آیا نویز قهوه‌ای می‌تواند به شما کمک کند تا سریعاً به خواب عمیق برسید؟

0

در تیک تاک این روزها صحبت از نویز قهوه‌ای است و ادعا می‌شود که این فواید متعددی دارد، از جمله کمک به شما در آرامش و به سرعت به خواب رفتن عمیق.

البته شاید ترجمه این نویز به قهوه‌ای کاملا درست نباشد، چون به اصلاح کشف‌کننده آن رابرت براون نام دارد و او در قرن نوزدهم متوجه آرامش‌بخشی این نوع خاص صدا شد.

خواب ناکافی و بی‌خوابی شایع هستند و بسیاری از مردم به دنبال راه‌هایی برای بهبود خواب خود هستند.

اما آیا نویز قهوه‌ای می‌تواند کمک کند؟ اگر چنین است، چگونه؟ و اصلاً نویز قهوه‌ای چیست؟ شبیه نویز سفید است؟

در مقایسه با صدا‌هایی مانند موسیقی یا کسی که با صدای بلند می‌خواند، این نویز‌های “مستمر” با حداقل تنوع صدا – اوج، پایین، و تغییر سرعت هستند. آنچه نویز قهوه‌ای را از سفید یا صورتی متمایز می‌کند گام (یا فرکانس) است.

نویز قهوه‌ای فرکانس کمتری نسبت به نویز سفید و صورتی دارد. به نظر می‌رسد عمیق‌تر، شبیه به یک رودخانه تند تند یا موج سواری خشن.

چرا سر و صدا به خواب برخی افراد کمک می‌کند؟

برخی از افراد نسبت به سایرین نسبت به محرک‌های خارجی حساس‌تر هستند. این شامل لمس انسان (مانند در آغوش گرفتن)، بو‌های تند، کافئین، نور‌های روشن یا سر و صدا است.

بنابراین یک نفر می‌تواند صدایی را تسکین‌دهنده یا آرامش بخش بیابد در حالی که دیگری آن را  آزاردهنده تلقی می‌کند.

چندین نظریه ممکن است توضیح دهند که چرا برخی افراد از مزایای رنگ‌های به اصطلاح  صوتی می‌توانند بهره ببرند:

1. حواس پرتی و آرامش

سر و صدا می‌تواند شما را از تفکر بیش از حد یا نگرانی منحرف کند. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که گوش دادن به موسیقی به افراد کمک می‌کند تا از نظر ذهنی آرام شوند، که ممکن است به خواب کمک کند. با این حال، اگر افکار شما نگران‌کننده یا قوی هستند، ممکن است سر و صدا به تنهایی برای پرت کردن ذهن مشغول شما کافی نباشد.

2. پوشش صدا

مغز ما هنگام خواب به پردازش صدا‌های خارجی ادامه می‌دهد و صدای بلند می‌تواند ما را بیدار کند. اما پوشاندن، از طریق نویز مداوم پس زمینه، صدای بلند جدا شده را “خفه می‌کند”. در یک شهر روستایی ساکت، صدای زنگ اتومبیل یا پارس سگ یکسان بسیار بلندتر است و ممکن است بیشتر از مرکز شهر شلوغ ما را بیدار کند.

3. شرطی‌سازی کلاسیک

شرطی‌سازی کلاسیک  Classical conditioning روشی برای یادگیری است و می‌تواند توضیح دهد که چگونه ما در هنگام خواب به سر و صدا پاسخ می‌دهیم. اگر سر و صدا آرامش بخش است، مغز ما آن صدا با خواب خوب جفت و همسان می‌کند و توانایی فرد را برای افتادن و به خواب ماندن بهبود می‌بخشد. به این ترتیب، سر و صدا یک محرک تقویت شده برای خواب خوب است. اگر سر و صدا آزاردهنده باشد، مانع خواب می‌شود و یک محرک تقویت‌کننده برای خواب قطع می‌شود.

4. تحریک شنوایی

تحریک شنوایی مختص نویز صورتی، سفید یا قهوه‌ای نیست. این شامل صدا‌هایی با فرکانس پایین است که در تلاش برای “تقویت” مراحل خواب خاص (به عنوان مثال، خواب “عمیق”)، شاید کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد.


بنابراین، آیا مطالب تیک تاک درست است؟ آیا نویز قهوه‌ای کار می‌کند؟

محققان به طور خاص تأثیر صدای قهوه‌ای بر خواب را بررسی نکرده‌اند. با این حال، علم محدودی در مورد تأثیر نویز سفید یا صورتی وجود دارد.

برخی مطالعات نشان می‌دهند که صدای سفید و صورتی به ما کمک می‌کند سریع‌تر به خواب برویم و کیفیت خواب را بهبود بخشد،

تحریک شنوایی ممکن است حافظه را در افراد جوان سالم بهبود بخشد. تحریک شنوایی با استفاده از صدای صورتی ممکن است خواب موج آهسته (خواب عمیق) را در افراد مسن افزایش دهد.

تعداد کمی از مطالعات به طور مستقیم بررسی کرده‌اند که چگونه بهبود خواب با استفاده از سر و صدا به خلق و خو و عملکرد در طول روز کمک می‌کند. در نهایت، این‌ها مزایایی است که بیشتر ما از یک خواب خوب در شب جستجو می‌کنیم.

نویز قهوه‌ای

چه زمانی باید مشکلات خواب خود را بررسی کنید

اگر دائماً در به خواب رفتن مشکل دارید، خیلی زود از خواب بیدار می‌شوید و در طول روز احساس شادابی نمی‌کنید، مشکلات شما باید توسط یک متخصص پزشکی بررسی شود. پزشک  شما می‌تواند تشخیص دهد، گزینه‌های درمانی را ارائه دهد و در صورت نیاز شما را برای درمان ارجاع دهد.

آرامش و سر و صدا ممکن است خواب شما را بهبود بخشد. با این حال، تکنیک‌های مبتنی بر شواهد، مانند درمان شناختی رفتاری برای بی‌خوابی، که توسط یک متخصص بهداشت آموزش دیده ارائه می‌شود، به طور کلی برای رسیدگی به علت مشکلات خواب شما مورد نیاز است.

این درمان معمولاً با روانشناس، طی چهار تا پنج جلسه انجام می‌شود. این شامل پرداختن به افکار و رفتار‌های مربوط به خواب، بررسی این موضوع است که چرا ممکن است مشکلات خواب ایجاد شده باشد، و چگونه می‌توان آن‌ها را بهبود بخشید.

درمان مناسب مشکلات خواب با درمان‌های مبتنی بر شواهد و قبل از تبدیل شدن به یک مشکل مزمن – بدون تکیه بر توصیه‌های تیک تاک – در نهایت منجر به خواب بهتر در دراز مدت می‌شود.

به نمونه‌ای از صدای قهوه‌ای می‌توانید اینجا گوش کنید.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

جشن ۷۵۰ سالگی برلین در آلمان شرقی و رژه رایانه‌های قابل حمل

در سال ۱۹۸۷، برلین ۷۵۰مین سالگرد تأسیس خود را جشن گرفت و شهر پر از هیجان بود. دولت کمونیستی آلمان شرقی، که در آن زمان بر نیمه شرقی شهر حکومت می‌کرد، می‌خواست این مناسبت را با رژه بزرگی که دستاورد‌های کشور را به نمایش می‌گذاشت، جشن بگیرد.…

عملیات گانرساید: حمله نروژ به تاسیسات آب سنگین نازی‌ها که آنها را از بمب اتمی محروم کرد

سرهنگ ارتش سلطنتی نروژ، لیف ترونستاد، پس از تحویل کپسول‌های انتحاری، به سربازانش اطلاع داد: «نمی‌توانم به شما بگویم که چرا این مأموریت اینقدر مهم است، اما اگر موفق شوید، برای صد سال در خاطره نروژ زنده خواهد ماند.»با این حال، این…

همه چیز در مورد رمان رابینسون کروزوئه، نوشته دانیل دفو + روجلدهای خاطره‌انگیز این کتاب

رابینسون کروزوئه رمانی نوشته دانیل دفو است که اولین بار در سال 1719 منتشر شد. این رمان داستان مرد جوانی به نام رابینسون کروزوئه را روایت می‌کند که بر خلاف میل خانواده‌اش راهی دریا می‌شود و در جزیره‌ای متروک در سواحل آمریکای جنوبی غرق…

وقتی با اشعه ایکس از اشیای عادی عکس بگیرید؛ شگفت‌زده می‌شوید! کاری که آندری دومان کرد

مجموعه عکس‌های اشعه ایکس می‌توانند اشیاء روزمره را به روشی باورنکردنی و منحصر به فرد نشان دهند.آندری دومان، عکاس تجاری، حدود یک سال است که این کار را می‌کند. زمانی که دومان کاری را برای مشتریان انجام نمی‌دهد، دوست دارد پروژه‌های شخصی را…

شوخی‌های تصویری دانشگاهی – دوران عزیز پرمخاطره و گاه پرمشقت با بازدهی‌های نامعلوم

دوره دانشگاه و سختی تطابق‌های دانشجوهایی از طبقات مختلف اجتماعی و نواحی مختلف کشور و آمیزه جالب کنار هم قرار گرفتن آنها هر فعالیت عادی دیگر اجتماعی می‌شود مانند نگاه کردن به فوتبال و هر امتحان یا حتی کلاسی خاطره‌انگیز می‌شود.در اینجا…

کسانی که توهم خاص و عجیبی دارند: ما از ستاره‌های دیگر آمده‌ایم و فرازمینی هستیم! پدیده Starseed

ممکن است خیلی احمقانه به نظر برسد. اما افرادی هستند که معتقدند از سایر سیارات به زمین آمده‌اند تا به شفای سیاره زمین کمک کنند و بشریت را به «عصر طلایی» هدایت کنند و به دوره‌ای از خوشبختی، شکوفایی و موفقیت برسانند!جستجوی اینترنتی این…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5