کامپوزیت دندان

0
رپورتاژ

کامپوزیت دندان یکی از پرطرفدارترین روش‌های لمینت دندان است که در تمامی مراکز دندانپزشکی درصورت تایید دندانپزشک انجام می‌شود. از اصلی‌ترین کاربردهای کامپوزیت، می‌توان به اصلاح طرح لبخند اشاره کرد که امروزه درصد طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده‌است. کامپوزیت دندان از ماده‌ای به نام رزین کامپوزیت، توسط متخصصین ساخته می‌شود که در نهایت دندانپزشک آن را به‌طور مستقیم روی دندان قرار می‌دهد. از مهم‌ترین چالش‌های ساخت کامپوزیت می‌توان به مواردی هم‌چون تطابق رنگ، ضخامت کامپوزیت و خطوط آن اشاره کرد. اگر قصد انجام کامپوزیت دندان خود را برای اصلاح لبخند و بخشیدن زیبایی به صورت خود را دارید، مطالعه این محتوا می‌تواند شما را با مهم‌ترین نکات این روش از لمینت دندان آشنا کند.

کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت دندان روکشی است که از لایه‌های مختلفی ساخته می‌شود که از موادی به‌نام رزین کامپوزیت در ساخت آن‌ها استفاده می‌شود. دندانپزشک متخصص با توجه به فرم دندان شما، متناسب‌ترین رنگ و شکل را انتخاب کرده و مراحل ساخت کامپوزیت را آغاز می‌کند. پس از اتمام پروسه ساخت کامپوزیت، دندانپزشک آن را روی دندان شما قرار داده و با استفاده از نور یو وی، به خشک و فیکس‌کردن آن روی دندان می‌پردازد. در این میان لازم به ذکر است که شما می‌توانید رنگ کامپوزیت دندان را طبق سلیقه خود انتخاب کنید.

آشنایی با انواع کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان همان‌طور که گفته شد، برای بخشیدن زیبایی به لبخند و چهره شما مورد استفاده قرار می‌گیرد. هم‌چنین می‌تواند نوعی درمان نیز به شمار رود. این روش از لمینت دندان‌ها در انواع مختلفی انجام می‌شود که این بخش مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

کامپوزیت ماکروفیل یا درشت دانه: این نوع از کامپوزیت‌ها اولین نوع کامپوزیت دندان وارد شده به بازار هستند که عموما در سایزهای بزرگ‌تر و درشت‌تر ساخته شده و مقاومت بالایی دارند.

کامپوزیت میکروفیل یا ریز دانه: این دسته از کامپوزیت‌ها برخلاف نوع اول، در اندازه‌های ریزتری ساخته شده و از مقاومت کمتری برخوردار هستند.

نانو کامپوزیت: این نوع از کامپوزیت‌ها از جدیدترین نسل‌های کامپوزیت دندان هستند که با ذراتی به اندازه 20 نانومتر ساخته می‌شوند. ذرات نانو کامپوزیت در حالت کلی به یکدیگر متصل شده و در نهایت نانوکلاستر تشکیل می‌شود که یکی از منحصر به فردترین ویژگی‌های کامپوزیت دندان به شمار می‌رود. تجمع این ذرات باعث می‌شود تا قدرت، مقاومت، استحکام و قابلیت پلیش کامپوزیت‌ها افزایش پیدا کند.

هیبرید، میکرو هیبرید و نانو هیبرید: این دسته از کامپوزیت‌ها در حالت کلی مابین کامپوزیت میکروفیل و ماکروفیل قرار دارند. اندازه ذرات کامپوزیت هیبرید مابین 10 تا 50 میکرومتر است. لازم به ذکر است که کامپوزیت‌های میکرو هیبرید و نانو هیبرید هر دو جزو گروه هیبرید بوده و اندازه‌ آن‌ها کمتر از 100 نانومتر و بیشتر از 1 میکرومتر است. فیلر بالای موجود در این دسته از کامپوزیت‌ها، باعث می‌شود تا مقاومت بیشتری در برابر ساییدگی داشته‌باشند.

بررسی ترکیبات کامپوزیت دندان

در بخش پیشین به بررسی انواع کامپوزیت‌ها پرداخته شد. حال در این بخش نیز به بررسی ترکیبات این نوع از لمینت دندان می‌پردازیم. در حالت کلی کامپوزیت دندان از چهار جز تشکیل می‌شود که به شرح زیر هستند:

  • ماتریکس رزینی
  • عامل متصل‌کننده فیلر و ماتریکس رزینی
  • تسریع‌کننده و آغازگر واکنش پلیمریزاسیون
  • ذرات فیلر

بررسی رنگ‌های کامپوزیت دندانی

کامپوزیت در کلی‌ترین حالت، نوعی ماده پلاستیکی است که می‌تواند در رنگ‌های مختلف ساخته شود. ازاین‌رو شما حین مراجعه به مراکز دندانپزشکی، دندانپزشک متخصص با بررسی دندان‌های شما، مناسب‌ترین فرم و رنگ را انتخاب کرده و در نهایت پس از جلب رضایت شما کار خود را آغاز می‌کند. در این میان بهتر است بدانید که کامپوزیت دندان در رنگ‌های ذکرشده در زیر قابل تهیه بود و شما می‌توانید رنگ دلخواه خود را انتخاب کنید.

  • نوع A رنگ‌های مایل به قهوه‌ای
  • نوع B رنگ‌های مایل به زرد
  • نوع C رنگ‌های مایل به خاکستری-زرد
  • نوع D رنگ‌های مایل به زرد-قرمز

چه کسانی نمی‌توانند از روش کامپوزیت استفاده کنند؟

کامپوزیت دندان روشی از لمینت است که عموما تمامی افراد می‌توانند برای اصلاح طرح لبخند خود از آن استفاده کنند. در این میان بهتر است بدانید که روش‌های زیبایی دندان ازجمله انواع لمینت‌های دندانی، بیشتر برای دندان‌های سالم کاربرد دارند. به عبارت ساده‌تر روش‌هایی مثل کامپوزیت و لمینت صرفا جنبه زیبایی داشته و به رفع مشکلاتی مانند فاصله دندان‌ها، کجی دندان، رنگ زرد دندان و سایر موارد مشابه می‌پردازند. در واقع نمی‌توان از لمینت یا کامپوزیت برای درمان کجی دندان‌ها یا پوسیدگی آن‌ها استفاده کرد. اگر مشکلاتی نظیر کجی یا فاصله بین دندانی دارید، بهتر است پیش از انجام انواع لمینت‌ها، به‌ استفاده از روش ارتودنسی یا عصب کشی به درمان این دسته از مشکلات دندان‌های خود بپردازید. به‌طورکلی آن دسته از افرادی که درگیر مشکلاتی اعم از موارد ذکر شده در زیر هستند، باید پیش از انجام کامپوزیت، اقدامات لازم را در راستای درمان مشکلات خود انجام دهند.

  • درمان عادت‌هایی اعم از دندان قروچه‌کردن
  • درمان سایش‌های شدید دندانی
  • درمان بهم‌ریختگی و نامنظم‌بودن دندان‌ها
  • درمان بیماری‌های فعال لثه

نگاهی کلی به مزایا و معایب کامپوزیت دندان

تمامی روش‌های زیبایی دندان‌ها از مزایا و معایبی مختص به خود برخوردار هستند که دراین بخش از محتوا سعی داریم به مزایا و معایب کامپوزیت دندان بپردازیم.

مزایای کامپوزیت دندان

  • برخورداری از تعداد جلسات درمانی کم
  • برخورداری از هزینه ترمیم اندک
  • برخورداری از قابلیت تحمل فشار بالا حین خوردن غذاهای سخت
  • برخورداری از ظاهری طبیعی همانند خود دندان
  • ترمیم آسان آن در صورت شکستگی یا لب‌پریدگی
  • عدم نیاز به تراش دندان

معایب کامپوزیت دندان

  • وجود برجستگی روی دندان پس از انجام کامپوزیت
  • التهاب لثه به دلیل تجمع پلاکت‌های دندانی
  • کاهش میزان شفافیت دندان
  • افزایش احتمال تغییر رنگ دندان

کلام آخر

در این محتوا سعی بر آن داشتیم که شما را با یکی از پرطرفدارترین روش‌های لمینت دندان آشنا کنیم. از این رو اگر از مشکلات دندانی خود رنج می‌برید یا می‌خواهید به اصلاح طرح لبخند خود پرداخته و زیبایی را تقدیم چهره خود کنید، کامپوزیت دندان می‌تواند بهترین گزینه پیش روی شما باشد. لازم به ذکر است که طبق مطالب ذکرشده در این محتوا، بهتر است پیش از انجام کامپوزیت دندان یا سایر روش‌های لمینت، با مراجعه به معتبرترین مرکز دندانپزشکی به انجام ارتودنسی دندان خود پرداخته و به آنها نظم ببخشید. هم‌چنین می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین کلینیک دندانپزشکی آتن ارتباط برقرار کرده و در نهایت زیبایی را میهمان همیشگی لبخند و چهره خود کنید و از شرایط پرداخت اقساط برای خدمات زیبایی بهره مند شوید.

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.