های بزرگ زندگی کرده‌اند، چندان میانه‌ای با خانه‌های آپارتمانی ۵۰ - ۶۰ متری که این روزها آنها را هم به سختی می‌شود خرید، ندارند. اما تصور کنید که ساخت و سازها متفاوت بودند و کسی به فکر مصرف‌کننده جوان کم‌درآمد بود و…

عکس‌های بی‌نظیر از آبشارهای رنگارنگ دریاچه‌های پلیتویس در کرواسی و مقایسه آنها با فصل یخ‌زده

نوشته: تاماس دومبورا توثمن چهار سال پیش در فصل زمستان از دریاچه‌های پلیتویس بازدید کردم و از دنیای زیبا و یخ زده آنها با آبشارهای یخی و مناظر سفید عکس گرفتم.اخیراً دوباره به این دریاچه‌ها بازگشته‌ام تا از همان منظره خیره‌کننده عکس…

مجموعه دیگری از عکس‌های تاریخی کمتر دیده شده را با هم مرور کنیم

هر چقدر عکس‌های تاریخی را با هم مرور کنیم، کم است. همان طور که قبلا هم نوشته بودم احتمالا بیشتر این عکس‌ها اگر در دوره خود در نشریه‌ای منتشر می‌شدند، خیلی عادی به نظر می‌رسیدند، اما حالا بعد از گذشت دهه‌ها یا حدود یک قرن، برای ما عجیب و…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.