تلسکوپ فضایی جیمز وب تصاویر باورنکردنی از گرد و غبار بین دو ستاره و «فشار تابش» گرفته است

0

دو ستاره  که در یک «تانگو»ی فضایی به دور یکدیگر می‌چرخند، فرصتی بی‌نظیر به اخترشناسان داده  تا «سیلی» ملایم نور را در «دامن غبارآلود»شان مطالعه کنند! (چه شاعرانه شد!)

اجرام دوتایی به نام WR 140 توسط مجموعه‌ای از پوسته‌های غباری تو در تو احاطه شده است که به آرامی به سمت فضا رانده می‌شوند، هم توسط بادهای ستاره‌ای از ذرات باردار و هم پرتوهای خود ستاره‌ها.

برای اولین بار، دانشمندان با استفاده از مشاهدات فروسرخ رصدخانه Keck برای ردیابی یک ستون غول پیکر در حال گسترش به فضا در طی 16 سال، توانستند مستقیماً این فشار تابش را در عمل مشاهده کنند.

در تصویر اخیر از تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) هم این مسپله نمایان شده است.

یینو هان، ستاره شناس از دانشگاه کمبریج ، می‌گوید: «دیدن نور ستارگان که باعث شتاب غبارهای بین ستاره‌ای م‌ شود، سخت است.»

“برای مشاهده شتاب در سطحی که قابل اندازه‌گیری باشد، باید مواد به طور منطقی نزدیک به ستاره باشد یا منبع فشار پرتوی باید بسیار قوی باشد. WR 140 یک ستاره دوتایی است که میدان تابشی زیاد آن این اثرات را تقویت می‌کند،طوری که می‌شود این فشار تابش را اندازه گرفت.»

WR 140 در فاصله 5600 سال نوری از ما در صورت فلکی ماکیان واقع شده و متشکل از یک ستاره بسیار نادر Wolf-Rayet،و یک ستاره آبی غول پیکر نوع o آبی hsj.

ستارگان ولف رایه Wolf-Rayet بسیار داغ و درخشان هستند و در پایان به طور قابل توجهی از هیدروژن تخلیه می‌شوند و غنی از نیتروژن یا کربن می‌شوند و با سرعت بسیار بالایی جرم خود را از دست می‌دهند. این جرم از دست رفته  کربن بالایی دارد که تابش ستارگان را جذب کرده و دوباره آن را به صورت نور مادون قرمز می‌تاباند .

از سوی دیگر، ستارگان نوع O، یکی از پرجرم‌ترین ستارگان شناخته شده،  بسیار داغ و درخشان هستند. از آنجایی که آنها بسیار عظیم هستند، طول عمر آنها به طرز باورنکردنی کوتاه است و تنها پس از چند میلیون سال بخ چشمک زدن و مرگ می‌افتند.

پس هر دو ستاره در منظومه WR 140 بادهای ستاره‌ای سریعی دارند که با سرعتی در حدود 3000 کیلومتر در ثانیه به فضا می‌وزند.

این دو ستاره در مداری بیضوی و غیریکنواخت دور هم می‌چرخند.

در حین نزدیک شدن، بادهای ستاره‌ای قدرتمند آنها با هم برخورد می‌کنند و شوک‌هایی ایجاد می‌کنند و یک «پف» غول‌پیکر  به سمت بیرون می‌دهند و یک پوسته غبار ایجاد می‌کند. دو ستاره هر 7.94 سال یک بار به دور یکدیگر می‌چرخند، یعنی هر پوسته جدید 7.94 سال پس از آخرین پوسته ایجاد می‌شود.

اما با دیدن عکس ممکن است متوجه شده باشید که شکل پوسته‌ها عجیب و غریب است، یک طرف آن کشیده شده است و چیزی شبیه شکل «سنجاق» تولید می‌کند. توضیح این موضوع  چالش برانگیز است.

هان می‌گوید:  ما در ابتدا متحیر بودیم زیرا نمی‌توانستیم مدل خود را با مشاهدات مطابقت دهیم، تا اینکه در نهایت متوجه شدیم که چیز جدیدی می‌بینیم. داده‌ها با هم سازگار نبودند زیرا سرعت انبساط ثابت نبود، بلکه  در حال شتاب بود.

اما توضیح دیگری نیز وجود دارد: فشار تشعشع. تابش الکترومغناطیسی – یا نور – به دلیل انتقال تکانه از فوتون به سطح، فشار بسیار کوچکی را بر هر چیزی که با آن برخورد می کند وارد می کند و می‌توانند مواد را به اصطلاح هل دهد. این همان اصل پشت فناوری بادبان نوری است.

وقتی این تیم فشار تشعشع را در مدل‌های WR 140 خود وارد کردند، توانستند شکل عجیب پوسته‌ها را بازتولید کنند.

جهان واقعاً پر از شگفتی است.

نتایج تحقیقات این تیم در دو مقاله در نیچر  و  Nature Astronomy منتشر شده است.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

سازه‌های و کارهای مهندسی کارا، زیبا و شگفت‌آور از سراسر دنیا

ساختن سازه مهندسی مسلما فقط به معنی ساختن چیزی کارا نیست. بلکه باید زیبایی سازه و تباین آن با محیط اطراف و ابعاد انسانی و فرهنگی آن در نظر گرفته شود. در ضمن امکان توسعه آن در آینده مد نظر قرار گیرد و همچنین چه بهتر که دوست‌دار محیط زیست…

اگر قرار بود در طراحی بدنه و اجزای داخلی خودروها، فرهنگ و هنر هر کشور در نظر گرفته می‌شد

طراحی خودرو فرآیند پیچیده ای است که شامل عوامل مختلفی است تا اطمینان حاصل شود که محصول نهایی& ایمن، کارآمد , زیباست و نیازها و خواسته های مصرف کنندگان را برآورده می کند. فاکتورهای زیر برای مثال موثرند:ایمنی: ایمنی در طراحی خودرو از…

۲۵ صدای نوستالژیک فناورانه قدیمی که کودکان امروزی به صورت معمول هرگز نمی‌شنوند!

یک ستاره سینمای کلاسیک را در نظر بگیرید مثلا همفری بوگارت را. تلفن را با یک دست در دست می‌گیرد، سیگاری به لب دارد و بعد با افه خاصی شماره‌گیر را می‌چرخاند و با صدای بم مردانه‌اش می‌گوید که نلفنچی فلانجا را برایم بگیر!چنین منظره‌ای دیگر…

زندگینامه «هرژه» و مروری بر مجموعه کتاب‌های «ماجراهای تن تن»

امروز مصادف است با نخستین بخش از رشته ماجراهای تن‌تن و میلو نوشته هرژه . به همین خاطر این پست را به صورت مشروح اختصاص می‌دهیم به این نوستالژی دوران کودکی‌مان: «نیروهای ویلهلم دوم قیصر آلمان وارد بلژیک شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.» این را زنانی…

آخرین «نمونه» مقاوم – هر یک از اینها، آخرین چیزهای سالم به جا مانده در طول تاریخ هستند

از برخی جنبه‌های تاریخی چیزهای قالب توجهی به جا مانده، مثلا هزاران سکه از یک دوره تاریخ یا ده‌ها زره یا شمشیر یا کتاب‌های پوستی فراوان. اما برخی چیزها هم آنقدر نادر از بلایایی طبیعی و فساد و آتش‌سوزی‌های در امان مانده‌اند که تبدیل به آخرین…

برآورد میزان موفقیت قرارهای عاشقانه زوج‌ها با هوش مصنوعی و اندازه‌‌گیری میزان همسانی پاسخ‌های سیستم…

در حین یک قرار آشنایی پاسخ‌های فیزیولوژیکی دو نفر حین گفتگو و دیدار با هم هماهنگ می‌شود، این پدیده‌ای است که از آن با نام همسانی فیزیولوژیکی یاد می‌شود.درجه این همگامی با تعامل در مکالمه و کیفیت همکاری همبستگی دارد و بنابراین می‌تواند…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5