10 اختراع باستانی که امروزه هنوز استفاده می‌شوند

0

چه ساعت زنگ دار تلفن شما باشد و چه سیستم ناوبری در ماشین شما، دستگاه های زیادی وجود دارند که به ما کمک می کنند تا زندگی خود را به راحتی انجام دهیم. برخی از اختراعات تکنولوژیکی پیشرفته که در روال روزمره ما گنجانده شده اند، به نظر می رسد محصول پیشرفت های اخیر باشند. جای تعجب است که اینطور نیست. بسیاری از دستگاه‌ها و فناوری‌هایی که امروزه استفاده می‌کنیم، در واقع هزاران سال پیش به لطف نبوغ تمدن‌های باستانی به وجود آمدند. در این مقاله، برخی از این اختراعات باستانی را که هنوز هم از آنها استفاده می کنیم، مرور خواهیم کرد.

بتن

بلوک ساختمانی برای اکثر مراکز شهری امروزی، بتن برای زیرساخت هایی که ما به آن عادت کرده ایم حیاتی شده است. چه برای پی ریزی یک آسمان خراش و چه برای ساخت یک جاده، بتن در سراسر جهان برای ایجاد سازه های محکم و قابل اعتماد استفاده می شود. تا حدودی طبیعی است که این اختراع به یاد ماندنی در برنامه ریزی شهری برای قرن ها وجود داشته است و قدیمی ترین آثار آن به 6500 سال قبل از میلاد باز می گردد. این آثار از مناطق سوریه و اردن ادعا می‌کنند که دارای کف‌های بتنی برای سازه‌های مسکونی و حتی مخازن زیرزمینی هستند. همانطور که گفته شد، تنها در 600 سال قبل از میلاد بود که رومیانواقعاً از مواد استفاده گسترده ای کرد. ترکیبی از خاکستر آتشفشانی، آهک خشک شده و آب دریا، خمیری به نام پوزولانا ساخته شد و متعاقباً به شکل های چوبی پر شد تا ساختاری آجر مانند ایجاد شود. زمانی که آنها شکل گرفتند، این آجرها در سراسر معماری رومی مورد استفاده قرار می گرفتند و بقایای آن هنوز هم امروزه دیده می شود.

با کمال تعجب، بتن بر خلاف بسیاری از موارد دیگر در این لیست، سفر جالبی دارد زیرا به نظر می رسد این فناوری پس از سقوط امپراتوری روم یک گام به عقب برداشته است. این به این دلیل است که تا قرن 18، تکنیک توسعه بتن به ظاهر فراموش شده بود. تا زمان اختراع بتن مدرن بود که این ماده واقعاً شکوه خود را بازیافت.

کاغذ

از آنجایی که دانش چیزی است که واقعاً فراتر از زمان است، انتقال آن از اهمیت بالایی برخوردار است. با این حال، دقیقاً چگونه می توانیم دانش را از طریق نسل ها منتقل کنیم؟ خب، برای قرن‌های متمادی، اختراع باستانی کاغذ که اجازه می‌دهد داستان‌ها، تاریخ، کتاب‌ها و بسیاری از آثار مکتوب دیگر مستند شده و برای دیدن دیگران ذخیره شود. این ماده نازک که اغلب از الیاف طبیعی تولید می شود، بیش از 2 هزار سال پیش در حدود سال 100 بعد از میلاد توسط یکی از مقامات دربار امپراتوری چین به نام کای لون اختراع شد.

اگرچه قدمت آثاری از کاغذ حتی به دورتر برمی‌گردد، اما به لطف اختراع مجدد این فرآیند توسط Cai Lun بود که امکان ساخت سریع ورق‌های قابل اعتماد را فراهم کرد. با کمک مواد مختلف برای این فرآیند مانند خرده‌های چوب، پارچه‌های کهنه، پنبه و غیره، این ورق‌ها به سرعت تبدیل به هنجار خانواده سلطنتی و اشراف چینی شدند و به تدریج در سراسر جهان گسترش یافتند. حتی امروزه، کاغذی که ما استفاده می کنیم، فرآیندی مشابه با کاغذ مورد استفاده 2200 سال قبل دارد! واقعاً نشان می دهد که این دانش چقدر بی انتها بوده است!

قطب نما

چند قرن پیش، بررسی قطب نما برای اینکه ببینید آیا رو به شمال، جنوب، شرق یا غرب هستید، می تواند به خوبی و واقعاً تنها راهی باشد که می توانید راه خود را در مسافت های طولانی پیدا کنید. حتی امروزه، بسیاری از کوهنوردان، مسافران و مردم در بیابان قطب نماهایی را برای روشی قابل اعتماد و قابل اعتماد برای یافتن راه خود در سراسر جهان حمل می کنند! با این حال، آیا می دانستید که قطب نما در ابتدا برای ناوبری استفاده نمی شد؟ قطب نما که بین قرن دوم قبل از میلاد و قرن اول پس از میلاد اختراع شد، عمدتاً برای فال گیری، یافتن سنگ های قیمتی و حتی پیشگویی در سلسله هان استفاده می شد .

چند سال بعد بود که مردم کاربرد بسیار مناسب تر آن را به عنوان ابزاری برای ناوبری درک کردند. اگرچه، در کمال تعجب، این نیز مدت زیادی طول کشید تا طرفدارانی پیدا کنند و با قطب نماهای اولیه ساخته شده از یک سنگ لودستون که به طناب متصل شده بود، همه چیز آسان نبود. بنابراین، در حالی که آنها تقریباً در 200 سال قبل از میلاد اختراع شدند، قرن یازدهم پس از میلاد شاهد کاربردهای تأیید شده و گسترده چینی های نظامی از قطب نما برای ناوبری بود.

نقشه کشی (نقشه ها)

وقتی صحبت از قطب نما شد، چه چیزی است که با قطب نما همراه است و تقریباً توسط هر مسافر، ناخدای کشتی و نظامی در طول هزاره های گذشته استفاده شده است؟ درست است، نقشه ها! به طور خاص، علم نقشه کشی که مطالعه ساخت و استفاده از نقشه ها است، در واقع تقریباً به همان اندازه یا حتی بیشتر از قطب نما وجود داشته است. در حالی که قدیمی ترین آثار به شهر باستانی بابل برمی گردد ، اولین نقشه واقعی جهان در سال 610 قبل از میلاد ساخته شد.

این نقشه که توسط فیلسوف یونان باستان آناکسیماندر ایجاد شد، یک رویداد پیشگام در تاریخ جهان بود. این تابلو که بر روی یک لوح ساخته شده است، رودخانه نیل را که در امتداد انتهای جنوبی جریان دارد و دریای خزر که شرق را می پوشاند در میان بسیاری از چیزهای منحصر به فرد دیگر که گام بزرگی برای آن زمان بود، نشان می دهد . در حالی که بعداً معلوم شد که بسیاری از این چیزها نادرست بودند، این نقشه مسیر نقشه برداری کل کره زمین را تعیین کرد.

جعبه نعناع نفس

کاملاً واضح است که هیچ کس دوست ندارد با کسی که نفس بدبو دارد صحبت کند. در بدترین حالت ممکن است در نهایت اصلاً با آنها صحبت نکنید. خب، مصریان باستان کاملاً همینطور بودند و در جامعه آنها بوی بد دهان به اصطلاح «تابو» بود. برای حل این مشکل بدبو، آنها در زمان قبل از میلاد ضرابخانه های نفس زیبایی اختراع کردند. این نعناع های گلوله ای شکل دست ساز با ترکیبی از مر، دارچین، عسل و کندر که با هم جوشانده شده اند، کار را به سرعت انجام می دهند و مصری ها را از شر هرگونه مشکل مربوط به نفس خلاص می کند!

آسیاب های آبی

آسیاب آبی یک اختراع بزرگ مکانیکی است که قدمت آن به قرن چهارم قبل از میلاد برمی گردد و آثار تاریخی آن در طول زمان در بر می گیرد. به عنوان مثال، یکی از قدیمی ترین آثار شناخته شده از دانشمند یونانی فیلون بیزانسی است که در حدود 250 سال قبل از میلاد در کتاب خود پنوماتیکا به توصیف آسیاب های آبی اشاره کرد. همانطور که گفته شد، از آنجایی که جزئیات آن اندکی کم بود، اختراع آسیاب آبی اغلب به مهندس رومی ویتروویوس مرتبط می شود که توضیحات فنی کاملی از دستگاه مکانیکی ارائه کرد.

آسیاب‌های آبی رومی با استفاده از طراحی بسیار ابتدایی‌تر، برای پردازش دانه‌ها استفاده می‌شدند و برای تکمیل حرکات از یک چرخ آبی که به مکانیزم چرخ دنده متصل بود، استفاده می‌کردند. با تشکر از این، تمام جنبه های مکانیکی را می توان در زیر آسیاب غلات برای یک تجربه آسان پنهان کرد. با گذشت زمان، آسیاب های آبی بسیار پیشرفت کرده اند و اکنون می توان با طراحی های بادوام و موثر از آنها بسیار کارآمدتر استفاده کرد.

ساعت زنگدار

ساعت‌های زنگ دار که در سرتاسر جهان به‌صورت روزانه توسط بسیاری استفاده می‌شوند، جزء اصلی زندگی بیشتر مردم هستند. خواه کمک به بیدار شدن آنها در صبح باشد یا صرفاً به عنوان یادآوری برای یک جلسه، این ساعت ها شما را برای سالیان متمادی از دردسر نجات می دهند. با این حال، نه فقط شما، آنها در واقع برای بیش از 2000 سال بارها از مردم را نجات داده اند! زیرا اولین ساعت زنگ دار در یونان باستان توسط فیلسوف یونانی افلاطون در حدود 400 سال قبل از میلاد اختراع شد.

همانطور که گفته شد، از آنجایی که او یک نسخه کاملاً تبلیغی از اختراع بود که فقط دارای یک ساعت آبی و اندام آبی برای سیگنال دهی سخنرانی بود، این اختراع اغلب به مهندس هلنیستی Ctesibius در نزدیکی 250 قبل از میلاد داده می شود. ساعت زنگ دار Ctesibius جهشی جلوتر از زمان او بود و دارای یک صفحه و نشانگر برای نشان دادن زمان، متصل به سیستمی است که سنگریزه های کوچک را در زمان های معین روی گونگ می ریزد تا زنگ هشدار را به صدا درآورد. علاوه بر این، می‌توان آن را طوری تنظیم کرد که زنگ هشدار در هر زمانی که می‌خواهید به صدا درآید. بیش از 2000 سال بعد و خوب، در حالی که ساعت های زنگ دار بسیار کوچکتر و کارآمدتر هستند، هنوز اساساً یکسان هستند!

لوله کشی داخلی / سرپوشیده

چه چیزی بدتر از این است که سیفون توالت را بشویید و صدای وحشتناکی که آب سیفون نمی کشد را بشنوید؟ خوب، تصور کنید که اصلاً یک سیستم لوله کشی سرپوشیده ندارید. این دقیقاً همان چیزی است که مردم باید با آن دست و پنجه نرم کنند تا اینکه مصریان باستان اولین سیستم لوله کشی شناخته شده را در حدود 2000 سال قبل از میلاد توسعه دادند. مصریان به لطف تمرکز چشمگیرشان بر بهداشت، سیستم های پیچیده زهکشی زیرزمینی را اختراع کردند که در آن زمان به حمام ها و مقبره ها متصل بودند.

این امکان پیشرفت‌های مختلفی مانند تخلیه وان حمام، شستشوی توالت‌ها و موارد دیگر را فراهم کرد. این سیستم‌ها که در اطراف رودخانه نیل می‌چرخند، با لوله‌های سفالی یا مسی ساخته می‌شدند و فاضلاب را به رودخانه نیل هدایت می‌کردند تا شهرها را تمیز نگه دارند. بنابراین، در مجموع، از نوع سیستم هایی که امروزه استفاده می شود دور نیست!

سیستم گرمایش مرکزی

مثل گرم ماندن در آسایش خانه خود بدون توجه به هوای بیرون؟ خوب، می توانید از یونانیان باستان برای سیستم گرمایش مرکزی شگفت انگیز که خانه شما را دنج و گرم نگه می دارد تشکر کنید. این مهندسان و مخترعان متفکر اولین سیستم گرمایش مرکزی را در معبد افسس در زمانی قبل از میلاد مسیح توسعه دادند. این سیستم از مجاری متصل به آتش‌های زیرزمینی استفاده می‌کرد که هوای گرم را به داخل معبد هدایت می‌کرد و بدون توجه به هوای بیرون، آن را گرم نگه می‌داشت.

چند قرن پس از این، رومی‌ها نیز به استفاده از سیستم‌های گرمایش کمی گسترده‌تر معروف به هیپوکاست که با کمک کوره‌های زیر زمین کار می‌کردند، معروف بودند. با این حال، جدای از این، مکان‌های باستان‌شناسی نیز ساختارهای مشابهی را برای گرمایش در کره توسعه داده‌اند (تا امروز در 5000 سال قبل از میلاد. بنابراین، ممکن است دقیقاً ندانیم که اولین سیستم گرمایش مرکزی را چه کسی اختراع کرد. هر چه که باشد، حداقل ما می توانیم از گرما در داخل خانه لذت ببریم!

جکوزی

چند چیز در زندگی بهتر از استراحت در یک جکوزی گرم در یک روز سرد زمستانی به نظر می رسد. خب، این اختراعات آرامش‌بخش و لذت‌بخش در واقع بیش از آنچه تصور می‌کردید وجود داشته‌اند. مانند مصریان باستان که نعناع های تنفسی را برای مقابله با بوی بد ایجاد می کردند، وان آب گرم به عنوان راهی برای تمیز نگه داشتن اختراع شد، زیرا آنها چندین بار در روز حمام می کردند. این جکوزی های اولیه را می توان به حدود 2000 سال قبل از میلاد ردیابی کرد و شناخته شده بود که اسانس ها و گل ها را برای رایحه درمانی خود اضافه کرده اند، که کاملاً مشابه آنچه امروز انجام می شود.

تقریباً 500 سال پس از آن، یونانیان باستان سوابق تاریخی تا حدودی پیچیده‌تری دارند که نشان می‌دهد استخرهایی در اطراف چشمه‌های آتشفشانی برای آب گرم و غنی از مواد معدنی نامحدود ایجاد شده‌اند. این جکوزی‌ها که هم برای سرگرمی و هم برای تمیز کردن مورد استفاده قرار می‌گیرند، به زودی توسط رومی‌ها، ژاپنی‌ها و بسیاری دیگر جایگزین شدند و اکنون تبدیل به دستگاه‌های بسیار پیشرفته و پر از ویژگی‌هایی شدند که امروزه می‌بینیم.

با وجود بسیاری از دستگاه‌های مدرن که ریشه‌ای به هزاران سال قبل دارند، بسیار شگفت‌آور است که برخی جوامع چقدر پیشرفته بودند. به طور خاص، مصریان، رومی‌ها و یونانی‌ها در مورد فعالیت‌های مهندسی بسیار روشنفکر هستند و ما می‌توانیم از آنها برای بسیاری از چیزهایی که امروزه استفاده می‌شود تشکر کنیم. بنابراین، دفعه بعد که نعناع نفس می خورید یا گرمایش مرکزی خود را افزایش می دهید، حتما این پیشگامان پیشرفت تکنولوژی را به یاد بیاورید!


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

اگر مجموعه ارباب حلقه‌ها را پیکسار بازسازی کند …

مجموعه فیلم ارباب حلقه‌ها به کارگردانی پیتر جکسون و بر اساس رمان فانتزی حماسی نوشته جی. آر. آر. تالکین، دارای شخصیت‌های متنوعی بود. برخی از آنها اینها هستند:فرودو بگینز (با بازی الیجا وود): قهرمان داستان، فرودو، هابیتی است که تبدیل به…

صخره‌های عجیب فنلاندی موسوم به کوماکیوی – هزاران سال تعادل و مبارزه با جاذبه

کوماکیوی Kummakivi یک کلمه فنلاندی است که در انگلیسی به معنی "سنگ عجیب" است. این کلمه اغلب برای توصیف نوعی تشکیل سنگ که شکلی عجیب یا غیرعادی دارد استفاده می‌شود. این نوع سنگ‌ها در سرتاسر فنلاند یافت می‌شوند و به دلیل ظاهر منحصر به فردشان…

عکس‌های دلپذیر این سلبریتی‌ها با میدجرنی نسخه پنج و این دستور ایجاد شده که شما هم می‌توانید از آن…

تصور کنید که بخواهید عکس‌هایی از شمار قابل توجهی از سلبریتی‌ها داشته باشید که همه در حال انجام یک کار واحد هستند، آن هم در یک شرایط نوری یکسان.در شرایط عادی که نمی‌شود به همه‌شان دیکته کرد که ژست مورد نظر ما را بگیرند. اما هوش مصنوعی…

اگر این سلبریتی‌ها به همان سبک و سیاق و بزرگسالی کوچک می‌شدند

البته سلبریتی‌ها مسلما عکس‌های اصلی دوران کودکی دارند. هر چند در مورد برخی ممکن است این عکس‌های کودکی اندک یا کم‌کیفیت باشند.اما تصور کنید برای بازتاب دادن وجود همان عوالم بزرگسالانه در دنیای کودکی یا همان اجزای مهم چهره، چهره بزرگسالان…

فهرست فیلم های برتر سال ۲۰۲۲ با استفاده از امتیازبندی جوایز اصلی اهدا شده در جشنواره های مطرح

فهرست فیلم های برتر سال ۲۰۲۲ با استفاده از اطلاعات زیر تدوین شده است:۱-جوایز اصلی اهدا شده در جشنواره های مطرحی چون کن، ونیز، برلین، ساندنس و...۲- جوایز انجمن های منتقدانی چون نیویورک، لس آنجلس، واشنگتن دی.سی و...۳-فهرست فیلم…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.