مهدکودک‌ها در فنلاند یک محوطه سبز کوچک می‌سازند تا سیستم ایمنی کودکان را به صورت مثبت تغییر دهند!

0

بر اساس آزمایشی در فنلاند، بازی در میان فضای سبز و خاک و خاشاک زیر درختان یک جنگل کوچک برای تنها یک ماه ممکن است برای تغییر سیستم ایمنی کودک کافی باشد.

هنگامی که  یک مهدکودک چمن‌کاری شد و زیر درختان جنگلی (مانند هدر کوتوله و زغال اخته) کاشتند و به کودکان اجازه دادند تا از محصولات در جعبه‌های کاشت مراقبت کنند، به سرعت تنوع میکروب‌ها در روده و روی پوست بچه‌ها سالم‌تر شد.

در مقایسه با سایر کودکان شهری که در مهدکودک‌های استاندارد شهری با حیاط‌هایی از سنگ‌فرش، کاشی و سنگ‌ریزه بازی می‌کنند، کودکان 3، 4 و 5 ساله در این مهدکودک‌های سبز در فنلاند سلول‌های T و شاخص‌های ایمنی بهتری داشتند. نشانگرهای ایمنی در خون آنها در عرض 28 روز ارتقا یافته بود.

تحقیقات قبلی نشان داده قرار گرفتن زودهنگام در فضای سبز به نوعی با عملکرد خوب سیستم ایمنی مرتبط است، اما هنوز کاملاً مشخص نیست که آیا این رابطه سببی است یا خیر.

این آزمایش در فنلاند اولین آزمایشی بود که  محیط شهری کودکان را دستکاری کرد و بعد تغییرات در میکروبیوم آنها و سیستم ایمنی کودکان را ارزیابی کرد.

ایده کلی این است که تغییر در میکروب‌های محیطی می‌تواند به راحتی بر میکروبیوم تثبیت‌شده در کودکان تأثیر بگذارد و به سیستم ایمنی آنها کمک کند.

این تصور که محیط غنی از موجودات زنده بر ایمنی بدن ما تأثیر می گذارد، به عنوان «فرضیه تنوع زیستی» شناخته می شود. بر اساس این فرضیه، از دست دادن تنوع زیستی در مناطق شهری می‌تواند حداقل تا حدی مسئول افزایش اخیر بیماری‌های مرتبط با سیستم ایمنی باشد.

در این تحقیق میکروب‌های محیطی یافت شده در حیاط 10 مهدکودک مختلف شهری با مقایسه کرد شد. این ۱۰ مهد کودک در مجموع از 75 کودک بین سه تا پنج سال مراقبت می‌کردند.

برخی از این مهدکودک‌ها شامل حیاط‌های شهری استاندارد با بتن و شن بودند، در حالی که برخی دیگر بچه‌ها را برای اوقات فراغت روزانه  بیرون می‌بردند و  حیاطشان چمن و درختان جنگلی داشت.

در طول 28 روز، به بچه‌های این چهار مهدکودک زمان داده شده بود تا پنج بار در هفته در حیاط خلوت جدید خود بازی کنند.

نتایج آنها تا حد زیادی قابل مقایسه با کودکانی که به طبیعت واقعی و نه باغچه می‌رفتند.

بچه‌هایی که با خاک و چمن بازی می‌کردند و در میان درختان بودند، افزایش میکروبی به نام گاماپروتئوباکتری را نشان دادند به نظر می‌رسد که دفاع ایمنی پوست را تقویت می‌کند و همچنین ترشحات مفید ایمنی را در خون افزایش می‌دهد و محتوای اینترلوکین 17A آنها که با بیماری های منتقله از طریق سیستم ایمنی مرتبط است، کاهش یافته بود.

این یافته‌ها این فرضیه را تایید می کند که تماس با طبیعت از اختلالات سیستم ایمنی مانند بیماری‌های خود ایمنی و آلرژی ها جلوگیری می کند.

البته نتایج به طور کامل قطعی نیستند و باید توسط مطالعات بزرگتر در سراسر جهان تأیید شوند. با این حال، به نظر می‌رسد مزایای فضاهای سبز ثابت شود.

تحقیقات نشان می دهد بیرون رفتن برای بینایی کودک نیز مفید است و حضور در طبیعت در کودکی با سلامت روانی بهتر مرتبط است. برخی از مطالعات اخیر حتی نشان داده‌اند که فضاهای سبز با تغییرات ساختاری در مغز کودکان مرتبط است.

این که چه چیزی باعث این نتایج باورنکردنی می شود هنوز مشخص نیست. تغییراتی  سیستم ایمنی بدن، تنفس هوای سالم، غوطه ور شدن در زیر نور خورشید، ورزش بیشتر یا داشتن آرامش بیشتر، همه و همه می‌تواننند باعث این تغییرات مثبت بشوند.

اینکه کودکان روستایی موارد کمتری از آسم و آلرژی دارند، با این یافته‌ها هماهنگی دارد.

آکی سینکونن، یک بوم شناس محیط زیست دانشگاه هلسینکی، توضیح می‌دهد : «بهتر است که بچه ها بتوانند در گودال‌ها بازی کنند و همه بتوانند خاک‌بازی کنند.»

پیوند با طبیعت در کودکی برای آینده اکوسیستم‌های سیاره ما نیز مفید است. مطالعات نشان می‌دهد کودکانی که زمانی را در فضای باز می‌گذرانند، بیشتر تمایل دارند که در بزرگسالی دوستدار محیط‌زیست شوند، و در دنیایی که به سرعت در حال تغییر است، این مهم‌تر از هر زمان دیگری شده است.

البته باید مطمئن شوید که کودکان واکسن کزار خود را به موقع تزریق کرده باشند.

این مطالعه در Science Advances منتشر شده.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

آیا واقعا سرم حقیقت وجود دارد؟ چطور کار می‌کند؟

انسان‌ها از زمان امپراتوری روم می‌دانستند که ما در حالی که تحت تأثیر چیزی باشیم، صادقانه‌تر و راحت‌تر سخن میٰ‌گوییم. این همان جایی است که ایده  اصطلاح «سرم حقیقت» از آن سرچشمه می‌گیرد.سرم حقیقت به تعدادی از داروهای تغییر دهنده ذهن اشاره…

مرگبارترین روز در تاریخ، چه روزی بود و چطور رخ داد؟

انسان‌های راه‌های زیادی برای کشتن هم در طول تاریخ ابداع کرده‌اند: سلاح‌های هسته‌ای و زیستی ، بمب‌های آتش‌زا، گلوله‌ها، سرنیزه‌ها، ایجاد قحطی عمدی و ...کاملا قطعی نیست، اما طبق بسیاری از روایت‌ها مرگبارترین روز در تاریخ بشر در واقع نتیجه…

بیماری‌ها و مشکلات روانی می‌توانند به مانند همین غول‌های تصور شده توسط میدجرنی باشند، اما می‌توان…

تا وقتی کسی مبتلا به یک مشکل روانپزشکی نشده باشد یا آشنا و فامیلی نداشته باشد که مبتلا به شکل جدی آنها باشد، نمی‌داند که چقدر روی کیفیت زندگی تاثیرگذار هستند. کسی که افسردگی ندارد، تعجب می‌کند که مثلا چطور کسی از قدم زدن یا غذای خوب یا…

شوخی با بناهای معروف و عجائب معماری دنیا یا میدجرنی – گمشده در ترجمه!

کاریکاتور شخصیت‌های مشهور را بسیار کشیده‌اند و دیده‌ایم، اما کشیدن کاریکاتور بناهای معروف زحمت بیشتری دارد. اما میدجرنی می‌تواند این زحمت را بسیار کمتر کند.کاربر شبکه اجتماعی دریت به نام mossymayn به تازگی این کار را کرده است:دروازه…

عکس این درخت‌های عجیب در دوره جنگ جهانی دوم اصلا ویرایش نشده‌اند!

این عکس شگفت‌انگیز جنگ جهانی دوم ممکن است عکس ویرایش شده یا فیک به نظر برسد. اما واقعا این طور نیست.در این عکس سورئال، که بخشی از آرشیو عکاسی نیرو‌های دفاع فنلاند است، یک ماشین ارتش فنلاند در امتداد جاده‌ای در چند مایلی مرز با اتحاد…

واقعیت دگرگون: اگر استالین یا تزارها به سبک هنر شوروری یا روس‌ها، ساختمان‌های مهم دنیا را می‌ساختند!

هنر شوروری و روس‌ها و البته خلاقیت‌ها و ظرافت‌ها و جزئیات خودش را دارد. اما در این بین ساختمان‌های زمخت عظیم زیادی هم توسط آنها ساخته شده که بیشتر ابهت و پیشتازی و قدرت را می‌خواستند بنمایانند.حالا تصور کنید که ساختمان‌های مهم دنیا را…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.