تست بارداری با خون در منزل؛ چرا و چگونه؟

0
رپورتاژ

تست بارداری در خانه

بدن انسان با شروع دوره بارداری تغییرات سلولی و هورمونی برای حمایت از جنین را از همان ابتدا آغاز می‌کند. آزمایش بارداری حضور هورمون خاصی در بدن به نام گنادوتروپین جفتی انسان (HCG) را بررسی می‌کند. هورمون HCG تنها در طول بارداری می‌تواند در بدن تولید شود. به طور کلی نمونه موردنظر برای سنجش این هورمون هم شامل ادرار است و هم نمونه خون. در راستای ایجاد رفاه و راحتی بیشتر برای بانوان بارداری که شاید مراجعه به مراکز درمانی در این دوره حساس برای‌ آن‌ها کمی سخت باشد، امکان انجام آزمایش بارداری در منزل فراهم شده است. بیایید با هم نگاهی بیاندازیم به انواع تست بارداری و اینکه چگونه می‌توانیم از صحت نتایج آزمایش بارداری در خانه مطمئن باشیم.

انواع تست بارداری

انواع تست بارداری را می‌توان به دو گروه تقسیم کرد: در نوع اول نمونه خون و در نوع دیگر نمونه  ادرار مورد آزمایش قرار می‌گیرد. اگر بخواهید در منزل تست حاملگی بدهید راحت ترین راه استفاده از کیت بارداری است که با نمونه ادرار قابل آزمایش است اما احتمال پاسخ منفی کاذب دارد. آزمایش خون، نوع دیگری از تست حاملگی است   که دقت آن بسیار بیشتر از تست ادرار است. تست خون بارداری را هم در آزمایشگاه و هم در منزل می‌توانید انجام دهید.

انواع تست بارداری در خانه

تست بارداری در منزل را به 2 روش می‌توان انجام داد. در روش اول خودتان می‌توانید با خرید یک کیت بارداری در خانه تست بدهید. البته باید دستورالعمل‌های روی بسته را به دقت بخوانید که بتوانید با استفاده از نمونه ادرار نتایج درستی از کیت بگیرید. در روش دوم در صورت نیاز به انجام آزمایش خون بارداری متصدی آزمایشگاه برای رفاه و خدمات بیشتر شما می‌تواند نمونه خون را در منزل خودتان از شما بگیرد و برای بررسی به آزمایشگاه بفرستد. در ادامه هر دو روش را توضیح خواهیم داد:

انجام آزمایش توسط متصدی آزمایشگاه

زمانی که شما می‌خواهید تست خون بارداری بدهید اما مراجعه به مراکز درمانی برایتان دشوار است تنها با یک ثبت سفارش آنلاین می‌توانید از خدمات نمونه گیری در خانه بهره مند شوید. پس از آن متصدیان آزمایشگاه در منزل شما حضور یافته و از شما نمونه خون می‌گیرند. بعد از انتقال نمونه به آزمایشگاه و بررسی آزمایشگاهی می‌توانید جواب تست بارداری خود را به صورت آنلاین و غیرحضوری دریافت کنید.

انجام آزمایش توسط خودمان

آزمایش بارداری در خانه را حتی با یک کیت ساده که از داروخانه‌ها تهیه می‌کنید نیز می‌توانید انجام دهید. مزیت این کار در این است که راهی ارزان همراه با استفاده و کاربرد آسان است و نتایج را به سرعت ارائه می‌دهد. کیت‌های بارداری بنا به گزارش شرکت‌های سازنده آن‌ها دارای دقت 97 تا 99 درصدی هستند. به طور کلی نتایج مثبت این تست تقریبا مطمئن است اما گاهی نتایج منفی کاذب ممکن است اتفاق بیفتد.

لازم به ذکر است، تست های مرتبط با بارداری شامل تست های حین و پس از بارداری نیز می شوند که دومی حتی به کاهش عوارض بارداری نیز کمک می کند.

تست های بارداری چقدر دقیق است؟                                                       

دقت انواع تست بارداری با یکدیگر متفاوت است. برای مثال دقت تست خانگی با کیت به رعایت دستورالعمل‌های آن بستگی دارد. زمان تخمک گذاری و این موضوع که چه مدت پس از گذشت موعد قاعدگی بعدی آزمایش می‌دهید نیز بسیار اهمیت دارد. دقت آزمایش خون بیشتر از آزمایش ادرار است اما هزینه بیشتری نسبت به آن دارد. زیرا نه تنها وجود هورمون بارداری را در بدن بررسی می‌کند بلکه می‌تواند مقدار آن را نیز تعیین کند. آزمایش خون بارداری معمولا در مواردی که زنان تحت نظر پزشک برای درمان ناباروری یا مشکلات دیگر هستند توصیه می‌شود. در آزمایش خون سطح دقیقی از HCG در بازه زمانی 9 تا 12 روز پس از لقاح مشخص خواهد شد. سطح این هورمون در هفته‌های اول بارداری هر دو روز یک بار دوبرابر می‌شود. اگر چنین اتفاقی رخ ندهد نشان دهنده وجود یک مشکل در روند بارداری است. آماده شدن نتایج تست خون بارداری ممکن است چند روز طول بکشد.

سوالات متداول

1. آیا سطح هورمون بارداری در بارداری پسر و دختر متفاوت است؟

با گذشت هفته سوم پس از لقاح اگر سطح HCG بالاتر باشد، احتمال دختر بودن جنین بیشتر است.

2. برای آزمایش خون بارداری ناشتا بودن لازم است؟

خیر نیازی به ناشتا بودن نیست زیرا شرایط ناشتایی در سنجش سطح هورمون بارداری در خون مادر تغییری ایجاد نمی‌کند.

3. بهترین زمان استفاده از بی بی چک چند روز پس از آخرین پریود است؟

معمولا 20 تا 25 روز بعد از تمام شدن آخرین قاعدگی می‌توان از بی بی چک استفاده کرد.

4. نمونه ادرار بارداری در چه زمانی از روز قابل اطمینان تر است؟

بهترین نمونه ادرار اول صبح است زیرا ادرار صبحگاهی دارای بیشترین میزان هورمون بارداری است.

5. آیا نوشیدن آب بر تست ادرار بارداری موثر است؟

بله، نوشیدن آب زیاد می‌‌تواند ادرار را رقیق کرده و امکان گرفتن نتایج کاذب را بیشتر کند. اگر پاسخ منفی شد بهتر است چند روز بعد آزمایش دوباره تکرار شود.

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.